A Safety Car ellopta a versenyt

Látta valaki Lewis Hamiltont a Brit Nagydíjon? Csak mert ő nyerte meg. Nico Rosberg pontelőnye a csapata közbenjárásával csökkent le egyetlen egységre.

Kép

Ha a versenyen nem láttuk sokat képernyőn a címvédőt, a leintés után már mindenhonnan ő folyt. Akárhogy nézzük, ez két héten belül két győzelem, de a körülmények teljesen eltérőek. Az ausztriai győzelme is csak a Nico Rosberggel történt koccanása miatt volt emlékezetes, anélkül már a kutya se emlékezne arra a versenyre. Akkor is leírtam, és leírom most is: semmi szükség nem volt két körrel a vége előtt Rosbergre uszítani Hamiltont, ugyanis ismét azt bizonyították, hogy a Mercedesnél igen is számít, hogy milyen sorrendben futnak be az élen. A sokadik válságértekezlet sem lehetett több mint színjáték a külvilág felé. Az egyéni és konstruktőri bajnokságokat vezető alakulat nem engedheti meg magának, hogy bármely versenyzőjét eltiltással büntesse, de azt megengedheti, hogy keménynek láttassa magát. Az erős kéz csak akkor jelenik meg, amikor Rosberg a vélt vagy a valós bűnös. Olyankor nem jönnek az „ilyen a versenyzés” vagy „nálunk szabad a verseny” félmondatok. Az inkább Hamilton számlájára írható Barcelona vagy a kanadai leterelés után szó sem esett arról, hogy már csak egy húzásuk maradt, vagy arról, hogy eltiltják a vétkest. És ezek csak az idei találkozásaik, melyek során eldobtak vagy 50 pontot. Mindegy, mert akár nyernek, akár ütköznek, ők a téma. És a Gábor Zsazsás, mindegy mit, csak rólunk beszéljenek elv mentén még az a sztori se ártott nekik, hogy Hamilton Niki Lauda szerint tört-zúzott a bakui időmérős elfékezése miatt. Sokszor gyököt kell vonni abból, amit az osztrák mond, de hogy aztán közleményben tagadják mindazt, amit Lauda állított, és bocsánatot kérjenek a nevében a félreértésért, az röhejes. Amikor megkérdezték magát az érintettet is, Hamilton azt mondta, fogalma sincs, miről van szó, nem amortizált le semmilyen szobát. A történet valóságtartalmát árnyalja, hogy Lauda egy olyan osztrák pletykatévé (pénteken felvett, de csak a verseny másnapján leadott) talk showjában adta elő a sztorit, ami a Red Bull érdekeltségébe tartozik.

Kép

Hamilton gyakorlatilag érinthetetlenként érkezett Nagy-Britanniába, Rosberg pedig megkapta a büntetését a versenybíráktól, és szavak mentén a csapatától is. Ha párhuzamot vonunk, ugyanolyan zavaros az egész, mint Spa14 után, amikor elhangzott valami, amiről csak találgatásaink vannak, de a következménye a Napnál is világosabb volt. És most Ausztriában is elhangzott valami, ami után Rosberg látszólag rögtön ugyanúgy takarékra tette magát, mint két éve. Jócskán hozzájárult a silverstone-i takaréklánghoz az is, hogy vízszivárgás miatt végig kellett ülnie a pénteki második szabadedzést. Valaki megjegyezte, vajon ez már a büntetése? A német nem áll olyan gyengén a saját erőforrásaival, mint Hamilton, és az is érdekes, hogy egy eleve már csak péntekenként használt motort óvtak úgy, mint a hímes tojást. Hogy minden megtett kör számít, mi se mutatja jobban, mint hogy Marcus Ericsson szombat délelőtti balesete miatt lerövidült az egy órás harmadik edzés érdemi része, ami az egész mezőnyt hátráltatta. Tovább növelte Hamilton lépéselőnyét, hogy Sebastian Vettel Ferrarijának olyan jó az étvágya, hogy idén már harmadjára kellett kicserélni a váltót. Igaz, nem pont itt ment el a Ferrarik harca a második erő címért. A tavaly rakétaként induló, majd az eső miatt hátrakeveredő Williamsek náluk is rosszabbul szerepeltek, ők a negyedik-ötödik erő titulusnak is jobban örültek volna, mint a nulla pontnak.

