Seregszemle 2020 – Kibekkelésre játszani

A csapatok készen állnak a barcelonai tesztre, megérkezett az új szezon, az utolsó év a jelenlegi technikai szabályrendszer szerint. Lewis Hamilton hetedszer, Max Verstappen először, vagy valaki más örülhet a végén? És hogy kerül a Forma1-be egy birodalmi lépegető (AT-AT)?

A blog régi olvasói tudják, hogy nem csak a szezonzáró poszttal, hanem egy-két futamtól eltekintve a 2019-es szezon teljes második felével adós maradtam, és igazából a kivételeket sem lehet rendes összefoglalónak hívni. A korábbi évekhez képest rekord kevés, mindössze tizenhat bejegyzés fut a szezon címkéje alatt, és 2020-ra sem merek többet ígérni. De elég, nem akarom az összes posztot telesírni, amiért saját elhatározásból bedobtam a törölközőt, és amiért csak az bánt, hogy három hónapig nem is hiányzott a blogolás. Az unalmas önismétlésbe forduló magyarázkodás helyett nekifutok az F1-es sajtó tollából téli szünet óta csepegő Hamilton-Verstappen csatára felhúzott idénynek.

Kezdésként elmesélem, miért van deja vu-m. Más is emlékszik, mennyire nem egyezett az elmélet és a gyakorlat a 2019-es előzést megkönnyítő aerodinamikai újításokkal kapcsolatban? Hogy a teszteken egyértelművé vált, miért nem szabad a 2021-es változások főpróbájaként tekinteni a Mercedes soron következő bajnoki címét az ezredik nagydíjhétvégét is magába foglaló hetvenedik szezonra, hiszen már a tárgyalóasztal mellett is látszott, hogy kudarcra ítéltetett? Elvégre mitől tekinthetnénk sikeresnek, ha szurkolói hovatartozástól függetlenül zsinórban NYOLC Mercedes győzelmet kaptunk az arcunkba az év első nyolc versenyhétvégéjén?

„A csapatvezetők hosszú tárgyalások után a legutolsó pillanatban szavazták meg, amikor már muszáj volt kijelölni a következő évi irányvonalat, hogy hozzálássanak a fejlesztéshez. Ha nem hozza a várt eredményt, maradnak a mi megmondtuk, hogy csak pénzkidobás lesz szólamok, és a következő két szezon tulajdonképpen a szemünk láttára élesben lefolytatott tesztelés lesz, miközben ugyanazokat a panaszokat halljuk, mint 2014 óta bármikor. Befoghatatlan Mercedes. Feleslegesen hajtó Ferrari. Mindig-a-motorszállítónk-a-hibás Red Bull*. Száz pontokkal messzebbről kiabáló középmezőny. Életükért küzdő egykori nagy nevek.” – Seregszemle 2019.

A Hondára váltó Red Bull* az erőforrása helyett az év első felében a kettes számú versenyzőjét ostorozta, majd a pilótacserével elérték, hogy csupán kétpontnyi deficittel zárjanak a 2018-as teljesítményükhöz képest. (Zárhattak volna pozitív tartományban is, ha az akkor már világbajnok Hamilton nem alakított volna kamikázét Brazíliában.) Az idézett szöveg összes többi felsorolt elemével, különösen az életükért küzdő csapatok gondjaival ebben az évben is számolhatunk. A 2021-es csomag elfogadását kísérő tárgyalássorozatot is időhúzások és vétók kísérték, így nem csoda, hogy a kibekkelés az első szó, ami 2020-ról eszembe jut: azaz jön valami jobb, csak bírjuk ki addig. Már a hat naposra csökkentett szezon előtti tesztelésből is a csapatok preferenciáira próbálunk következtetni, vagyis kik lesznek azok, akik aktuális kihívásokra koncentrálnak, és kik azok, akik mintegy feláldozva az idényt az új korszakra fordítják az energiáikat.

1, Haas F1 Team

Versenyzők: Romain Grosjean, Kevin Magnussen

Az amerikai csapat harmadik éve vezeti a szivárogtatások/ bemutatók sorrendjét, így most is ők tárták a nagyközönség elé az első képeket. Már nem szponzoruk a zavaros hátterű és buta marketingfogásokat alkalmazó Rich Energy italgyártó, így a csapat visszatért a 2019 előtt megszokott szürke dominálta színvilághoz. A 2018-as konstruktőri ötödik helyezés után akkorát zuhantak, hogy volna hová előrébb lépniük az ismét egy véletlenszerűen kiválasztott Ferrarira hasonlító VF-20-ra keresztelt autóval. Az előző sorszámúval fennállásuk leggyengébb eredményét produkálták, és egyedül a szintén legerőtlenebb formáját mutató egypontos Williamst tudták megverni. Ha az amerikaiak bíznak abban, hogy tanultak a hibáikból és visszatérhetnek a középmezőnybe, miért nem terjesztik ki az egyik legfontosabb változóra is? Értem ez alatt, hogy negyedik éve változatlan versenyzőpárossal állnak rajthoz, és körülbelül azóta keresem, milyen rejtélyes erő tarthatja Grosjeant a csapatnál.

