Még egy kör és...

… más győztest és harmadik helyezettet intettek volna le? „Ez jó volt” – nyugtázta idei második győzelmét Valtteri Bottas, aki élete rajtja után kijelentette, hogy már lát esélyt a bajnoki címre. És ezt közölte Lewis Hamiltonnal is?Az első és a harmadik, akik szerint pont időben ért véget a futam

Sebastian Vettel: 171 pont

Lewis Hamilton: 151 pont

Valtteri Bottas: 136 pont

(Daniel Ricciardo: 107 pont)

Tavaly balhéval távozott, most balhé utózöngéjével érkezett a mezőny a Red Bull Ringre. Egy bekezdés erejéig hadd rágjam én is a Bakuban megkezdett csontot. A boszorkányüldözés, amihez nagyban hozzájárult Hamilton panaszkodása („tudjuk, milyen”, „tavaly óta látszik, hogy gondja van fejben”, „én továbbra is tisztességes maradok”) és a téma állandó napirenden tartása már azoknak is a könyökén jött ki, akik egyik primadonnával sem szimpatizálnak. A hivatalos FIA vizsgálat, amit maga Jean Todt elnök rendelt el, végül nem súlyosbította a verseny során kiszabott büntetést. Természetesen nem aratott osztatlan sikert, hogy a vétkes német annyival megúszta, hogy kizárták az FIA biztonságos közúti közlekedésért folytatott kampányából, vagy hogy egyfajta társadalmi munkában fiatal pilótákat kell biztonságos versenyzésre oktatnia. Hamilton azonnal kommentálta az ítéletet: kevés. Pedig megkapta, amit akart. Vettel elismerte a felelősségét, és nyílt levélben kért bocsánatot mindenkitől az elhamarkodott viselkedéséért. Abba ne menjünk bele, mennyire gondolta komolyan a saját levele tartalmát („túlreagáltam”, „nem mutattam jó példát”). Amikor a csütörtöki sajtótájékoztatón egymás mellé ültették volna a feleket, nagy örömükre Kevin Magnussen elválasztotta őket. Hamilton elfogadta a bocsánatkérést, valamint kijelentette, hogy továbbra sem elégedett a büntetéssel.

Hamiltont kilenc futam alatt, vagyis a közvetlenül a szezon fele előtt négyszer intették le dobogós helyezésen kívül, annyiszor, mint a teljes 2016-os szezonban. Tavaly ebbe a számba a két kiesése is belefért. Viszont nem is volt ennyi kihívója. Aggódhat, mert Bottast háromszor, a bajnokságot vezető Vettelt pedig kétszer jegyezték harmadik helyen kívül. Ugyanakkor hátra is dőlhet, hiszen nem az ő autója, hanem a Ferrarik eszik nagy étvággyal az erőforrásokat. Nyugodtan készülhet a jövő heti hazai nagydíjára, ugyanis Vettel valószínűleg rajtbüntetést kap az ötödik (ráadásul új fejlesztésű) motor beépítéséért. Ha már büntetés: ezen a hétvégén Hamiltont sorolták öt hellyel hátrébb a legvégsőkig* titokban tartott váltócseréje miatt. A Mercedesnél sietve leszögezték, hogy nem a két héttel korábbi ütközés okozta a meghibásodást.

*Azért titkolták péntek estig, hogy a vetélytársak ne tudjanak B-programmal előállni.

Tehát Hamilton hiába szerezte volna meg az első rajtkockát, legfeljebb hatodik helyről vághatott volna a hetvenegy körös versenynek. Aztán úgy alakult, hogy be kellett érnie a nyolcadik pozícióval, elválasztva ezzel egymástól a Force Indiákat. Előtte és mögötte is Mercedes motor, nem csoda, ha a sajátja helyett mások szerencséjéről és lehetőségéről beszélt:

„Ha Vettel nyer, folytatódik a szerencsesorozata.”  

