Felülírhatja a show érdeke a következetességet?

Azért születik ennyi egymásnak ellentmondó ítélet, mert ennyit számít az emberi tényező a döntési folyamatban, vagy mert az FIA egymásnak ellentmondó ítéletekkel akarja befolyásolni a világbajnokságot? Köze lehet mindehhez a Forma-1-ről sorozatot forgató Netflixnek?
ff3lkpgwua826zx.jpg

Ha valami csoda folytán idén a réges-régi lendülettel vágtam volna a szezonnak, a debütáló Szaúdi Nagydíjat jelölném meg töréspontnak: elég, nem csinálom tovább, mégis hányszor írjak még ugyanarról? Folyamatosan fennálló probléma a kényes szituációk szankcionálása, hogy például ami egyszer leszorításnak, az máskor versenybalesetnek minősül (kétéves poszt, de idén minden futamra jut legalább egy), vagy bizonyos helyzetekben büntetik a feltartást, míg máskor nem is jegyzik az esetet. Akár egyazon hétvégén belül. Emlékeim szerint a leterelés/leszorítás megítélésének első enyhítéséhez Max Verstappen kemény manővereinek is köze volt, a következő években viszont többször előfordult, hogy közvetlenül a díjátadó előtt szabtak ki rá dobogós helyezésbe kerülő büntetést. Aztán ismét életbe lépett a Verstappen-szabály és megint engedékenyebbekké váltak a versenybírák, nem csak a névadóval, hanem másokkal is. Azonban 2021-ben a várva várt Hamilton-Verstappen bajnoki párbajjal újabb fordulat történt a színfalak mögött. Pontosabban szinte futamról-futamra újabb fordulat szemtanúi vagyunk, és ugyanott tartunk, hogy ami egyszer leszorítás, az máskor semmi.

Nagy médiavisszhangot vetett egy-egy büntetés vagy éppen annak elmaradása? Sebaj, ha megint találkozik a két érintett, legközelebb máshogy döntünk. Lewis Hamilton a hazai versenyén falba küldi Verstappent? Adjunk akkora büntetést, hogy legalább a dobogóra visszazárkózhasson, úgy is átgázol a mezőnyön a legerősebb autóval. Oh, a vétkes meg is nyeri a futamot?  Lezúzza a khm… kevésbé esélyes mercedeses pilóta a bajnokságot vezető Verstappent a csapattársával együtt? Semmi látnivaló. Monzai roncsderbi, amiben mindkét éllovas benne volt? Adjunk rajtbüntetést Verstappennek, mert tényleg veszélyesen nézett ki a következmény. Csakhogy a szabálykönyv szerint a büntetés kiszabásakor a balesethez vezető körülményeket, és nem magát a következményt kell figyelembe venni. A silverstone-i baleset is rondán nézett ki, ráadásul ugyanabból a versenyhelyzetből indult mint a monzai. És a többi eset, köztük Brazíliával, ahol Verstappen még megúszta Hamilton leterelését, míg a szaúdi városi pályán már nem, mert előnyt is szerzett a kanyar levágásával. Szándékosan mellőzöm a futamhétvégék bármely napján elkövetett feltartásokat, mert legalább ugyanekkora bekezdést megtölthetnék velük.

Akárhogy zárul a szezon, emlékezetes lesz. Bajnokavatáskor mindkét tábor mutogathat az FIA-ra, hogy a másik irányba lejtett a pálya. Hamilton rendelkezne a legtöbb bajnoki címmel, futamgyőzelemmel, rajtelsőséggel, leggyorsabb körrel, továbbá a legbátrabb város és a leghősiesebb anya címével is. Komolyra fordítva a Mercedes ülése nélkül talán Alonso-féle karriert befutó Hamilton a meglévő hét koronájával is maradandót alkotott, nem volna szüksége hátszélre, kapott már eleget. Verstappenről legkésőbb a második F1-es évében kiderült, hogy el fog jutni bajnoki címig, és hogy ez nem rajta, hanem a csapata teljesítményén fog múlni. Mi szólna nagyobbat, ha Hamilton és a Mercedes egyeduralmával zárulna a 2014-ben kezdődött korszak, vagy ha a legvégén megszakadna a sikersorozat? Legalábbis az egyéni címekben, mert a csapatbajnokság jelen állása szerint matematikai esélye maradt a 2013 óta nyeretlen Red Bullnak.ff4e8mmx0awz8-j.jpg

