Jelesre vizsgázott a glória

Visszatért a Forma-1 a nyári szünetről. Még mindig van mit ledolgoznia Sebastian Vettelnek a hátrányából, aki belgiumi győzelmével hangolni kezdett a soron következő futamra is.

Lewis Hamilton: 231 pont (5 győzelem)

Sebastian Vettel: 214 pont  (5 győzelem)     

Kimi Raikkönen: 146 pont (Az első hatból ő tette meg a legkevesebb kört az élen.)

Erőpálya, a Mercedes működési tartományának kedvező hűvös idő, eső a kvalifikáción, nem csoda, hogy Lewis Hamilton vághatott neki az élről a versenynek. Mármint annak nem csoda, aki csak az időmérő közepén kapcsolt oda először a közvetítésre a hétvége folyamán, mert előtte és utána valamelyik piros autót láthatta az élen. Tehát aki szombat délután legyintett, hogy ez megint olyan lesz, mint amilyen a Magyar Nagydíj volt, nem tévedhetett. Inkább senkinepróbáljaki F1-es regényekkel kínoztam magam, minthogy összefoglalót írtam volna róla. Abban a tekintetben pont ugyanolyan eseménytelen vonatozás volt, mint bármely tíz futamból nyolc. Tökéletes töltelékmondat lehet akár 2021-ig, ugyanis a legfrissebb hírek szerint a csapatok már nem sürgetik a sokat ostorozott motorformula egyszerűsítését. A komplikált hibrid elemek mellett még valami maradására mérget vehetünk. Az esztétika kivégzésén és a veszélyérzet kiiktatása miatt aggodalmaskodók vessenek ide egy pillantást, és egyből megértik, miről lesz szó:

A halo vagy glória megóvta Charles Leclerc fejét egy ronda ütéstől. Pont. Biztosan van az a becsapódásai szög, ami védhetetlen, de itt és most lényegtelen, a fejvédő pontosan azt tette, amire tervezték. Nézzétek meg közelebbről a glóriát! Nem csak a festéket súrolta a Sauber felett átrepülő McLaren, hanem meg is repesztette. Vagyis ha az nincs, akkor a sisak reped.

A verseny folytatásával, negyven körön keresztül már csak a műszaki hibák elkerülésén lehetett izgulni. A komplett motorcsere miatt hátulról rajtoló Valtteri Bottas minimum negyedik helye előre kódolva volt, a felzárkózásából eredő sok előzés (khm, kikerülés, mégis csak DRS-ről beszélünk) csak a teljesen dilettáns képet mutató magyar kommentátorokat lepte meg. A helyi nézők kedvence, Max Versappen Force Indiák* elleni manővereivel kifújt az előzés az élmezőnyben. A Pirelli által jósolt kiállások sem akkor történtek, amikorra várták. A szuperlágyak nem hogy a hetedik, de a tizenhetedikben is köszönték, de aránylag jól működtek. A harmadik helyen autózó Verstappen tíz körrel a vége előtt már unatkozott és esővel viccelődött, mire megjegyeztem, hogy de jó, én már harminc kör óta unom az egészet, de az ő helyében inkább a folyton göthös motoron és az MGU-K-n járt volna az eszem. Nem volt még olyan régen, amikor a Magyar Nagydíj után a Red Bull és a Renault szócsatát vívott egymással, miszerint ötödik éve képtelenek normálisan együtt dolgozni, amiről természetesen a másik fél tehet. Szkeptikus vagyok a Hondával. Az idei kiesési versenyt a Honda motorral induló Toro Rosso vezeti, azonban a Renault-nak is oka van a szégyenre: jelenlegi partnerük, a Red Bull holtversenyben első helyen áll a dicstelen listán.

Ha a váratlanul csapatváltást bejelentő Daniel Ricciardónak elege volt a Monaco és a Magyar Nagydíj közti időszakból, most már biztosan visszaszámol a szezonzáróig. Most éppen baleset miatt adta fel kicsivel a versenytáv felénél, ugyanis őt is érintette a jövőbeli csapattársa, a Nico Hülkenberg által elindított dominóeffektus, csak az ő (és Raikkönen) autója nem dőlt le azonnal. Nyolc hétvégét kell még a Red Bull színeiben teljesítenie. Én sem állítom, hogy a Renault-nál rászakad a Kánaán, viszont az ellenkezőjét sem. Az ausztrál elmondása szerint nem a pénz döntött, sőt, a visszavonulás gondolata is megfordult a fejében, ami elég elhamarkodott lépés lett volna. Ha még előttem lenne Ricciardo Mennyire nem jó? epizódjának megírása, pesszimistább hangnemet ütnék meg benne, hiszen egy évvel ezelőtt a Renault-nál jobban csengő csapatnevekkel, a Ferrarival és Mercedesszel ment a dobálózás. Aztán persze előfordulhat, hogy rosszul döntött. Tíz év Red Bullos kötődés után a saját útjára lép, ami legalább olyan ijesztő, mint a maradás. Mert a maradás egyenlő:

