Haas – Amerikai álom vagy a Ferrari B csapata?

A Forma-1 legújabb csapata minden képzeletet felülmúlt az első két futamon. Sikereik elismerő csettintéseket és rosszalló pillantásokat egyaránt kiváltottak. Megvalósítják a saját amerikai álmukat vagy ügyesen lépkednek a kiskapukon?Kép

Vitaindító kérdéssel kezdeném: összesen hány Ferrarit látunk a 2016-os mezőnyben?

  • kettő: csak a két Ferrari
  • négy: Ferrari + Haas
  • hat: Ferrari + Haas + Sauber
  • nyolc: Ferrari + Haas + Sauber + Toro Rosso (egyedüliként 2015-ös Ferrari motorral)

Miért ez a különös kérdés? Mert idén minden eddiginél nagyobb lépést tett a Forma-1 a partnerautók/kliensautók elfogadásához. Ez azt jelentené, hogy a kisebb költségvetésű csapatoknak lehetősége nyílna másoktól karosszériát venni, például nem csak motorért fizetne a Sauber, a Haas és Toro Rosso a Ferrarinak, hanem egy-két évvel korábbi kaszniért is. Erre még nincs lehetőség, jelenleg tervezőasztaltól a pontszerzésig mindenkire ugyanolyan szabályok vonatkoznak, de eljöhet az idő, amikor a nagy motorgyártók és azok páréves alapjaira épített partnereik a túraautózásban vagy a WEC-ben megszokott módon külön ligában fognak játszani. Ez annyira idegen a Forma-1-től, hogy ha az autósportok csúcsa akar maradni, akkor a partnerautókat is csak úgy vezetik be, hogy évekkel előre lefektetik az új konstruktőri pontrendszer és a kereskedelmi jogokból befolyt bevétel újraelosztásának pontos részleteit. Ahogy ismerjük a döntéshozatal menetét (lásd megszavazott, majd megbuktatott időmérő), amely során mindenki a saját érdekeit képviseli, még ugyanott tartunk, mint tavaly ilyenkor: nem kellenek se valódi partnercsapatok, csapaton belüli harmadik autó meg pláne nem, mert senki sem szeretne a nyakába újabb dollármilliókat. Én is azon a véleményen vagyok, mint a csapatok.

Kép

A költségcsökkentés 2010-ben egyszerre három csapatot is a Forma-1-be csábított. A HRT, Lotus/Caterham és Virgin/Marussia/Manor trojkából már csak legutóbbi van talpon, de ugyanabban az évben, amikor a Haas zöld utat kapott az FIA-tól, átmenetileg ők is lehúzták a rolót. Lehet ez is befolyásolta a NASCAR-ban is csapattulajdonos Gene Haast abban a döntésben, hogy a versenyengedély ellenére egy évvel elcsúsztatja a debütálásukat. Az eddigi eredményeik azt mutatják, jól tették, hogy nem ugrottak fejest egy olyan évbe, amikor a Mercedesen kívül mindenki más azzal volt elfoglalva, hogy a 2014-es pofon után valahogy felvegyék a fonalat. A felkészülési idő elnyújtása annak idején a Mercedesnek is bevált, amikor pénzt nem sajnálva már 2011-ben a három év múlva kezdődő V6 turbó korszakra irányították a forrásaik egy jelentős részét. Ennek következménye maga a Forma-1 jelene: a szinte másik dimenzióban versenyző címvédő és folyamatos vita a megtörésükre irányuló szabályokról. Amely szabályok egyelőre még karnyújtásnyira vannak, de bármikor elillanhatnak. Hogy miért kevertem ide mindezt? Április 30-ig kell egyezségre jutniuk a csapatoknak és az FIA-nak, hogy akarnak-e változást, és ha igen, akkor milyen technikai paramétereknek mentén. Egyezség nélkül nem indulhatnak meg a jövő évi fejlesztések, a borítékolható hátrány pedig napról napra nő. A Pirellinek (vagy más gumiszállítónak) nem hogy információi nincsenek a 2017-es abroncsokról, de érvényes szerződése sincs. Van baj bőven, viszont ha a csapatok úgy összefognak, mint ahogyan a megbukott új időmérő eltörlése érdekében tették, mehet a kukába minden tervezet. Többségük már nem lelkesedik azért, hogy a változásokkal újra szétszakadjanak a lassan közeledő erőviszonyok.