A szezonkibeszélőben vagy a blog Facebook oldalán többször írtam, hogy nem igazán ragadott magával az év, majd később naiv optimizmus helyett a 2016-os hozzáállással ültem le a tévé elé: rekordhosszú a szezon, várjuk ki a végét, fel fog támadni a Mercedes a hátrányából. Nullára olvadt Verstappen előnye az utolsó futamra. Micsoda drámai alaphelyzet állt elő a Netflix F1-es sorozatának finiséhez! Hamilton és Verstappen tábora egyaránt harsoghatja utólag, hogy bizonyos döntésekkel a vetélytárs bajnoki címének kedveztek.

A Netflix streaming szolgáltató 2019-ben indított, tízrészes évadokból álló sorozata a szerintem teátrális Drive to survive – Hajsza a túlélésért címen fut, és a Forma-1 népszerűsítését segíti. Az első évad a 2018-as bajnokság eseményeit dolgozta fel, igaz, a hivatalos ismertetőjét olvasva inkább „rendes”, színészekkel leforgatott sorozatot várnánk:   

Minden egyes vérre menő Forma-1-es futam idején a pilóták, a menedzserek és a csapattulajdonosok magas fordulatszámon élik az életüket – a pályán és azon kívül egyaránt.

Akár egy regény szűkszavú fülszövege, de oké, nem kötelező nézni, én sem teszem. Aki kíváncsi rá, hogyan kínoztam magam pár évvel ezelőtt az F1 világában játszódó regényekkel, IDE kattintson. Zanzásítva: nyomokban valóságot is tartalmaznak. Pár megjelent cikk alapján úgy fest, hogy a drámaibb hatás kedvéért a Drive to survive készítői is előszeretettel nyúlnak bele a valóságba, és hogy ha nem találnak, akkor kreálnak bonyodalmat. Az egyik zárt csoportban és a blog szezonkibeszélőjében ennél is meredekebb elmélet merült fel: a versenyirányítás össze-vissza döntései a Netflix igényét szolgálják. Méghozzá direkt.

Nyugodtan hozzásorolhatjuk a Netflixet is a reklámcsinálókhoz. Az idén döntöttem el végleg, hogy nem fogom bepótolni az F1-es sorozatuk korábbi évadjait sem, nemhogy az ideit megnézzem. Több versenyző is panaszkodott készítőkre, hogy nem hitelesek, legutóbb Verstappennek lett belőlük elege. Felmerült a téma tegnap egy zárt csoportban is. Az egyik csop.társ írta, hogy az egész felhajtás, a sok egymásnak is ellentmondó döntéssel (nem csak a legutóbbi futam, hanem a komplett szezon) a show-nak szól. Erre azt reagáltam, hogy a Netflix tele van pénzzel, csináljon saját fikciós sorozatot, de a valóságot hagyja békén. Ezek szerint a versenybírák már nem csupán a felháborodás hatására döntenek totál ellentétesen futamról-futamra, hanem a kamerák miatt is?

#HistoryAwaits.... a korábbi években is volt "hivatalos" hashtag, vagy csak '21-re találták ki? Az is történelmi lenne, ha Verstappen megállítaná Hamiltont, de erősen a másik oldalra lejt a pálya.” (saját komment a futamkibeszélőben)

Manapság minden sportesemény, amit a tévében látunk, szórakoztató esemény is, miért pont a száguldó cirkuszból maradnának ki a show elemek? Nagyon remélem, hogy a bejegyzés második fele pusztán vad konteó, és nem a netflixes stáb kedvéért alakítják a futamokat botrányosra, mert ez így nem világesemény, hanem szerkesztők irányította reality.

(A képek nem tőlem származnak, és felhasználásukból nem keletkezik anyagi hasznom.)

Vitriol a Facebookon