Legyőzhető-e a Mercedes 2018-ban?

A teszteknek vége, két hét múlva Ausztrál Nagydíj. Van értelme az unalomig ismételt kérdésnek, vagy eleve úgy kellett volna megfogalmazni, hogy idén mennyivel lesz jobb mindenkinél a Mercedes?

Károgás vagy az erősorrend öncélú firtatása helyett úgy döntöttem, a bemutatók után nem írok külön előzetest is, mert nincs sok értelme. Aztán felhúztam magam. Ott tartunk, hogy a szaksajtó (vagy inkább „szaksajtó”) már a pilóták testbeszédét is elemzi, miszerint hiába futott Sebastian Vettel abszolút pályacsúcsot, feszült volt, és biztosan porzott a tankja az ürességtől, ezzel szemben Lewis Hamilton vállvonogatva magyarázta, hogy azt sem tudja, milyen kört ment a Ferrari. A másik oldal a számok nyelvén igyekszik elmagyarázni, miért nem szabad hinni ugyanezeknek a számoknak, ugyanis ha A változót kicseréljük B-re, és gyököt vonunk belőle, akkor is a Mercedes a leglegleg. Állította bárki az ellenkezőjét, amiért a Pirellinek közös hiperlágyas nevezőre (wft?) kellett hoznia a köridőket, amivel bebizonyították, hogy a Mercedes közepes keveréken is gyorsabb a mezőnynél? Jó, azok, de miért kellett pár órával korábban még világszenzációként tálalni Vettel köridejét, aztán azon csámcsogni, hogy a Ferrari megint csak teszten tud leggyorsabb lenni? Mert éppen az hozott több kattintást, hogy a Ferrari a leggyorsabb? Bocsánat, így már világos.

A Mercedes szerint nem egyértelmű az erősorrend, mivel a GPS méréseik alapján a Red Bull gyorsabb a Ferrarinál (az időmérő- és versenyszimulációk megkezdése előtt), és nagyon közel vannak hozzájuk. Haha. Egy évvel ezelőtt sem volt vicces, sőt, tavalyelőtt sem, és jövőre sem lesz vicces a tettetett naivitás, vagy ha úgy tetszik, mások hülyének nézése. Úgy 2022-ig. Mintha nem volna nyilvános, hogy egyedül a Mercedes fejlesztett teljesen új motort 2018-ra, az összes Renault motoros csapat a 2016-os MGU-K-val kezdi a szezont, és a gyári Renault már az első teszthéten taktikai okból vállalt rajtbüntetéseket emlegetett. Három motor használható fel büntetlenül, és a McLaren simán elhasználja egy hétvége alatt.

A címben megfogalmazott kérdésre a válasz: a tesztek alapján nem győzhető le. Senki ne mondja, hogy jót tesz a megbízhatósági verseny jegyeit magára öltő Forma-1-nek, hogy a belépéssel szemező gyártók, és a nézők is elfordulnak tőle, hiszen a következő nagyobb szabályváltozásig úgy lefutott a konstruktőri cím, mint a huzat. A Ferrari tavaly feláldozta a megbízhatóságot a tempóért, és megfizettek érte. „Megfutották a teszt két leggyorsabb körét, és páran a sajtóban, akik nem látnak tovább a vörös ködnél, kapásból nekik adták a bajnoki címet.” – írtam tavaly. Az első tagmondat most is igaz, a többire még csak utalást sem tett senki. Mintha évről-évre halkabbak lennének a hurráoptimista hangok. A Red Bullnak is hamarabb lesz esélyes valamelyik versenyzője, mint az egész csapat. Attól, hogy idén nem csúsztak meg a fejlesztéssel, és Daniel Ricciardo a legjobban felkészített autónak nevezte az RB14-et, óvatosan fogalmaznak: jó munkát végeztek, viszont az ellenfeleik is.

„Tippelni idén sem fogok, szeretnék meglepődni.” – zártam az előző bejegyzést. Néha nekem is elegem van abból, hogy mindig ugyanazokat a témák kerülgetem:

- kivételezik Hamiltonnal a Mercedes, de az ellenkezőjét állítja,

- a Red Bull már nem titkolja, hogy kit favorizálnak,

- nyugdíjazhatná Kimi Raikkönent a Ferrari,           

- katasztrófaturizmus a sajtóban,

- a magyar közvetítés kritizálása,

- némi rajongás. (Kihagytam valamit?)

Most már szívesen írnék olyan szezonról is, amiben a Mercedes kihívója egészen az utolsó versenyig esélyes a világbajnoki címre, és nem vérzik el fél év alatt a megbízhatatlan autója, vagy a kettesszámúnak is kevés csapattársa miatt, vagy nem a csapattársával való harc köti le a figyelmét.

Vitriol a Facebookon

(A képek nem tőlem származnak, és felhasználásukból nem keletkezik anyagi hasznom.)