Az összes mercedeses érintett megkapta a kérdést, hogy terveznek-e Hamiltonnak kedvező csapatutasítást. Vagyis mi ér többet, Bottas pole-ja vagy Hamilton felzárkózása? A második rajtelsőségét bezsebelő Bottas egyértelműen fogalmazott: nem fog lassítani. Hamilton, aki két héttel ezelőtt felvetette, hogy a két pozícióval előtte haladó csapattársa keltsen zavaró levegőt a kettejük között haladó Vettelnek, hogy ő kényelmesebben utolérje, most nem várta el Bottas segítségét. Milyen rendes ez a Lewis! Nem történt olyan régen, hogy amikor Bottas először indulhatott az élről, vasárnap rejtélyes gondja támadt, mire rögtön megkapta az első csapatutasítást. Ezúttal akkor is mellette maradt a szerencse, amikor hihetetlen reakcióidővel (0,201 másodperc), egyenesen kiugrás-gyanúsan kapta el a rajtot. A mellőle induló Vettel azonnal jelezte a saját csapata felé, hogy Bottas szerinte hamarabb reagált, mint ahogy a startlámpák kialudtak volna. Már a verseny során megvizsgálta és rendben találta a helyi versenybírói csapat, majd bővebb magyarázatot is kiadott az FIA, hogy miért nem büntettek: Bottas a megengedett, kb. 3 centis elmozdulást megengedő tűréshatáron belül maradt, mialatt a kuplungbeállításait végezte. Az aszfaltba süllyesztett érzékelő műszer nem jelzett.  Közvetlenül a baleset előtt

Nem lehet elmenni szó nélkül amellett, hogy Max Verstappen sorozatban harmadik, összességében ötödik alkalommal kényszerült versenyt feladni. Kevesebbszer ért idén célba, mint ahányszor nem. Már a felvezető körön érezte, hogy nem stimmel a kuplung, s nem elég, hogy visszaesett pár pozíciót a rajt pillanatában, nekivágódott Fernando Alonso McLarenje, akibe a mezőny örökös torpedója, Danyiil Kvyat csúszott bele. Aligha vigasztalja a hollandot, hogy a tervek szerint még a hagyományos F1-es nyári szünet előtt várható a Renault következő fejlesztési csomagja, valamint hogy a Red Bull szerint akadnak olyan pályák, ahol erőből is képesek lesznek győzni, amikor azt sem ő nyerte meg, amihez elegendő volt a körülmények kihasználása is. Sok mindennel lehet engem vádolni (köhöm, elfogultság, nem mondok neveket), de már én is kezdek együtt érezni Verstappennel. Ilyen szívást senki nem érdemel. Akkor sem, ha korábban kirohantam ellene (1, 2, 3, stb.). Mindenki nyugodjon le… fogok még. Mondjuk máris: miért kapkodott úgy az időmérőn, hogy kavicságyas rombolás lett belőle?Az autó nem köszönte meg a szombati pálya- és talajelhagyást. 

A Red Bullnak nem csak a Renault okoz gondot, hanem a fiókcsapatuknál versenyző Carlos Sainz is, aki annyira nem akarja a negyedik évét is a Toro Rossónál kezdeni, hogy ennek már nyíltan hangot ad. A Verstappen a Ferrari listáján van pletyka is egyre hangosabb, ezt zárták hamar rövidebbre. Talán maga az idősebb Verstappen terjeszti három éve, hogy a Ferrari kiszemelte a fiát. Végül a verseny napján elárulta, hogy szó sincs arról, hogy el akarják hagyni a Red Bullt. A másik problémaforrás csak kapargatja a felszínt, de máris nekiestek fentről. Sainz 2018-ban szeretne feljebb lépni a Red Bullba, ellenkező esetben más csapatoz szerződést sem tart kizártnak. Minden főnöke megszólalt az ügyben, akik igyekeztek helyére tenni a spanyolt: nem mehet sehová, a szerződése szerint karámban van. Hiába unja a Toro Rossót, mert egyet jelent a helyben toporgással, jelen állás szerint jövőre még nem lesz üres hely a Red Bullnál. Lehet valaki annál kegyetlenebb helyzetben, mint hogy mindezek tudatában nem akarják útjára engedni? Ne jöjjön a csapata a lojalitással. Igen, ők egyengették a pályáját gyerekkora óta, csakhogy a jelenleginél többet nem tudnak nyújtana. A majd két év múlva és akkor is csak talán feljebb léphetsz nyugtatás nem működik.Alul népviseletben a pilótaparádén