Kép

Már akkor elkezdődött a többiek homlokráncolása, amikor kiderült, hogy az amerikai csapat olyan szoros kapcsolatban fog állni egy másikkal, mint korábban senki. Oké, megkapják a legfrissebb Ferrari motort, de a közös szélcsatorna nem túlzás? – hallatszott mindenfelől, még az abszolút erőfölényben lévő Mercedestől is. Nem az egyetlen éles métert sem futott új csapat ellen morogtak, sokkal inkább a kapcsolatból várható profit miatt, amit a Ferrari tesz zsebre. Itt elsősorban nem anyagi haszonra kell gondolni, hanem arra, ami a pályán fog jelentkezni. Szélcsatornában töltött idő szorozva kettővel, négy autón kipróbált fejlesztések, és a szakemberek sem véletlenül áramoltak egyik napról a másikra a Haastól a Ferrari kötelékébe. A vetélytársak lecsillapítására Maranellóba rendelt FIA ellenőr mindent rendben talált a szélcsatorna használatával kapcsolatban. Átmenetileg csend lett a felkészüléssel törődő Haas körül, de a pontszerzéssel nyitott Ausztrál GP, majd az egy fokkal ezen is túltevő bahraini eredményük ismét felerősítette a negatív hangokat. Beszólt a Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner, hogy lám, a tavalyi Ferrari még mindig versenyképes, és nemtetszését fejezte ki a Williams technikai igazgatója, Pat Symonds is. Szúrja a szemüket, hogy az újonc berobbant, nem pedig becsordogált közéjük. Sokkal nagyobbat szóltak, mint bárki várta. De a Haas állja a kritikákat: azt mondják, inkább irigykedjenek rájuk, mint sajnálják őket. Mindkét félnek igaza van. A morgóknak azért, mert ők a pozícióikat féltik. A Haasnak meg azért, mert így esélyük van nem többszörös körhátrányban célba érni, mi több, felvenni a versenyt a morgókkal. Horner azóta pálforduláson esett át, és most már az a véleménye, hogy a Haas jót tesz a Forma-1-nek. Vagy csak eszébe jutott, hogy amíg mindketten Renault motort használtak, addig a Toro Rosso is a Red Bull tesztcsapataként funkcionált.

Kép

Visszatérve a poszt legelején feltett kérdésre, az a legpontosabb, ha úgy fogalmazok, hogy majdnem négy Ferrarit látunk a mezőnyben. Nem kettőt, de nem is négyet. Szó szerint nem partnercsapat a Haas, mert a szabályok értelmében az számít konstruktőrnek, aki saját maga gyártja az FIA által meghatározott kötelező elemek listáján szereplő tételeket, a teljesség igénye nélkül a monocoque-ot, a padlólemezt vagy a szárnyakat. A Haas megfelel a követelménynek, viszont élnek a nyitott kiskapuk adta lehetőségekkel. Szóval akad csavar a történetben, s mint minden csavar, ami nem egyformán érint mindenkit, rosszallást váltott ki. A csavar ott kezdődik, hogy a költekezés visszaszorítása érdekében a Haasnál maximálisan elmennek a határig, és ami megengedett, azt másoktól szerzik be. Így gyártja a karosszériájukat az útmutatásaik alapján a Dallara, míg a motort és több alkatrészt, például a váltót, a felfüggesztést, sőt az ülést is a Ferrari biztosítja nekik. Ülést! Hogy ez milyen kétértelmű szó! A Ferrarival a háta mögött sem áll végtelen forrás a Haas rendelkezésére, mert azt Maranellóban sem néznék jó szemmel, ha partnerük a fejükre nőne. De mi a helyzet a versenyzőikkel? Ferrari B kineveli az A utánpótlását, miként a Toro Rosso is tette, teszi a Red Bull számára?

