Ellenfél nélkül, mint a régi szép időkben
Lewis Hamilton nyolcadik hungaroringi győzelmével átvette a vezetést a bajnokságban, és közben senkivel sem találkozott a pályán. Nem lesz valami nézőbarát, ha egész évben ez megy.
Miután Ausztriában kétszer egymás után kilapult a mezőny a feketére változott úthengertől, új helyszínen folytatódott a szezon. Mégis mire a csapatok tovább állnak Nagy-Britanniába, az összes reményünket eltemethetjük, hogy a rendkívüli körülmények között megkezdett év majd a pályán is rendkívüli helyzetet teremt. Teremett, csak nem olyat, amire bárki számított. A Mercedes a tavalyi Ferrari erőforrást okolja azért, amiért címvédőként ahelyett, hogy kiégtek volna, rákapcsoltak a fejlesztésekre és akkorát léptek előre, hogy másodpercen túli fölénnyel nyerik az időmérőket. Nem a mi hibánk, hogy ilyen jók vagyunk, ti vagytok gyengék – ez nem hangzott el szó szerint, de az összehasonlítás és a felidézés kedvéért 2015/16/17-ben volt már ilyen bocsánat, hogy mi vagyunk a legjobbak, magas lóról nyilatkozgató időszakuk. Abban az időben is akkora elánnal domináltak, hogy az asztalról lehulló morzsákon kívül nem sok minden jutott a többieknek. Túl sok győzelmet „adtak át” a vetélytársaiknak az elmúlt években, minden adott hozzá, hogy visszaálljon a 2014-2016 közötti Mercedes vs. mezőny nyerési arány.
Mercedes: 121 pont
Red Bull: 55 pont
McLaren: 40 pont
Racing Point: 40 pont
Ferrari: 27 pont
Nem a Mercedes maradt magára az élen, hanem a többiek maradnak magukra a Mercedes mögött. Wolff szerint siránkozás helyett gyorsabb autót kell építeni, lám a Racing Point is milyen jó munkát végzett a télen, csak kitűzték maguk elé a célt és hirtelen az élmezőnyben találták magukat. Tehát aki panaszkodik, az nem akar az élmezőnybe kerülni. E logika alapján a Williamsnek is egyenes útja vezet az élre, hiszen csak elvétve sajnáltatják magukat, de a gyengeségeikről viszonylag sokat beszélő Red Bull és főleg a Ferrari teljesen megérdemelten vannak ott, ahol? Ezt a motivációs szélhámosokat megszégyenítő stílust tanítják a Mercedes kommunikációs tréningjein? Vádaskodás és hízelgés egyvelegét adják elő, még a dicsérettel is saját magukat fényezik jobban, miközben odaszúrnak a másiknak. Például hiányzott a Mercedesnek a Red Bull az időmérőn: olyan gyengék vagytok, hogy a tavalyi autónk (Racing Point) is jobb nálatok. Micsoda váratlan egybeesés, hogy Hamilton pont akkor áll készen a bajnoki meccsre Valtteri Bottasszal, amikor átvette tőle a vezetést. Még a szombati pole pozíciója előtt vagy után nyilatkozta, lényegtelen, naivitás azt képzelni, hogy a műszaki hibán kívül bárki vagy bármi megállíthatja. Még nem tettek bejelentést, de szinte biztos, hogy jövőre is a Hamilton-Bottas párost láthatjuk. A Williamsben parkoltatott Mercedes junior, George Russell kezet foghat a szintén sokáig Mercedes-üléssel ámított Esteban Oconnal.
„Rendes körülmények között júliusban a versenyek harmadánál, és úgy öt Mercedes győzelemnél tartunk, szinte mindent tudva a csapatok közötti és azokon belüli erőviszonyokról.” – írtam az első osztrák verseny után.
A három versenyből kettőn dobogós helyezést szerző Verstappen már a Magyar Nagydíj előtt elbizonytalanodott a bajnoki esélyeivel kapcsolatban. Szeretné hinni, hogy valóban ők második erő, de a Racing Point már figyelmeztette a Red Bullt, hogy nézzenek a hátuk mögé is, mert a nyomukban vannak. Kevesebbet lassultak a Ferrarinál, viszont az egyenesekben leggyorsabb végsebességre képest Racing Point nevetve átlépheti őket. A Mercedest kivéve az összes gyártó vakarhatja a fejét, hogy mely területen találhatnak pár tizedmásodpercet, mert az erőforráson idén már csak megbízhatóság javításokat végezhetnek. Verstappen össze-vissza működő motorral magyarázta a hetedik rajthelyét, de a vasárnapi bemelegítő körön bemutatott csattanását még a szombati gyengélkedésénél is hamarabb fogja az emlékezete legmélyére száműzni. Útja a faltól a dobogóig vezetett. Nagyot mentett a futamon, és ezt a szerencsés becsapódási szög mellett az év dolgozói címet kiérdemlő szerelőinek is köszönhetett, akik alig több mint negyedóra alatt újraépítették az autója sérült elejét. Albon is kalandos körülmények között tarthatta meg az ötödik helyét: nem elég, hogy csak a középmezőnyből rajtolhatott, mivel nem jutott tovább a kvalifikáció második részéből, a csapata figyelmeztetést kapott, amiért Albon szerelői szárították az aszfaltot az autó körül.
