Ki hibázott Szingapúrban?

Emlékezetesen alakult a Forma-1 történetének első esős éjszakai futama. Fogalmazhatok úgy is, hogy ha valamelyik verseny sorsdöntő lehetett az idei szezonból, akkor ez volt az. Íme a Ferrari mérlege: kettős kiesés

Hamilton: 263 pont (ez volt a 60. győzelme)

Vettel: 235 pont

Huszonnyolc pontos különbség. Sok? Sok. Vettel sem vezetett ennyivel az idény első harmadában. Mázli nélkül. Mit láttunk a szingapúri éjszakában? Színtiszta mázlit. Nagy arccal érkezett a Mercedes az előző nagydíj helyszínéről. Monzában, tehát hazai pályán legyőzték a Ferrarit, majd beszóltak nekik, hogy szorosabb csatát vártak, sőt, Hamilton odáig ment, hogy szerinte már Silverstone-ban fordult a bajnokság. Aztán pár nappal később jött a pálfordulás, és már vereségre számítottak a szezon utolsó harmadát nyitó Szingapúrban, a Mercedes mumusának számító pályán. Egyik nyilatkozatukkal ütötték a másikat, mert Hamilton közben azt is mondta, hogy hétből hét futamot szeretne nyerni.

Kívánsága a körülmények ellenére, vagy inkább a körülményeknek köszönhetően teljesült, ugyanis akkorát csattantak a Ferrarik az első körben, hogy Sebastian Vettel talán elbúcsúzhat a bajnoki címtől is. Ki volt a hibás az ütközésért? A versenyirányítás, amiért engedte a versenyt a vizes pályán? Láttunk már nevetséges biztonsági autós körözgetést, most nem volt probléma a víz? Lehetett volna, elvégre villanyfényes versenyről beszélünk. A vizes pálya a harmadik sorból rajtoló Mercedesnek kedvezett, de ez már konspirálás, szóval most elvarrom ezt a szálat. Vagy az élről induló Vettel hibázott, aki úgy húzódott balra a rajt után, hogy nem látta a nála jobban rajtoló csapattársát? A Ferrarik közé szorult Max Verstappen szerint a német okozta a láncreakciót, vagy ahogy a jegyzeteimbe felírtam, a tömegszerencsétlenséget. Kioktatta Vettelt, hogy nem lett volna szabad a bajnokesélyesként ilyet elkövetnie, holott ő az, aki mindent az első kanyarban akar megnyerni. Nem rajtolt jól, legalább most hallgatott volna. Vagy Kimi Raikkönen bizonyult figyelmetlennek, aki úgy vágott előre, hogy nem figyelte Verstappen és Vettel balra tartását? Mert amikor nekiment a Red Bullnak, még nem előzte meg, és a szabályok szerint sem volt teljesen az övé a pozíció. Ha oldalra rántja a kormányt, ott a fal várta volna. Patthelyzet. Az első három mögé keveredő Fernando Alonso (!) főleg nem tehetett semmiről. A levegőt is megjáró spanyol a kilencedik körig jutott, majd a két Ferrarihoz és Verstappenhez hasonlóan feladta a versenyt. Végül senki sem kapott büntetést, nem találtak egyértelmű felelőst.

A Ferrari pedig idő előtt csomagolhatott. A verseny fő esélyesének tartott Vettelt előbb a csapattársa, majd a fal találta el. Nem túlzást azt állítani, hogy a legrosszabbkor nulláztak. Itt mindig esélyesek voltak az utóbbi években, míg a Mercedes sorozatban harmadjára készülhetett az éves rendszeres szingapúri blamára (igaz, tavaly Nico Rosberg nyert). Vannak állandó elemei a Forma-1-nek, az egyik Hamilton mérhetetlen nagy mázlifaktora. Ami Vettelnek győzelmi kényszerből katasztrófa, az Hamiltonnak esélytelenségből csoda.

Mi segített Hamiltonnak?

- a rajtbaleset: megkockáztatom, hogy nélküle legfeljebb a harmadik helyen végzett volna,

- az önmagát győzelemre is esélyesnek érző Daniel Ricciardo vacakoló váltója,

- Valtteri Bottas versenyképtelensége, de ő már Spa óta,

- a lassan száradó pálya,

- és hiába méltatlankodott, még a biztonsági autós szakaszok is neki kedveztek, főleg a harmadik.

Plusz ha a magyar közvetítés kommentátorpárosán múlt volna, már a negyedik körben átadták volna a győzelmet Hamiltonnak. Minősíthetetlen a rajongás, amit futamról-futamra előadnak. Nem véletlen, hogy a hétvégén valaki így talált rá a blogomra:

Vicces visszaolvasni, hogy azt írtam fel az időmérő után, hogy mégsem a Ferrari tapogatózik sötétben, hanem a Mercedes, és úgy néz ki, visszaköszön a 2015-ös szereplésük. Az legalább bejött, hogy Vettelnek figyelnie kell hátrafelé. Vagy hogy Verstappen a falban fejezi be az első kört:

A többiek:

Williams: rosszul indult a hétvégéjük, végül Lance Stroll nyolcadik lett.

Force India: az autó motorborításán megjelentek a sztegoszaurusz jegyei, és újabb kettős pontszerzéssel tulajdonképpen akár ünnepelhetnék az idei konstruktőri negyedik helyüket. Jövőre változatlan felállással folytatják, így a most ötödikként célba érő Sergio Perez és a tizedik helyen befutó Esteban Ocon még sokszor borzolhatja a csapata idegeit. Pereznek ugyanannyi pontja, mint Verstappennek, ez azért nem semmi.   
Toro Rosso: Carlos Sainz pályafutása egyéni legjobb helyét érte el (4.), míg Danyiil Kvyat baleset miatt feladta a versenyt. Az orosz a 19. helyre csúszott vissza az összetettben, míg Sainz jövőre a gyári Renault versenyzője lesz. Mi az erős csapaton belüli kontraszt, ha nem ez? Mindenki tudja már, de hadd említsem meg, csak hogy meglegyen. A csapat része a Nagy Bejelentésnek: jövőre Honda motorokra váltanak.

Renault: Jolyon Palmer szintén egyéni legjobb eredményét érte el, hatodik lett. Nico Hülkenberg műszaki hiba miatt búcsúzott, és egy kellemetlen rekord tulajdonosává vált: a 129 versenyének egyikén sem állt dobogón. A Nagy Bejelentés nem csak Sainz miatt érinti őket. Egyelőre az a helyzet, hogy nem akarják meghosszabbítani a 2018 végén lejáró együttműködésüket a Red Bullal.

Haas: szintén egyik szemük sír, a másik nevet helyzet. Romain Grosjean kilencedik lett, míg Kevin Magnusssen műszaki hiba miatt kiállni kényszerült.

McLaren: attól, hogy megtörtént a Nagy Bejelentés, miszerint jövőre Renault motorra váltanak, még nem lesz kevesebb a „no power” a szezon hátralévő harmadában. Alonso hiába helyezkedett jól a rajt után (amihez kellett a jó időmérős eredménye is), ha balesetbe keveredett és annak következményeként kiesett. Stoffel Vandoorne is egyéni legjobb eredményét könyvelhette el, hetedik lett.

Sauber: duplanulla. A beugrókon kívül már csak Marcus Ericsson nem szerzett pontot a mezőnyből.

Ez történt tavaly

Vitriol a Facebookon

(Kommentszabály: kulturáltan.)