Szerencsekerék - Brit Nagydíj 2015

A Mercedeseket lerajtoló és darabig élen haladó Williamseket lemosta az eső a pályáról. A Ferrarinak is alaposan át kell értékelnie a hétvégi stratégiáját, mert nem számíthatnak mindig kompenzációra a szerencsétől, ha az egyik pilótájuk (rendszerint Raikkönen) gyenge versenyt fut. Ha valaki csak a silverstone-i végeredményt nézi, vállat vonhatna, hogy jobb is, hogy lemaradt, mert újabb lefutott meccset láthatott volna a sok közül. Ha nagyon realisták akarunk lenni, az egész évet le lehetne inteni kilenc forduló után. A gyártók versenyében ki is lehetne osztani a pénzdíjakat, hiszen ekkora különbségek mellett érdemi változást remélni kész őrültség.

Volt ilyen állás is.

A Forma-1 egyik alapszabálya, hogy a pénteki szabadedzésekből óvatosan szabad kiindulni. Nico Rosberg előnye előbb a harmadik szabadedzésen, végül a kvalifikáció legutolsó szakaszában fogyott el. Szavaiból úgy tűnt, a kelleténél megint hidegebb gumikon engedték ki. Biztatóan kezdte a hétvégét az üléséért küzdő (?) Kimi Raikkönen is, ám nem tudta átmenteni ezt a formáját vasárnapra. Másodszor győzte le csapattársát időmérőn, először úgy, hogy egyiküknek sem volt megnevezhető műszaki problémája. Sebastian Vettel ugyan elégedetlenül zárta az időmérőt, mégis ő örülhetett másnap.

Maradjunk a Ferrari garázsánál, mert itt zajlik a Forma-1-et jelenleg legnagyobb nézettségű show-ja. Raikkönen teljesen mindegy, milyen gumikon, de megint megforgott, ami ezúttal nem került be a közvetítésbe. Mielőtt a felvételek elárasztották volna a netet, Arrivabene ismét előadta a szokásos mantrát, hogy Raikkönen jövője a saját kezében van. Most van határidő (július 31.) vagy nincs? A „még van tíz futamunk, hogy meglássuk, mire képes” megint valami terelés lehet. Ha mindenáron magyarázatot akarok keresni, talán azért nem dobják bele a média pletykatengerébe a finn menesztésének tényét, mert tudják, hogy csak káruk származna belőle. Folyamatosan veszítenek a megújulás hozta lendületükből, és Raikkönen kirúgásával, bocsánat, szerződésének nem meghosszabbításával Vettelre hárulna minden érdemi munka. Aki itt felhördül, emlékezzen vissza 2013-ra, mennyire volt együttműködő a kedvencük a Lotusszal, miután menet közben bejelentette a Ferrari Massa helyére. A szurkolók is amilyen nagy lelkesedéssel fogadták, annyira unják. A csapat nem tehet mást, mint húzza az időt, mert a konstruktőri pontokra akkor is stabilan szükségük lesz, ha már megvan Az Utód.

Jelen állás szerint ők vesznek részt a Ferrari castingján:

  • Bottas: azt nyilatkozta, Monzában dőlhet el a sorsa
  • Hülkenberg: oké, sokan várják, de két német egy csapatban?
  • Ricciardo: nekem ő a befutó, de Vettel valószínűleg nem osztozik a lelkesedésemben
  • Gutierrez: inkább a Haas egyik ülésére esélyes
  • Grosjean: a mindig jól értesült Eddie Jordan dobta be
  • Verstappen (!): Jézusom… a holland sajtó jó anyaghoz jutott
  • Sainz: a spanyol sajtó megszerezte a hollandok anyagát

 A Toro Rosso pilótái szerint, ha ők is Mercedes motorral futnának, ők lennének a második erő. Ez azért merész kijelentés. Az viszont nem, hogy Ecclestone szerint a szabályok egy része vicc. Gyakorlati példa: az időmérő alatt Alonso autójára Button kerekeit tették fel, ezért vizsgálódás indult, végül nem szabtak ki büntetést. Ha ugyanolyan keverékekről van szó, csak az egyikre nem annak a neve van írva, mint a másikra, miért merül fel egyáltalán, hogy bármit is ki kell vizsgálni? Nonszensz.