- a Hondával, ami vagy beválik, vagy nem, de a kisebb-nagyobb visszaesés garantált, őt pedig nem győzte meg, amit a Toro Rossóban művelnek,

- és Verstappennel, elvégre a Red Bullnál, hogy saját magamat idézzem „abban hisznek, hogy Verstappen személyében magát a Szent Grált emelték be a Forma-1-be.” A holland éppen most léptett át rajta a pontversenyben, és a folytatásban már nem kell adni a látszatra sem, Ricciardo fokozatosan kiszorul majd az autó fejlesztéséből.A hátsószárny sérült

„Bárkitől elfogultság nélkül állítható, hogy Ricciardo elég jó versenyző ahhoz, hogy bármelyik élcsapatnak megfeleljen. Ezzel kapásból azonos polcra került a nem világbajnok, de akár azzá válhatókkal. Nem összekeverendő az örök ígéretekkel (Nico Hülkenberg) vagy azokkal, akiknek megrekedt a pályájuk (Sergio Perez), ám ha rosszul választ, lehet belőle mindkettő.” - 2017. december

Miután mindenről szövegelek lassan, csak a fantasztikusan borzalmas versenyről nem, a pilótakeringő további tárgyalása helyett visszatérek az aktuális témához, azaz hogy Vettel nem ajándékozott újabb futamot a Mercedesnek. Egyelőre. Hogy idén ne a németországi hibája legyen az a pont, amire ráfoghatjuk, hogy átadta a stafétát Hamiltonnak, még nyolc egyéni, taktikai és műszaki hibától mentes versenyre van szüksége. 2013-ban sikerült, de az teljesen más korszak volt. Vettel nem nyert több bajnoki címet, míg Hamilton háromszor is ünnepelhetett. Egálba kerültek, és egyikük év végén túlszárnyalja a másikat. Hirtelen felindultságomban már odaadtam Hamiltonnak a címet, de hadd vonjam vissza: versenyt akarok. Lehetőleg a fegyverhordozóik közbenjárása nélkül.Raikkönen kiesésére hatással volt ez a defekt. Ő volt a dominó utolsó eleme, őt Ricciardo lökte meg

A többiek:

*Racing Point Force India: Átmenetileg pont került a heteken át húzódó csődeljárás és tulajdonosváltás végére. Röviden: Strollék a fedélzeten, brit színekben indulnak, név- és csapatfőnök csere, nulláról kezdett konstruktőri pontgyűjtés, mert jogilag új nevezőnek számítanak, és meglehet, hogy most láttuk idén utoljára Esteban Ocont. A megszerzett második rajtsor végül elúszott a futamon, azonban a takaréklángon égő évközi fejlesztések tudatában az ötödik-hatodik hely nagyon is jó. Különben is fekszik nekik ez a pálya.Ha csak egy kicsit bátrabb Ocon Vettel mellett...

Williams: Dupla nulla. A konstruktőri bajnokság újrakezdésére kényszerült Force India máris átlépte őket. Hetek, de lehet csak napok kérdése, és Lance Stroll szinte biztosan távozik. Jövőre se Martini, mint főszponzor, se Strollék pénze, ez több mint rossz a kilátás.  

Renault: Dupla nulla. Hülkenberg zúzott, amiért tízhelyes rajtbüntetést kapott Monzára, a jövőre McLarenbe ülő Carlos Sainz sehol sem volt. A motor sem az igazi, látunk még itt hátrasorolást. Ricciardo takarja el a szemét.

Toro Rosso: Az utóbbi évek legnagyobb szabású pilótakeringőjének első felvonása lezárult. Ricciardót majd Pierre Gasly váltja, aki egy kilencedik hellyel távozott Spából.

Haas: Az újabb kettős pontszerzés (hetedik-nyolcadik hely) ellenére lassan aktuális lesz a jövő évi pilóta páros témája. A pontversenyben is előrébb álló Kevin Magnussen helye szinte biztos.

McLaren: A nyári szünetben F1-es visszavonulását bejelentő Fernando Alonso a másik oldalról is átélte ugyanazt a típusú balesetet: 2012-től ellentétben ezúttal nem felette repültek át, hanem ő repült át valaki felett. Stoffel Vandoorne helye sem biztos, azonban szóba hozták már fűvel-fával, akár a Saubernél kiköthet. Akár már idén, ugyanis a pilótakeringő második felvonását majd Stroll elmozdulása indítja el.

Sauber: Leclerc versenye már az első kanyarban véget ért, Marcus Ericsson tizedik lett.

Ez történt tavaly. Összecsaptak a rózsaszín párducok.

Vitriol a Facebookon

(A képek nem tőlem származnak, és felhasználásukból nem keletkezik anyagi hasznom.)