Kinél szakadt el a cérna?
Sebastian Vettel és Charles Leclerc egymást vádolja az ütközésért, a csapatuk mindkettejüket. A szezon utolsó előtti fordulóján bekövetkezett, amire kezdettől fogva számítani lehetett. Mondjuk nem arra, hogy Pierre Gasly nem a Red Bull pilótájaként áll dobogóra.
Szeptember végén az Orosz Nagydíjról írtam utoljára külön posztot, mindössze pár héttel azt követően, hogy eldöntöttem, elég volt a blogolásból. Akkor is a Ferrarin belüli viszonyokat taglaltam, hiszen ha ennyi figyelmet szenteltem nekik 2019-ben, eldöntöttem, hogy ezt a cselekményszálat végigviszem. Itt az újabb állomás: a tűzszerész több hónap munka ellenére csődöt mondott, a bomba felrobbant. Szocsi és Szingapúr környékén különösen levegőben lógott az armageddon, és bár annál is korábbra vártam, pont akkor következett be, amikor a csapat elvesztette a nyári szünet óta tartó lendületét. (Az esélytelenné válásuk okait most hagyjuk.) Az FIA senkit nem vont felelősségre az ütközésért, pedig azt hittem, Vettelt hozzák ki felelősnek, és rajtbüntetést és/vagy legalább két büntetőpontot kap érte. Mindenesetre tálcán nyújtotta az összetett harmadik helyet a futamot nyerő Max Verstappennek, mert ha megszakad, akkor sem érheti utol harminc pontos hátrányból a hollandot. Aligha ússzák meg csapatutasítás nélkül a szezonzárót, ugyanis csak Vettel írta ki magát a bronzversenyből, Leclerc továbbra is esélyes maradt. Nem kell hozzá nagy képzelőerő kitalálni, melyik piros autó lesz a csapatutasítás kárvallottja Abu Dhabiban.
Vettelt a 100. ferraris versenyén temette be a lavina, holott a szingapúri győzelmével úgy tűnt, lehiggadt. Az azóta eltelt hétvégéken két műszaki hiba árnyalta az eredményeit, de a lényegen nem változtat: ő már nem a Ferrari jövője. Elmúlt éveit elnézve azoknak is lehet hiányérzete, akik egy percig sem szurkoltak neki. Bármikor vonul vissza, ürességet hagy maga után: tábortól függően azt az érzést, hogy ebben a karrierben vagy több volt, vagy az is felesleges, amit elért. Mire lett volna elég száz futam? Legalább egy világbajnoki címre, vagy legalább megmutatni, hogy az első négy bajnoki címét senkinek nincs joga megkérdőjelezni. Az idei év vége ötödik helye annyiban különbözik a 2014-estől, hogy idén képes volt győzni, de hogy a 2019-es éve rosszabb megítélést kap az utókortól, mint amikor Daniel Ricciardótól kapott ki, arra már most fogadnék. Érdekesség, hogy Ricciardóval sosem akaszkodott össze, hiszen kifelé kívánkozott a Red Bullból. Az idei Vettel még nem akarna távozni, de már nem maradt eszköze és ideje meggyőzni a Ferrarit, hogy ő az alfa. Kíváncsi vagyok, hogy ha tényleg létezik kilépési záradék Vettel szerződésében, az tartalmazza-e, hogy mikor dönthet úgy a csapat, hogy akkor ők köszönik meg az elmúlt éveket. Vettel vagy nem lesz jövőre a mezőny tagja, vagy kettesszámú státuszba kényszerül.
Tetszett ez a Német Nagydíj beütésű totógyilkos verseny.
- még a Valtteri Bottas kiesése okozta káosz kitörése előtt felírtam, hogy Verstappen teljesen megérdemelten lenne harmadik az összetettben. A hollandnak ugyanannyi győzelme van, mint Vettelnek és Leclerc-nek együttesen, pedig egy darabig úgy tűnt, nem teljesül az a jóslatom, hogy a Red Bull majd feltámad a szezon második felére és erőből legyőzi a Ferrarit.
- Vettel jelezte, hogy a második SC fázis alatt kiállhatnának cserélni, de nem derült ki, a csapat miért vetette el az ötletét.
- Lewis Hamilton SC utáni rajtja hagyott kivetnivalót maga után: előbb a gázra, majd a fékre lépett, ami ezek szerint belefért a szabályos kategóriába
- Hamilton Alex Albont a legjobb F1-es redményétől, a Red Bullt egy kettős dobogótól fosztotta meg. Ha Verstappent korábban kétszer is kizavarták a pihenőből díjátadó ceremónia előtt, Hamiltont miért nem?
- Albon helyett az utolsó (!) helyről rajtoló Carlos Sainz zsebelte be a harmadik helyért járó trófeát, kár, hogy csak utólag. Sainz, aki végül nem red bullosként állhatott dobogóra, hanem a McLaren versenyzőjeként. A csapatnak ez közel ötéves szünetet jelentett.
- ki hitte volna a szezon előtt, hogy Gaslyt és Verstappent nem csapattársakként látunk az első két helyen?
- a bajnokság az ötödik helytől lefelé még nyitott. Ha úgy alakul, hogy két dobogós helyezés ellenére a Toro Rosso a Renault mögött végez, akkor sem a Renault marad meg a fejemben erősebbként. Vagy úgy általában vett erősként.
- inkább Vettel felelőssége a koccanás, mint Leclerc-é, mégis úgy kommunikál a Ferrari, mint a Red Bull 2018-as bakui összeütközés után. Mindkét pilóta hibás, Ricciardo bevetődött, Verstappen nem tért ki, blabla, de később Ricciardo félmondataiból kiderült, hogy az ausztrált vádolták.
- Robert Kubica kerékcsere utáni kiengedése is érdekes volt, született már összeesküvés szándékosságról? :D
Ez történt tavaly, amikor a lekörözött Esteban Ocon és a versenyt elvesztő Verstappen lökdösődtek kicsit díjkiosztó előtti mérlegelésen a francia hülyesége miatt.
(A képek nem tőlem származnak, és felhasználásukból nem keletkezik anyagi hasznom.)