A gól közben lefújt meccs

Tűzijáték helyett össztűz fogadta a kieséses rendszerű kvalifikációt 2016 első versenyhétvégéjén. A csapatfőnökök, a versenyzők és a nézők egyaránt nemtetszésüket fejezték ki ellene. Divatos kifejezéssel élve felrobbant az Internet.


kép                                                                              

„Leharaptuk a fél karunkat, hogy a másik fele jobban nézzen ki.” – mondta Wéber Gábor a közvetítés során.

Korán reggel ez így erős volt. Nem Lewis Hamilton 50. pole pozíciója, hanem a mindössze néhány hete sebtében összedobott ötlethalom alapján megreformált időmérő edzés kavarta fel az indulatokat. Vannak csapatok, akiknek minden mindegy: egyetlen körből is meg tudják nyerni az első sort, míg mások a csak szerencsében bízhatnak, hogy időben körbeérnek-e a pályán. Ebből ennyi elég is volt, ennyi erővel kalapból is kihúzhatnák a rajtsorrendet.

Meglepődött valaki azon, hogy a két Manor rögtön kiesett? Nem.

Vagy azon, hogy kiesett a két Haas? Azon sem.

És azon, hogy kiesett Danyiil Kvyat, aki ha kicsit szerencsésebb, akkor nem a 18. helyről kellene rajtolnia? Ugyanis az történt, hogy gól közben lefújták a meccset. Elrúgta a labdát, de mielőtt hálót ért volna, vége lett. Tökmindegy, hogy betalált volna, már nem számít, mivel a lefújás pillanatában nem volt bent a labda, így a próbálkozás érvénytelen. Amíg ez a szisztéma marad (remélhetőleg többet nem látjuk viszont), addig minden a kiesés szélén álló versenyző ezt érezheti, aki gyorskörön volt és lejárt az ideje. Az a felettébb bosszantó helyzet áll fenn, hogy aki nem ér körbe a rendelkezésére álló másfél perc alatt, miután elkezdődik a kieséses szakasz? Az pech, viszlát. Csupán az egyes etapok végén kapnak türelmi időt a versenyzők, hogy befejezzék a körüket. Így néz ki Bernie Ecclestone legújabb agyszüleménye, ami a csapatok képviselőiből álló Stratégiai Csoport egyetértésével került bevezetésre.  

A szombati káoszt tehát annak köszönhetjük, hogy Ecclestone néhány hete az asztalra csapott, hogy azonnali változásokra van szükség. Ezt ő úgy képzelte el, hogy belenyúl a nagyjából jól működő, de sokszor kiszámítható időmérő edzésbe. A csapatok tudták, hogy mi lesz abból, ha az elvárások teljesítéséhez nem kapnak elegendő eszközt, mégis megszavazták. Hogy miért tehették, csak lassan körvonalazódik. Nem aratott osztatlan sikert a terv, de amikor a fordított rajtsorrend ötlete is felmerült, annak még több ellenzője akadt. Vagy-vagy alapon igent mondtak arra az összefércelt valamire, aminek nem is ismerték minden részletét. Ezt maga Niki Lauda árulta el, miután kipattant a botrány. Ha anélkül hoztak döntést a csapatok képviselői, hogy lefektették volna a szabályokat, miért tették? Nélkülük semmi újítást nem lehet bevezetni (ami egyes hangok szerint káros, mármint hogy sok beleszólásuk, mi több vétőjoguk van), összefoghattak volna Ecclestone ellen, hogy hahó, egy aránylag működő rendszernek nem kellene csákánnyal nekiesni. Félkész alternatívával a zsebben pláne nem. Ha annyira fontosnak tartja minden résztvevő, hogy közösen alkossák meg a szabályokat, nem lett volna szabad hagyniuk, hogy ez történjen.

