Visszavágott a Mercedes

Helyreállt a világ rendje? Lewis Hamilton az élről rajtolva megnyerte a Kínai Nagydíjat, így jelenleg döntetlenre áll Sebastian Vettellel. Nem az a kérdés, hogy a Red Bull a harmadik erő, hanem hogy lehetnek-e még ennél is közelebb. kép

Egy-egy győzelem és 43-43 pont áll Hamilton és Vettel neve mellett. Eddig tartott az egyetlen futam után érzett vezeti a Ferrari a bajnokságot eufória, most következik az ennyi volt a Ferrariban kórus. Toto Wolff – a név kötelez – monitorokat eláztató stílusban farkast kiáltott:

„Lewis a nagy napjain más ligában versenyez. Láthattuk őt ma, egyetlen hibát sem vétett. Korábban is mondtam: ilyen nehéz napokon, ilyen nehéz körülmények között nincs jobb annál, mint őt az autódban tudni.” (fordítás: Boxutca)

kép

Legalább olyan haszontalan pénteket zárt a mezőny, mint a 2015-ös Amerikai Nagydíjon. Az első edzést fél óra után leintették, a másodikat a kijelölt kórház körüli rossz időjárási viszonyokra hivatkozva meg se tartották (akkora volt a szmog, hogy nem bírt volna leszállni a helikopter). A péntek tehát a spórolásról szólt, Fernando Alonso erre azt mondta, ő azt se bánná, ha rögtön az időmérővel kezdenének. Nem a levegőbe beszélt: hiába tett meg mindent vasárnap, megint fel kellett adni a versenyt. Felmerült ötletként, de az FIA leszavazta a szombati futam lehetőségét. Vasárnapra lehűlt az idő, esett is délelőtt. Az első teljes szabadedzést követően, amit tekinthetünk összevont FP1-2-3-nak is, a két Ferrari állt összesített lista élén, és persze megfutották az új pályacsúcsot is.

Két hete Daniel Ricciardo, ezúttal pedig Max Verstappen kényszerült hátulról rajtolni. A holland eleve küszködött az autójával az időmérőn, rosszkor is intették ki kötelező ellenőrzésre, majd végül nem bírt javítani az idején. Kiesett a Q1-ben. Megismétlődött az ausztrál rajtrács: HAM-VET-BOT-RAI-Red Bull, csak most RIC-MAS. Vettel és Valtteri Bottas között mindössze egyetlen ezred döntött. A különbségeket elnézve, vagyis hogy az ötödik Ricciardo már több mint egy másodperccel ment lassabb kört, mint a pole-t futó Hamilton, jól mutatja a jelenlegi erőviszonyokat. Aztán a verseny rácáfolt.kép

Az ötödik kínai győzelmét ünneplő Hamilton nem kapta meg azt a kerék-kerék elleni csatát Vettellel, mint amit 2014-ben előadtak Rosberggel Bahrainben. A tavalyi shanghai futam az nekem év egyik legjobbja volt, most inkább nem minősítem. Ne is győzködjetek, továbbra sem esek hanyatt I. Vízenjáró Verstappentől. Hogy ne nyavalyogjak annyit, mint Kimi Raikkönen és a holland, kezdjük az elején. A 14 fokos levegő és a nedves pálya jelezte, hogy többet kaphatunk a mindössze öt előzéssel tarkított (ritkított, kinek hogy tetszik) Ausztrál Nagydíjnál. A verseny kimenetelébe két Safety Car szakasz is beleszólt. Először a Has Stroll crashed today? számlálója ugorhatott egyet, miután a kanadainak fel kellett adnia a versenyt egy koccanás miatt, majd az ismételten beugró Antonio Giovinazzi másolta le az időmérőn elkövetett hibáját a célegyenesben. A romeltakarítás idejére virtuális helyett már a valódi biztonsági autót küldték a pályára, a mezőnynek pedig a bokszutcán kellett áthaladnia.

Bottas versenyének akkor lőttek, amikor elkövette minden pilóta és csapatfőnök rémálmát: megpördült a Safety Car mögött. Két hete dicséretet kapott a Mercedeses bemutatkozó futamáért, és a Monacóig meghosszabbították a bizonyításra kijelölt az idejét. Ezzel a megforgással közelebb hozta a nyíltan kettesszámúvá degradálását. Árnyalja a jelenlegi hatodik helyét, a finn autója még a futam elején megsérült, és a szintén gyengeségre panaszkodó Raikkönennel sem bírt el. Ha már a másik finn: most milyen összeesküvés kel szárnyra, amiért megint az ő autója vacakolt? Célozzon meg akármit, nem viseli meg, ha nem éri el. A negyedik rajthelyét kevésnek nevezte, persze, hogy kevés! Egy valami kevés: ő. Aki esetleg azt hinné, hogy csak az idei teljesítményéért ekézem, csak kattintson a Raikkönen címkére. Nem tudta visszatartani az élmezőnyre felzárkózó Verstappent, panaszkodott a kocsira, a taktikára, DRS-sel sem bírt Ricciardóval, körökön keresztül feltartotta Vettelt, aztán egy Toro Rosso mögött haladt, megint üvöltött valamiért, végül ötödik lett. Ennyi se lett volna, ha Bottas nem forog meg. A Mercedes finnje nem kertelt, vállalta a hibáját, és azon sem akadt fent, hogy Nicónak szólította a versenymérnöke. Honfitársa ehelyett káromkodott és másokra mutogatott. Most már a Ferrari elnöke is el akar beszélgetni vele, de az elvakultjai kikérik maguknak a kritikát:

„Amikor sorra cseszték el a versenyeit, akkor kivel kellett volna elbeszélgetni? Kiabálni kell a mérnökkel, hogy mikor szándékozzák végre kihívni? Még a hülye is látja, hogy képtelenek egyszerre két autóra figyelni

Kimi rendszeresen megvédi a csapatát a média előtt, szándékosan nem kifelé kommunikálja, ha valami nem tetszik neki! Úgy látszik ez fordítva már nem így működik…” – Kimi Raikkönen Fans, nem linkelem, nem csinálok nekik nagyobb reklámot.

