Ami egyszer leszorítás, az máskor versenybaleset

Kilenc versenyt kellett várni az idei első nem Mercedes elsőségre, mégis további három óra múlva derült ki, hogyan végződött az új generáció első összecsapása. Max Verstappen megtarthatta a kétes előzéssel megszerzett győzelmét.urhdh9s3.jpg

Hová tűnt az Osztrák Nagydíj végére a türelmes Verstappen? Mert akit a 69. körben láttunk, bizony a régi volt. Egy körrel az incidens előtt még együtt énekelte Charles Leclerc-rel, hogy „adj helyet magad mellett”, majd leszállt a narancs köd, és a 2016/17-es Verstappen ült a volán mögött. Aki leterel, neked megy, és hisztizik, hogy miért nem hagytál elég helyet mindkettejüknek. Most már papírja van róla, hogy többé nem szükséges tettetnie a jófiút, nyugodtan dodzsemezhet úgy, mint régen. Tényleg, mi lesz a korábbi nem versenybalesetként elkönyvelt leszorításokért kapott büntetéseivel, visszakapja a 2016-os mexikói és a 2017-es austini dobogóit? Pedig pontosan beleillik a sorba az ausztriai manővere, csak hogy idén már nem plusz öt másodperc (Nico Rosberg tizet kapott ezért), hanem pezsgő jár a leszorításért és koccanásért. Remélem, a versenybírák innentől a középmezőny konfliktusának vizsgálatakor is az eggyel korábbi körben vagy csak pár méterrel korábban mutatott vezetésüket fogják figyelembe venni. Például ha legközelebb olyan négykerekes pályaelhagyás történik, mint amilyet Daniel Ricciardo Franciaországban elkövetett, akkor szemet hunynak felette, hiszen előtte X körön keresztül tiszteletben tartotta a pálya határait.

Amikor eredményt hirdettek a vizsgálat lefolytatása előtt, már tudtam, hogy nem lesz semmiféle szankció a Red Bull hazai pályáján. Ne azért csukják be a szemüket, mert véletlenül izgalmas volt a futam. Számtalanszor kiálltam a piszkos versenyzés és a következetlenség ellen. Ha nem a Mercedes úthengere, akkor a szabályok pofára alkalmazása öli meg a versenyt. Jó, verseny most volt, és biztosan nem ilyen hangvételű posztot írnék, ha Verstappen tisztán előzött volna, csupán azon szomorkodnék, hogy Leclerc Bahrain után ismét lecsúszott az első győzelméről. Mindkettejüknek járt a győzelem. Igen, a sima élen autózásért és a gyenge rajtot követő felzárkózásért is. És ami a legfontosabb, a nézőknek is járt volna a verseny nyolc Mercedes diadal után. Aki napi szinten olvassa legalább a magyar nyelven megjelent F1-es híreket, hirtelen úgy érezheti, mintha mindenki most vette volna észre, hogy itt a vég. Észrevettétek, hogy miután halálra untuk a Francia Nagydíjat, minden idők egyik legpocsékabb futamát, a sajtó mély álomból felébredve a Forma-1 végét kezdte vizionálni, mintha az elmúlt hat évet, vagy legalábbis a szezon első harmadát szarkofágban töltötték volna? 2019 már menthetetlen, de legalább nem lesz 21/21 a címvédők mérlege.

Mercedes: 363 pont

Ferrari: 228 pont

Red Bull: 169 pont

Állj. Mégis hogyan vált esélyessé a Red Bull NYOLC Mercedes diadal után? A Francia Nagydíjat is katlanban rendezték, és mindenki szenvedett, kivéve a Mercedeseket. Ausztriában ők nem bírták a körülményeket, míg a Ferrarik igen, csakhogy a verseny hajrájából kiindulva azokban nem volt tartalék. Verstappen a vártnál hamarabb felért Leclerc-re, amiben elnyújtott kerékcseréje és a maximális teljesítményre tekert Honda segítette, pedig egy csapathoz közel álló ember azt állítja, hogy 60 lóerő a Honda hátránya. Annyi, mint a Renault-partnerség legrosszabb éveiben. Az állítólagos hiányosságuk és pálya karakterisztikája ellenére (tengerszint feletti magasság, emelkedők) a frissebb gumikon haladó Verstappen tizenhárom év után megszerezte a Honda első győzelmét. A Honda és a Red Bull hónapok óta nem dicsérte egymást nyilvánosan, és Verstappen is kijelentette, hogy a Honda kevés, és ő többet akar a negyedik helyezéseknél. A sajtó pont az Osztrák GP előtt szellőztette meg, hogy amennyiben Verstappen nyeretlen marad a magyar futamig, a 2017 végén aláírt szerződésének záradéka megengedi, hogy szabadon tárgyaljon más csapatokkal is. Sebastian Vettel ferraris szerződését is hasonló kitétel tette lehetővé. Miután Verstappen jóval többre képes az idei Red Bull-lal a 2014-ben önmagát alulmúló Vettelnél, és a csapattársától sem fog kikapni, ő lehet a pilótakeringő kulcsfigurája.

