Tűzszerészt a Ferrarihoz!

Akármit állítson a Mercedes, nincs semmiféle szoros a csata a Ferrarival. Megint akkora az erőfölényük, mint a 2017 előtti években, miközben az olaszoknál hamarosan robbanásra lehet számítani.

Lewis Hamilton lerajtolta Valtteri Bottast, tökéletesen autózott tökegyedül a töküresnek nem nevezhető pályán, mert egy idő után jöttek a lekörözöttek ééééés nyert. Röviden ennyit a nem sok értékelhető mozzanatot felsorakoztató Kínai Nagydíjról. Senki nem számított ilyen unalmas ezredik F1-es versenyre, nekem ünnepi hangulat helyett pont az ellenkezőjéről marad emlékezetes. Újabb károgó poszt következik, most objektívebben, mint két héttel korábban. Vessünk egy pillantást a konstruktőri bajnokság állására. Nem a Ferrari miatt, mert ilyen stratégiai és egyéb baklövésekkel ne legyenek bajnokok, de nekem senki ne mondja, hogy ekkora különbségek rendben vannak a harmadik versenyhétvége után.

Mercedes: 130 pont (Hamilton 68, Bottas 62)

Ferrari: 73 pont (Vettel 37, Leclerc 36)

Red Bull: 52 pont (ebből Verstappen 39-et szerzett)

Ezen a vonaton bizony nincsen fék, a Mercedes köszöni az újabb világbajnoki címeket.

„A Ferrari gyors, de a jelek szerint nem elég megbízható, ha pedig nem jár kéz a kézben a tempó és a megbízhatóság, 2019-ben sem látunk mást, mint az előző két szezonban. (…) PR fronton semmi extra nem történik az előző évekhez képest: a vetélytársak egymást dicsérgetik, és nem fedik fel a lapjaikat, mások hülyeségeket beszélnek, a szakírók pedig sokszor egymásnak is ellentmondó elméleteket gyártanak.” – 2019. március 4.

Mondatról-mondatra:

A Ferrari gyors: állítólag az egyenesekben azok, de Kína után már semmiben nem lehetünk biztosak. Ausztráliában mondjuk sehol sem voltak gyorsak, Bahrainben Charles Leclerc-t műszaki hiba, míg Sebastian Vettelt a saját visszatérő „típushibája” sújtotta.

De a jelek szerint nem elég megbízható: a harmadik központi elektronika beépítése már rajtbüntetést fog érni.

Nem jár kéz a kézben a tempó és a megbízhatóság: hát egyelőre nagyon nem jár, bár Vettel szerint jó az autó, csak nem tudják megfelelően használni. Biztosan ez a német humor.

2019-ben sem látunk mást, mint az előző két szezonban: áh, visszasírjuk még az előző két szezont.

PR fronton semmi extra nem történik: a Mercedes folyamatosan kihívóként beszél magáról, ugrásszerű fejlődést emleget a Ferrarinál.

A szakírók sokszor egymásnak is ellentmondó elméleteket gyártanak: vagy a kommentátorok. Értem, mit akart azzal mondani Wéber Gábor, hogy az ilyen hosszú szezonok hozhatnak fordulatot, csak a Mercedes-érában pont nem ez a tendencia. Sokszor leírtam, és még le is fogom párszor, ezért legyen itt megint: az egymást követő dominanciák egyre súlyosabbak és egyre tovább tartanak. Kár, hogy még a „kilengések” is megtévesztőek. A 2017/18-as évek látszólag kilógnak a sorból, mert a szezon közepéig esélyesnek tűnt a Ferrari is, de idén látszatesélyről sem lehet beszélni.

