Primadonnák, ha találkoznak

A legutolsó helyet is megjáró Daniel Ricciardo nyerte a több kint kétórásra nyúlt Azeri Nagydíjat a körhátrányból felzárkózó, utolsó kigyorsításon sikeresen előző Valtteri Bottas, és a szezon elején csetlő-botló tinédzser, az újonc Lance Stroll előtt. És az éllovasok? Kitört belőlük a primadonna és lebontották a színpadot.Ki fogadott volna rá?

Hosszú poszt, volt miről írni.

Mivel úgy is a szándékos volt, ki hibázott, miért csak ennyi büntetést osztottak ki? kérdés sorozatról fog szólni a következő két hét, kezdeném is:

Mi volt ez?

Lewis Hamilton befékezett Sebastian Vettel előtt, aki bosszúból felzárkózott mellé, majd ráhúzta a kormányt. A két autó kerekei oldalról összeértek. Mindezt biztonsági autós fázis alatt! Volt is heves mutogatás, ingerült rádiózás. Amikor a versenyirányítás a huszonharmadik körben megállította a futamot, hogy nyugodtan le lehessen takarítani a felgyűlt törmeléket a pályáról, a két érintett csak a szeme sarkából pillantott egymásra. Nem keresték fel a másikat, hiszen a verseny java még hátravolt. A Mercedes diffúzorát szerelni kellett, a Ferrari a látszat ellenére nem sérült meg. Az ezerszer visszajátszott incidensben a láthatóan nem a kormányon kotorászó Hamilton satufékjét és Vettel elborult törlesztését láthattuk. Természetesen vizsgálat alá került az ügy, ám a verseny újraindítása után egyedül Vettelt találták vétkesnek, akit a második legsúlyosabb versenyen kiosztható büntetéssel, tízmásodperces stop-and-go-val szankcionáltak. Indoklás: sportszerűtlen viselkedés. A német kétszer is visszakérdezett a mérnökének, hogy mikor versenyzett sportszerűtlenül? Nem érezte a tette súlyát, Hamilton pedig ahelyett, hogy lapított volna, kevésnek találta Vettel büntetését, amit szokásához híven világgá is kürtölt. Az ítészek tulajdonképpen neki adtak igazat: Hamilton autójának telemetriai adataiból azt olvasták ki, hogy a brit nem fékezett teljesen, valamint hogy a következő újraindításnál is ugyanilyen tempóval haladt. Vagyis az előző újraindításhoz képest nem lassult, nem gyorsult, ergo nem is féktesztelhetett szándékosan. Hááát… Vettel valahogy mégis vészesen mögé került.Csatt

„Vettel lejáratta magát.”

„Nem példakép.”

„Nem bajnokhoz méltó magatartás.”

"Ne így bizonyítsa, hogy férfi."

Ez mind a Hamilton-féle hadviselés része, amihez erős szemellenző is társul. Ugyan milyen bajnokhoz méltó viselkedés a nála jobb pozícióért harcoló csapattárs segítségére számítani, hogy maradjon le, hogy aztán ő a Bottas autója keltette zavaros levegőben könnyebben megelőzze Vettelt? És ha már egymás mögött vannak, engedje is el a finn a bajnokság érdekében, igaz? Hamiltonosok, ez rendben lett volna? A csapat felvilágosította a rádión, hogy Bottas a második helyet vette célba, nincs ideje rá. Érdekes a két primadonna hozzáállása. Vettel nem nyilatkozta azt, hogy innentől kezdve kard ki kard, többé a kézfogását sem viszonzom Lewisnak. Kiemelte, hogy ez egyszeri eset volt, és ugyanúgy tiszteli vetélytársát, mint előtte. Ezzel szemben Hamilton jött a fentebb idézett mondatokkal. Tudom, tudom, pszichológiai hadviselés.

Kinek a tette súlyosabb? Egyértelműen Vettelé.

Ki kezeli rosszabbul? Hamilton.