    Kép

A csapat az álom megvalósulását az eddigi tizennyolc pontjukat szállító Romain Grosjeannak köszönheti. A franciának minden oka megvolt rá, hogy győzelemként élje meg, hogy hatodik, majd ötödik helyen lássa meg a kockás zászlót. Ha maradtak kétségei a váltással kapcsolatban, azok már messze járnak. Elmúlt két évében nem sok pozitív élmény jutott neki. A Renault kötelékéből indult, de évek alatt annyi változás érte a csapatát, kezdve a névváltoztatástól, egészen a motorszállító Mercedesre cseréléséig, hogy a lehető legjobb döntést hozott a távozással. Azzal, hogy a Haas bizalmat adott neki, megmenekült a karrierje. Persze volt mit maga mögött hagynia, mielőtt felkerült volna a neve a lehetséges Haas-pilóták listájára. Hírhedt múltját összetört autók sora szegélyezi, és már soha nem mossa le magáról, hogy a legsúlyosabb büntetéssel, eltiltással sújtották a sorozatos meggondolatlanságért. Annyira komolyan vette a változás szükségességét, hogy sportpszichológus segítségét is igénybe vette, hogy fejben összerakja magát. Nem mentegetőzött a bűnbánattal, tényleg bebizonyította, hogy nem az a gyengeség, ha valaki beismeri a gyengeséget, hanem ha vállat von felette. Nagy utat járt be. 2012 elsőkörös bajkeverője (és ez finom kifejezés) a következő szezonra felvette a ritmust agyonsztárolt, majd év vége előtt sértődötten távozó csapattársával, Kimi Raikkönennel, de azóta is első győzelmére vár. Ha ez a Ferrari-klónnak tartott Haas képes lesz arra, mint amire a legsikeresebb évét hozó 2013-as Lotus, akkor jókora szerencsével dobogóra is állhat. Ha nem idén, akkor jövőre. Tudja, hogy többé nem inoghat meg. Távlati terve egyértelmű: egy Ferrari-ülés. Ha a leggyorsabb forgatókönyv szerint egy év után összejönne neki, egykori Lotusos csapattársát zavarná nyugdíjba. Raikkönen lehetséges utódai körül tavaly is elég nagy hiszti kerekedett, s mivel idén még nem tartunk itt, csak akkor veszem elő újra ezt a témát, amikor aktuális lesz.
Kép

A Haas másik pilótája, a Grosjeantól fiatalabb Esteban Gutierrez sem tök esélytelen az előléptetéshez, de ő még nem mutatott túl sokat. Igaz, hogy tapasztalatlanabb, de 2015-ben belülről követte végig, hogyan működik a Ferrari, mint csapat. Két szezon után a Sauber nem kért belőle, míg a Ferrari tartalékversenyzői státuszt ajánlott neki, és ő élt a lehetőséggel. Még szép, hogy lecsapott rá. Ahogy arra is, hogy ismét aktív versenyző lehessen. Habár eddig nem úgy alakult az éve, mint ahogyan szerette volna, mivel egyszer baleset, egyszer motorhiba hátráltatta, a mexikói hisz abban, hogy rendes körülmények között ő is ugyanazt a szintet hozza majd, mint Grosjean. A Haas jóval versenyképesebb, mint a Sauber volt, tehát ha többet tud, mint amennyi 2013-14-ben rejtve maradt belőle, az meg fog mutatkozni. Ha pedig nem nyújt többet, akkor kérik a következőt.

Még korai egész az 2016-os szezont a Haas évének kikiáltani. Ez azon múlik, hogy kiesnek-e a középmezőny elejéből oda, ahová előzetesen belőtték őket. Ők már nyertek: nem azért beszélnek róluk, mert a Manorral vívnak az utolsó helyeken, hanem azért, mert a Red Bullal és Williamsszel.

Vitriol a Facebookon

(Csak akkor szólj hozzá, ha személyeskedés és káromkodás nélkül is megy!)