Seregszemle 2019 – Mattot adna a Ferrari

A csapatok inkább szkeptikusak, mint lelkesek: az erőviszonyok nagy valószínűséggel nem az előzést könnyítő aerodinamikai csomagtól fognak újrarendeződni. Öt év Mercedes uralom után sem látszik a fény az alagút végén.

A 2019-es szabályváltozások a 2021-es nagy módosításcsomag főpróbájának tekinthetők, és sehol sem olvastam, hogy valaki lelkesedett volna érte. A csapatvezetők hosszú tárgyalások után a legutolsó pillanatban szavazták meg, amikor már muszáj volt kijelölni a következő évi irányvonalat, hogy hozzálássanak a fejlesztéshez. Ha nem hozza a várt eredményt, maradnak a mi megmondtuk, hogy csak pénzkidobás lesz szólamok, és a következő két szezon tulajdonképpen a szemünk láttára élesben lefolytatott tesztelés lesz, miközben ugyanazokat a panaszokat halljuk, mint 2014 óta bármikor. Befoghatatlan Mercedes. Feleslegesen hajtó Ferrari. Mindig-a-motorszállítónk-a-hibás Red Bull. Száz pontokkal messzebbről kiabáló középmezőny. Életükért küzdő egykori nagy nevek. Nekem ebből bőven elég volt, panaszáradatom megtekinthető bármely korábbi posztom alatt. Nem ígérem, hogy 2019-ben befejezem a károgást, elvégre ez itt még mindig az F1Vitriol, és nem az F1Cukormáz blog, de próbálok az egyes csapatfőnököknél pozitívabban állni az évhez, elvégre történt annyi izgalmas személycsere, hogy bőven találhatok elemezni való témát arra az időszakra is, amikor éppen leül a szezon.

(Forrás: @F1)

A legfontosabb szabályváltozások:

- jelentősen egyszerűsödött a vezetőszárnyaktól várják a legtöbbet: kevesebb elemből áll, plusz a szárnyvéglapok egy vonalba kerültek a kerékkel.

- a levegő nem áramoltatható keresztül az első tengelyen, ezért egészen egyéni szárnylap megoldások születtek.

- a hátsó szárny újbóli emelése, szélesítése

- nyitáskor nagyobb lesz a DRS

- csökkenteni akarják az üzemanyaggal való spórolást

- ötre csökkent a gumikeverékek száma, hétvégenként háromféle áll rendelkezésre (plusz az esőgumik)

- kintebb került a visszapillantó tükör  

- az autó súlyát pilóta nélkül mérik

+ megerősítették a sisakokat, ami a rostély szűkebbre szabását vonta maga után

2018 a halo körüli fanyalgással és két négyszeres világbajnok összecsapásával kezdődött, és nem pusztán annyival végződött, hogy a nézők többségének már fel sem tűnt a fejvédő elem, vagy hogy az immár ötszörös világbajnok páholyból nézze, hogy legfőbb vetélytársa új kihívást kapott. Aztán nehogy egy nevető harmadik legyen a befutó. Nem az, akire mindenki gondol a nevető jelzőt olvasva, de mint ahogyan a tavalyi seregszemle végén is megjegyeztem, szeretnék meglepődni. Ha pedig a papírforma másik oldala érvényesül a hetvenedik F1-es szezonban, nem virágnyelven fogok örülni.

A felsorolásban a csapatok a hivatalos megnevezését használtam, és kiemeltem az F1 újonc/csapatújonc/ versenyzők nevét.

