Kinek füst, kinek tűzijáték

Olyan „akciófilmet” láthattunk, melyben az egyik főszereplő még az első jelenete előtt kiszállt a stábból. Vettel elfüstölt, Raikkönen fancsali arcot vágott a dobogón. Rosberg megállíthatatlan volt, míg Hamiltonnak csak a pályacsúcs megdöntése és egy versenybaleset jutott. Idáig kettőből kettő izgalmas futam.  Kép

Mi a közös a 2015-ös Ausztrál GP-ben és az idei bahrainiben? Az, hogy egyiken sem állt rajthoz Fernando Alonso. A spanyol versenyző két szezonon belül másodjára kényszerült pihenőre, de a két héttel ezelőtti balesete nem csak az autója számára bizonyult súlyosabbnak, mint amiről az első hírek szóltak. Először azt olvashattuk, hogy maradtak menthető elemei a Honda motornak és váltónak, de ahogy várható volt, ekkora behatást nem úszott meg a gép: az idén felhasználható ötből már a második versenyre be kell építeni a második erőforrást. És ekkor mit sem tudtunk arról, hogy nem csak a McLaren ülése, hanem csont is repedt a becsapódáskor. De hogy nem derült ki Melbourne-ben? Nem volt CT az egész városban? Itt picit zavarossá vált a történet. Ha Alonso mellkasi sérüléseit (bordatörés, légmell) nem mulasztás következtében nem észlelték, akkor arról lehet szó, hogy ő a legvégsőkig hitt abban, hogy megkapja a rajtengedélyt. Csütörtök délelőtt azonban a további következmények megelőzése érdekében nemet intett neki az orvosi stáb. A versenyzéshez ép test és tiszta fej szükséges (Alonso annyi gyógyszer szedhetett, hogy már-már doppingnak is minősülhetett). A következő versenyhétvége előtt ismét át kell esnie a vizsgálatokon, amely során eldöntik, autóba ülhet-e. Ha nem teheti, amire nagy esélye van, a csapat tesztpilótája, a pontszerző helyen debütáló Stoffel Vandoorne helyettesíti Kínában is.

A csalódott spanyol úgy döntött, hogy távozás helyett a háttérből kíséri végig az eseményeket. Nem csak saját tanulására akarta felhasználni az új perspektívát, hanem Vandoorne segítését is kitűzte maga elé. Furcsa ez pont tőle. Furcsa azért is, mert ez a srác fogja őt vagy Jenson Buttont (esetleg mindkettejüket) nyugdíjba küldeni. Miért ne mentorálhatna valakit, aki előbb-utóbb úgyis a csapat állandó versenyzője lesz? Nem szükséges magyarázkodnia. Lassan ideje átértékelni a ráaggatott csapatbomlasztó jelzőt, legalábbis választóvonalat húzni neki. Persze egy kényszerpihenő sem múlhat el összeesküvés nélkül. Szemfülesek kiszúrták, hogy a McLaren webshopjában nem szerepelnek idei Alonsós holmik, ami szerintük rögtön azt jelenti, hogy a spanyol távozik. Valamikor. De azért biztos, ami biztos, élő adásban visszaszólt a Sky Sportos Johnny Herbertnek, mennyire akar ő visszavonulni. A hétvége egyik fő témáját mindenképpen a McLaren csapat biztosította, de kaptunk bőven a szappanoperává süllyedt időmérőből is.  

Kép

Ugyanis a kvalifikáció körüli hercehurca korántsem ért véget azzal, hogy a csapatvezetők az első égés utáni vasárnap egyhangúlag eltörölték. A következő másfél hétben eljutottak odáig, hogy visszatapsolták még egy próbára, de most ott tartunk, hogy nem csak egy esélyről van szó, mivel Bernie Ecclestone és az FIA ragaszkodnak ahhoz, hogy nem térhet vissza a 2016 előtti rendszer. Viszont abban nincs konszenzus, hogyan kellene hozzányúlni. Elhatároztam, hogy többet nem írok külön bejegyzést az időmérő aktuális változatáról, mert mire kiteszem a pontot a végére, a döntéshozók megint változtatnak az állásponton. Így is lett. A második nekifutás után megint összeült a Jean Todttal és Ecclestone-nal kiegészült a csapatvezetői tanács, de csak javaslatok születtek, megállapodás nem. Bevallom, második blikkre megláttam ebben a kiesősdiben a rációt, de már mindegy. Akármilyen rendszer is kövesse, jót tenne mindenkinek, ha végre alkalmaznák azt a szót, hogy következetesség. A sebtében hozott és kidolgozatlan szabályok (azért nincs elegendő szett gumi, mert a Pirelli nem tudta legyártani ennyire szűk határidőre) csak nevetségessé tették a változtatást. Továbbra is kevés a nyolc autó az utolsó etapban. Vagy maga a Q3 hosszú, fene tudja, tényleg nem szaporítom tovább erről a sorokat, mert már több mint egy oldalt írtam, és még egy kör se telt el a futamból.

