Tarthatatlan a csapaton belüli sorrend a Ferrarinál

Semmi meglepő nincs azon, hogy folyton Sebastian Vettel visszavonulása a téma, de mikor veszi észre a csapata, hogy az eredményei alapján már nem volna szabad feltétel nélkül a németre építkezni?d_cpon3wkaerm64.jpg

A szezon felére Charles Leclerc felülírta és idejét múlttá tette a Ferrari év eleji döntését: aki attól féltette, hogy nem veszi fel a ritmust vagy legjobb autó híján fokozatosan beleszürkül a mezőnybe, tévedett. Nem ő szürkült bele. Nagyon úgy fest, hogy idén Vettel nem hogy világbajnoki második, de harmadik helyezett, és sajnálom kimondani, de többé világbajnok sem lesz. A győzelem nélküli 2016-os év végén fordult meg először a fejemben, hogy ha ferraris küldetése kudarcként végződik, akkor csapatváltás helyett hátat fordít az egész F1-nek. Aztán jött Nico Rosberg váratlan visszavonulása, és a sajtó is elkezdte pedzegetni a témát, idén pedig egyértelműen Vettel jövője az egyik állandó témájuk. Miután a Ferrari a legelső verseny óta abszolút esélytelen, nem telik el hét, hogy Vettel ne cáfolná a visszavonulását, vagy a Ferrari ne szögezné le, mennyire bíznak a németben. Kevés a hit, ha nincs győzelemre esélyes autó. Kevés a győzelemre esélyes autó, ha a versenyző képtelen bajnoki kihívóként teljesíteni. Ameddig Vettel képtelen felülkerekedni a saját vezetési hibáin, valamin mindig el fog úszni a siker. Az övé. Most még csak nem is győzelem úszott el a Daniel Ricciardós vagy torpedós manőverén, de összességében igaz, hogy minél nagyobb rajta vagy a Ferrarin a nyomás, annál inkább megmutatkoznak a hibáik.

Leclerc előbb-utóbb nyerni fog, nyilatkozta a csapatfőnöke az ausztriai vereség után. Sőt, Bahrain óta elhiszem, hogy előbb nyer Vettelnél, sőt azt is, hogy 2019-ben egyedül ő szerez győzelmet a Ferrainak. Rajta mintha kisebb lenne a – látható – nyomás. A tíz futam alatt egyszerre túllendült az újonc időszakán, az első jó és rossz eredményein, és már ott tart, hogy a folytatásban építhetne rá a csapat, ha merne. Mindössze három pont választja el Vetteltől a tabellán. Az ötödik helyében jelenleg sokkal több látszik, mint néhány futammal ezelőtt. Több érdekes egybeesésnél, hogy pont a katasztrofális hazai futama után rázta meg magát annyira, hogy azóta minden versenyen dobogóra állhatott. Érdemes összesíteni a csapaton belüli mérlegüket:

Leclerc – Vettel:

Pole: 2 - 1

Dobogó: 5 - 4

Győzelem: 0 (Elszalasztott győzelem: 2 – 1)

Silverstone-ban is Leclerc tűnt erősebbnek. A monacói megígérte, hogy ha Ausztriában Max Vestappen megtarthatta a leszorítással szerzett győzelmet, akkor innentől agresszívabban védekezik. Jót tett a versenynek, hogy pont Verstappen ellen bizonyíthatta, hogy nem a levegőbe beszélt. A több felvonásos csatájuk nélkül csak Vettel és a holland balesetekor ébredhettünk volna fel. Egyébként elsőre komolyabbnak tűnt Vettel és Verstappen csattanása és repülése. Ahhoz képest hogy mindketten kavicságyban ragadhattak volna, csak a vétkes versenye ment tönkre, Verstappen sérült autóval is ötödik helyen látta meg a kockás zászlót. Vettel tíz másodperces büntetést kapott az ütközésért, bocsánatot kért Verstappentől és a Ferraritól is, és az a nagyobb büntetése, hogy Pierre Gaslyként érezheti magát, amiért a Red Bull versenyzőjéhez hasonlóan végig kell néznie, hogy csapattársa rendre legyőzi. Ha már Gasly: a francia most először végzett Verstappen előtt, de a baleset nélkül megint kikapott volna tőle. (Ez a második negyedik helyezése, az elsőt még a Toro Rosso színeiben érte el.) Mint a három nagy csapat leggyengébb tagja, ötvenöt pontja van, míg az előtte lévők mind átlépték már a száz pontot. Vagy a kétszázat.Előzés a boxutcában

Lewis Hamilton: 223 pont

Valtteri Bottas: 184 pont

Max Verstappen: 136 pont

Sebastian Vettel: 123 pont

Charles Leclerc: 120 pont

Nem csak azt tartom elképzelhetőnek, hogy Leclerc-Verstappen harc lesz a harmadik helyért, hanem azt is, hogy a konstruktőri bajnokságban a Red Bull megelőzi a Ferrarit.

