Óvatos tapogatózás Bakuban
Miután Lewis Hamilton versenye már az időmérőn félresiklott, Nico Rosberget senki sem állíthatta meg, hogy újból növelje összetettbeli előnyét. Minden előzetes jóslatot megcáfolva a szezon eddigi legunalmasabb versenyével debütált a Forma-1 Azerbajdzsánban.Kép
Először látogatott el a Forma-1 Bakuba, az azeri fővárosba, ami némi földrajzi képzavarral az Európa Nagydíj nevet kapta. Nevezhetjük a versenynaptár új színfoltjának a Kaszpi-tenger melletti, Baku óvárosában kijelölt utcai pályát, de a végeredmény ennél finoman szólva is árnyaltabbra sikeredett. Előtte ment a hangulatkeltés, hogy ez egy Monzába oltott Monaco, meg hogy a tervrajzok közül a legextrémebb változat valósult meg, mégis belefulladtunk az unalomba. Egy héttel ezelőtt Kanadában se történt sok minden, de ami történt, arról nem okozott gondot írni. Bástya elvtárs Bakuban, ezen a munkacímen kezdtem el ezt az összefoglalót, de egyik olvasóm szerint ez „Bakuka” volt. A legelső Orosz GP-t, minden idők egyik legpocsékabb versenyét nem múlta alul ezt a Fél-Európa Nagydíj, de az idei citromdíjat előre ennek adom. Láttunk előzéseket, de például a mindenkori dobogós helyen haladók alig piszkálták egymást. Rosberg a díjátadó előtt arról kérdezgette a többieket, hogy mi történt mögötte az ötvenegy kör alatt. Aki a tömegbaleseteket várta, hoppon maradt. Városi pálya nehezen úszható meg Safety Car nélkül, a GP2 mezőnye tett is róla, hogy Bernd Maylander se unatkozzon, de a Forma-1-es verseny alatt még virtuálisan se lépett életbe biztonsági autós fázis. Volt honnan fejlődni, hiszen a három szabadedzésen és a kvalifikáción korántsem láttunk ilyen tökéletes köröket. Megfordítva a megállapítást: a legfontosabb időben közel tökéletes pontossággal teljesítette a mezőny a legszűkebb pontján mindössze hét méter széles pályát. A Red Bull ráhangolódásként nem túl régen közzétett egy videót a közösségi csatornáikon, amin Daniel Ricciardo bemutatott szimulátoros kört, s közben elmondta, hogy nem szeretné, ha ő lenne az első, aki falhoz csapja az autóját. És ki törte össze legelőször? Ő, de szerencséjére még pénteken. Vele ellentétben a csapattársa csak a szimulátorban törte össze magát. Az első edzése a hollandnak sem volt túl eredményes, az olajtól füstölő váltója miatt a boxban ücsörgött. A Red Bull előre kijelentette, hogy gyengék lesznek, és igazuk lett.
Akik az előző két futam után lemondóan legyintettek, hogy Rosberg rohamos időn belül elköszönhet minden előnyétől, most Hamiltonnal együtt kereshetik a kifogásokat. Örök frázis, hogy a pontokat vasárnap osztják. A brit megnyerte az összes szabadedzést, közben leszólta azokat a versenyzőket, akik kritikát fogalmaztak meg a pályával kapcsolatban, hogy ne nyafogjanak, majd a negyedik időmérős hibája már nem maradt következmény nélkül. Piros zászlót hozó autótörése csak a tizedik rajthelyet jelentette számára. Természetesen a legelső interjújától hangsúlyozta, hogy nem bízik a győzelemben, de Rosbergnek biztosan könnyű dolga lesz. Így történt, azonban a német sima győzelmének semmi köze ahhoz, hogy a csapattársa a saját hibájából palánkozott. A Mercedes külön engedéllyel kicserélhette Hamilton elfékezett gumiszettjét, viszont úgy alakult, hogy fordult a kocka, és saját szavaival élve a brit végignyafogta a futamot, amiért a rádiós szabály szigorítása következtében nem kaphatott utasítást arra, hogy melyik kormánykapcsoló oldja meg az autója teljesítményének problémáját. Rosbergnél is jelentkezett gond, de ő hamar úrrá lett a jelenségen.
Mivel Hamilton borította papírformát és elmaradt a Mercedes első sor, tippmix gyilkos eredmény született az időmérőn. Rosberg mögött másik két autótörő végzett, a pénteki kaszkadőr Ricciardo és Sergio Perez. A mexikói a harmadik edzés legvégén csinált plusz munkát a Force India szerelőinek, s ha ez nem lett volna elég, váltócsere miatt mínusz öt rajthely került a neve mellé. Kár volt a hibáért, pályafutása legjobb rajthelyétől fosztotta meg magát. Már pénteken látni lehetett, hogy a monacói dobogós Pereznek ez a városi helyszín is fekszik, vagyis hiába indult a második helyett végül csak a hetedik helyről, a végén ismét pezsgőzhetett. Csapata egyre jobb úton halad afelé, hogy megismételjék a tavalyi konstruktőri eredményüket. Sőt, a Williams legyőzése sem tűnik lehetetlennek. A harmadik (Perez büntetésével második) helyre kvalifikált Ricciardo szombati szereplése talán csak csoda volt, mert ő lett az, aki a legtöbbet vesztette a verseny alatt. Elvégre megmondták, hogy ez nem a Red Bull hétvégéje lesz. A harmadik rajthelyet az a Sebastian Vettel örökölte meg, aki Ricciardóval ezredre azonos időt futott.