A legfontosabb események ömlesztve:

- a csapatok fele nem támogatta a gumikeverékek évközi módosítását, maradnak a vékonyabb futófelületű Pirellik. Hét igen kellett volna, de a Mercedes és partnerei, illetve a Renault motoros csapatok nemmel szavaztak.

- Valtteri Bottas és Verstappen is autót tört a második szabadedzésen

- Vettel szerint pozitív irányba tartanak a fejlesztésekkel, de a Q2-ben jelentkező műszaki hiba miatt csak a kilencedik pozícióból várhatta a futamot

- Leclerc a második rajtelsőségét sem tudta győzelemre váltani (Kanadában pedig nem volt elég a pályán nyerni). A csapat ezúttal nem fellebbezett.

- az összes hátrasorolás kiosztása után az időmérő hivatalos végeredményére öt órát kellett várni.

- Lewis Hamilton Kimi Raikkönen akadályozásáért bukta a második rajthelyét. A kettő meg háromból végül úgy lett négy, hogy az ötödik Kevin Magnussent is büntetés sújtotta

- idén először nem kerültek Mercedesek az első sorba: Valtteri Bottas a harmadik helyről indulhatott, és ugyanott intették el.

- elmaradt a „best fans”: Hamilton a kerékvetőkön tönkretette a saját futamát, az orrkúpcsere sem oldotta meg az autója problémáját. Végül ötödik lett.

- Vettel az utolsó előtti körben megelőzte Hamiltont, és nem kellett volna sok idő Bottashoz sem. Az első tízből egyedül a német volt kétkiállásos taktikán.

- az az érzésem, hogy egy DRS nélküli előzést sem láttunk volna

- Verstappené lett a leggyorsabb körért járó pont

Hamilton: 197 pont

Bottas: 166 pont. Öt pontot faragott a hátrányából.

Verstappen: 126 pont. Három ponttal átlépte Vettelt.

A többiek:

A fél Red Bull, azaz Pierre Gasly. Úgy végzett körhátrányban (!) a hetedik helyen, hogy az egyik McLarent előtte jegyezték, valamint az utolsó időmérős körére sem lehet büszke, hiszen mindkét Alfa Romeótól kikapott. A hátrasorolások nélküli végeredmény szerint még rosszabbul fest az eredménye.

Renault: dupla nulla, még az időmérőn sem kerültek be a legjobb tízbe.

Haas: Kanada után azt hangoztatták, hogy szerintük nincs baj, csak lassúak. Ennek ellenére Magnussennek sikerült ötödik helyre kvalifikálnia, viszont egy váltócsere öt hellyel hátrébb sorolta. A dán pár körrel a rajt után boxutca áthajtásos büntetéssel került a mezőny legvégére, amit azért kapott, mert szabálytalanul foglalta el a helyét a rajtrácson. A versenyen megint eltűnt a tempó.Kettejük közül csak Magnussennél jelzett az aszfaltba süllyesztett érzékelő, holott mindketten érdekesen foglalták el a helyüket a rajtrácson.

McLaren: top10 szombaton, top10 vasárnap. A motorcsere miatt tizenkilencedik helyről induló Carlos Sainzé a nap felzárkózása. A spanyolt a nyolcadik, míg csapattársát, Lando Norrist a hatodik helyen intették le.

Racing Point: dupla nulla. Lance Stroll folytatta a szombati negatív rekordját, és ismét kiesett az időmérő legelső szakaszában.

Alfa Romeo: kettős pontszerzés. Kimi Raikkönen már Kanada után is úgy érezte, hogy megoldották a gondjaikat. Dupla Q3-ba kerüléssel és kettős pontszerzéssel távoztak Ausztriából: Raikkönen kilencedik, Antonio Giovinazzi tizedik helyen végzett. Az olasznak ez az első pontja az F1-ben.

Toro Rosso: dupla nulla.

Williams: hivatalossá vált a téli tesztek óta szabadságát töltő Paddy Lowe távozása. George Russell három rajthelyes büntetést kapott Danyiil Kvyat időmérős feltartásáért, de az autóján ejtett módosítás miatt végül a boxutcából rajtolt.

Ez történt tavaly, szintén narancsba borult a Red Bull Ring, valamint kiestek a Mercedesek.

Vitriol a Facebookon

(A képek nem tőlem származnak, és felhasználásukból nem keletkezik anyagi hasznom.)