A Red Bull nem ereszti a versenyzőit

Mi ez itt, bika karám?

Itt az év első bejelentése: Helmut Marko elárulta, hány évre szól a Red Bull és a Toro Rosso versenyzőinek szerződése. Nagy és kis bikák rövid láncon: elméletben senki sehová.     


Ahogyan az újabb technikai KO után várható volt, a Red Bull mindenható urának tartott Marko folytatta az aktuális F1-es motorok kritizálását. Elmondta, hogy a szebb napokat is látott csapat olcsóbb, egyszerűbb felépítésű és hangosabb, akár V10-es vagy V12-es motorokat szeretne a jövőben, amire leghamarabb 2021-től lenne lehetőség. Az több mint három szezon, ráadásul a motorgyártó partnerükhöz hasonlóan Adrian Newey tervezőasztalán is félresiklott valami. Bajnoki csatára készültek, végül már a tesztek során kénytelenek voltak elismerni, hogy a Ferrari átlépte őket. Az RB13 névre hallgató autó nem megtöri, hanem erősíti a babonát: mi sem bizonyítja jobban, mint hogy hétből öt versenyt adtak fel műszaki hiba miatt.  Egyelőre nekik 'unlucky'

Az osztrák tanácsadó nem csak az erőforrásokról nyilatkozott. Eddig is nyilvánvaló volt, hogy a Red Bull és a Toro Rosso erős függő helyzetben tartja a versenyzőit, ám ezúttal azt is megtudtuk, hogy a pilóták nem bonthatják fel egyoldalúan a meglévő szerződéseiket. Ilyen nincs. Minden szerződés felbontható, legfeljebb annyiért, amennyi pénzt egész pályafutása alatt sem keres meg a távozni szándékozó pilóta. Jó, tegyük félre ezt a kibúvót és tegyük fel, hogy a Red Bullnál úgy tesznek, mintha a szerződések örökre szólnának. Amennyiben nem lesz megbízhatóbb és versenyképesebb az autó, a Marko által említett időszak kész örökkévalóságig fog tűnni a bajnoki címről/előlépésről/F1-es ülésről álmodozó srácoknak.

A Red Bull család hierarchiája a következő:

Red Bull: Daniel Ricciardo (2018 végéig szól a szerződése), Max Verstappen (még tovább)

Toro Rosso: Carlos Sainz (2019 végéig szól a szerződése), Danyiil Kvyat (?)

A juniorok: jelenleg öten vannak. A program egyik jellemzője, hogy a tagjai jönnek-mennek, a legstabilabb eleme évek óta Pierre Gasly, aki Kvyat helyére várható.

A Red Bull 2016 második felében egyszer már egyértelművé tette, hogy hosszú távra terveznek Ricciardóval és Verstappennel, valamint Sainzhoz is ragaszkodnak. Az év első harmadában Toro Rossóba fokozott Kvyat kapott egy ajándék évet 2017-re, de a mostani helyzetnek nem ő a legnagyobb vesztese, hanem Sainz. A spanyol csak abban az esetben csatlakozhat a Red Bullhoz, ha Ricciardo nem lesz ott, ráadásul olyan régi-új csapattárs (Verstappen) mellett kellene helyt állnia, akitől 2015-ös újonc évükben kikapott, és akit nem mellesleg a Forma-1 ajándékától kezdve a következő *tetszés szerint behelyettesíthető nagy versenyző neve* is kikiáltottak. Ha Ricciardo a folytatás mellett dönt és igényt is tartanak rá, akkor Sainz feleslegesen tölt el négy évet egy olyan autóban, amivel hiába fut tökéletes versenyt, az nem elég ütőképes a dobogóhoz. A gyári Renault tavaly megkörnyékezte Sainzot, de nem mehetett el. Annyival mindenképpen előrébb lenne, hogy megszabadulna a röghöz kötéstől, de vajon hajlandók lennének kivásárolni az érvényes szerződéséből is? Állítólag szerepel a Ferrari kívánságlistáján is, én szívesen látnám vörösben.Az ominózus pilótacsere utáni életkép