2, Mercedes-AMG Petronas Formula One Team

Versenyzők: Valtteri Bottas, Lewis Hamilton

Csont nélkül meglesz a hetedik bajnoki címük vagy fel kell állniuk a díszpáholyból? Jó lenne, ha nem csak felállnának, hanem el is hagynák a kényelmes székeiket, de egyelőre annak is örülnék, ha nem a tavalyi úthengerrel indítanának, vagy ha 700 pont alatt nyernék a bajnokságot. A leheletnyi bordóval kiegészült, mindenki másnál alacsonyabb hasmagasságú W11-en elsőre nem a plusz szín, hanem az aránytalanság határát súroló keskeny orrkúp tűnik fel. Egyben van az egész autó, és régen megtanulhattuk, akkor sem szabad a szemünknek hinni, ha a köridők alapján nem dominálnak. Sokszor futnak eltérő programokat, és a végén olyan megbízhatósági mutatókat villantanak, amire csak annyit tudunk kinyögni, hogy ezt hogy? Ezért alaptalan az a téli pletyka, miszerint az egy évvel ezelőtt vezetőcserén átesett Daimler képes lenne tollvonással elintézni az aranytojást tojó F1-es projektjét. Senkit ne tévesszen meg, hogy Hamiltonnak lejár a szerződése, maradni fog. Ha megnyeri a hetedik bajnoki címét, azért, ha nem nyeri meg, akkor azért. Ismét olvashattuk, hogy Toto Wolffék Bottasszal is számolnak (hogy aztán az történjen, ami minden évben szokott, nem most jöttünk le a falvédőről), de miután év végén könnyen előfordulhat, hogy integethetünk a gyári Renault-nak, Wolff elkezdhetne szemezni a felszabaduló Daniel Ricciardóval.

3, Scuderia Ferrari Mission Winnow

Versenyzők: Charles Leclerc, Sebastian Vettel

Tavaly ilyenkor még mattot adtak volna a mezőnynek, de játék közben őket söpörték le a pályáról. Néha rossz stratégiával önmagukat, megint párszor a versenyzőik saját magukat, vagy minden csapat rémálmaként egymást. A hatodik ferraris évére készülő Vettel és a fél év után falkavezérségre törekvő Leclerc között idén sem számítok kevesebb összecsapásra, mégis hamarabb elhiszem, hogy sikerült elsimítani a versenyzők színfalak mögé szorított viszályát, minthogy a tavalyi hibák kiküszöbölésére, ám alapjaiban megújult konstrukciónak ígért SF1000 kihúzza őket az évek óta mélyülő gödörből. A Mercedestől eltérően a gép elejét alig, míg az autó hátsó traktusát kifejezetten szűkre szabták, de azt olyannyira, hogy a cápauszony valósággal uralja a hátsó szárny előtti elkeskenyedő területet. A vezetőszárny terelő elemeinek dőlésiránya a tavalyit idézi, ezek szerint máshol igyekeznek nagyobb leszorítóerőre szert tenni. Élesben kiderül, van-e igazságtartalma annak a januári károgásnak, hogy aerodinamikai gondokkal küzdöttek a próbapadon. Egy másik szóbeszéd szerint az olaszok lemásolják a Mercedes tavalyi taktikáját, és rögtön A-B verzióban átépíthető, a matt piros mélyebb árnyalatára festett autóval érkeznek a tesztre.(a képet le fogom cserélni)

4, Aston Martin Red Bull Racing

Versenyzők: Alexander Albon, Max Verstappen

Adrian Newey és tervezőcsapata kitett magáért, az RB16 orrkorrekciójának végeredménye egy agyonműtött plasztik rémére hasonlít, de a 2014-ben pályára gurult vizuális borzalmak után már semmilyen megoldáson nem akad fel a szemem. Ugyan év végével a csapat és az Aston Martin útjai szétválnak, nem hinném, hogy ez az előre látható esemény bármilyen akadályt állítana a Red Bull bajnoki ambíciói elé. Az osztrákok világuralma óta eltelt hat szezon során elfogyasztották azt a versenyzőt, akinek a sikereiket köszönhették, valamint az utódjának (vagy egy korábbi ausztrál utódjának) szánt ausztrált, továbbá két szárnysegédet, hogy a még mindig legfiatalabb világbajnoki címre esélyes Verstappennel megtörjék a Hamilton-korszakot. Nem csak talán, hanem tényleg a levegőben lóg, hogy ha a konstruktőri versenyben nem is, de konstans teljesítménnyel egyéniben fogható lehet a Mercedes. Fontos megjegyezni, hogy Verstappen figyelmét semmilyen csapat ajánlata nem terelheti el, ugyanis a téli szerződéshosszabbításával évekre kiiratkozott a pilótakeringőből.  