Kép

Silverstone-ban egyértelműen a Red Bull képviselte a második erőt. A kérdés, hogy helyreáll-e a csapaton belül az a rend, ami a Ricciardo-Kvyat párosnál még világos volt, a válasz nem egy NEM, hanem egy MIAFENE. Daniel Ricciardo végre elismerte, hogy a példátlan Kvyat-Verstappen csere óta valami megváltozott körülötte. Egész pontosan a hektikus szóval jellemezte a mostani helyzetet, s nyilvánvalóan magára és a gyorsan elvesző támogatására gondolt. A kezei közül kicsúszó győzelmek óta nem önmaga, míg sokat szerint csak most lett önmaga: az, hogy két éve legyőzte a négyszeres bajnok Sebastian Vettelt (akinek legalább olyan furcsa éve volt Vettelnek, mint most Ricciardónak), az semmivé vált, meg hogy Danyiil Kvyat nem volt nagy kihívás (mondjuk 2015-ben ilyen-olyan okok miatt az orosz mögött végzett), meg hogy ő egy Mark Webber kettő. Azzal, hogy Verstappen vasárnap újra előtte végzett, méghozzá megint dobogón, már az ausztrál nyakán lohol a pontversenyben. S ha így haladnak az események, lehet év végén „megmondtam”-ot kiáltani, mekkora überzseni a holland, hogy még a Vettel-verő Ricciardót is könnyedén lenyomta. Értem én, hogy sokaknak csak ennyi látszik, hogy „észre lehet venni a Red Bullon, hogy földobta őket Verstappen érkezése”, mert egy „istenáldotta tehetség érkezett meg a Forma-1-be”, de legyen már elég a vakságból. Szóval, kedves Szujó Zoltán, ha már a múltkor is emlegettelek a leplezetlen elfogultságod miatt, csodálkozol, hogy Kvyat arca kész világfájdalom? Itt a következő, akit a saját felfedezői darálnak le, hogy aztán jól szembesíteni lehessen az önbeteljesítő jóslattal: te sem voltál elég jó, Daniel fiam, mész vissza a Toro Rossóba! Ha a szerencsétlenség mértékegysége 1 KVY, akkor a váltószáma 1 RIC. Annyira se törekszik a Red Bull az egyenlőség látszatára, mint a Vettel-Webber korszak alatt. Az egy dolog, hogy mit gondol az egyszeri néző, az viszont nem mindegy, hogy mit gondol róla a csapat. A Red Bull sosem volt híres a pilótái közti egyenlősdiről. Ha szerintük Ricciardo egy Webber 2.0, akkor az és pont. 2014-ben Sebastian Vettel is az volt nekik, csak a németnek akkor volt hova mennie. Ricciardo pont pár hete csukta magára kaput, amit azóta se értek, mert ha ennyire érzi az erős holland hátszelet, és valóban létezik az új szerződése, akkor csak az lehet a mentsége a maradásra, hogy nem akadt „kérője”.