Az előző verseny győztese, Ricciardo nem keres kifogást az egykörös tempója visszaesésére. Négy vereség után legyőzte szombaton a hollandot. Plusz Hamilton büntetésével ő is nyert egy pozíciót, aztán a rajtnál újabbat, amikor Kimi Raikkönent maga mögé utasította. A huszadik kör körül beálló vonat aztán őt is megfogta, majd a kerékcseréje után a negyedik helyre tért vissza. Nem jegyezték ennél alacsonyabb pozícióban. Ő azok közé tartozik, akik örülnek, hogy csak hetvenegy körből állt a verseny. Egyedül az a Hamilton jelentett rá veszélyt az utolsó pár körben, aki nagyot kockáztatott az ultralágy abroncsokon. Sőt, nem csak vele, hanem Bottasszal is mindent vagy semmit játszott a csapat, csak a finn jóval kevesebbet panaszkodott az élen. A Pirellik a Mercedeseken koptak leglátványosabban, pedig két teljesen más szerepben, eltérő taktikán versenyeztek. A végére Ricciardónál is megjelent egy hosszanti csík az erősebben terhelt hátsó gumin. Annyira nem fogta visszább a tempót. Mire Hamilton igazán közel tudott menni hozzá, már csak másfél kör maradt hátra. Nem maradt ideje egynél több támadásra. Hamilton azt állítja, ő volt vasárnap a leggyorsabb. Ő szerezte meg a leggyorsabb kört, de itt inkább arra céloz, hogy többet várt annál, mint hogy egy Red Bull mögött végezzen a negyedik helyen.Hamilton kitörő öröme, miközben tudja, hogy egyik serleg sem az övé...

Ezzel egy időben Vettel is DRS távolságon belülre került Bottashoz, de akár Szocsiban, most is elfogytak rendelkezésére álló körök. Vettel növelte az előnyét a pontversenyben, és Bottas is közelebb lépett Hamiltonhoz. Milyen kár azért a spanyolországi kiesésért! Eljön az a pont, amikor Hamiltonnak nem csak előre, hanem a garázs másik oldalára is figyelnie kell? A nézőknek mindenképpen izgalmas lenne, és Vettel sem bánná, ha Bottas levenne némi terhet a válláról. Egy másik szögből viszont Bottas is egyfajta teher, méghozzá Vettel vállán. A leggyakrabban negyedik-ötödik helyeket hozó Raikkönen csak elméletben hátvédje a németnek, a valóságban azonban alig van a közelében. Már a Ferrari nagyfőnöke is kritizálja, amiért nem látja rajta az elhivatottságot. Kivitelezhetetlen a konstruktőri cím egy ötödik helyezett pilótával. Két dobogót szerzett, mialatt Vettel hetet, amiből három ráadásul győzelem. Vettel szerint egy körön múlt az újabb győzelme, míg Raikkönen megint az autója menet közbeni finomhangolásával küzdött. Nem értette, mit akar tőle a mérnöke, lemaradt az őt lerajtoló Ricciardo mögött, és Hamiltont is azért tudta valameddig feltartani, mert kilenc kör elteltével szemcsésedni kezdtek a Mercedes abroncsai. Szinte napra pontosan egy évvel ezelőtt írtam ezt a bejegyzést. Idén búcsúposztot akarok írni. Még az is előfordulhat, hogy komolyan veszem, ellentétben ezzel a szösszenettel. Vagy ezzel.Most nem történt kontakt a finnek között

A többiek:

Williams: amilyen katasztrofálisan indulta hétvégéjük (pl. kiestek az időmérő első szakaszában), és amennyire nem váltak be az újításaik, végül kettős pontszerzéssel mentették a menthetőt. Felipe Massa kilencedik, a bakui dobogós Lance Stroll tizedik lett. A csapat átlépte a tabellán a Toro Rossót.

Force India: a csapat elfogadhatatlannak nevezte a versenyzőik két héttel korábbi ütközését. Tagadják a feszültséget, azonban a pilóták nyilatkozatai nem erről árulkodnak. Ausztriában simán befutottak a 7-8. helyeken, Sergio Perez – Esteban Ocon sorrendben. Ocon idáig minden F1-es futamát befejezte.

Toro Rosso: dupla nulla. A kieső Sainzról fentebb kifejtettem, hogy magára haragította a főnökeit, és azt is megemlítettem, hogy Kvyat ismét átcsapott torpedó üzemmódba, amivel véget vetett Alonso és Verstappen versenyének. A dodzsemért bokszutca áthajtásos büntetést kapott.A torpedó lecsapott

Renault: dupla nulla. Ők az a csapat, akikről hétről-hétre kevesebbet lehet írni. A pályán látott teljesítményük helyett az lehetséges átigazolások kapcsán szerepelnek a hírekben.

Haas: Romain Grosjean tavaly Bahrain óta nem végzett ennyire elöl. Hatodik helyével ő lett a legjobb a legjobbak után. Magnussen pontszerző helytől búcsúzott.

McLaren: dupla nulla. Alonso OUT, Stoffel Vandoorne 12.

Sauber: dupla nulla, viszont mindkét versenyzőjük meglátta a kockás zászlót.

Ez történt tavaly, amikor Hamilton és Nico Rosberg egymásra talált az utolsó körben.

Vitriol a Facebookon

(Kommentszabály: kulturáltan)