Ugyanannyi szett rendelkezésre álló gumival hülyék lennének többet körözni. Ez eszközhiánynak minősül. Márpedig az újítás egyik célja az lett volna, hogy a versenyzők a spórolás jegyében ne a garázsban várják a kockás zászlót az etapok végén, minél több kört tegyenek meg, hogy minél többet láthassák őket a pályán. Még egyszer: tegyék mindezt hajszálpontosan annyi szett abronccsal, mint amennyire már régen leadták az igényeiket, mert a gumiszabályon egy betűt nem módosítottak. Nem csoda, hogy senki sem kockáztatott. A kényszerítés másik célja sem valósult meg: maradt a boxban ücsörgés a Q3-ban is, amit abszurd módon nyolcfősre redukáltak a huszonkét fősre növekedett mezőnyben. Röviden összefoglalva: a legvégén a korábbiakhoz képest kevesebb autónak kellett volna nagyobb látványosságot csinálnia. Elmaradt a roham a pole-ért. A két Ferrari mindössze egy-egy gyorskört ment, s az ilyenkor szokásos ellenőrzés után többet nem gurultak pályára. Egyszer csak azt vettük észre a képernyők előtt, hogy a harmadik helyen végző Sebastian Vettel már átöltözött utcai ruhába. Bebizonyították, hogy semmivel sem szükséges többet tartózkodni a pályán, hogy ugyanott végezzenek, mint tavaly. Követte őket a Toro Rosso is, végül csak a két Mercedes maradt kint, viszont ők se végig. A visszaszámlálás szerint még zajlott az edzés, amikor már a kötelező mérlegelésre és az interjúra készültek a versenyzők.  

Ez a kép büntet.

Nem vált be a sorrendbe történő mesterséges beavatkozás, egy rakás szemét lett az egészből Toto Wolff szerint is. Mondta úgy, hogy a megvalósításból eredő következmények őket érintették legkevésbé. Pedig ellenük, az ő rajt-cél győzelmeik ellen indult az egész változtatás. Nem tudom, hogy bírtak röhögés nélkül igent mondani erre. Hamilton két és fél másodpercet gyorsult a tavalyi pole-jához képest. A tesztek legmegbízhatóbb csapatának nincs semmi félnivalója, egykörös időmérésen is ők lennének a legjobbak. Nem kell mocskolni a Ferrarit, amiért látványosan tettek az egészre. Mindenki láthatta, hogy Vettel hátránya már nyolctized, Raikkönené meg annál is több. Érdekes elképzelés, de ha pont a tétlenséggel demonstrálták, hogy ők nem holmi szavazógépek, akiken bármilyen hajmeresztő ötletet keresztül lehet verni, akkor megmozdult valami. Vagyis nem megszavazták ÉS bojkottálták az új időmérőt, hanem megszavazták, HOGY bojkottálhassák. Ha igaz, hogy a Stratégiai Tanácsnak két rossz közül (ez, illetve az ilyen-olyan fordított rajtrács, másodperc alapú büntetéssel) kellett választania, akkor csak erővel válaszolhatnak a patthelyzetre. Az volna igazán erős nyomásgyakorlás, ha holnap a felvezető kör végén szépen kiállnak. A Ferrari neve úgy összefonódott a Forma-1-gyel, hogy nem is érhetné azt nagyobb presztízsveszteség, minthogy ők nincsenek ott a mezőnyben. Ezt Ecclestone is tudja. Persze ilyen mértékű tiltakozásnak nulla az esélye, s semmi ilyesmit nem jelentettek be.

Úgy néz ki, Bahreinre elsöpri a népharag ezt a rosszul kivitelezett kieséses rendszert. Azóta Ecclestone szerint is azon a véleményen van, hogy pocsékul sült el az új időmérő. Jó reggelt kívánok!

#EliminateTheQuali

(Szerk.: A döntés gyorsan megszületett, Bahreintől visszaáll az eddig megszokott rendszer.)

Vitriol a Facebookon

(Csak akkor szólj hozzá, ha személyeskedés és káromkodás nélkül is megy!)