Kép

Miután egészen finoman figyelmeztették Verstappent, hogy javulhatna az időmérőkön, rögtön eddig legjobb eredményével Ricciardo elé, egyben az első sort elfoglaló Mercedesek mögé kvalifikálta magát. Nem volt kérdés se az első rajthely birtokosa, majd a túlontúl biztonságos rajt után már a győztes személye sem. Az előrejelzések szerint száraz vasárnapon végül beköszöntött a híres angol nyár, és a monacóihoz hasonlóan biztonsági autó mögött elindított 67. Brit Nagydíj számos kritikát kapott. Értem én, hogy falakkal övezett zárt pályán nincs hova csúszni egy kaotikussá váló esős rajt során, de most mi volt a mentség? Az eső elállt a rajtra, szikrázott a napsütés, igaz, sokáig vízátfolyások csordogáltak a pályán, amelyek megleckéztették a túl korán interre vagy slickre váltó pilótákat. Az ideális ív viszont a rajt-célegyenest kivéve gyorsan száradt. Ha már a gumiknál tartok, a Pirelli az ausztriai Vettel-defektből tanulva kiadott egy ajánlást a három keverék várható élettartamáról, hogy később ne rájuk mutogassanak a csapatok, hogy ha megint szétrobbanna egy túlhasznált abroncs. Szinte kizavarták a versenyzők az öt körön keresztül a pályán tartózkodó Safety Cart, ami többet ártott a versenynek, mint használt. Kezdve ott, hogy nem versennyel indult a futam. Tehát a nézők mellett a főszereplők sem voltak elragadtatva tőle, ugyanis amíg mögötte haladtak, nem tudták se a fékeket, se a gumikat megfelelő hőmérsékleten tartani. Hamilton majdnem beleszaladt. Még a balesete miatt külön engedéllyel, a legutolsó helyről rajtoló Ericsson is azt kérdezte, mikor versenyezhetnek már. A svéd nem jutott messzire a mezőny elengedése után, de legalább megtehetett pár éles kört, mielőtt az összekalapált autója megadta volna magát.

Kép

Amikor végre kiállt a Safety Car, már túlzás volt az esőgumi, ez pedig egyet jelentett az első kerékcserékkel. A szoros élmezőnyből Ricciardo állt ki leghamarabb, aki visszatérése után azonnal megelőzte az egy körrel korábban cserélt, vagyis elméletileg melegebb abroncsokon haladó Kimi Raikkönent. A finn szerződésének meghosszabbítására maga a Ferrari elnöke adta meg a jelet, amivel Maurizio Arrivabene csapatfőnök szerint levették a terhet a versenyzőjük válláról. Mégis hiába örül annak Raikkönen, hogy továbbra is bosszanthatja jelenlétével a kritikusait, a második kerékcserét követően még Fernando Alonsóval is előadta ugyanazt, amit Ricciardóval. Nem akarom ebben a posztban is őt ekézni, de nagyjából megint annak köszönheti, hogy ismét Vettel előtt áll a pontversenyben, hogy már sokadjára a német bizonyult pechesebbnek kettejük közül: Vettelt a váltócseréjén felül Felipe Massa leszorításáért is elővették a versenybírák. Nem volt koccanást, mégis plusz öt másodpercet és két büntetőpontot kapott. A kilencedik helyének mindegy, de ez már a második olyan futam 2016-ban, ahol egyik Ferrari se állt dobogón, s Vettel többször esett ki, mint tavaly összesen. Ha ő ugyanúgy nem hagyott helyet Massának, mint egy héttel korábban Rosberg Hamiltonnak, akkor miért nem ugyanazt a büntetést kapta? Kérdem úgy, hogy szerintem egyik esetet se kellett volna szankcionálni. Fejlődés: a hajamat azért nem tettem volna a hátsó kerekek közé, de Vettel és Kvyat most mindenféle alkatrésztörés nélkül elfordult egymás mellett.
         Kép

