Red Null

Az utolsó négy kör nélkül Lewis Hamiltonnak most nincs négy pontos előnye. Egyesek Bombát ittak Red Bullra, amitől úgy túlpörögtek, hogy a csapat adja nekik a másikat.
Összeakadtak a bikák

Hamilton: 70 pont

Vettel: 66 pont

Raikkönen: 48 pont

Bottas: 40 pont

Ausztráliában Sebastian Vettel nevetett a végén, Azerbajdzsánban pedig Hamilton, még ha nem is mosolygott túlzottan a dobogó tetején. Két hete a totógyilkos / Toto gyilkos Kínai Nagydíj után már a bajnokságért aggódott: úgy adta elő, mintha kilenc pontos hátránya minimum kilencven lenne, és nem a szezon legelején, hanem az utolsó negyedében tartana Megértem, fél év nyeretlenség frusztráló, ráadásul két évvel ezelőtt is átélt valami hasonlót az akkori csapattársa, Nico Rosberg mögött. Még mindig szkeptikus vagyok ezzel a már a Ferrari a legerősebb megállapítással, mert hiába villant Kínában a Red Bull is, továbbra is a Mercedes rendelkezik a legnagyobb fejlesztési potenciállal. Nem akarok közhelyekkel dobálózni, miszerint várjuk ki a szezon végét, mert az utolsó két verseny keményen arcunkba vágta, hogy a verseny nem egy jól kivitelezett előzésig vagy az ellenfeleket meglepő boksztaktika kiötléséig, hanem a kockás zászlóig tart. Szóval ja, várjuk ki a végét az egyes futamoknak. Ami pedig a mázlifaktort illeti, miközben nekiesek az első hármasnak, hogy – csúnyán fogalmazva, – miért nincs valós teljesítmény az eredményük mögött, két olyan téma köré építem a posztot, amivel tele lesz a micsodánk a következő két hétben:
 
1, Időzített bomba robbant a Red Bullnál

Nem telik el hét anélkül, hogy össztűz zúdulna Max Verstappenre, amiért harmadik élcsapatnál megkezdett évében is képtelen ésszel versenyezni. Ha nem az első körben, akkor máskor rombol. Nem tanul a hibáiból, hanem újra és újra elköveti őket. "Tananyag a két Red Bull pilóta" – írta a nemzetközi sajtó a kínai hétvége után, Daniel Ricciardo pozitív, míg Verstappen negatív kontextusban, de mindketten ugyanazért: az előzésekért. Ha már Christian Horner csapatfőnök és a fia stílusát foggal-körömmel védő apja (!) is eljutott arra pontra, hogy nem elég akarnia a győzelmet, tanulnia is kell a hollandnak, plusz a versenyzőként makacsságáról elhíresült Niki Lauda ismét megkérdőjelezte Verstappen intelligenciáját, sejthető volt, hogy az érintett csakazértis ugyanúgy folyatja. Amikor Verstappen megnyitotta az autók a falban sormintát a Monaco gyorsabb változatának tartott bakui pályán, meg sem lepődtem. Szombaton egymás mögé a negyedik-ötödik helyekre kvalifikáltak Ricciardóval, és mivel Verstappen várhatta hátrébb a rajtot, már a startnál kemény csata ígérete lengett a levegőben.Így kezdték

Ricciardo megkönnyebbült a kínai győzelme után. A főnöke és a sajtó dicshimnuszokat zengett róla, és ha nem a Ferrarival, akkor a Mercedesszel boronálták össze. Horner a nyilvánosság előtt egyenesen Raikkönen helyzetével ijesztgette az ausztrált: ne menjen a Ferrarihoz, ahol Vettel a kiskirály, gondolja meg a Red Bullos folytatást. Még jó, hogy feljegyeztem magamnak azt a mondatot, amiben Horner kiemelte, hogy Ricciardóban minden adott ahhoz, ami érett versenyzővé teszi: a tempója egyensúlyban áll a rutinjával, jó képessége van az előzési szituációk elemzéséhez, bezzeg Verstappent még mindig nyugtatni kell. Bumm, most nyugtathatják mindkettőt, mert ami Bakuban történt, az nem írható kizárólag egyik vagy a másik számlája. Nem úgy, mint 2017-ben a Hungaroringen, ahol egyértelműen Verstappent terhelte felelősség, amiért már a második kanyarban véget vetett a csapattársa futamának. Ezt a mostani konfliktust nem lehet hirtelen felmutatott középső ujjal és sima bocsánatkéréssel lerendezni. Szinten léptek.

