Német Nagydíj, armageddon a neved
Dacára annak, hogy a Mercedes 200. F1-es futama dicsőség és ünneplés helyett kudarcba fulladt, Lewis Hamilton két ponttal növelte az összetettbeli előnyét. Változó időjárási körülmények, hetvennyolc boxkiállás, érdekességek és következtetések.
Egymás után év versenyének kikiáltott futamok után lecsapott a nagybetűs K.Á.O.S.Z. Hockenheimben, de szenzációhajhász lelkesedés előtt (vagy inkább ahelyett) álljunk meg egy kicsit: fikarcnyit sem tűnik jobbnak a szezon. Akkor sem volna kevésbé lefutott, ha a Red Bull helyett a Ferrari neve mellett állna két győzelem. Nem akarok igazságtalan lenni, vagy kisebbíteni az eredményüket, Christian Horner valóban nem a levegőbe beszélt, amikor azt állította, hogy a negyedik motorspecifikációnak hála hamarosan újra a 2018-as szezon végi formájukba kerülnek. Egymáshoz közel eső győzelmekkel bizonyították, hogy kvázi egyversenyzős felállással is esélyesek a konstruktőri második helyre. Hadd idézzem fel, hogy Helmut Marko legalább öt futamgyőzelemben reménykedett a szezon előtt. Már nem merem azt írni, hogy lehetetlen.
Mercedes: 409 pont
Ferrari: 261 pont
Red Bull: 217 pont
Az egyéni bajnokság sem kevésbé szoros. A sorozatban huszadik alkalommal pontszerző Verstappen gyenge rajttal és öt kerékcserével is olyan versenyzést produkált, ami intő jel azoknak, akik a Hamilton mögötti második helyre pályáznak. Főleg a vezetői hibát vétő Bottasnak. A finn örüljön, ha a tavalyinál is erősebb Mercedesben ülve szégyenszemre nem kap ki másik csapat versenyzőjétől. Sem a kicsúszása nem teheti boldoggá, sem az, hogy Verstappennek eggyel kettővel több győzelme van nála. Nem idén, összesen. Az Ausztrália előtt megígért harapós Bottas helyett van egy fogatlan oroszlánunk. Az egyelőre nem hivatalosan hatszoros világbajnok Hamilton már csak egy kávét kér, nem kell megszakadnia a szezonzáróig. Bottasnak nem csupán a Német Nagydíj versenynapja csapott át armageddonba, hanem a 2020-as ülésével kapcsolatos alkupozíciója is. Már ha van befolyása a témára, mert finoman szólva is vicces, hogy szerinte nincs különbség közte és Hamilton között, megdolgozott a hosszabbításért, vagy ha a Mercedes nem számol vele, szívesen csatlakozna a Ferrarihoz. Megkövetem magam, ha máshogy alakul, de szerintem Bottasnak a Mercedes az első és az utolsó élcsapata. Négy év alatt ezerszer említettem, hogy inkább az éppen karriertemető fázisba került Daniel Ricciardót szeretném pirosban látni.
Lewis Hamilton: 225 pont
Valtteri Bottas: 184 pont
Max Verstappen: 162 pont
Sebastian Vettel: 141 pont
Alig két héttel ezelőtt tarthatatlannak minősítettem a csapaton belüli sorrendet a Ferrarinál. A Silverstone-ban Verstappenbe vágódó Vettelt élete legpocsékabb kimenetelű futamával, a tavaly németországi kiesésével is szembesítették: mindkettőről azt állította, hogy túltette magát rajtuk, és higgadtan kezelte a visszavonulására ácsingózó kérdéseket is. A Német Nagydíj hetében jött egy furcsa nyilatkozatfolyam Charles Leclerc-től az autó futamok óta neki kedvező fejlesztési irányáról, a magabiztosságáról, a helyén kezelendő csapatutasításról, illetve arról, hogy kettejük közül Vettelnek van több veszítenivalója (ami igaz). Az időmérő edzés* után Mattia Binotto kritizálta a németet, amiért túlerőlteti a vezetést. Amikor már majdnem arról kezdtem gondolatébresztőt írogatni, hogy a Ferrari kész feláldozni Vettelt, csak hogy legalább a másik pilótájuknak feküdjön az autó, az éppen negyedik helyen haladó Leclerc lenullázta a futamát. Ugyanazt kellett volna tennie, mint Bottasnak, azaz csökkentenie a lemaradását a csapattársa mögött, ehelyett mindketten magukat vádolhatják, amiért az ellenkezője sikerült. Az autó bírta, Vettel az utolsó helyről felzárkózott a másodikra.