Talán nem akadt olyan versenyző, akit ne viccelt volna meg az első kanyar utáni vizes szakasz. A Manorokkal szemben Fernando Alonso szerencsésen visszadöcögött a kavicságyból, amivel a McLaren legjobb vasárnapi teljesítményét nyújtotta. Eredményük ugyanúgy nulla pont, mint a Williamsnek. Ez a bizonyos vizes pont sokkal jelentősebben is befolyásolhatta volna a bakuihoz hasonlóan, hm… mérsékelten izgalmas futam kimenetelét. Ahogyan a felvezető szövegben és az előző bekezdésben írtam, a Hamilton a saját versenyét futotta az élen. A mögötte haladók hamar helyet cseréltek egymással, és a Verstappen-rajongók már előre dörzsölhették a tenyerüket, hogy kedvencük a futam végére levadássza Hamiltont is. Rosberg és Verstappen következő helycseréig tartó csatája volt legérdekesebb jelenetsor, mert Hamilton az élen, Ricciardo pedig a negyedik helyen unta magát körökön keresztül, s az első öt helyezettet végül abban a sorrendben intették le, mint ahogyan elindultak. A kockás zászló lendülése előtt már a levegőben lebegett a rádiócsend megszegésében indított vizsgálat. Érdekes párbeszédnek lehettünk fültanúi Rosberg és a mérnöke között. A német a negyvenhatodik körben a váltó hetes fokozatának kimaradása panaszkodott, mire azonnal jött a rádiós segítség, hogy milyen kapcsolókat hova állítson a zavar elhárítása érdekében. Igen ám, de a segítségnyújtással (hogy ne használja a hetes fokozatot, plusz motormódot is állíttattak vele) szabályt szegett a pitwall, mert nem adhattak volna vezetéssel kapcsolatos támogatást. Megtagadhatták volna a némettől is, mégsem tették, inkább kockáztattak.

Kép

A szemmel láthatóan nem túl boldog Rosberg úgy állt fel a dobogóra, hogy már tudta, nem biztos, hogy megtarthatja a második helyét. A rádiós szabály megszegéséért még senkit sem vettek elő, ráadásául pont akkor fordult elő először, amikor a csapatok és a versenyzők kifejezett kérése ellenére szigorítani akartak a szabályozáson. Bakuban a Mercedes többször is határozottan megtagadta a segítséget a kormánya kapcsolóiba belebonyolódó Hamiltontól. Mindkét autójuknál ugyanaz a probléma jelentkezett, azonban Rosberg rövid idő alatt rájött, mit kell tennie. A brit viszont egyre idegesebb lett a tehetetlenségtől, és nem értette, miért nem kaphatott egyértelműen pozitív választ. Ilyen előzmény után, amihez hozzácsatolható Sergio Perez fékhiba miatti kicsúszása Ausztriában, futamok kérdése volt, mikor következik be az első (talán tudatos) szabályszegés. Rosberg tehát abban sem lehetett biztos, hogy mire lejön a dobogóról, - ahol kifütyülte a „Forma-1-et értő”, intelligens közönség - még ő vezeti a bajnokságot. (Ha már szurkolói véleménynyilvánítás, az ausztriai eset sem volt méltó az autósporthoz, de a britek hangulatkeltése Rosberg ellen pláne nem.) A pilóták közötti feszültség a kézfogás ellenére annyira tapintható volt a ceremónia előtt, hogy a Mercedesek mellett dobogóra álló Verstappen is csak visszafogottan mert örülni.

Kép

Az estére megszülető döntés értelmében Rosberg idejéhez hozzáadtak tíz másodpercet, amivel nem csak rögtön visszaesett a harmadik helyre, hanem egy pont híján minden előnyét elvesztette a csapattársával szemben. A Mercedes fellebbezett, de szinte felesleges. Ha az FIA szigorítani akar, akkor következetesnek kell lennie a mindenki szerint abszurd szabállyal kapcsolatban: a versenyzőknek egyedül kell boldogulniuk az autóval a pályán. Sokba kerülhet még, hogy két futam és mindössze egy hét leforgása alatt gyakorlatilag megfordult a bajnokság állása. Hol máshol, mint ott, ahol Hamilton legjobban szeret győzni. Az előző összefoglalót azzal zártam, hogy a szezon java még csak most jön. De ha csupán a nagy löketet kapó Hamilton jön, akkor bizony ennyi volt a szezon java.

Kép

Ez történt tavaly.

Vitriol a Facebookon

(Csak akkor szólj hozzá, ha személyeskedés és káromkodás nélkül is megy!)