Mercedes: 407 pont. Még mindig állítom, hogy 900 800 pontjuk lesz Abu Dhabira.

Ferrari: 243 pont

Red Bull: 191 pont

És akkor következzen a helyi hős, az azóta nyolcvanadik győzelmét ünneplő Hamilton, az élő legenda, aki annyira fenomenális, hogy egy képzeletbeli ellenfél az egyetlen kihívója, aki megsértődik azon, ha jobbnak nevezik nála Verstappent, aki úgy jellemzi a pole pozícióból rajtoló csapattársát, hogy „ő csak Valtteri”, és azt látja benne, aki. A címvédő elemében érezte magát otthon, miért is tette volna másképp. Ez már az ő (és persze a Liberty Media) F1-e, mert egyszerűen muszáj ledönteni a Schumacher-mítoszt a kedvéért. A kanadai kiborulásomnál is idéztem:

„ha Valtteri Bottas lesz a világbajnok, az Finnországban biztosan nagy hír lesz, és talán nagy hír lesz a Forma-1-nek is, mégsem fogja megmozgatni a globális piacokat. Lewisnak ezzel szemben híre van Amerikában, a divatvilágban a Tommy Hilfigerrel, és egy csomó dolgot csinál, amivel a Forma-1 felé irányít új közönségeket. Ez persze nem ok arra, hogy odaadjuk neki a bajnokságot, de ez sokkal többről szól annál, ki nyer a végén.” (Az idézet David Couthardtól származik és a Boxutca fordítása.)

2018-ban a tripla versenyhétvége harmadik futamára esett a Brit Nagydíj, ahol Hamilton rajtbalesetbe keveredett Kimi Raikkönennel, és végül Vettel nyerte a versenyt. Idén közel sem volt annyira esélyes a Ferrari, csak a tizedik pole pozíciójából rajtoló Bottas homályosította el átmenetileg Hamilton hatodik hazai diadalát. Kicsivel a start után kétszer is pozíciót cseréltek, azaz visszarendeződtek a kiindulási helyzetükbe. Kettejük közül Bottas állt ki hamarabb kerékcserére, ami azért volt érdekes, mert ugyanazt a keveréket kapta, mint amin elrajtolt, vagyis esélye sem volt az egy kiállásra. Pár körrel később régen látott jelenség, egy kavicságyban ragadó autó gyakorlatilag eldöntötte a végeredményt: Hamilton (és akkor még úgy tűnt, hogy Vettel is) ingyen kerékcserével bizonyította a Pirellinek, hogy végig lehet menni egy kiállással. Safety car egy olyan szituációban, ami VSC-t, vagy akár dupla sárga zászlót ért volna? Megint egy téma, amelyben elkélne a következesség. Máskor utcai pályákon, ahol ugyebár nincs kavicságy, sokkal veszélyesebb helyzetekben nem látták szükségét biztonsági autónak, de az is igaz, hogy nevetségesebb indokkal is pályára küldték már Bernd Maylandert. Tényleg unom magamat, de nem bírom kihagyni: vajon rápillantott valaki az versenyirányítók közül arra a monitorra, ami azt mutatta, hogy éppen hol haladt Hamilton, és csak azután döntött a biztonsági autóról? Megszokhattam volna, hogy ő rásegítés nélkül is piszok mázlista, és az első ötösből egészen véletlenül neki jött ki legjobban a lépés.(Kép: Index)

A többiek:

Renault: top10-es start és kettős pontszerzés. A hetedik helyen leintett Daniel Ricciardo attól tart, hogy alapvető hibát vétettek az autóval. Néhány körrel a vége előtt Nico Hülkenberg előbb látványosan lelassult, de még így is megszerezte az utolsó pontszerző pozíciót.

Haas: kettős kiesés. Az autója ausztráliai verziójához visszatérő Romain Grosjean pénteken autót tört a boxutcában (!), majd a sajátja mellett Kevin Magnussen versenyét is kukázta. Utolsó pontszerzésükig Monacóig kell visszatekinteni.

McLaren: első fecskeként hosszabbítottak mindkét versenyzőjükkel, így egy csapat 2020-as felállását már ismerjük. Lando Norris rajtolhatott a top10-ből, mégis Carlos Sainzot intették le a hatodik helyen.

Racing Point: dupla nulla, ráadásul Sergio Perezt jegyezték az utolsó helyen.

Alfa Romeo: Antonio rajtolhatott kedvezőbb pozícióból, mégis ismételten Raikkönen hozta a pontot. A finn a nyolcadik helyen végzett, az olasz a kavicságyban.A biztonsági autót érő pillanat

Toro Rosso: Danyiil Kvyat kilencedik lett.

Williams: dupla nulla, kivételesen nem a legutolsó helyeken. A büntetett Vettel és Perez végzett mögöttük.

Ez történt tavaly, amikor a győztes Vettel utoljára vezette a bajnokságot.

Vitriol a Facebookon

(A képek nem tőlem származnak, és felhasználásukból nem keletkezik anyagi hasznom.)