Vegyünk rajtot. Azaz majdnem. Felipe Nasr a warm-up alatt kidőlt, és a Sauber megoldhatatlan váltógondja miatt nem tudott elrajtolni. A hivatalos végeredménybe baki csúszhatott, mert még így is a balesetbe keveredő Button előtt rangsorolták. A első kör végére kiesett a mezőny negyede, miután mindkét Lotus (OUT) és mindkét McLaren (Button OUT) ütközött egymással. Alonso megúszta egy sokáig tartó orrkúp cserével. Azóta is tart az egymásra mutogatás, hogy ki indította el a láncreakciót. A Lotus Daniel Ricciardót vádolja, aki helyezkedés közben későn fékezett, és emiatt összement a két versenyzőjük. A Lotusok kikerülése közben Alonso is véget vetett a csapattársa versenyének. A versenybírák egyik érintettet sem látták vétkesnek, versenybalesetnek minősítették az esetet. A vélt vagy valós felelős Ricciardo maga is feladni kényszerült a futamot.

A romeltakarítást követő új rajtnál olyasvalami játszódott le, amit látva a Ferrari helyében vastag vonallal kihúznám Bottast arról a bizonyos listáról. A finn olyan rosszul védekezett, hogy egyszer maga elé engedte Hamiltont, mintha csak lekörözésen érezte volna magát, nem pedig pozícióért folytatott harcban. Kár volt megszólalnia, hogy gyorsabb tudna lenni Massánál, amikor könnyedén hagyta magát Hamiltonnal szemben. A Williams nem állt a helyzet magaslatán, amikor először nem engedte a versenyt a pilótáik között. A nyitott DRS-sel felzárkózó Bottas kikövetelte, hogy előzhessen, aztán semmit nem tudott kezdeni a félszegen kiadott engedéllyel. Semmi szükség nem volt csapatutasításra a rögtön verseny elején, ráadásul eltérő taktikán sem voltak. És komolyan engedélyt kell kérni egy előzésre? Ha adódik lehetőség és persze tisztán kivitelezhető a manőver, akkor menni kell és nem a csapatot kérdezni, amíg magától elszáll az esély (jelen esetben el is szállt). Bottas elismerte a futam után, hogy a számára kedvező utasítás minden lett volna, csak valódi verseny nem.

Hamilton igyekezett leszögezni, hogy a tűpontosan eső elé időzített kerékcsere a saját döntése volt. Monacói malőr helyrehozva, megnyugodhat. Az eddig - vigyázat - minden bajnoki évében silverstone-i futamot nyerő brit előnye tizenhét pontra nőtt, csapattársa annyit tehetett, hogy minimalizálta a veszteséget. Nem tudom, mennyire tekint optimistán előre, a Hungaroring eléggé Hamilton pályája, a nyári szünetet követő Spa pedig a tavalyi év legnagyobb és legszerencsétlenebb kimenetelű Mercedes ütközetéről maradt emlékezetes. És senki ne jöjjön azzal, hogy a német szándékosan okozott defektet. Inkább árulja el végre a csapatvezetés, mi volt Rosberg büntetése. Hogy miért gondolom, hogy a német elsiette a tavaly nyári szerződéshosszabbítást, íme az ajánlott olvasmány: Mercedes kontra Rosberg, ami a link alatt található szöveg harmadik gondolati egysége. 

A pontszerzők:

  • Mercedes kitárgyalva
  • Vettel szerencsés is volt, és élni is tudott vele
  • Massa boxkiállása megint taccsra került
  • Bottas egy ponttal, de feljött honfitársa elé az egyéniben
  • csak Kvyat szerzett pontot a renault-s versenyzők közül
  • az átalakított Force Indiák egész biztatóak
  • Alonso*

*Alonso megszerezte idei első pontját, aki a futam előtt semmi jót nem ígért a folytatásra: azt javasolta, hogy aki unja, kapcsolódjon vissza Mexikó körül. Nagyon jól tudja azt is, hogy a sok kiesőnek köszönhette a pontját.

A következő megálló a Magyar Nagydíj.

Kép

Vitriol a Facebookon is

(Csak akkor szólj hozzá, ha megy személyeskedéstől és káromkodástól mentesen is!)