De! Toto Wolff védelmébe vette a németet és kijelentette, hogy szerinte nem volt szándékos a ráhúzódó manővere. Forrtak az indulatok, megkapta a büntetését – mondta. Jól mutatja a bajnoki küzdelem komolyságát, hogy ilyen megtörténhetett. Ez már „Az” a bajnoki csata, ami évek óta váratott magára a két versenyző között. Mondjuk nem pont így. Sem a pályán mutatott inkorrekt viselkedésből, sem a versenybírák kettős mércéjéből nem kérek. A versenybírák három pontot is beleróttak Vettel licenszébe, amivel a német három pontra került az egy versenyről történő eltiltástól. Nem mondom, hogy jogtalanul, csak motoszkál bennem valami. Születhetett volna szigorúbb ítélet is, mondjuk Vettelnek belógatnak egy fekete zászlót, Hamiltonnak meg a fülére szólnak, hogy stop-and-go. Hibás volt Vettel, mert elborult az agya, ugyanakkor szerintem Hamilton is, csak neki utána borult el. Várom azokat a híreket, hogy megbeszélték a dolgot és nagyjából hihetően elmondják, hogy szent a béke. Egyelőre ott tartanak, hogy az egyiket elmeszelték és nem érti miért, mert nem emlékszik második csattanásra, tehát vétkesnek sem érzi magát, mialatt a másik telesírja a sajtót. A Spa’14, Barcelona’16 mintájára igazi klasszikus született: Baku’17.A revans

A primadonnák két fő esélyesként érkeztek az első Azerbajdzsáni Nagydíjra, ami tavaly még Európa Nagydíj névre hallgatott. A Mercedes már a kanadai kettős győzelmük után váltig állította, hogy sikerült megoldást találniuk a problémáikra, a versenyt megnyerő Hamilton a csapat összetartását méltatta, és olyan megmosolyogtató kijelentés is elhagyta a száját, hogy ha kell, ő is beáll a márkatársa mögé. Ezt sem ő, sem Bottas, sem pedig a Mercedes vezérkara nem hiszi el. Nico Rosberg távozásával nem szűnt meg a melodráma, csak más szintre terelődött. Maradt nyoma csapaton belül is, de a java kikerült a Mercedes garázsából, és meg se állt a Ferrariig. Emberére akadt, hiszen Vettel nem olyan higgadt, mint amilyen Nico Rosberg volt.  

A verseny egyáltalán nem indult őrültnek, ami magáról a komplett hétvégéről nem mondható el. Ugyan a Renault kijelentette, hogy idén nem lesz új specifikációjú motor, módosított motorvezérléssel mégis készültek. A Red Bull hozzányúlt a váltó áttételezéséhez is, amit ha egyszer megtesznek, már nem állíthatnak vissza az eredeti állapotába az év hátralévő részében. A pálya a városi jellegéből adódóan a kanyargós Monacót, ugyanakkor részben a gyors Monzát is idézi, ami kevésbé előnyös nekik, a Red Bull mégis optimistán várta a versenynaptár nyolcadik fordulóját. Megkockáztatták, hogy jobbak lehetnek a sorozatban megszerzett harmadik helynél is. Ricciardo nyert. Ki számított erre? Talán ők sem. A versenyhétvége előtt azt nyilatkozták, hogy nehézségeik ellenére nem akarják kukázni az idei, meglehetősen felemás évüket. A szezon első pár versenyén Ricciardót, azóta Max Verstappent üldözi a balszerencse. Mit lát az egyszeri néző? Fúj, Ricciardo sorban mákolja a dobogókat, míg a holland nyolcból négyszer célba se ért. Nem ő tehet a műszaki hibákról, de hadd jöjjön a vesszőparipám: ha ő mákolna, hogy én is ezt a szót használjam, akkor nincs baj? Ja, hogy ő még mindig a Forma-1 ajándéka (by magyar közvetítés), aki jobb/bátrabb/szebb mindenkinél. Senki sem érdemel pechsorozatot, ahogy a szerencsésebb fél sem érdemel mocskolódást. Elég a Webberezésből, mázlistázásból. Verstappen megjegyzése, hogy sz*r éve van, abszolút igaz. De hogy jót tesz-e neki a balszerencse, jobb versenyző válik-e belőle mindettől? Mert hogy ezzel vigasztalják házon belül, legalábbis ezt kommunikálják kifelé.Újabb műszaki hiba