A Ferrari nem tud két autóra figyelni! Gondolom, az alternatív univerzumukban Vettelt küldenék el. Azt, aki a kedvencükkel ellentétben nem csak elméletben hajt a világbajnoki címre. Ébresztő! Raikkönen a saját csapattársa előtt is úttorlaszként viselkedett! Nem mentsége, hogy az idei szélesebb autókat nehezebb megelőzni. Vettelt nem zavarta a szélesség sem vele, sem a keményebb dió Ricciardóval szemben. Amint kinyílt előtte a kapu, azonnal Hamilton után eredt. Amikor Verstappen elfékezett egy kanyart, azt a helyzetet is gyorsan kihasználta.

„Azt a Vettelt istenítik, aki még a rajtrácsra se tud felállni. Vettel a kedvenc, ráépítették a kocsit, Kimi meg álljon félre, ha véletlenül a motorhibás Ferrarival Vettel előtt van.” – sima komment.

Emlékeim szerint senkit nem vettek elő tavaly az ugyanilyen ferde beállásokért. Vettel joggal lehet kedvenc, bár ne menjünk bele, miért ragaszkodtak ennyire Raikkönenhez, ha ő a csak arra jó, hogy direkt hátráltassák. Hadd idézzek a blog legelső posztjából:

„106 pont. Ennyivel kapott ki „mindenki kedvence” tavaly Fernando Alonsótól. Kimi Raikkönen számára a nagy hévvel beharangozott visszatérés a lehető legrosszabbul alakult. Semmi vállvetve küzdés vagy csapaton belüli ádáz párharc, csak egy lavór langyos víz. Az idei év eddigi tükrében érthetetlen az akkori gyenge teljesítménye. Sebaj, a rajongói gyártanak és hirdetik úton-útfélen a kifogásokat, hogy miért nem ment jól. Persze-persze, Alonso miatt. Meg a rossz autó miatt. Ami amúgy is a spanyolra volt tervezve, szóval akárhogy tekerjük a szavakat, csak az jöhet ki, hogy Alonso a hibás.” – 2015.05.19.

Változott valami? Semmi. Most éppen Vettel a hibás, Raikkönen és a tábora pedig szorgalmasan hangoztatják a kifogásokat. KIMIKIMIKIMI… Kiütést kapok. Ha a SC beküldése a győzelemre esélyteleneknek sem tett jót, mit szóljon Vettel? Kihívta a csapat már a VSC alatt, de csak ő állt ki az első hatosból. Nem nyert vele semmit, sőt.kép

Ricciardo szerint jó az autójuk, csak nincs benne több. Vagy az övében nincs, és Verstappen is biztos jobban szeret a mezőny végéről rajtolni. Komolyra fordítva a szót, a 3-4. befutójuk ellenére nagy a lemaradásuk: 45 másodperccel később intették le őket Hamilton mögött. Segített nekik a hűvös idő, valamint Raikkönen és Bottas szereplése is. A hétvége elején olyasmi hagyta el Versappen száját, hogy „A gondjaink? Van egy órád, hogy elmeséljem?” Tapadás, kaszni, motor, MGU-K… Ott lesznek a lepattanókért, vagy a best of the rest helyekért, de a győzelemhez olyan együttállásra lesz szükségük, mint a Spanyol vagy a Maláj Nagydíjon. Az új gumik csak akkor nem elpusztíthatatlanok, ha elfékezik őket, vagy keresztben csúsznak rajtuk. A lágyon simán mehettek negyven kört, szuperlágyon harmincat. Ha a versenyzők nem csatáznak a pályán, majd csatáznak a stratégák a bokszfalon. A Red Bull mindent kipipálhat, meccseltek egymással a versenyzőik és nem vétett taktikai hibát a csapat sem.kép

A többiek:

Williams: hűvös, esős pálya = gyenge szereplés. Felipe Massa 14., Stroll OUT az első körben (megsértette Sergio Perez Force Indiája)

Force India: újabb kettős pontszerzéskép

Toro Rosso: Carlos Sainz úgy 7., hogy slickeken rajtolt, Danyiil Kvyat OUT (műszaki gond). Az orosz elmondása szerint mintha egy másik életben szerezte volna a tavalyi dobogóját.

Renault: dupla nulla, pedig Nico Hulkenberg a 7.helyről rajtolt. A németnek meggyűlt a baja a biztonsági autós fázisokkal, mindkétszer előzött, amikor nem lett volna szabad. 

Haas: Kevin Magnussen megküzdött azért a 8. helyéért

McLaren: meglepetés, kettős DNF! Karácsony óta tudja a Honda, hogy baj van, hiányzik úgy 100-130 lóerő. Alonso ismét bejutott a Q2-be az időmérőn, majd nem bírta alatta (sem) a technika. Szerinte a mostani versenye az előzőnél is jobb volt. Kizárt, hogy nem szurkálódásból mondja.kép

Sauber: dupla nulla, Giovinazzi DNF. Az időmérőn is összetörte.

Ez történt tavaly, ami szerintem az év legjobb versenye volt Kvyat torpedójával és Vettel való szóváltásával.

Vitriol a Facebookon

(Csak akkor szólj hozzá, ha káromkodás és személyeskedés nélkül is megy!)