Új arc a dobogón, már ami látszódott belőle

Az egyik Mercedes győzött, a másik büntetéseket gyűjtögetett, és mindössze tizenegyen értek célba a szezonnyitóvá előlépett Osztrák Nagydíjon. Lando Norris maszkban pezsgőzhetett először, a mezőny három világbajnoka pedig gyorsan elfelejtené az egészet.

107181416_1778454625644845_1164861926303151879_o.jpg

Rendes körülmények között júliusban a versenyek harmadánál, és úgy öt Mercedes győzelemnél tartunk, szinte mindent tudva a csapatok közötti és azokon belüli erőviszonyokról. A tavaszi előzetesben még úgy gondoltam, hogy a jön valami jobb, csak bírjuk ki addig lesz a szezon jelmondata. Remélem, tévedtem. Minél kevesebb futamból áll össze az egyelőre kialakítás alatt álló versenynaptár, annál nagyobb súlya lesz a műszaki és a versenyzői hibáknak. Hiába tűnik második erőnek a Red Bull, ha kettős műszaki hibával szerepeltek a hazai pályájukon, vagy hiába ért célba másodikként Charles Leclerc, amikor az összes Ferrari meghajtású csapat elvesztette a tavalyi csúcssebességét. A Ferrari lassulása nem egyszerűen feltűnő, hanem egyenesen ordító, Sebastian Vettel egyik pénteki nyilatkozatában a McLaren és a Renault mellé sorolta magukat. Egyre inkább hihető, hogy a részleteiben titkos FIA-Ferrari egyezség a csapat utólagos kizárása helyett született. Nekik mindegy, meddig tart a szezon, ellenben az autó tavaly ősz óta tartó félretervezése pozitívabban kommunikálható a tilosban járkálásnál.

Ígéretéhez híven az első szabadedzést követően tovább piszkálta a Red Bull a jelenlegi Forma-1-es szabályok másik szürke zónáját, a Mercedes érdekesen mozgó kormányművét. A Mercedes szerint az óvás ártana a sportnak, különben is csak saját érdekében tenné a Red Bull. (Mégis kiért tenné?) Az FIA válaszában szabályosnak nyilvánította a megoldást – a hadd idézzem, mert nem tudom megunni a megfogalmazását, – a kormányzás új dimenzióját. Mint valami politológia szakdolgozat címe vagy pártszlogen. És akkor a rózsaszín Mercedes, a 2019-es világbajnoki alapra épülő Racing Point szóba sem került a futam leintéséig, pedig Sergio Perez majdnem dobogón végzett a vetélytársaikat aggasztó autóval. A jövőre Aston Martin gyári támogatást élvező csapat versenyzői elismerően beszélnek a fejlődésükről: egyértelműen közelebb érzik magukat az élmezőnyhöz, felkészültebbek, mint valaha. Kérdés az, hogy hány csapatból áll az idei élmezőny, ahová felzárkóznának, kettő vagy három?

Akár ez lesz az év, amikor Lewis Hamilton „újraírja az F1 történelmét” (by Sky Sports), akár nem, a brit két büntetést is összeszedett a hétvégén. Egyiket csak második nekifutásra, miután a Red Bull a versenybírák számára addig ismeretlen belsőkamerás felvételre alapozva vasárnap megfellebbezte a döntést. Nem azért, mert az ő nevüket viseli a pálya, hanem mert mindkét versenyzőjüket hátrányosan érintette a Mercedesek „kavarása”. Állj, pontosítsunk. Hamilton tett rá, hogy valaki, történetesen a pole pozícióra esélyes csapattársa port vetve lesodródott a pályáról a kvalifikáció legutolsó szakaszában, miközben ő nem emelte el a lábát a gázról, miközben később saját elmondása szerint is látta porfelhőt. Kivizsgálták az esetet, és az egymásnak ellentmondó fényjelzésekre hivatkozva nem osztottak büntetést. Mindenki aludt rá egyet, majd jött a Red Bull a nyilvánosan elérhető felvétellel, és akkor már nem maradt kibúvó, a címvédő félórával a rajt előtt megkapta a háromhelyes büntetését. Toto Wolff szerint kifejezetten szigorú volt Hamiltonnal az FIA, ennél kicsivel árnyaltabb a helyzet. Eddig sokszor azért kritizálták a döntéshozókat, hogy a népharag hatására és következetlenül döntöttek, de most hanyagságból vagy részrehajlásból, lényegtelen, nem rendelkeztek a perdöntő felvétellel.  107393398_3313679535329318_7284983653336042986_o.jpg

