Újonckérdés

Aktuális téma. Talán minden idők legerősebb újoncpárosa debütált a Toro Rossónál. A mezőny legfiatalabb versenyzői idáig jól állják a sarat, egyiküknek sincs oka szégyenkezni. Egyikük már az érkezésével történelmet írt, s ő az, aki miatt szabályt kellett változtatni, hogy elejét vegyék a tinédzserek tömeges Forma-1-be kerülésének. Jót tesz a jelenlegi tendencia, ami a fiatalítást illeti? Valóban túl sokan várnak ülésre?

Mindig is szerves része volt a Forma-1-nek, hogy az újoncok jönnek, kibontakoznak (vagy nem), majd akiben látnak fantáziát, top csapatba kerül (vagy nem). Hogy a fiatalok milyen módon és milyen felkészültséggel érkeznek, hatalmas változáson ment keresztül, s ez a változás a szemünk alatt zajlott. Ma már nem kell zsáknyi pénzzel házalni, mert akit kellően tehetségesnek ítélnek, őket szó szerint kinevelik a Forma-1-re. Legyen az topcsapat, a mezőny közepén vagy annak végén körözgető alakulat, senki sem létezhet saját junior program nélkül. Hét-nyolc éve zsenge koruk óta tudatosan felkészített pilótákat láthatunk bemutatkozni. A módszer működik, már világbajnokok is kikerültek közülük. Sok pénz kell hozzá, a befektetés pedig csak évek múlva fog megtérülni: válaszd ki a legtehetségesebb gokartos gyereket, vedd a szárnyaid (és a bankszámád alá), és adj meg neki mindent, hogy megvalósítsa a közös álmotokat.

Érdekesség, hogy a Red Bull junioroknak a szerződésük szerint nem lehet saját szponzoruk, ami a programból történő kieséskor óriási akadályt jelent. A többiek érkezhetnek erős szponzori háttérrel, de az egykori fizetős pilóta státusz úgy tűnik, hogy a gazdasági válság hozadékaként megszűnt. És ezzel eltűnt az a szemlélet, hogy egy fiatal ráér az első éveiben tapasztalatot szerezni. Mármint a Forma-1-ben. Aki megérkezik, nincs ideje a lézengésre, azonnal bizonyítania kell. Mert amilyen könnyű bekerülni, olyan könnyű kiesni egy-egy csapat látóköréből, hiszen a nevelőszériáknak hála rengetegen állnak a Forma-1 küszöbén, akár ugyanazon alakulat pártfogásában. Továbbra is benne van a pakliban, hogy az újoncok pár szezon alatt kikopnak a mezőnyből. Sokan pályáznak ugyanarra a helyre, ezért készen kell érkezniük. Vártnál gyengébb debütálás egyenlő a kirúgással, s aki egy-két év után távozik, nagyon nehéz visszatérnie. Kevin Magnussen és Stoffel Vandoorne erre jó példa. Kitették az egyiket, a másik pedig alig várja, hogy szerződést kapjon, miközben az előbbi még szeretne visszatérni. Ami nem olyan könnyű, hiszen elméletileg a McLaren jelenlegi párosa többéves szerződéssel rendelkezik.

A csapatok tehát rajta tartják a szemüket az „alsósokon”. Ha már ezt a szót használtam, nem mehetünk el szó nélkül a debütáló újoncok csökkenő életkora mellett. 2015-ben Roberto Merhi a huszonnégy évével már-már veteránnak tűnik a nagykorúságát csak szeptemberben betöltő Max Verstappenhez képest. Ahogy a bevezetőben utaltam rá, miatta vezettek be alsó korhatárt. Engem nem érdekel, mennyire tehetséges, vagy úgy gondolkodik, mint egy felnőtt. Ő még nem az. Ha egyidős lennék vele, akkor sem tetszene, hogy kamaszok teszik be a lábukat a „nagyok” közé. Nincs jó üzenete. Ezek szerint nincs éles váltás az alsóbb szériákhoz képest? Ha Carlos Sainz esetében fontosnak tartották kiemelni, hogy jót tett neki plusz egy év WSR, az őstehetségnek kikiáltott Verstappen sem kallódott volna el. Ezzel az őstehetség jelzővel csak óvatosan. Amíg hozza a srác az elvártakat, mindenki az egekbe emeli. Ha mégsem felel meg, hatalmasat fog zuhanni. Örökre rajta maradhat az eposzi jelzőjévé vált „tizenhét éves Max Verstappen” és még húsz év múlva is így fogják emlegetni. A legijesztőbb az egészben, hogy elméletileg lehúzhat húsz évet a Forma-1-ben. Csakhogy manapság nem ez a tendencia. Az esély nem örökre szól. A csapatok nem ragadnak az alulteljesítő versenyzőik mellett, amikor ott van még X számú jelölt a junior programjaikban. A Red Bull ennek nagy mestere, a be nem váltott ígéreteknek hamar menniük kell.