A Red Bull, aminek mindenható tanácsadója, Helmut Marko egy héttel korábban kijelentette, hogy a versenyzőik nem mehetnek sehová, mivel hosszú távú szerződés köti őket a csapathoz. Bika karám, írtam. Christian Horner csapatfőnök tisztázta, hogy semmilyen záradék nem engedi őket kilépni: ami évekkel ezelőtt elengedte Vettelt, az a nem működik a nem világbajnok versenyzőik esetében. Azért tartottam mindezt megemlíteni, mert ha a gyengélkedés folytatódik, keserű év/évek várnak a pilótáikra. Ameddig nem vásárolja ki őket egy versenyképesebb csapat, és nem jön az újabb nagy szabályváltozás, végig kell nézniük mások bajnoki csatáját. Szó sem lesz én időmről, amit Ricciardo vár, vagy nekünk ígért bajnokságról, mint amit az idősebb Verstappen számon kér a csapaton. Na, ez súlyos: nekünk ígért bajnokság. Mindenki ízlelgesse és döntse el, milyen csapaton belüli sorrendet láthatnánk, ha a Red Bull tartósan esélyes lenne a győzelemre. Akkor jönne csak tengernyi Webberezés.

Péntek: Verstappen az élen (a második edzésen a falban is), Hamilton tavalyi bakui formát mutat, Bottas kevésbé szenved.

Szombat: délelőtt javulást mutat a Mercedes, Verstappennek és Vettelnek gondja van; majd az időmérőn Hamilton lemos mindenkit. Félelem, hogy unalmas vonatozást, újabb BaKukát látunk másnap.

Vasárnap: káosz.Rajt

Az év legjobb időmérős mérlegével rendelkező Bottas szemmel láthatóan ferdén, bár szabályosan állt be a rajthelyére. Előnyt nem szerzett vele, sőt. Ha nem lett volna elég, hogy pozíciót veszített, összeütközött Kimi Raikkönennel is. Megint ők! A Ferraris finn Bottast hibáztatja, akit megdobott a sokat kritizált, és a kritikák hatására keskenyebbre vett nyolcas kanyar belső rázóköve. Raikkönent nem vigasztalta, hogy versenybalesetnek minősítették az esetet. Bottasnak főleg nem volt oka örülni: defekt és vezetőszárny cserét követően körhátrányban tért vissza a pályára. A finnek közti baleset felelős azért, hogy több autó is felszívta a törmeléket, amit a bokszban kellett eltávolítani a fékek hűtőnyílásából. A két Red Bull, Raikkönen mind a fékek átmeneti túlmelegedését tapasztalta, ami megszűnt a kerékcsere és a takarítás után. Bottas és Raikkönen hátraesése azt jelentette, hogy Hamilton és Vettel hátvéd nélkül maradt.

Amikor már-már ásítani kezdtek a nézők, hogy csapattársi támogatás nélkül is sima Hamilton győzelem születik, a pályán ragadt egy műszaki hibás Toro Rosso. Csak két-három kör múlva érkezett a Safety Car, holott rögtön látszott, hogy Danyiil Kvyat veszteglő autója nem fog magától eltűnni az útból. Pályamunkások, mentésirányítók, egész hétvégére egyes! A biztonsági autó érkezése előtt Verstappen még próbálkozott Sergio Perez mögött, majd váratlanul sötét kormánykijelzővel és teljesítményéből fogyatkozó motorral szembesült. Szóval biztonsági autó. Mivel a mezőny túlnyomó többsége kereket cserélt a lassú szakasz alatt, és sokkal nehezebben melegedtek üzemei hőmérsékletre az új abroncsok, nem először fordult elő, hogy a versenyzők a Safety Car lassúságára panaszkodtak. Egyvalakit nem érintett a probléma: Bottast, aki a szabályok értelmében visszavehette a körét. Miután kiállt a biztonsági autó, és Hamilton odalépett a gázra, többes előzés bontakozott ki. Vettel Perez ellen a második helyért, mögöttük Esteban Ocon Felipe Massa ellen. Hogy egy kör elteltével ismét megjelent a Safety Car? Indoklás: aggasztó mennyiségű törmelék a pályán. Aztán jött a Hamilton-Vettel összeakaszkodás, amiről a poszt elején írtam. Egyértelmű volt, hogy minimum Vettelt megbüntetik, így esély nyílik mondjuk egy kettős Force India dobogóra, mígnem…Csatt

