Csapó, vége!

Habár a két világbajnokság sorsa már eldőlt, többeknek presztízskérdést jelentett, hogy hol zárnak 2018 utolsó versenyén.

Pár nappal a futam előtt öt kérdést tettem fel a blog Facebook oldalán:

- nyer végre Bottas? A top6-ból egyedül ő nyeretlen idén

- vagy Vettel, aki Spa óta nyeretlen?

- kiesik Alonso (2015 óta) harminckettedjére a McLarennel?

- vagy Ricciardo idén kilencedjére, ami eggyel több, mint ahányszor Hamilton feladott versenyt 2013 óta?

- kié lesz végül az egyéni harmadik hely? Az esélyesek: Raikkönen, Bottas, Verstappen

A helyes tippek: nem, nem, nem, nem, Raikkönen.Szó szerinti sisakcsere 

Lewis Hamilton: 408 pont. Az első versenyző, aki több mint 400 pontot szerzett egy szezonban.

Sebastian Vettel: 320 pont, ami csak hárommal több a tavalyi pontszámánál

Kimi Raikkönen: 251 pont

Hamilton Brazília után kijelentette, hogy továbbra is dominálni akarja a Forma-1-et. Lehet reménykedni, hogy a Ferrari tanul a hibáiból, vagy esetleg betalál a Red Bull a Hondával, csak amikor megint csalódás lesz a vége, nem a Mercedes felmenői érdemlik a szidalmakat. Kétkedve álltam a fogható-e a Mercedes témához a szezon előtt, végül mégis kiderült, hogy van gyenge pontjuk: Valtteri Bottasnak hívják. Lehet, hogy a Mercedesnél nem csalódtak benne, de én igen. Egyszer már elvetettem, de mégis kell az a Mennyire (nem) jó Bottas poszt. Most akkor melyik a valódi Bottas? A tavalyi versenyképes vagy az idei, aki ötödik helyen zár világbajnok autóval? Úgy fest, hogy az idei, aki egyedüliként maradt nyeretlen három legjobb csapat hat versenyzője közül. Bottas nem hogy az első helyről, a dobogóról is lemaradt. A Hamiltonnak taktikai okból átengedett oroszországi győzelem előtt sem hasonlított a 2017-es énjére. Nem a körülmények változtak, hanem ő: Vettel ugyanúgy kihívója maradt Hamiltonnak, valamint a Red Bull versenyzői is el-elcsíptek előlük győzelmeket és dobogós helyezéseket. Túl sok volt a hiba. Túl sok volt a csapatutasítás. Hogy ha a folytatásban is ennyire verhető marad, azzal kockára teheti a Mercedes konstruktőri címét. 2013-ban, még a turbó korszak előtt fordult elő utoljára, hogy egy Mercedes pilóta kiszoruljon a top3-ból.

Én is felírtam magamnak, valamint a közvetítésben is elhangzott, hogy blöff lehetett a Mercedes felrobbanó motorral kapcsolatos félelme. Hamiltont valahogy mindig egy kör választja el az élről kieséstől. Az egy lépésre voltam a katasztrófától is mehetne a Hamilton bingóba a #bestfans #bestcar #bestteam szentháromság és a nem mi vagyunk a favoritok mellé. Az első szabadedzésen mindent rendben találtak, gond nélkül jöhetett Hamilton újabb rajtelsősége és győzelme egy számukra tét nélküli versenyen. (Verstappen elszalasztotta az utolsó esélyét, hogy ő legyen a legfiatalabb pole pozíciót szerző pilóta.) Bele lehetett magyarázni a brit korai kerékcseréjébe, hogy a végén erre hivatkozva elengedi a frissebb gumikon köröző Bottast, de amikor Vettel és Max Verstappen is megelőzte a hibázó finnt, kiradíroztam az elméletemet. Ha Raikkönen nem adta volna fel a futamot az elején, még hátrébb intették volna le.Össze is értek