* Binottónak inkább hallgatnia kellett volna a csapat idei leggyengébb időmérője után. Nem foghatta Vettel huszadik és Leclerc tizedik rajthelyét a Németországot is érintő hőhullámra, de az tény, hogy végre több pontot szereztek a Mercedesnél. Csak a Mercedes pontjait elnézve semmire nem elég a folytatásban.
A talán utolsó Német Nagydíj érdekességei:
- több kicsúszó autó pont egy Mercedeses reklámtáblát borított magára, mivel a Mercedes volt a futam névadó szponzora
- Hamiltont a versenymérnöke beszélte le a verseny feladásáról a második hibája után
- inkább nem kommentálom, hogy Hamilton torokfájás miatt akarta kihagyni az időmérőt
- a Red Bull és a Toro Rosso aktuális, illetve ex-versenyzői álltak dobogón, összesen két Honda motoros autóval
- megdőlt a legrövidebb boxkiállás rekordja: Red Bull, 1.8 másodperc
- Pierre Gasly defekt miatt búcsúzott, de egyszer autót is tört a hétvége során
- Hamilton azért úszta meg a második büntetését, mert a számítógép az 50 másodperces kiállását is biztonsági autó mögötti haladásnak észlelte. A vitatott boxutcába hajtását vészhelyzetnek minősítették. Hm… jó, legyen. Ettől még nincs mentsége a tavalyi füvön áthajtásnak.
- az Alfa Romeók büntetése nélkül Hamilton nem szerezhetett volna pontot
A többiek:
Renault: kettős kiesés. Ricciardo motorja elfüstölt még az esős körülmények között, míg a körökön keresztül előkelő helyeken haladó Nico Hülkenberg összetörte az autóját, aki így a 169. futamán sem végzett dobogón.
Haas: a silverstone-i katasztrófa után kettős pontszerzés a hetedik-nyolcadik helyeken. Állítólag Romain Grosjean év közben repülhet a csapattól.
McLaren: Lando Norris kiesett, Carlos Sainz ötödik lett.
Racing Point: Lance Stroll is dobogóesélyes volt, végül meg kellett elégednie a negyedik hellyel. Sergio Perez a top10-ből rajtolt, de a futam első kiesőjeként jegyezték.
Alfa Romeo: kettős pontszerzés helyett utólagos harminc másodperces büntetés, amiért a rajtrácson tiltott kuplungbeállítással kapcsolatos információt kaptak a rádión.
Toro Rosso: erős verseny, kettős pontszerzés. Alex Albont a hatodik helyen intették le, Danyiil Kvyat viszont megszerezte pályafutása harmadik dobogós helyét, ami a csapat történetének második legjobb eredménye.
Williams: Robert Kubicának is kedvezett az Alfa Romeók megbüntetése, a lengyel előreléphetett a tizedik helyre, így közel kilenc év után újra pontszerzőként jegyzik. Lehet, hogy F2 kategória a Williams, de idén még minden futamot befejeztek.
Ez történt tavaly, amikor Vettel a safety car mögött kiesett az élről, és Hamilton a tizennegyedik helyről rajtolva megnyerte a versenyt.
(A képek nem tőlem származnak, és felhasználásukból nem keletkezik anyagi hasznom.)