                          Kép

Legalább kétszer hangzott el a hétvége során a „bahraini alkonyat” kifejezés, úgyhogy szinte már vártam a csillogó vámpírokat. Az arab mondavilág szerint a környéken inkább dzsinnek tanyázhatnak, ők pedig úgy döntöttek, hogy mindjárt a legelején gondoskodnak arról, hogy az év második versenye se legyen unalmas. A felvezető kör eleje és vége egyaránt kiakaszthatta azok vérnyomásmérőjét is, akik nem az érintett két német szurkolói. Először Nico Rosberg ragadt be, s vette vissza a helyét, majd Sebastian Vettel meghaló Ferrarija füstölte be úgy a pályát, mint tavaly Daniel Ricciardo Renault-ja, igaz utóbbi legalább megvárta a leintés pillanatát. A csapat állítása szerint Kimi Raikkönen két héttel korábbi kigyulladását más okozta, mint Vettelét, vagyis kapásból két problémával állnak szemben. Hogy volt-e előjele? A Ferrari háza tájáról már péntek este aggasztó hírek érkeztek: gond van a motorral, nem tudják kihasználni a teljes erejét, és a Spanyolországra időzített fejlesztési csomagig ennek tudatában kell versenyezniük. Vettel FP2-es leállása elvileg egy rosszul rögzített kerékanya miatt történt, de ő maga azt mondta a rádióban, amit senki nem szeret hallani a pitwallon: megszűnt a hajtás. Két egymás utáni DNF-re biztosan nem számítottak, ha ez nem jelent még nagyobb előnyt a Mercedesnek, akkor semmi. Eddigi megszerezhető pontjaiknak jó, ha felét érték el.

Az egyik dobogóesélyes tehát idejekorán búcsúzott, s szinte biztos volt, hogy ha Raikkönen alatt végigbírja a technika, akkor nyolcadik dobogóját ünnepelheti a rózsavíz földjén a Mercedesek mögött. Az első két kör egy állva maradt Ferrarival is olyan mozgalmas volt, mint máskor egy egész versenytáv. Nem csak a szikrák szálltak az éjszakában, hanem a por és a kisebb alkatrészek is. A szerény rajtot vevő Raikkönenen kívül Lewis Hamiltonnak is vissza kellett kapaszkodnia. A brit rosszabbul járt, ő összekoccant a másik finn gyenge startját kihasználó és hevesen érkező Valtteri Bottasszal, aki meg is kapta a büntetését: bírák nem versenybalesetnek látták az esetet, Bottas az első rendes boxkiállása után mehetett áthajtásos büntetést teljesíteni. Hogy itt úszott-e el a mondjuk egy negyedik helye, erősen vitatható. A kettős Williams pontszerzés a 8-9. helyen még nem ad okot arra, hogy stabil harmadik erőként tekintsenek magukra, sőt. Valami továbbra sincs egyben náluk, két verseny után az a Haas is magabiztosabbnak tűnik, akiknek ismét csupán egyik autójuk ért célba. A csak Felipe Massa autóján bevetett új, rövidebb orrkúp először olyan erős tapadással bírt a Williams elejére, hogy át kellett állítani az egyensúlyát. Az újítás ettől még nem bizonyult bukásnak.

Kép

Hála a középmezőny eseményeinek, az első három helyezettet meglehetősen ritkán láttuk képernyőn, leginkább csak kerékcserék és lekörözések idején. A boxban volt mit nézni, főleg értetlenül, mert a sok hiba másodpercek elvesztését jelentette. Kétszer Rosbergnek is, akinek még így sem volt veszélyben a vezető helye. A start során megsérült Mercedesszel Hamilton hamar felzárkózott, de csak akkor haladt a harmadik helynél előkelőbb pozícióban, amikor Rosberg és Raikkönen kiállt kerékcserére, egyébként több mint fél perces hátrányt szedett össze a leintésig. A Mercedes bevetette a régóta várt eltérő taktikát: a kerékcserék mennyisége stimmelt, de a felhasznált gumikeverékek sorrendje nem. Kíváncsi vagyok, szétszedik-e akkor is a stratégiát, amikor fej-fej mellett haladnak a pilótáik és kettős győzelem a tét. Múltkor azt írtam, hogy Rosberg melbourne-i győzelme nem szerves része a tavalyi mesterhármasának. Visszavonom. Ez az újfajta rajt fekszik neki, ha nem is szerez pole-t, ebben legalább bízhat. Két hétvége után olyat lát a tabellán, amire már régen várt: tizenhét pontos előnnyel vezet a csapattársa előtt, aki közelebb van a negyedik helyezetthez, mint hozzá. Hamilton hiába öltözött olajsejknek - amihez innen is gratulálok -, az nem csak a jó ízlésnek, hanem a helyi dzsinneknek se jött be. Egyik kezükkel adtak, pályacsúccsal megnyerte az időmérőt, de másikkal elvettek, mert a hetvenhét ezreddel elmaradó Rosberg ismét megnyerte a lényeget. Nyolc alkalommal a későbbi bajnokot intették le elsőként Bahrainben, de ez csak érdekesség, térjünk rá vissza tizenkilenc futam múlva.