A két pilóta négy felvonásban támadta egymást, és már az első is úgy ért véget, hogy Verstappen szinte falra kente Ricciardót. Ekkor nem csak egymásra, hanem a gyári Renanult-kra is figyelniük kellett, és egy darabig utóbbiaknál látszódott előny: a Red Bullokat az egyenesekben lassan visszatöltő akkumulátor hátráltatta. Ekkor úgy tűnt, hogy csak Verstappent érintette ez a kisebb műszaki probléma, egészen nyugodtan megkérhették volna, hogy minden kekeckedés nélkül engedje el maga mellett Ricciardót, akit az első biztonsági autós fázist követően előzött meg. A robbanást jelentő negyvenedik kör előtt cseréltek először és utoljára kereket (simán bírtak ennyit a szuperlágyak, szomorú), csakhogy a másodikként kiálló Verstappen nem vesztett pozíciót a cserével, sőt, ő haladt azon a helyen, ahonnan Ricciardo rajtolt. A negyedik felvonás végén Adrian Newey fogta a papírjait és szó nélkül elhagyta a csapat bokszfalát.

Ricciardo pontosan tisztában volt azzal, hogy Verstappen sokszor rácsukja féktávon az ajtót a mögötte érkezőre. Verstappennek sem kellett bemutatni Ricciardo előzési tudományát. Egyik sem engedett. Az ausztrál felöklelte a kétszer is irányt váltó csapattársát, ami ha innen nézem az ő hibája, ha amonnan, akkor Verstappené. A csapat idei második, méghozzá súlyosabb dupla nullája nem múlhat el következmények nélkül, ugyanis a csapatrádión adott utasításokra nem akaródzott hallgatniuk. A Force India 2017-ben előzési tilalommal szankcionálta a tucatszám eldobált pontokat, bár az első csapatvezetői nyilatkozatok szerint a Red Bullnál (még) versenybalesetként kezelik az esetet, nem mutogatnak csak az egyik félre. „Mindkettejüknek használni kell az agyukat” – mondta Helmut Marko, aki ha következetes lenne, elküldené a fiúkat a Toro Rossóhoz. Az FIA-tól mindketten megrovást kaptak a Vettel és Mark Webber 2010-es törökországi ütközését idéző manőverért.

2, Vettel / Bottas érdemelte volna a győzelmet

Vettel az időmérő után elhitte, hogy hátvéd nélkül is tartani tudja magát a mögötte sorakozó négyestől. Kimi Raikkönen is esélyes volt a rajtelsőségre, de az utolsó gyorskörén nagyobbat hibázott, mint Vettel, így a német az élről, a finn pedig a hatodik helyről indulhatott. A hatesélyesnek kikiáltott futamot túlzásnak éreztem, de úgy voltam vele, legyen az én bajom. Vetteltől győzelmet, Raikkönentől maximum negyedik helyet vártam, viszont az első kör után már azt sem. A finn nem akarta észrevenni, hogy nincs elég helye elfordulni Esteban Ocon Force Indiája mellett, és még meg is lökték. Raikkönen autója megúszta egy orrkúp cserével, viszont Oconé olyannyira nem, hogy rögtön őt regisztrálták a verseny első kiesőjeként. Az ő ütközésük mellett is sok törmelék került a pályára, ezért aztán körökön keresztül bent körözött a biztonsági autó. A francia máshogy látta a történteket, a versenybírákkal ellentétben ő megbüntette volna Raikkönent, akit egyébként megelőzött a rajtnál. Raikkönen úgy harmadik a bajnokságban, hogy csak akkor látni a pályán, amikor hülyeséget csinál, vagy amikor megelőzik. Nincs nagyobb mázlista rajta kívül a mezőnyben. Ne jöjjön senki a hiper-szuper időmérős eredményeivel, amikor úgy váltja azokat dobogós helyezésekre, hogy a potenciális ellenfelek párosával hullanak ki előle. Hol lenne a mostani második helye a Red Bullok értetlenkedése nélkül?  

