A verseny, aminek két győztese van

„Ez a srác még rengeteg győzelmet fog szerezni” – dicsérte Lewis Hamilton az első diadaláról műszaki hiba miatt lecsúszó Charles Leclerc-t. A Mercedes ezúttal hátrányból aratta le a babérokat.

A poszt eleje öncélú nyavalygás, akit nem érdekel, nyugodtan hagyja ki és görgessen le a pontverseny állásához, nem sértődöm meg.

Most aztán szégyellje magát:

- a Ferrari, amiért élcsapatként így kezdik az évet, és pont ezért máris eldőlni látszik a szezon,

- külön Sebastian Vettel, amiért ott folytatja a forgásos bénázást, ahol tavaly abbahagyta,

- és a Renault, amiért végig kell néznem, hogy az egyik kedvencem náluk teszi tönkre a karriere hátralévő részét, mert ők is csak ígérgetni tudnak.

Izgalmas volt, persze. Viszont mindig elkeserít, ha a favoritjaim szenvedéséről kell írnom, mégis szeretek hirtelen felindultságból írni, mert:

„túlságosan szeretem ezt az egészet, hogy egyszerűen abbahagyjam, és végleg elvágjam magam tőle. Néha sírok rajta örömömben, többnyire csalódottságban, megint máskor feldühít. A legjobban azt szeretem, ha kiszolgál, kár, hogy mostanában nem nagyon történik ilyen. Akkor is szeretni fogom, ha Lewis Hamilton kilencszeres bajnok lesz, akkor is, ha az egyik kedvencem nem nyer egyet sem, és Kimi Raikkönen soha nem akasztja szögre azt az átkozott sisakot. A szomorú rajongó énem persze zokog a sarokban, míg az egész F1-ért rajongó részem ordítani tudna. Ameddig jobban szeretem, mint amennyire gyűlölöm, írok róla.” – Tisztul a vörös köd, 2018. szeptember 2.

Kicsit megint gyűlölöm, amiért igazságtalan és nem szolgált ki. Még mindig hiszek Vettelben, hogy meglesz neki az ötödik bajnoki címe, csak már nem tűzök ki dátumot. Vészesen fogy az ideje. Még mindig bajnokalapanyagként tekintek Daniel Ricciardóra, aki sajnos nagy valószínűséggel csőbe húzta magát a Renault-val, de megértem a döntését, a Red Bullnál már nem bírta a légkört. És akkor itt egy újabb trónkövetelő, akiről Hamilton is tudja, hogy oda kell rá figyelni. Akinek huszonegy évesen bizalmat szavazott a Ferrari, és második ferraris versenyén világbajnokokat megszégyenítő rezzenéstelenséggel haladt az élen, míg meg nem makacsolta magát alatta a technika. Esküszöm, bíztam benne, hogy Leclerc hamar felveszi a fonalat az élmezőnyben, nem bánom, hogy a vártnál is gyorsabban tette. Bírom a hozzáállását, a türelmét, és hogy az őt övező hype ellenére annyira a földön jár, amennyire a vele egykorú Max Verstappen sosem fog. Röviden, mert már túl hosszúra nyúlt a sírás: ez a bahreini győzelem annyira járt Hamiltonnak, mint a 2018-as bakui. Ébresztő mindenkinek, ebből tényleg 2007 lehet, ezúttal a Ferrarinál.

Valtteri Bottas: 44 pont

Lewis Hamilton: 43 pont

Max Verstappen: 27 pont

Charles Leclerc: 26 pont

Sebastian Vettel: 22 pont

Egyenesen Vettel szájából hangzott el az Ausztrál Nagydíj előtti héten az a fél mondat, hogy jobb helyzetből várják az idei szezont a tavalyinál. Láttuk, mi történt. Sehol se voltak a hétvégén, a kettős Mercedes győzelmet követően záporoztak is az erősebbek vagyunk, mint látszik magyarázkodások. A sajtó a motorhűtésben látta a Ferrari problémáját, amit a csapat nem erősített meg, inkább a gumikezeléssel és motormódokkal kapcsolatos kiívásokkal takaróztak. Forgattam a szemem, hogy a 2014 óta címvédő Mercedes ilyen erős szezonnyitó után is kihívóként beszélt magáról, és hiába örültem a győzelmének, fenntartásokkal kezeltem a több mint egy év után nyerő Bottas állítólagos pálfordulását is. Habár a végeredmény ennek ellentmond, Bahreinben már egyik Mercedes sem harapott. A címvédők szerint kicserélték a Ferrarikat, a méréseik alapján az olaszok már pénteken utolérhetetlenek voltak az egyenesekben. Azok maradtak szombaton is: Ferrarik elfoglalták az első rajtsort, míg a Mercedeseknek meg kellett elégedniük a másodikkal. Leclerc a Forma-1 999. versenyhétvégéjén vált a sportág 99. pole-szerzőjévé, és a legkevésbé sem akarta azt a szót hallani, hogy csapatutasítás. Pénteken még az volt a Ferrari hivatalos álláspontja, hogy aki előrébb lesz az első kör végén, azé a kedvezőbb stratégia, csak ne felejtsék el, hogy a csapatérdek elsőbbséget élvez, azaz ne menjenek bele fölösleges csatározásba.

