Narancsba borult a Red Bull Ring

Az egyik Red Bull futamot nyert, a másik kiesett, feladta mindkét Mercedes, és nem alkalmazott csapatutasítást a Ferrari. Tripla hétvége 3/2.Holland győzelem rengeteg holland előtt

Sebastian Vettel: 146 pont

Lewis Hamilton: 145 pont

Kimi Raikkönen: 101 pont

Szentségtörést követek el, érzékenyek ne olvassanak tovább. Rossz vicc Raikkönen harmadik helye a bajnokságban. A Ferrari tavaly még alkalmazta, de idén megfeledkezett minden élcsapat legjobban gyűlölt eszközéről, a nyílt beavatkozásról. Vettel vezethetne több ponttal is Hamilton előtt, ha a Ferrari arra alkalmazná Raikkönent, amiért még mindig foglalja a helyet a valóban motivált versenyzőktől: hogy segítse ötödik bajnoki címére hajtó csapattársát. Lehetőleg úgy, hogy ne lopjon tőle pontokat. Nem azt mondom, hogy satuféket kellett volna nyomnia, mint annak idején Rubens Barrichellónak ugyanitt, de ilyen kiélezett versenyben, amikor Vettel előnye egy pont, gondolkodni kellett volna, hogy mibe kerülhetnek a Raikkönennél hagyott pontok. Amit a Ferrari megenged magának futamok óta, az finoman szólva könnyelmű luxus.

Miért? A Ferrari pillanatnyilag újra vezeti a konstruktőri tabellát, és mindkét versenyzőjük öt-öt alkalommal állt idén dobogón (Vettel neve mellett három győzelem szerepel), és futamról-futamra változnak az erőviszonyok. Nem fog mindig nullázni a Mercedes, mert nagyjából szökőévente tesz ilyet, illetve az is előfordulhat, hogy a folytatásban a Red Bull bizonyos pályákon jobban kezeli a gumikat. Intő jel, mennyire nem engedhetik meg maguknak Vettel hátráltatását, hogy a német már elhintette, hogy a Mercedes lehagyta őket a fejlesztésekben. Hajszálpontosan akkor, mint tavaly, azonban egy héttel az első nagy fejlesztési csomag sikeresnek elkönyvelt bevetése után mindkét autójuk műszaki hiba miatt adta fel az Osztrák Nagydíjat. A bajnokság hatodik helyére visszacsúszó Valtteri Bottasnál a váltó adta meg magát, Hamiltonnál a poszt írásakor egyelőre ismeretlen probléma lépett fel. Hogy a két autónál két különböző hiba lépett fel, az csak mélyíti Toto Wolff és Niki Lauda ráncait az egy héttel a soron következő Brit Nagydíj előtt.Itt még versenyben volt Hamilton is

Raikkönen nem lesz fiatalabb, de ami nagyobb gond, hogy motiváltabb sem lesz. Négy éve állandó kulcsfigurája a pilótakeringőnek, ami nem pont azt üzeni, hogy kiemelkedőt nyújtana. Annyiszor kritizáltam már, hogy bárki megvádolhat, hogy fóbiám van tőle. Régen hangoztatom, hogy legszívesebben Daniel Ricciardót látnám a helyén, ám ha a Ferrari meglépi a korábban elképzelhetetlent, hogy feljebb lépteti a Sauberből a húszéves Charles Leclerc-t, a saját nevelését, megbékélek a helyzettel. (A születésnapján kieső Ricciardo esélyeit itt foglaltam össze először bővebben.) Felőlem mehet Raikkönen akárhova, vissza két első csapatához, az emelkedő Sauberhez vagy a süllyedő McLarenhez, csak kerüljön ki végre abból a kalapból, hogy valaki akár poénból is világbajnoki esélyesnek nevezze. Ennyire érik az uborka, hogy már Sauber-McLaren szinten tartanak a találgatások.

Könnyű franciaországi győzelem után fájó kiesés áll Hamilton neve mellett. Bottas pechszériája a pole pozíciója ellenére tovább folytatódott. A szabadedzéseken és az időmérőn mutatott formájuk alapján előre a Mercedesnek adtam a győzelmet. A sorrendben mégsem voltam olyan biztos, ez a csapat ugyanis a helyén kezelik a bajnoki küzdelmet, és nem szégyellik helycserére kérni Bottast. Más kérdés, hogy a finn többet érdemel ennél a szerepnél, de mit csináljon az a versenyző, akivel tavaly csak egy évre hosszabbítottak, és nem Raikkönennek hívják? (Akivel szintén csak egy-egy évre hosszabbítottak, ez különösen bosszantó kettejük összehasonlításában.) Tehát Bottas zsinórban másodjára szerzett rajtelsőséget a Red Bull Ringen, ezt a másodikat azonban szinte azonnal elvesztette a startnál. Lerajtolta Hamilton, Raikkönen, és egy ideig Verstappen is előtte haladt. Mondtam is magamban, hogy eldőlt, ha csak nem történik semmi rendkívüli, például elrontott kerékcsere, Bottas nem kerül vissza Hamilton elé. Majd kettes fokozatban ragadt a váltója és félre kellett húzódnia. Ami utána történt, eldöntötte a futamot.