5, Renault F1 Team

Versenyzők: Esteban Ocon (csapatújonc), Daniel Ricciardo

Vajon a Williams-szindróma előjele, hogy az R.S.20 névre hallgató modellt még virtuálisan sem mutattak be rendesen, holott sajtótájékoztatót szerveztek az esemény köré? Egyértelmű, hogy jelen sorok írásához képest néhány nappal korábban jókora csúszásban lehettek a fejlesztési tervben. Kár, hogy az egykori Renault, majd Mercedes tesztpilóta, végül ismét a Renault kötelékébe kerülő Ocon optimista nyilatkozata az elmúlt évek legnagyobb lépéséről nincs összhangban a tapasztaltakkal. Az egyéves kényszerszünet után mezőnybe visszatérő francia és a szerződése második terminusát megkezdő Ricciardo egy karcsúsított, egyenes orrú autóval vághat a célokban nem szerénykedő 2020-as szezonnak. Szép, de mennyire reális cél mérsékelni a top3 mögötti lemaradásukat, amikor az azonos motorral futó McLaren úgy ment át rajtuk tavaly, mint kés a vajon? A kibekkelés egyik főszereplői lehetnek, feltéve, ha nem úgy kívánják véghezvinni, hogy a nyári szünet körül bejelentik, hogy ha igény van rájuk, akkor motorszállítóként még folytatják, de gyári csapatként – megint – lehúzzák a garázsajtót.Bejáratáson

6, McLaren F1 Team

Versenyzők: Lando Norris, Carlos Sainz

A sötétebb narancs és matt festésre váltó MCL35 tervezése során a pengevékonyság lehetett az egyik hívószó. Rajtuk kívül a Racing Pointon, az Alfa Romeón, és a nevében megújult Toro Rossón, illetve ahogy idéntől nevezik, AlphaTaurin látni ennyire kicsire hagyott cápauszonyt. Messzire jutottak a második Honda-korszak óta. Miután Fernando Alonso magával vitte az őt mindenhová üldöző szerencsétlenséget, az általa beprotezsált Sainz Brazíliában a pódium harmadik fokáig repítette a McLarent. Lényegtelen, mi köze volt mindehhez Hamilton Red Bullt romboló előzésének, a csapat konstruktőri negyedik helye e dobogó nélkül is meggyőzőbbnek tűnt volna a Renault 2018-as negyedik helyéhez képest. Természetesen jó lenne boxutcai elévágások helyett minél több test-test elleni csatát látni a középmezőnyben, csakhogy ameddig azt látjuk, hogy egyik hétvégén egyik csapatnak kedvez a szerencse, másik hétvégén másiknak, a középmezőny dominálásért is keményen küzdeni kell.

7, Alfa Romeo Racing Orlen

Versenyzők: Antonio Giovinazzi, Kimi Raikkönen

Már megint egy csúnya orr… Idén is Valentin napi tesztfestéssel mutatkozott be a tesztektől már az ismerős bordó-fehér színezetű festést felöltő C39. Értem a névadó Orlen kiemelését, a fejlesztőpilótának érkezett Robert Kubica hozta magával, csak éppen minden pénzért lehajolunk érzést kelt egy ilyen nagynevű gyártóval kapcsolatban. A középmezőny szétaprózódása annak második felét is érinti, mert ugyan sokat köszönhettek a két 2019-es káoszfutam közül a Brazil Nagydíjnak, amikor is a büntetések kiosztása után negyedik és ötödik helyen jegyezték a versenyzőiket, az ott megszerzett huszonkét ponttal is légüres térben maradtak: a Haas nem veszélyeztette őket, de ők sem a Racing Pointot. Sokan pontosan azért szőnek álmokat a 2021-es változások köré, hogy nem lehet, hogy az utolsó csapatok között is arányaiban akkora legyen a különbség, mint a top3 és a B liga között. Álcázva 