Készüljünk fel a 2014-2016 között megszokott állapotokhoz, az évi két-három nem Mercedes győzelemhez és egy-kettő nem Mercedes rajtelsőséghez. 2014-2016 között Nico Rosberg legalább ott volt kihívónak, vagyis ha a Mercedesen belül sem lesz verseny, már nem sokáig harsoghatja a Liberty Media, hogy ismét emelkedtek a helyszíni és a televíziós nézőszámok. Nincs az a Holland és Vietnami Nagydíj (egy visszatérő és egy új helyszín a közeljövőben), amivel ki lehetne kozmetikázni a megzuhant nézőszámot. Nem egyedül a Mercedes felelős a gyorsan jött 2019-es mélypontért, ők csak egy tünet a sok közül. Ha kitartok amellett, miszerint hiába maratoni hosszúak a szezonok, az erőviszonyok mégis hamar véglegesen befagynak, akkor ideje bizonyítanom, miből gondolom, hogy nem lesz fordulat:

- még sosem volt egymás három dupla Mercedes befutó az év első három versenyén. De szerintem háromból három ferraris csapatutasítás sem.

- Hamilton előnye máris több mint egy győzelemnyi, és Bottas sincs messze tőle

- a Ferrarinál robbanóelegy készül, a stratégiai és a műszaki hibák kémcsői mellett ott éktelenkedik a csapatutasítás címkéjű is. Mindjárt kifejtem bővebben is.

- a spórolás érdekében agyonfejlesztett elemek nem elég megbízhatóak>> korai rajtbüntetések>> spórolás a futamon, nehogy széthajtsák az új elemet>> dögunalom>> újabb pesszimista hangvételű poszt>> a fene se olvassa a blogomat

- egy fordulat azért lehet: a Red Bull évközi fejlesztései általában sikeresebbek, mint a Ferrarié

Miért van robbanásveszély a Ferrarinál?

Feltűnően nem engedik az új szerzeményüket Vettel fejére nőni, miközben néhány jelből világosan látszik, hogy ezen már túl vannak. Leclerc kevesebb teherrel versenyez, még a hibái is beleférnek első élcsapatnál töltött évébe. Csakhogy minél tovább tartják karanténban, annál nagyobb lesz a baj. A gond ott kezdődik, hogy Leclerc jobb, mint várták, vagy pontosabban korábban vált jobbá, mint várták, és az első futam előtt elhamarkodottan állították fel csapaton belüli sorrendet.

Ausztrália: csapatutasítás. Leclerc nem előzhette meg Vettelt az első közös versenyükön. Győzelem vagy dobogó helyett a negyedik hely volt a tét.

Bahrain: az élről rajtoló, de közben pozíciót vesztő Leclerc felrúgott egy utasítást, és szinte rögtön visszavette Vetteltől a vezetést. Vettel a futam során megforgott, és elbúcsúzhatott a dobogótól, Leclerc lemaradt élete első győzelméről egy zárlatot kapó henger miatt: ezek után a széteső Vettelre kritikák, a dicsőségről lecsúszó Leclerc-re vigasztaló elismerések záporoztak.

Kína: újabb csapatutasítás. Az aktuális indoklás szerint az 50-50%-os helyzetekben Vettel javára döntenek.  Vettel nem tudott élni a kicsikart elengedéssel, csak addig volt gyorsabb, ameddig a másik Ferrari mögött haladt. Nem tudom, mennyi szerepe volt ebben a DRS-nek, a csapat nyilván pontosan látta az adatokból. Úgy lett volna igazságos, ha visszarendeződésre kérik őket, pláne amikor a Red Bull beugratta őket a korai kerékcserébe. Leclerc végül Verstappen sikeres elévágásával újabb pozíciót veszített. Később diplomatikusan úgy kommentálta a cserét, hogy inkább hallgat, nehogy valami butaságot mondjon.Vettelé lett a dobogó