Közhely, hogy az első rajthely ezen a pályán finoman szólva sem tesz sokat a győzelemhez, de ha esélyesként elromlik alattad az autó, tökmindegy hogy az első, második, vagy ötödik pozícióból vágtál neki. Max Verstappen, az elmúlt két Osztrák GP nyertese nem kevesebb célt tűzött ki maga elé, minthogy lehetőleg minden versenyt az első három hely egyikén zárjon. A szezon első kiesőjeként legfeljebb újrakezdi a számolást az egy hét múlva esedékes második ausztriai versenytől. Amennyiben Hamilton továbbra is őt tekinti legfőbb vetélytársának, csak arra kell figyelnie, hogy akkor is előtte legyen, amikor éppen nem romlik el a Red Bull. Nem akarom azzal szaporítani a szót, hogy pillantson át a Mercedes garázs másik oldalára is, mert 2016-ban onnan érkezett a hidegzuhany, és Valtteri Bottas megint harapva, lendületesen indított, mégis három bajnoki cím a közös mérlegük, méghozzá mindhárom ugyanabban a leosztásban. Ugyan az időmérős büntetése után ötödik rajthelyre taszított Hamilton párszor DRS távolságon belül szorongatta a finnt, a három biztonsági autós fázis hatására háromszor lenullázott távolság sem teremtett ideális helyzetet csapattársak közötti csatához: a meleg aszfalt és a kemény kerékvetők még mindig nem a Mercedes motor barátai, a csapat pedig rájuk szólt, hogy az autó épsége érdekében vegyenek vissza, különben nem látják meg a kockás zászlót. Tehát aki csapatutasításra számított, megkapta, csak nem befolyásolta a sorrendet.

Befolyásolta más. Mi történt az előző alkalommal, amikor Hamilton és Alex Albon ütközött? Élete első dobogós helyezését ünnepelhette egy McLaren pilóta. Lehet, hogy a gumikopás is szerepet játszott abban, hogy Hamilton lecsúszott a saját versenyívéről, de a 2019-es brazíliai esettől eltérően most legalább nem kellett órákat várni a szankcióra. Könnyű azt mondani, hogy az előéletük tudatában Albonnak is jobban kellett volna figyelnie, két keverékkel lágyabb gumikon jogosan bízott a taktikai előnyben. Utoljára a 2018-as Azeri Nagydíjon nullázott a Red Bull. Ha Christian Hornerék választhattak volna, hogyan essenek ki, lehet ezúttal is a versenyzőik hülyesége mellett döntenek, mivel abból hamar vissza lehet jönni, a tartós technikai hibából viszont akár hónapok alatt sem. Mindenesetre kevésnek tartják az öt másodperces büntetést, és bocsánatkérést is várnak Hamiltontól.

Miután a második ferraris idényét megkezdő Leclerc az autója tempójától tette függővé saját világbajnoki esélyeit és a SF1000 távol áll attól, amire egy évvel korábban képes volt, jobb, ha a monacói helyén kezeli a várakozásait felülmúló második helyét. Érthető, ha a kimondatlanul is csapatvezér szerepbe került Leclerc motiválni szeretné a negatív spirálba tartó Ferrarit, és ezért hangoztatta annyira, hogy élete egyik legjobb versenyét futotta, ő is tudja, hogy eltűnt előle négy potenciálisan gyorsabb autó, a két Red Bull és a két Racing Point. Sőt, Leclerc közel egy másodperces szombati hátrányához vasárnap boxutcai lassúság is társult: Lando Norris előtt ment be kereket cserélni, mégis a McLaren mögött távozott. Megmondták, hogy nincs markáns változás a meghiúsult Ausztrál Nagydíj hétvégéjéhez képest, de hogy Vettel lágy keveréken sem jutott tovább a Q2-ből, mialatt Verstappen a keményen igen, az mindenkit meglepett. A vasárnapi megforgása talán senkit. Elszalasztott lehetőségként jellemezte Mattia Binotto a német szerencsétlen megmozdulását, valamint maga is elismerte az autó nehezen vezethetőségét. Érdemes lesz figyelni, hogy alakul a szakítás tudatában az idei pilótapuzzle-t elindító Vettel viszonya a csapattal, illetve hallgat-e bármilyen utasításra azok után, hogy Binotto telefonon közölte vele, hogy jövőre nem tartanak rá igényt.