Már a hatodik körben elkezdődött a taktikai csatározás. Az utóbbi két versenyt, főleg Monacót megkavaró ultralágy keveréket ezúttal nélkülözni kellett, vagyis Bakuban a szuperlágy volt az ultralágy. Itt nem a kopás, hanem inkább a guminyomás okozott fejtörést. A Pirelli még Kanada előtt kijelentette, hogy a panaszok ellenére nem kívánnak változtatni a megadott paramétereken, és azokat a vádakat sem fogják kivizsgálni, amik egyes csapatok guminyomással kapcsolatos trükközésével kapcsolatosak. Az első híresztelések szerint ebben a Red Bull is érintett, de ők ezen a futamon úgy elvesztek, hogy egyikük sem reménykedhetett erős befejezésben. A két kiállásos stratégiájuk se vált be. Vettel most nem tudta megismételni a kanadai rajtját, és amíg úgy tűnt, hogy Ricciardo veszélyes lehet rá, a Ferrarinál követni akarták a Red Bull taktikáját. Vettel végül átvette az irányítást a pitwalltól, és lebeszélte őket a korai reagálásról, ami idén nem egyszer sokba került már a csapatnak. Jónak érezte a szuperlágyakat, ezért a hetedik kör helyett csak huszonegyedikben állt ki, és azokhoz hasonlóan, akinek nem volt különösebb problémájuk a tapadással, nem is ment ki többször kereket cserélni. Neki nejlon akadt a vezetőszárnyára, és még mielőtt megzavarta volna a fékek hűtését, magától leszakadt. Kimi Raikkönennek szokás szerint a lekörözöttekkel gyűlt meg a baja, meg a boxutca fehér záróvonalával, ami öt másodperces büntetést vont maga után. Nyilván Perez is tisztában volt vele, hogy amíg kellően közel tud maradni, az előtte haladó Ferrari elveszíti a harmadik helyét. De miért ne inthetnék le őt harmadikként? Sikerült megelőznie Raikkönnent, s Nico Hülkenberg is két ponttal gyarapította a Force India pontjait.
Hamilton, aki vasárnapra már az optimista szemüvegét vette fel, a verseny során fokozatosan egyre borúsabb lett. A második bekezdésben már emlegetett rádiózás során bárki hallhatta, ahogy egyre türelmetlenebbé vált, de a szabály az szabály, nem segíthettek neki a mérnökei. Rosberggel ellentétben neki jóval tovább tartott megtalálni a helyes beállítást, de amikor megtalálta, rögtön képes volt megfutni a leggyorsabb kört. Ettől függetlenül Hamilton továbbra sem fogadja el a rádiós kommunikáció korlátozását, amit egyenesen veszélyesnek tart. Amikor a többi pilóta a veszélyes jelzőt használta a pályára, ő kinevette őket. Kérek egy kollektív nevetést a hisztiző világbajnokra! Nem mintha mindenkinek egyformán tetszene, hogy megszűntek a vezetést könnyítő egyértelmű utasítások, a szigor ellen felszólalt Vettel és Fernando Alonso is. Előbbi szerint nincsenek előrébb a korlátozással, ami eleve egy vicc, utóbbi pedig úgy fogalmazott, hogy egy F1-es autó túl bonyolult ahhoz, hogy egyedül boldoguljanak vele. Ricciardo szerint is lehetne enyhébb a szabály, mert a motorszabályozás azért más kategória.
A Ferrari esetében nem beszélhetünk újabb eldobott győzelmi esélyről vagy taktikai bukásról. Ennyi volt bennük. Rosberg megfoghatatlan volt, de a Ferrarit is csak az a nagydarab nejlon tudta volna padlóra küldeni a verseny elején, ami kis időre a vezetőszárnyára csavarodott. A visszacsúszó Ricciardo helyett először a saját csapattársa lett Vettel legfőbb ellenfele, ami addig tartott, míg a finnt nem figyelmeztették, hogy ne tartsa fel a németet. Helycseréjük után többet nem volt közük egymáshoz, és a kettős Ferrari dobogó is elmaradt Perez utolsó körökben végrehajtott sikeres előzése miatt. Nekem ő nap embere. Miután eldőlt, hogy Ricciardo nem jöhet a Ferrarihoz, Perez lett a másodikszámú favoritom Raikkönen helyére. Persze még semmi sem biztos, a Ferrari elnöke szerint rangidős versenyzőjük szerződésében szerepel olyan opciós lehetőség is, ami lehetővé teszi, hogy 2017-ben is az olaszok kötelékében maradjon. Szerintem ne erőltessék.
A Red Bull mellett a fiókcsapatuk sem büszkélkedhet kiváló eredménnyel. A Toro Rosso nem egyszerűen nulla ponttal zárt, hanem (egymástól függetlenül) kettős kiesést könyvelhetett el. Danyil Kvyat hiába szerezte meg lefokozása óta az egyik legjobb rajthelyet, egész pontosan a hetediket, őt jegyezhették fel a verseny legelső kiesőjeként. Carlos Sainz egy körrel korábban még előzött, majd a 33. körben megadta magát a felfüggesztése. Mindkét autójuk ugyanazért mondta fel a szolgálatot. Az erős motort igénylő körülmények megint nem kedveztek a McLarennek. Alonso, a bakui verseny arca váltóprobléma miatt kiállt, míg Jenson Button éppen lemaradt a pontszerzésről. A Williams azon kívül, hogy sebességrekordot döntött és szokás szerint bezsebelte a leggyorsabb kerékcsere díját (új abszolút rekorddal, 1,92 másodperccel!), csak közepes versenyt zárt a 6. és 10. helyeken.
Két hét múlva Ausztria következik.
(Csak akkor szólj hozzá, ha káromkodás és személyeskedés nélkül is megy!)