Amíg a rajtrács szárításáért legalább vizsgálat, rajtnál tett kiugrásért semmi sem járt. Bottas esetét fel sem jegyezték. Nem ez volt az egyetlen furcsaság a Mercedes körül, Hamilton különös start előtti problémája is köddé vált a hetvenkörös futamon, pedig úgy hallotta, hogy a lámpák kialvása előtt egy perccel le akart állni a motorja. Mindig. Egy. Hajszálra. A. Teljes. Katasztrófától. Sikerült úgy intézni, hogy Hamilton cseréljen legkésőbb kereket, hogy a győzelem mellett a leggyorsabb körért járó pont is biztosan az övé legyen. A különbség közte és Bottas között csupán öt egység, de ha a finn egyre hátrébb végez, mint ahogyan teszi és Verstappent sem tudja levadászni a második helyért, önerőből aligha fordíthatja vissza a bajnokságot a maga javára. Semmit sem változik, miközben minden évben a valaha tervezett legjobb autóban ülhet.
Lewis Hamilton: 63 pont
Valtteri Bottas: 58 pont
Max Verstappen: 33 pont. Egyben ez a 33. dobogós helyezése.
Lando Norris: 26 pont
Alexander Albon: 22 pont
Egy héttel korábban legfőképpen azért nem működtek élesben a Ferrari fejlesztései, mert a versenyzőik összeütköztek a rajt után. A feltételezett mínusz negyven lóerős lemaradásuk olyan erősen lökte őket a középmezőnybe, hogy a Hungaroringen Sebastian Vettelt nem érte meglepetésként, hogy top10-es rajtjuk ellenére mindketten kört kaptak: ő a hatodik helyen, Charles Leclerc a pontszerző zónán kívül. Előbb az eltérő gumiválasztás, később a csapat esővárása vallott kudarcot, úgyhogy megint nem rakhatták ki az ablakba a teljesítményüket. Vettel hatodik helye a második legjobb 2020-as eredményük. Lehetett volna eggyel jobb, de lecsúszott az ideális ívről és Albon elment mellette. Jóindulattal is 2014-et írnak a Ferrarinál, vagyis alig esélyesek megvillanni. Vettel tagadja, hogy feladná az évet. Azt mondja, jobban mentek, mint várták, de egy héttel korábban is ugyanazt állította még a legelső pénteki szereplésükhöz képest.
A többiek:
McLaren: Nem kedvezett nekik a kanyargós pálya, egész hétvégén a tempójukat vagy az egyensúlyukat keresték. Carlos Sainz a jövő évi csapattársával vívott a tizedik helyért, de Lando Norris is veszített a rajthelyéhez képest, esélytelenül körözött a pontszerző zónán kívül.
Renault: Még mindig gondjuk akad a hűtéssel, de Daniel Ricciardo nyolcadik lett az átlag Magyar Nagydíjakhoz képest hűvös futamon. Azt ígérték, minden futam után óvni fognak a Racing Point ellen, megtörtént.
Alpha Tauri: Pierre Gasly a tizedik helyről rajtolhatott, és ennyi, csapatszinten dupla nulla a mérlegük. Az időmérős motorproblémája nem oldódott meg, az új beépített motor is a verseny feladására kényszerítette a franciát.
Racing Point: A McLarennel ellentétben, úgy tűnik, nekik ebben az évben a kanyargós pályákon sem lesz gondjuk. Lance Stroll megszerezte az idei első top3-as rajthelyüket, de sem ő harmadikat, sem Sergio Perez nem tudta megőrizni negyedik helyét a leintésig.
Alfa Romeo: Dupla nulla, szinte láthatatlanok voltak.
Haas: Amilyen kiváló taktikai húzásnak tűnt a boxból rajtolni, olyan rossz ötletnek bizonyult utólag. A boxfalon úgy ítélték meg, hogy a pálya állapota már nem indokolja az esőgumikat, ezért a rajt előtti felvezető kör végén mindkét versenyzőjét kerékcserére hívták. A verseny leintése után az FIA ezt a rádióüzenetet tiltott segítség igénybevételeként értelmezte, amiért a csapat pilótáit tíz-tíz másodperces büntetéssel büntetett. Kevin Magnussen veszített egy pozíciót, de ezzel együtt is pontszerző maradt, így végre nem hatalmas nulla pont áll a csapat neve mellett a konstruktőri táblázatban.
Williams: Dupla nulla, és a Haas pontszerzésével egyértelműen utolsók. Bejelentették, hogy 2021-ben is megtartják ezt a párost, ami főleg Russellnek rossz hír. Sosem szabadul fel hely a Mercedesnél. Russell ismét a tizenkettedik helyről rajtolt, még Albont is megelőzte. Latifi tizedik is volt, de defektet kapott a boxutcában, amikor összekoccant Sainzcal a boxutcában. Az elmúlt időszakban megszokottól eltérően nem a Williams kapott pénzbüntetést a veszélyes kiengedésért, hanem Latifi plusz öt másodpercet a következő kerékcseréje idejéhez.
Ez történt tavaly rovat helyett ez történt 2017-ben.Akkor írtam utoljára a Magyar Nagydíjról.
(A képek nem tőlem származnak, és felhasználásukból nem keletkezik anyagi hasznom.)