A többiek:

McLaren: Nem túlzás folyamatos top10-es teljesítményt várni tőlük az időmérőkön és a futamokon. A kényszerszünetben még arról beszéltek, hogy felkészültek a visszaesésre, és hogy könnyebb elveszíteni, mint megtartani a tavalyi előkelő konstruktőri helyezésüket, most mégis ők gyűjtötték legtöbb pontot a Mercedes mögött. Norris Hamilton hátrasorolásával előrébb lépett a rajtrácson, és tett is érte, hogy ne csak élete legjobb rajthelyét, hanem első dobogóját is ünnepelhesse, és ehhez a jövőre Ferrariban versenyző Carlos Sainzcal is meg kellett küzdenie. Hálás lehet a spanyolnak. Norris elmondása szerint ha Sainz nem jelentett volna rá fenyegetést, nem próbálkozott volna Perez megelőzésével. A futam leggyorsabb körét megfutva bebiztosította a bronzérmet, holott fogalma sem volt Hamilton büntetéséről.

Renault: Daniel Ricciardo kieséssel indította a tizedik F1-es évét. Lehet értelmetlen a kb. harminc fokkal hűvösebb aszfalttal összehasonlítani, de a téli teszteken még a Renault erőforrása tűnt legmegbízhatóbbnak. A versenyzéshez visszatérő Esteban Ocon a top10-en kívül rajtolt, végül nyolcadik helyen végzett.

Alpha Tauri: Nem sok esemény zajlott körülöttük, Danyiil Kvyat defekt miatt feladta a versenyt, viszont Pierre Gasly hetedik lett.

Racing Point: A csapat körül jövőre már Toto Wolff is érdekelt, de addig sem maradnak figyelem nélkül. Idő kérdése, hogy ne csak a mezőny legnagyobb végsebessége fűződjön hozzájuk, hanem pár top3-as eredmény is. Mindketten jól mentek az időmérőn, és csak Lance Stroll motorhibája hiúsította meg a kettős pontszerzésüket, Perez dobogóját pedig a boxutcai sietség.

Alfa Romeo: Antonio Giovinazzi négy helyet javított a rajt után, és a számos kiesésnek hála megcsípte a kilencedik pozíciót. Kimi Raikkönen pályán leeső kereke ötezer eurós büntetést ért.

Haas: Kettős kiesés ugyanazért (fék). Egyelőre úgy tűnik, fölöslegesen dicsérték az autó viselkedését a teszteken, a csapatot fennállásának kezdete óta sújtó fékprobléma mellé a végsebességük visszaesése is feliratkozott. Kevin Magnussen azt javasolta az őt kérdezőnek, hogy a Ferrarinál érdeklődjön a tempójuk alakulásáról.

Williams: Claire Williams nyilván nem sejtette, hogy amikor hónapokkal ezelőtt azt mondta, idén rá sem lehet ismerni a csapatra, azt később szó szerint kell érteni. Még az első verseny előtt szerződést bontott velük a főszponzoruk, ezért az autók festése és a csapat neve is módosult. Ismét csak a kiszámíthatatlan és sok kiesővel járó futamokon lehet esélyük a top10-re. Az újonc Nicolas Latifinek, aki autót tört a harmadik szabadedzésen, majdnem sikerült is. A hosszúra nyúlt szezon előtti szünetben megrendezett virtuális világbajnokság győztese, George Russell motorhiba miatt kiesett.

Folytatás egy hét múlva ugyanitt Stájer Nagydíj néven.

Ez történt tavaly, Leclerc és Verstappen összecsapott a legvégén.

Vitriol a Facebookon

(A képek nem tőlem származnak, és felhasználásukból nem keletkezik anyagi hasznom.)