Bár a Red Bull a 2014 óta tartó hibrid motoros érában hullámzó formát mutat, Ricciardo elmondhatja magáról, hogy negyedik éve top csapat autójában ül. Szerzett négy győzelmet, huszonegy dobogót, legyőzte Sebastian Vettelt a közös évükben, majd Kvyat kirúgása után megkapta a nyakára Verstappent. Nem csak megkapta, végig kellett néznie, hogy a holland megnyerte az első Red Bullos futamát. Egy év elteltével sem változott a véleményem, tartom, hogy a csapat beavatkozott a holland kedvéért:

„A végtelenségig megcsavart taktikázás is tisztán mutatja, hogy a Multi21 csapata mindenáron bizonyítani akarta, milyen jó döntést hoztak Verstappennel. Múlt hét csütörtök óta Ricciardo is tudja, hogy mostantól új szelek fújnak a csapatnál, első közös versenyükön pedig beáldozták őt, hogy ne lopja el a show-t az új szerzeményről. (…) A stratégák végül hátrasorolták Ricciardót egy teljesen fölösleges harmadik kerékcserével, amit maga a pilóta sem értett. Adhattam volna a megcsinált győzelem címet is a posztnak, miután a Red Bull gyakorlatilag másodhegedűst csinált a rangidős versenyzőjükből. (…) Ricciardónak olyan sebesen kell távoznia a Red Bulltól, amilyen gyorsan csak tud. Lehetőleg saját lábán, nem pedig letört szárnyakon.” – Maxfaktor.  

Ricciardo tavaly is hangoztatta, hogy úgy érzi, lemaradásban van, amiért még nem volt része világbajnoki harcban. Pedig amilyen formában zárta 2016-ot, azt hihette, hogy a következőt ugyanott folytatja. Majdnem. Idei három dobogóját inkább a Mercedes és a Ferrari pillanatnyi gyengélkedésének vagy pechjének köszönhette, mint a Red Bull erejének. Csapata egyelőre 2015-ös formát mutat, ami azért is rossz emlék, mert ha minimálisan is, de kikapott Kvyattól. Az orosz helyére érkezett Verstappen pedig nem csak azonnal felvette a fonalat, hanem a csapat támogatását is maximálisan élvezi. Marko megerősítette, amit eddig is tudtunk: a hollanddal számolnak legtovább. Nem akarom később papagájként ismételni, hogy én megmondtam, úgyhogy csak emlékeztetőül: a Red Bull is ugyanolyan kétversenyzős csapat, mint a Mercedes. A szavak szintjén.  Eljön az ő ideje? Ha igen, hol?

Adott a fekete bárány, aki örülhet, hogy még a Forma-1-ben van, és akinek nem vezet visszaút a Red Bullhoz (Kvyat), a menne valamerre tartalék (Sainz), a sikertelenségtől rettegő rangidős (Ricciardo), valamint az egyre pesszimistább csodagyerek (Verstappen). Az előző sikersztorijuk már a Ferrari színeiben veri őket, a legújabb pedig máris unja a szenvedést. Van miért, miután a Renault közölte, hogy partnercsapataik idén nem kapnak új specifikációjú motort. Hogy jót tesz-e Verstappennek a sorozatos balszerencse, hogy jobb versenyzővé váljon, vagy ő lesz az, akire mindenkinél hamarabb lecsap a konkurencia, a pilótakeringő első nagy dominójának eldőlésével kiderül. Ricciardóról év elején elterjesztette az olasz sajtó, hogy előszerződést kötött a Ferrarival. Valamit tudhatnak a Red Bullnál, hogy kapásból két versenyzőjükre is szemet vetettek.

Vitriol a Facebookon

(Csak akkor szólj hozzá, ha káromkodás és személyeskedés nélkül is megy!)