… Ocon elintézte a saját és Perez dobogós esélyeit. Vagy akár győzelmi esélyeit, hiszen akkor még senki sem tudta, milyen büntetést kap a két élen haladó primadonna. Itt az ideje, hogy a Force India vezetősése alaposan elbeszélgessen a fiúkkal, hogy mit szabad és mit nem éles helyzetben. Negyedik helyen állnak a konstruktőri tabellán, másodjára mehettek a dobogóért, amiről Kanadában még „csak” engedetlenség miatt csúsztak le, erre itt a rémálom, a „csapatcsatt”. Mindkét autó megsérült, és Perez húzta a rövidebbet. Ocon hatodik helyen zárt és nyolc pontot szerzett, míg Perez DNF, hiába küldték vissza a versenybe a piros zászlós leállás után. A francia valóban megérdemelte, hogy 2016 év végén kiemelték a Manorból, de nagyon látszik rajta, hogy bizonyítani akar. Nyilván nem tetszett neki a kanadai eset, amikor a csapata Pereznek adott igazat és nem engedte helyet cserélni őket, de a lehető legrosszabb módon akart felülkerekedni a mexikóin. Ez az ő sara, a tavaly dobogón végző Pereznek nem volt hová menekülnie előle. Ha valaki háborút keres a Forma-1-ben, ajánlom neki a Force Indiát.

Tavaly egyszer sem volt szükség Safety Carra, Raikkönen szétesni látszó Ferrarija azonban megint okot adott a bevetésére. Persze, hogy a törmelékes aszfalt miatt. Nem erőltették sokáig, a huszonharmadik körben lendült a piros zászló, a mezőnynek fel kellett sorakoznia a bokszutcában. A rendezők a feldúlt Hamiltonra és a sérült diffúzorára, valamint Vettelre koncentráltak, de a tabella is tartogatott érdekességet: több mint egy év elteltével Williams dobogó volt kilátásban. Mármint ha megbüntetik legalább az egyik primadonnát és csak Ricciardo/Bottas kerül Massa, esetleg Stroll elé. Ki gondolta volna, hogy a verseny újraindítása után Stroll nem szégyelli támadni a csapattársát? Minden gúny nélkül írom, mert őt is nagy divat szidni a különböző fórumokon és kommentszekciókban. A két héttel korábbi első pontszerzése után a mezőny legfiatalabb tagja alaposan felszívta magát. Most először Másodjára végzett Q3-ban az időmérőn, ráadásul Massa elől rajtolhatott. Tudjuk, hogy privát teszten vett részt két futam között és vezetéstechnikai trénernél járt, és igen, minden körülmények között a csapata bizalmát élvezi, NEM ingott meg. Nem hogy elkerülte a falat egész hétvégén, de miután Massa feladni kényszerült a futamot a futómű törése miatt, behozta az autót a harmadik helyre. Majdnem a másodikra. Csak egy pillanatig bánkódott a pozícióvesztésen, utána azonnal kitörő örömmel fogadta a csapat gratulációját. Amit a legnagyobb felzárkózást produkáló Bottas bemutatott a kockás zászló előtti x méteren… tőle sem kell sajnálni a második helyet. Hát ezért mondta a Mercedes Hamilton fülére, hogy Bottas nem ér rá vele foglalkozni.Nem sokáig szomorkodott 

3. Stroll, aki tényleg úgy versenyez, mint akit kicseréltek. Olyan volt a pódiumszobában és fent a dobogón, mint kisgyerek az édességboltban. Ricciardónak konkurenciája akadt, kiderült, hogy az övénél is szélesebb mosoly rejtőzködött eddig a mezőny sűrűjében.