Vettel versenyét ugyanaz az esemény tette tönkre, mint ami Bottast is helyzetbe hozta: a Red Bullok ütközése után beküldött biztonsági autó. Pontosabban az újraindítás utáni kavarodás, még pontosabban a gumik lehűlése, és egy szerencsétlen elfékezés. Kívülről nézve izgalmas, de inkább bosszantó, amikor csapattársak ütköznek, vagy ha valaki falhoz vágja az autóját a safety car mögött, de amikor két versenyző keze közül is kicsúszik a magabiztos vezetés, még a nyertes is érzi, hogy a szerencsének köszönheti a sikerét. Utólag nincs különbség győzelem és győzelem között, és bármennyire nem tartozik Hamilton a kedvenceim közé, cseppet sem neheztelek rá. Nem csinált semmi rosszat, mondjuk látványosat se a Vettel védjegyének számító kék zászló utáni könyörgésen kívül. Szerinte a törmelékektől defektet kapó (és búcsúzó) Bottas érdemelte a győzelmet, aki amúgy szintén a szerencsének és az elnyűhetetlen szuperlágyak gumiknak köszönhette volna a sikert. Hogy Hamilton mennyire komolyan gondolta, amit mondott, azért késett kicsit a díjátadóról, hogy először Bottasszal találkozzon a Mercedes garázsában.

A többiek:

Force India: Sergio Perez megismételte a 2016-os harmadik helyét, de azért helyen kell kezelni az eredményét. A pénteki naptól kezdve látszott rajtuk a javulás, és szombaton mindketten Q3-ba jutottak. A technikai igazgató szerint végre úgy viselkedik az autó, ahogyan a teszteken kellett volna.

Williams: Már nem nulla pontosak, miután Lance Stroll idén is tudott meglepetést szállítani, mindjárt a rajtnál. Nagy kár, hogy ebben az évben a dobogó helyett a nyolcadik hely megy csodaszámba a sokszor vezethetetlen autójukkal. Szergej Szirotkin rögtön az elején vétlen balesetbe keveredett.

Renault: Biztató kezdést követően Nico Hülkenberg  palánkozott, Carlos Sainz ötödik helyen végzett. Mint fentebb is írtam, meccsben voltak a Red Bullokkal is.

Toro Rosso: Brendon Hartley a tizedik helyével megszerezte első F1-es pontját. Az új-zélandi a frászt hozta Pierre Gaslyra az időmérőn, amikor majdnem összehozták az elmúlt évek legnagyobb sebességénél bekövetkezett balesetét. Már kineveztem az őket a 2018-as év Perez-Ocon párosának, amikor a Red Bull versenyzői is bekopogtattak a címért.

Haas: Az újonc Szirotkin mellett már csak Romain Grosjeannak nincs pontja, és ha így folytatja, ülése sem lesz. Az időmérőn mért kör nélkül a bukótérben ragadt, így az utolsó helyről kényszerült rajtolni, aztán vasárnap elkövette a legamatőrebb hibát: kicsúszott a safety car mögött. És ami rosszabb: olyasvalakit hibáztatott érte, aki a közelében sem járt. Kevin Magnussennek megint jelenése volt a versenybíráknál (falhoz szorította Gaslyt), és csak büntetőpotokat szerzett. Nyolcadiknál tart az elmúlt tizenkét hónapban, neki sem ártana lehiggadnia.

McLaren: Kettős pontszerzés. Fernando Alonso két kerékkel döcögött be a bokszba a szerencsétlen első kör után, és sérült padlólemezzel is hetedik lett, Stoffel Vandoorne kilencedik. Nem is olyan rossz egy alapvetően gyenge kasznival.

Sauber: Két egymás utáni futamon pontszerzés? Igen! Az újonc Charles Leclerc szombaton bejutott a Q2-be, majd a nyolc pontot érő hatodik helyen ért célba.

Ez történt tavaly, amikor szintén két autó ütközésétől és egy váratlan győzelemtől volt hangos a sajtó.

Vitriol a Facebookon

(A képek nem tőlem származnak, és felhasználásukból nem keletkezik anyagi hasznom.)