Az utánpótlás rendszere újabb átalakulás előtt áll, mivel az FIA 2016-tól egységes feltételekhez köti a Forma-1-hez szükséges versenyzői engedély megadását. Az egyik feltétel a tizennyolc évben megszabott minimum korhatár, másik a (nyilván az FIA által ajánlott) nevelőszériákban eltöltött két év. Ez rendben van. Semmi szükség a Verstappen-féle utat népszerűsíteni, hogy lépcsőket kihagyva, a kötelező gokartot követően egyetlen komolyabb versenysorozatban eltöltött év után (nem mellesleg erős hátszéllel) essenek be újoncok a Forma-1-be. Egy kívülállónak mit üzen, hogy egy „kölyök” is vezethet a csúcskategóriában? Hogy a Forma-1 megszűnt különlegesnek, kihívásnak lenni. Minden csak elektronika, már előzni is csak mesterségesen lehet. Nem értek egyet a károgókkal, hiszen az autóversenyzés az újításokról is szól. Egy rendszeres nézőknek illene ezt felfognia, míg az elfogadás már egyéni döntés kérdése.

Most pedig vissza a fő témához. Az alsó korhatár meghúzása, oké. Ami vitára adhat okot, az a bajnokságok pontrendszer szerinti súlyozása. Az évről-évre felszabaduló üres helyek száma korlátozott, ezért nem lehet minden résztvevő fiatal távlati célja a Forma-1. Erre tizenegy bajnokság szerepel a táblázatban, kérdésem: minek ennyi? A táblázat tetején csücsülő új sorozat, az F2 együtt mutatkozik be a pontrendszerrel.

Az FIA új pontrendszere és a kategóriák rangsora

 

Bajnoki helyezés/kapott pontok

Kategória

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

A majdani FIA F2

60

50

40

30

20

10

8

6

4

3

GP2

50

40

30

20

10

8

6

4

3

2

FIA F3 Európa-bajnokság

40

30

20

10

8

6

4

3

2

1

FIA WEC

40

30

20

10

8

6

4

3

2

1

IndyCar

40

30

20

10

8

6

4

3

2

1

GP3

30

20

15

10

7

5

3

2

1

0

Forma-Renault 3.5

30

20

15

10

7

5

3

2

1

0

Japán Super Formula

20

17

10

7

5

3

2

1

0

0

Nemzeti F4-es bajnokságok (FIA)

10

7

5

2

1

0

0

0

0

0

Nemzeti F3-as bajnokságok

10

7

5

2

1

0

0

0

0

0

Forma-Renault (EuroCup, ALPS, NEC)

5

3

1

0

0

0

0

0

0

0

 

Forrás: telesport.hu

Amiért nem jár pont, nyilván megszűnik megszűnhet. A színvonalesése miatt jogosan mellőzött AutoGP lehet az első áldozat, és számíthatunk rá, hogy a gyengélkedő Renault motor megtépázza az évek alatt megerősödött WSR renoméját is, hiába nincs közük a V6 hibridekhez. A zárt karosszériás autók közül egyedül a WEC-et emelték ki, ami azért érdekes, mert pont fordítva működik: sokan térnek át a hosszútávú versenyzésre a formulaaautók után. A túraatók kompletten hiányoznak, onnan tehát nem akarnak átjárást biztosítani. Mennyi esélye van így Pascal Wehrleinnak, a Mercedes protezsáltjának üléshez jutni a DTM-ből? Az FIA ponttáblázata szerint semmi. A csapat több jövőbeli fogatókönyvvel is készülhet, mivel nem olyan régen lecsapott Esteban Oconra. Annyi Mercedes motoros csapat van, hogy olcsóbb motorokért cserébe mindkét pártfogoltjuknak találhatnak helyet. Megint elértünk a fő mozgatórugóhoz, a pénzhez. A spórolás korszakában sincs másképp: aki a legtöbbet tud befektetni, az nyer. Csak ne felejtsék el időben elengedni a bajnokaik kezét.

Újonckérdés 2.0

Kép: fr.motorsport.com

Vitriol a Facebookon

(Csak akkor szólj hozzá, ha megy káromkodástól és személyeskedéstől mentesen is!)