Utólag teljesen mindegy, hogy pénteken reménykedtek-e első rajtsorban, a rajtot követő egymás utáni két – egymásra vigyázó – helycserét követően a 48. körben jelentkező problémáig Leclerc dominálta a futamot. Mínusz 160 lóerővel esélytelen volt a Mercedesekkel szemben, a tőle fél percre haladó Bottasnak sem kellett sok kör, hogy utolérje. A Ferrari mérnökei először az hőenergia-visszanyerőre gyanakodtak, majd a verseny után a hengereket tették felelőssé a teljesítmény drasztikus visszaesésért. A monacói a kezdeti rövid pánik után nyugodtan kezelte a helyzetet, aztán a reménytelenségbe beleszólt a két gyári Renault szinte leintés előtti – egy bukótérben, de nem ütközés miatt megesett – leparkolása és a biztonsági autó. A safety car nélkül búcsút mondhatott volna a harmadik helynek is: legkésőbb az utolsó körben a negyedik helyen haladó Verstappen is elment volna mellette, úgyhogy Leclerc pályafutásának első dobogója is legalább akkora mázlinak tekinthető, mint Hamilton első idei győzelme. A leggyorsabb körért járó egy pont végül a monacói neve mellé került.Az időmérő első három helyezettje

Visszatérve Vettelre, kevésbé szubjektíven. Mondjuk abban semmi szubjektív nincs, hogy kimondom, hogy a német újra és újra elköveti a régi hibáit. Két hete csak az autót hibáztathatta a gyenge eredményért, most önmagát is. Ahelyett, hogy megnyerte volna a versenyt, megforgásával (és leszakadó vezetőszárnyával) tönkretette a saját versenyét. Tavaly legalább háromszor pördült meg értelmetlenül előzési szituációkban, nem beszélve a németországi safety car mögötti drámájáról, amire azóta sincs mentsége. Jóval többre van szüksége az össze kell szednie magát közhelyeknél. Nevezzük mélyrepülésnek vagy önmaga keresésének, egyszerűen túl régóta tart a rossz időszaka, hogy szemet hunyjon felette. Mit keres még, ha ötödik éve álmai csapatának tagja? Mi lesz a magyarázata, ha a folytatásban jó lesz az autó és valóban egyedül rajta múlik a bajnoki címe? A levegőben lóg, hogy újra legyőzze egy csapatújonc, miközben Hamilton csak egy kávét kér a hatodik bajnoki címéhez. Biztos, ami biztos egy erőset. Kezdem azt hinni, hogy nem Verstappen, hanem Leclerc vonultatja vissza Hamiltont és Vettelt. Ettől a hétvégétől kezdve nyilvánvaló, hogy nem egy Raikkönen-pótlék érkezett a Ferrarihoz. Sejtettem, hogy sokat fogok írni idén a Ferrarin belüli csapatsorrendről, de azt nem, hogy két versenyt követően ellentmondok magamnak: mégsem hangzik őrültségként egyenrangú félként kezelni a két pilótát.

A Red Bull-lal kiegészült többiek:

Red Bull: Az Ausztrál Nagydíj után bajnoki esélyekről ábrándoztak, kijelentették, hogy hosszú évek óta először a motor a legerősebb eleme az autójuknak, azonban Bahreinben annyira elszürkültek, hogy kénytelen vagyok idesorolni őket. Ha itt is összejött volna a dobogó Verstappennek, azt össze sem lehetne hasonlítani az erőből elért melbourne-ivel. A safety car miatt maradt negyedik. Pierre Gaslynak a nyolcadik helyen sikerült alulmúlnia a tavalyi negyedik helyét, amit még a Toro Rosso színeiben szerzett. Miután messze elmarad Verstappentől, ne nagyon rendezkedjen be hosszú távra.

Renault: Kiábrándító szezonkezdés után erős visszaesés. Mint fentebb érintettem, kettős pontszerzés helyett technikai műszaki KO a csapat mérlege, megfejelve egy stratégiai hibával, amit Ricciardo hosszú kint tartásával követtek el. Mint két héttel korábban Carlos Sainz McLarenjében, az ausztrál autójában is az MGU-K adta meg magát.  

Haas: Q3-as szereplés ellenére dupla nulla. Romain Grosjean mégsem maradt pont (valamint rajtbüntetés) nélkül, időmérős feltartásért újabb büntető ponttal gyarapodhatott. Jelenleg nyolcnál jár, és legközelebb csak május 13-án évül el belőle.

McLaren: Újabb Q3-as rajt után a hatodik helyen célba érő Lando Norris megszerezte első pontjait. Ígéretes újonc, igen nagy az esélye, hogy nem kis különbséggel végez majd Sainz előtt az összetettben. Sainz versenye majdnem véget ért az elején, miután összecsapott Verstappennel.  

Racing Point: Sergio Perezé az utolsó pontszerző hely.  

Alfa Romeo: Sem Kimi Raikkönen hetedik helye, sem a csapattársával szembeni fölénye nem okozott meglepetést.

Toro Rosso: Egy másik újonc, Alex Albon is megszerezte első pontjait. Vajon rá vagy az egyszer már bizalmat vesztett Danyiil Kvyatra cserélik le Gaslyt? Nem viccelek.

Williams: Dupla nulla. A versenyzőik szerint valamiért nem egyforma a két autó.

Ez történt tavaly, Vettel rajt-cél győzelem.

Vitriol a Facebookon

(A képek nem tőlem származnak, és felhasználásukból nem keletkezik anyagi hasznom.)