A külsőségekre és felhajtásokra keveset adó Raikkönen sem a pályán rostokolva szeretett volna elköszönni a Ferraritól. Az Abu Dhabi Nagydíj előtti előnye elegendőnek bizonyult, és Verstappent kettő, Bottast négy ponttal előzte meg a tabellán. 2018 legtöbbet kieső pilótája, Daniel Ricciardo felemás érzésekkel zárta utolsó, kereken századik Red Bull színeiben teljesített nagydíját. Egyrészt a Renault-nál megszabadul a csapaton belüli holland széltől, másrészt fel kell fognia, hogy a Renault olyan messze van az élcsapat jelzőtől, mint amilyen messzire ő került a dobogótól Monaco óta. Verstappen helyette is szorgalmasan gyűjtögetett, 11-2 arányban győzte le az ausztrált. A Ferrarinál 12-12-es egál alakult ki, a Mercedesnél ugyanez a mutató 17-8-nál állt meg. A három párosból kettő felbomlik, csak Hamilton és Bottas maradnak a jelenlegi felállásban. Nyilván nem vagyok azzal egyedül. hogy a Raikkönen helyére érkező Charles Leclerc és Vettel között nagyobb harcot várok, mint a Ricciardo ülését elfoglaló Pierre Gasly és Verstappen kettős esetében. Vettelnek nagy szüksége lesz az évek óta nem látott csúcsformájára.

A műszaki hibák is ráerősítettek az utolsó verseny hangulatra. Húsz-huszonegy futamos szezonban is a spórolásról és a régi motorok kalapálásáról szól az utolsó negyedév, egyes csapatok féltáv után leállnak a fejlesztésekkel, mi következne a Liberty Media mániája, a naptárbővítés esetén? Ha a három motor/év szabály csak a hétvégék vagy a tesztek további rövidítésével tartható, akkor költségcsökkentés álcája alá rejtve az FIA átveri a csapatokon.

A többiek: (zárójelben az idei konstruktőri és egyéni helyezések)

(7) Force India: Péntektől kezdve Esteban Ocon (12) dominált csapaton belül, aki kieséssel fejezte be egyelőre utolsó F1-es versenyét. A francia állandó lehetőség híján a Mercedes tartalékosaként tölti majd a 2019-es évet. Sergio Perez (8) nyolcadik helyen zárta a futamot. Jövőre új néven indul a csapat, Perez mellé Lance Stroll (18) érkezik.

(10) Williams: Dupla nulla. Idén senki sem zárt nulla ponttal, az abszolút utolsó, és a csapattól távozó Szergej Szirotkin (20) sem. 2019-ben a friss F2-es bajnok és Mercedes utánpótlás George Russellt, és a nagy visszatérésre készülő Robert Kubicát láthatjuk a volán mögött.

(4) Renault: Nico Hülkenberg (7) látványos és szerencsés kimenetelű szaltója rögtön biztonsági autót ért. A német ennek ellenére megőrizte a hetedik helyét az egyéniben, ami egyben a legjobb F1-es év végi eredménye. Carlos Sainz (10) a hatodik helyen látta meg a kockás zászlót.
(9) Toro Rosso: Dupla nulla. Gasly (15) kiesett, Brendon Hartley (19) azt se tudja, lesz-e neki folytatás. A csapat vélhetően teljesen új párossal vág neki 2019-nek, egyikük az éveken keresztül rángatott Danyiil Kvyat lesz. 
Szerk.: röviddel a poszt élesítése után bejelentették Alexander Albont, az F2 3. helyezettjét. 

(5) Haas: Romain Grosjean (14) akadt össze Hülkenberggel a verseny legelején, míg Kevin Magnussen (9) a tizedik helyen végzett.

(6) McLaren: 18 év, 311 verseny. Ennyit töltött Fernando Alonso (11) a Forma-1-ben. helyére honfitársa, Sainz érkezik. Stoffel Vandoorne-t (16) sem láthatjuk jövőre a mezőnyben az ő helyét az F2-es második helyezett Lando Norris veszi át.

(8) Sauber: Leclerc-t (13) idei leggyakoribb pontszerző helyén, a hetediken intették le. Az F1-től búcsúzó Marcus Ericsson (17) kiesett. A hatalmasat előre lépő csapat a veterán Raikkönennel és a 2017-ben beugróként szereplő Antonio Giovinazzival vág neki a következő szezonnak.

A személyi változásokról legközelebb a 2019-es seregszemle posztban fogok írni.

Ez történt tavaly

Vitriol a Facebookon

(A képek nem tőlem származnak, és felhasználásukból nem keletkezik anyagi hasznom.)