8, Scuderia AlphaTauri Honda

Versenyzők: Pierre Gasly, Danyiil Kvyat

Nevettem, amikor a bekezdés elejét írtam. A Toro Rosso felvette a Red Bull divatmárkájának nevét, így logikus, hogy az autó az AT01 nevet kapta. Mondtam magamban, az AT nem egy Star Wars jármű kódneve? De, a birodalmi lépegetőké! (Katt a linkre, egy grafikus F1-esített egy birodalmi lépegetőt.) Várható volt, hogy nem csak a név, de a festés is változni fog, de ekkora egyszerűsödésre nem számítottam. Az első felbukkanása, 2017 óta szerettem a vibráló kék dizájnt, de a sötétkék-fehér sem rossz. A csapat két versenyzőjét összeköti, hogy mindkettejüket szezon közben rúgta ki a Red Bull (Kvyatot még a RB-programból is kitették!), és mivel évről-évre fogy az utánpótlás, akár még vissza is ülhetnek a nagy csapatba. Feltéve, ha Albon náluk is jobban magára haragítja Helmut Markót. A 2019-es káoszfutamokon mindegyikén egy-egy Toro Rosso pilóta örülhetett régóta váratott újabb, illetve Gasly esetében első F1-es dobogós helyezésének. Nyilván kiegyeznének minimum ennyivel 2020-ban is, csak éppen egy több hónapos nem is olyan apró információmorzsa alapján a szabályváltozások tárgyalásának idején felvetődött a külső forrástól vagy gyári csapattól megvásárolható alkatrészek szigorúbb szabályozásának ötlet is. A partneri együttműködés betiltása legnagyobb hátrányban a Haast érintené, az AlphaTauri a kezdeti éveikhez képest már egészen levált a Red Bullról, de a fiókcsapatok kényszerített önállósodása több alakulatot is választás elé állíthat.

9, BWT Racing Point F1 Team

Versenyzők: Sergio Perez, Lance Stroll

Névadóvá lépett elő a csapat alapszínét adó BWT, amely nevet valószínűleg most írtam le teljes hosszában először és utoljára. Tanulhatjuk újra, ha a jövőben az Aston Martin is beleszól a nem is olyan régen Force Indiának hívott istálló hivatalos megnevezésébe. A csapat rangidős versenyzőjének számító Perez szerint minden adott ahhoz, hogy az idei legyen a legsikeresebb évük. A mexikóit hosszú távú szerződés köti a csapathoz, ám egy a téli szünet alatt kikerült interjú alapján mégis azt lehetett olvasni, hogy a pályafutása idő előtti befejezését sem tartja kizártnak. Érdekes volt annak tudatában olvasni, hogy a 2019-ben az egész mezőnyből sokáig csak a mexikói rendelkezett hosszabb távú szerződéssel. Először kémfotón bukkant fel az RP20, amin rögtön látszódott, hogy keskenyebbre tervezték az autó mindig hangsúlyos orrát, valamint úgy tűnik, hogy a Haasnál is meredekebben emelkedik a padlólemezük. Előzetesen a Racing Pointot is az idei szezont legszívesebben kihagyó csapatok közé sorolom.

10, ROKiT Williams Racing

Versenyzők: Nicholas Latifi (F1 újonc), George Russell

A nem szűnő anyagi gondjuk egyik mutatója lehet, hogy Monisha Kaltenborn díjat érdemlő mennyiségben szerződtettek fejlesztőpilótát, de ha ez a lépés annyit segít nekik, hogy időben megkezdik az első teszthetet, már megérte. Az FW43 is karcsúsodott a 2019-es formájához képest, de nem tudok elmenni a retro hatást keltő megújult színe mellett. Esküszöm, láttam már valahol, ha nem régi F1-es gépen, akkor utánpótlás-szériában. A megbízhatósággal tavaly nem volt alapvető problémájuk, mégis az történt, hogy a sokat emlegetett Német Nagydíj mázli pontjával is történelmük leggyatrább eredményét produkálták. Ha nem sikerült megállítani a szakembereik elvándorlását, a mai mércével túlkoros újoncnak számító kanadai Latifinek és a vélhetően Bottas ülésére ácsingózó Russellnek nem sok lehetősége nyílik az utolsó helyeken bizonyítani.

Ami a versenynaptár változásait illeti, az 1985 után visszatérő Holland Nagydíj nyitja az európai szakaszt, amire minden bizonnyal az összes jegyet eladták vagy hamarosan el fogják adni. Bár két helyszínnel bővült a naptár, a koronavírus-járvány miatt máris ugrott minden idők leghosszabb szezonja: törölték az áprilisi Kínai Nagydíjat, és a másik debütáló, Vietnam is követheti. Amennyiben Vietnam is kiesik, négyhetes szünet vár a mezőnyre és a nézőkre a szezon első negyedében.

Vitriol a Facebookon

(A képek nem tőlem származnak, és felhasználásukból nem keletkezik anyagi hasznom.)