2. Bottas, egy nagy hajrával (miért is korai még a szerződése meghosszabbításáról beszélni?)

1. Ricciardo, aki mindent megjárt, épp csak körhátrányt nem. Amikor megelőzte a két Williamst, én már nyugtáztam a harmadik helyét.Kettőt egy csapásra

Aztán jött az, amit még nem láthattunk F1-es futamon: Hamilton autójának oldalsó fejvédő magasítása lifegni kezdett. Amikor már a vállával tartotta a hosszú egyenesben egyre jobban megemelkedő elemet, a fülére szóltak, hogy ki kell állnia a bokszba. Az élről! Az elem cseréjét követően a kilencedik helyre tért vissza, és az vigasztalhatta, hogy közben Vettel megkapta a büntetését. Nem sokáig örülhetett: kiderült, hogy a fejvédő cseréje tovább tartott, mint a német bokszlátogatása, aki nem valahová mögé, hanem közvetlenül elé érkezett vissza a pályára. a győzelem mindkettejük számára elúszott. Ricciardo megörökölte a vezető helyet és onnantól már nem engedte el. Hogy mit csinált egymással Hamilton és Vettel, akik a negyedik és ötödik helyekig vonatoztak előre, vagy Bottas milyet menetelt, legfeljebb megnézi egy összefoglalóban. Egy kerékcserével, 40+ körös gumikkal intették le. Lehet a malajziaihoz hasonlóan a szerencse fiának nevezni, a győzelmet már senki nem veheti el tőle.Új fiú a dobogón? Cipőt neki!

A többiek:

Toro Rosso: Carlos Sainz rögtön a rajt után megpördült, akire a szélesen forduló csapattársa hozhatta rá a frászt. A spanyol végül nyolcadik helyen ért célba, Kvyat (meglepetés!) kiesett. 

Renault: dupla nulla. Stroll hamarabb végzett dobogón, mint Nico Hülkenberg! Jolyon Palmert hiába figyelmezteti a csapata, hogy kapja össze magát, ha az autó elromlik alatta, és emiatt az időmérőn sem tud részt venni, aztán ugyanezért kiesik a futamról is, nehéz elhinnie, hogy meg tudja csinálni, amit elvárnak tőle. Hülkenberg sem dőlhet hátra, neki azt kell megmagyaráznia, miért dobott el magától egy újabb pontszerző helyet.

Haas: Romain Grosjean DNF, Kevin Magnussen hetedik. Megillette a sok dicséret a dánt, akit jóval előrébb is jegyeztek az ötvenegy körös versenyen.Magnussen a 3. helyen is haladt, de jöttek az erősebb autók...

McLaren: halleluja, pontszerzés és kettős célba érés! A rajtbüntetés annyira a csapat mindennapjainak része, hogy szót sem érdemel. Még a hetvenöt se. Fernando Alonso két pontja messze alulmúlja az elképzeléseiket, főleg a spanyolét. Ebből kettős szakítás lesz: az egyik csapatszinten a Hondával, a másik pedig Alonsóval.

Sauber: mivel Pascal Wehrlein is szerzett egy pontot, továbbra is a McLaren előtt állnak a pontversenyben. Néhány nappal a verseny előtt kirúgták a csapatfőnököt, akinek a pletykák szerint nem igazán tetszett, hogy a Sauber új tulajdonosi köre Marcus Ericssont preferálja.

+ Raikkönen: Perezhez hasonlóan őt is visszaküldték a pályára a piros zászló után, végül a 48. körben kiesett, amit a következőképpen kommentált: nem jó kétszer kiesni egy futamonAz első körös összeérés

Lehet, hogy bosszantóan sokszor szerepelt a Safety Car, az a helyzet, hogy az összes eddigi ideinél, valamint az összes tavalyinál jobb versenyt láthattunk. Vettel és Hamiltont ütközete mellett remélem, arról is szólnak majd cikkek, hogy van-e bármi köze az olajégetés szigorúbb ellenőrzésének a Ferrari előnyének fogyatkozásához.

Az állás: Vettel - Hamilton: 153 - 139 pont (Bottas: 111 pont)

Ez történt tavaly

Vitriol a Facebookon

(Csak akkor szólj hozzá, ha káromkodás és személyeskedés nélkül is megy!)