A Red Bullnál ismét előkerültek a bőrnadrágok a házi nagydíjukon, sőt, a Renault némi „ajándékkal” is készült számukra az időmérős motormóddal. A régóta várt MGU-K egységet a hátrasorolásos büntetések elkerülése érdekében miatt nem kérték. Pénteken még nem igazán akaródzott lejteni a hazai pálya, hátrányban voltak az egyenesekben, pláne megtankolva, és a három DRS-zónától sem voltak elragadtatva. Én sem. A mindössze tíz kanyarból álló pálya 50%-a DRS-zónává változott. Pilótáik a második edzés után sem fogalmaztak olyan magabiztosan, mint Vettel, aki már akkor bízott a győzelemben. Rajtelsőségre még a német sem mert gondolni. Az időmérő egy félreértés miatt újabb Red Nullt vetített előre. Ricciardo fölöslegesen húzta fel magát rajta, hogy Verstappen nem akarta megelőzni, és mindhárom Q3-as kör Verstappennek kedvezett, mivel ezen a hétvégén neki kellett szélárnyékot biztosítania a hollandnak. Csak a mérnökének szólt, a csapatfőnöknek nem, hogy az egyik kört mégis magának szeretné, azaz Verstappen haladjon elöl. Ricciardo állítása szerint ezért csúszott le a harmadik rajtsorról és zárt végül hetedik helyen, ahol Vettel rajtbüntetéséből sem profitált. (A német hátrasorolásáról bővebben írok a többiek részben.)

Nem úgy, mint Verstappen, aki jó rajtot vett, test-test ellen és zúzás nélkül elfordult Raikkönen mellett, aztán a Mercedes taktikai hibáját kihasználva már csak a technika vagy defekt állíthatta meg. Korábban utaltam rá, hogy Bottas kiállásakor dőlt el a futam. A 16-17. körökben sokan kihasználták a virtuális biztonsági autós fázist, többek között mindkét Red Bull és a Ferrarik is, a Mercedes azonban érthetetlen módon kint tartotta Hamiltont. Ekkor még Ricciardo is versenyben volt, és Hamilton kiállásával a második helyre léphetett előre. Ennél a pontnél is bevillant előttem a csapatutasítás, méghozzá abban a formájában, hogy rászólnak az idén két győzelmet szerző Ricciardóra, hogy maradjon nyugton. A gumikopás a Pirellit is meglephette. A gyártó is egy kiállást jósolt, csakhogy Ricciardo és Hamilton autói máshogy gondolták. Bottas kiesése miatt nem derülhetett ki, hogyan kezelte volna a gumikat a másik Mercedes, annyi viszont igen, hogy Verstappennél végig kezelhető tartományon belül maradt a kopás. Ricciardo versenyének végét a kipufogó törése okozta, nem mintha a második kerékcserével megoldódott volna az elsőszámú problémája.

Mióta a Red Bull Ring 2014-ben visszakerült a versenynaptárba, csak Mercedes pilótákat intettek le elsőként. Hamilton a 2016-os Maláj Nagydíjon esett ki utoljára, a pilótapáros pedig kicsivel előtte a Spanyolországban, amit érdekességképpen szintén Verstappen nyert meg. A holland idei negyedik győztesként pályafutása negyedik győzelmét arra, amely futamot a negyedik helyről kezdett. Három pont választja el Ricciardótól a tabellán, simán olyan adok-kapok kezdődhet köztük, mint Hamilton és Vettel között. Ha nagyfőnökök engedik.

A többiek:

Force India: Kettős pontszerzés a 6-7. helyen Esteban Ocon – Sergio Perez sorrendben a csapat 200. futamán. Nem rossz Pereztől, aki Q1-es búcsúzásával idei legrosszabb rajthelyét hozta össze. Valami még nem az igazi náluk, azt is megkockáztatom, hogy a szezon hátralévő felére végleg helyet cserélnek a Haasszal.

Williams: Megint dupla nulla.

Renault: Dupla nulla. Rajtuk a Red Bull szeme, mivel Nico Hülkenberg motorja hatalmas füstfelhőt és lángnyelveket eregetve felrobbant. Carlos Sainz versenyét a gumikopás tette tönkre, ő pedig akaratlanul befolyásolta Vettelét. A német három rajthelyes büntetést kapott nem csak a saját, de a csapata figyelmetlenségéért is. Sainz leszögözte, hogy az a kis feltartás nem befolyásolta a Q3-ba jutását, a versenybírák mégis máshogy ítélték meg az esetet. Innen üdvözlöm azokat a bírákat, akik pár futammal korábban sokkal durvább feltartásért futni hagyták Raikkönent.

Toro Rosso: Aggódhat a Red Bull? A Honda náluk is ugyanolyan megbízhatatlan, mint három éven keresztül a McLarennél.

Haas: Idei első kettős pontszerzés, méghozzá 4-5. helyeken, ami azt jelenti, hogy megtört a Grosjean-átok. Már az első szabadedzéstől jól szerepeltek, bejutottak a top10-be az időmérőn, nem szenvedtek el és nem okoztak balesetet. Hozták, amit korábban a Force India tudott.

McLaren: Fernando Alonso a bokszutcából rajtolva is nyolcadik helyen végzett.

Sauber: Csodaszámnak számító kettős pontszerzés a 9-10. helyeken Charles Leclerc – Marcus Ericsson sorrendben. A csapatnak négyszer több pontja van a Williamsnél.

Ez történt tavaly

Vitriol a Facebookon

(A képek nem tőlem származnak, és felhasználásukból nem keletkezik anyagi hasznom.)