A szellem kiszabadult, a palack összetört. A Ferrari kifelé egységet mutat, de a színfalak mögött legalább akkora érdekellentétek feszülnek, mint a Rosberg-Hamilton korszakban a Mercedesnél. Mattia Binotto éppen a megértő csapatfőnök szerepében tetszeleg, de kezdheti a gyakorlást a villámhárítóra is. Vagy a tűzszerészre, ha már robbanószerhez hasonlítom a náluk lappangó konfliktust. Vettelnek elsősorban önmagával kellene törődnie, hogy ne beszéljenek róla már most jelen időben méltatlan bajnokról. Akárki nyomassa ennyire erőteljesen a csapatsorrend témát, elkezdett ártani vele. Nem látunk a fejébe, de az inkább hallgatok, mint hogy megjegyzéssel Leclerc talán kezdi elveszíteni a bizalmát. Az is árulkodó, hogy Vettel ingerülten kezelte a témát a futam utáni FIA-s sajtótájékoztatón, amiért szerinte az újságírók elferdítik a valóságot a kiragadott mondataikkal.

A Red Bull-lal kiegészült többiek:

Red Bull: Ennyit a tesztek után emlegetett valaha volt legjobb Red Bullról: Adrian Newey elismerte, hogy akadnak hiányosságaik. Pierre Gasly kezdi felvenni a fonalat, bár egy körön még mindig messze van Verstappentől, és a legjobb toro rossós helyezésétől is. Övé lett a leggyorsabb körért járó egy pont. Verstappen szombaton kikiáltotta magát a saját sportszerűsége áldozatának, amiért a pilóták közti íratlan szabályt megszegő Vettel miatt nem tudta megkezdeni az utolsó mért körét. Helmut Marko nyilatkozata lehűtötte a kedélyeket, mert a Red Bull és Verstappen is hibáztak: a csapat azért, mert rosszul időben küldték pályára, a holland pedig azért, mert nem kellett volna mindenáron a Mercedesek szélárnyékát keresnie.Mindketten észnél voltak

Renault: megint egy DNF, Nico Hülkenberg autójában a kicserélt, továbbfejlesztettnek csúfolt MGU-K is megadta magát. A német szerint a motor terén sikerült előrébb lépniük, de összességében ugyanolyan problémáik vannak, mint 2018-ban. Daniel Ricciardo idei első Q3-as szereplése után a hetedik helyen megszerezte első pontjait is. Pár nappal a futam előtt azzal poénkodott, hogy hét-nyolc év múlva megszokja az autót. Kérdés az, hogy melyiket, mert ez a Renault csapat nem húzza ki addig.

Haas: dupla nulla. Mintha lemásolták volna Bahraint, az időmérőn még jók voltak, azonban a versenyre elfogytak.

McLaren: végre egy B ligás autó, amiről a versenyzői is azt merik mondani, hogy jobban sikerült a vártnál. A versenyen aztán nem tudták megmutatni, mert mindketten részesei voltak a rajtbalesetnek, amit Carlos Sainz indított el. Lando Norris később feladta a futamot.Norris a levegőben

Racing Point: komolyan, mit csinált Sergio Perez, hogy nyolcadik lett? Alig lehetett látni.

Alfa Romeo: Antonio Giovinazzit a pénteki első edzésen a rosszul beállított motor hátráltatta, majd az időmérőn sem tudott részt venni. Végül ő is, és a harmadik edzésen autót törő Albon is rajtengedélyt kapott. Kimi Raikkönent ezúttal a kilencedik helyen intették le, és elég látványosan versenyzett. Úristen, már megint megdicsértem Raikkönent! :D

Toro Rosso: a hétvége előtt motorcserén és a rajtbaleset után orrkúpcserén átesett Danyiil Kvyat nem ért célba, és ő kapta meg azt a büntetést, amit Sainznak kellett volna, ha a versenybíráknak nem kellett volna eleve rajtbalesetnek tekinteniük az esetet. Alex Albon szombaton rommá törte az autóját, de a boxutcából rajtolva pontot szerzett a csapat 250. versenyén.

Williams: a szokásos.

Ez történt tavaly.

Vitriol a Facebookon

(A képek nem tőlem származnak, és felhasználásukból nem keletkezik anyagi hasznom.)