Kép

A vártnál is jobban szerepelt mezőny negyedik újonca. Vandoorne most vezette először az idei McLarent, konkrétan használati utasítást kapott hozzá, amit az idevezető repülőúton tanulmányozott át. A pályát viszont annál jobban ismerte, úgyhogy nem a nulláról indult. De attól, hogy két hellyel Jenson Button elé kvalifikált, még nem kell a britet hazazavarni. A talán visszavonuló versenyzők listáján azt írtam, hogy neki lehet a legkevesebb ellenszurkolója. Amikor 2014-ben végletekig húzták a szerződése meghosszabbítását, még a pozitív hangok voltak többségben, erre mintha hirtelen előugrottak volna a bokrok mögül a károgók. A második edzésen harmadik leggyorsabb Button versenye mindössze hét körig tartott, Alonso reakciója mindent elárult. Akár ő is ülhetett volna abban az autóban, ami végül ünneplésre adott okot. A beugró Vandoorne hiba nélkül hozott egy pontot érő helyet. Profin viselkedett, nem csak meghúzta magát, hanem küzdött is. Második futamon pontszerzés, azért ez határozott előrelépés a 2015-ös McLarenhez képest.

Még ha kevesebbszer láthattuk képernyőn, mint a dobogósokat, higgyük el, hogy Ricciardo ismét szállított egy negyedik helyet a Red Bullnak, amivel máris a két Ferrari előtt találta magát a pontversenyben. Nagyobb oka lehet az örömre, mint a vasárnapig igen visszafogottan teljesítő Danyil Kvyatnak. A tavalyi évet is gyengén kezdte, de most már nem takarózhat azzal, hogy szoknia kell az autót. Azt mondta, *cenzúra* belefáradt az egészbe. S hiába állítja, hogy nem törődik azzal, hogy Max Verstappen szinte ott ül mellette, joggal zavarja, hogy tulajdonképpen árgus szemekkel figyelik minden mozdulatát. Ha hihetünk annak, hogy a hollandnak olyan a szerződése, hogy két éven belül jár neki egy Red Bull ülés, és Ricciardót sem akarják elengedni, nem nehéz kitalálni, kinek kell leghamarabb másik csapat után néznie. Az orosz végül csak megérkezett a pontszerző zónába, de bosszankodhat, mert pont Verstappen mögött végzett, és az ő neve mellett már körhátrány is szerepelt. Megjegyzem, igazán vissza lehetne venni a Verstappen hájpból, mert zárlatos lesz a tévé a sok nyáltól. Megelőzte a versenyívről látványosan lecsúszó Bottast, tapsot neki! A Red Bull család negyedik tagja, a csapattársa ausztráliai hisztijét higgadtan kezező Carlos Sainz és hű társa, a balszerencse ismét egymásra talált. A Toro Rosso vezethetősége finoman szólva sem volt a topon, defektet is kapott, mindez pedig a spanyol futamába került. A garázsba visszatérve lehet megnézte a naptárát, hogy milyen évet írunk, mert úgy hiányzik neki egy tavalyihoz hasonló pechsorozat, mint mókusnak az erdőtűz.

Kép

A Haas a kieső Esteban Gutierrez miatt felemás futamot zárt. Romain Grosjean újabb hellyel lépett előrébb Ausztráliához képest, így ötödik lett. A francia folyamatosan úgy vezet, mintha az elmúlt két szezonban nem a balszerencsével vagy a technika ördögével versenyzett volna. Nekem tetszik ez a csapat. Ők nem poroszkálni érkeztek a Forma-1-be, hanem egyenesen a középmezőnybe. Mindjárt az elejére! Hogy kitart-e a lendületük, korai megmondani. Szívesen cserélne velük a gyári Renault, akik szintén egy autóval fejezték be a versenyt, de ez ismételten nem hozott nekik egyetlen árva pontot sem. Kevin Magnussen eleve a rajtrács végéről indult, amiért a tumultus miatt kihagyta a kötelező mérlegelést a kvalifikáción. A két Sauber szépet ment egymás ellen. Hogy mit csináltak a Force Indiánál, aminek következtében csak egyetlen autó végzett mögöttük, az is a lassabb Manor? A verseny első szakaszában még meccseltek másokkal és egymással is, aztán azon kapták magukat, hogy Pascal Wehrlein egyesével levadászta őket a Manorral, Magnussen egyenesen rakétának nevezve a rádióban. Szóval nem csak a két harci sérült Force Indiát lepte meg a legkisebb csapat.

A következő két hét témái minden bizonnyal a következők lesznek: indulhat-e Alonso Kínában, mi a gond a Ferrarinál, mi a titka Rosbergnek?

Ez történt tavaly, amikor az év harmadik versenyét rendezték itt.

Vitriol a Facebookon

(Csak akkor szólj hozzá, ha személyeskedés és káromkodás nélkül is megy!)