1, Rich Energy Haas F1 Team

Versenyzők: Romain Grosjean, Kevin Magnussen

Háromévnyi szürke lopakodó után fekete-arany lopakodó külsőt öltött magára a mezőnyből legelsőként bemutatkozó VF-19. A szürke Haas árnyalatának vége, a névadó szponzor igazi klasszikust, az eredeti Lotust szándékozott megidézni. De még milyen szponzor! Az energiaitalokat forgalmazó és a Red Bull babérjaira törő Rich Energy olyannyira zavaros háttérrel rendelkezik, hogy a szarvasagancsos logója miatt máris beperelték védjegybitorlásért. Sőt, amikor a Force Indiáért is érdeklődtek, amikor az eladóvá vált, a Force Indiai csődbiztosai komolytalannak minősítették a Rich Energy ajánlatát. Kicsit én is így vagyok a Haas pilótapárosával, pontosabban az egyik felével. A négyéves amerikai istálló (szinte még most írtam ezt a posztot) három éve ragaszkodik a versenyzőpárosa egyben tartásához. A fékekre, gumikra, szélre, többi versenyzőre, de főleg Marcus Ericssonra, a kerékvetőkre stb. kényes Grosjeannal, és a mezőny egyik rosszfiújának tartott Magnussennel nem lesz egyszerű megőrizni a 2018-as konstruktőri ötödik helyüket, ugyanis pont az ötödik hely környékére várható a legnagyobb küzdelem a középcsapatok között.

2, Scuderia Toro Rosso (Red Bull Toro Rosso Honda. Basszus…)

Versenyzők: Alex Albon, Danyiil Kvyat

A szabályok lazulását kihasználva a Red Bullal ismételten jobban összedolgozó STR14-et nem igazán várom a középmezőnybe. Franz Tost csapatfőnök még decemberben tett egy merész nyilatkozatot, miszerint az ő autójukat is hajtó Honda erőforrás már a 2019-es szezonban utoléri a Mercedest. Ugyanazt a motort kapják a Hondától, mint a Red Bull, amit év elején még el is hiszek. Bőven van hová fejlődniük a kilencedik helyről, ám ha a két csapat szorosabb együttműködése azt takarja, hogy feláldozzák a Toro Rosso pilóták versenyét, hogy például motormódokat teszteljenek a Red Bullnak, akkor 2019-ben is sereghajtók lesznek. Az F2-ből érkező thai újonc úgy lett befutó, hogy egyszer már kitették a Red Bull junior programból. Csapattársát úgyszintén, méghozzá elég emlékezetes és ocsmány módon. 2016-2017-ben nem tartották elég jónak, most hirtelen megint az az álláspontjuk, hogy Kvyat van olyan jó versenyző, hogy megérdemeljen egy újabb esélyt. Úgy harmadjára. A junior programjuk szinte kifújt, Kvyat pedig a legutolsó elzavarása óta megjárta a Ferrari fejlesztő pilóta szerepét (vezette is a Ferrarit a fioranói tesztpályán), úgyhogy az adatáramlás felől fújhat a szél, ha megkapargatjuk az ismételten nekiszavazott bizalom felszínét.Bejáratáson

3, RoKiT Williams Racing

Versenyzők: Robert Kubica, George Russell

A Martini távozásával sem maradt névadó szponzor nélkül a Williams. A RoKiT elvileg saját márkájú mobiltelefonokat (is) forgalmaz, és Kubicával is érkezett egy nagyobb összeg, de így is elég sok hely üresen maradt a festésében megújult FW42-n. Rosszabb hír, hogy szakemberek is távoztak a csapattól, köztük a még Felipe Massával érkező Rob Smedley-vel együtt. Mindössze hét ponttal, abszolút utolsó helyen fejezték be a 2018-as szezont, és az elmondásuk alapján tervszerűen haladó fejlesztések ellene nem sok esélyt adok neki, hogy idén elmozdulnak a mezőny végéről. Ráadásul egy komplett hibrid korszakot kihagyó, tulajdonképpen fél kézzel vezető veteránnal és egy F2-es bajnoki címmel érkező újonccal kellene visszatérniük a középmezőnybe. Kedveltem Kubicát, annak idején a Ferrariban is elképzeltem. A lengyel is tudja, hogy nehezebb feladat lesz bent maradnia a Forma-1-ben, mint visszatérnie, és hogy a mostani újonc pilóták sokkal felkészültebben mutatkoznak be, mint amilyen szinten az ő generációja tette. A Mercedes egyik utánpótlás-versenyzőjének számító Russellnek sem lesz egyszerű dolga, az ő távlati célja egyértelműen Valtteri Bottas ülése, ahhoz viszont nem lesz elegendő egy pontszerzésre is közel esélytelen csapatnál edződnie.

4, Renault F1 Team

Versenyzők: Nico Hülkenberg, Daniel Ricciardo

Sokat elárul a szabályváltozásokhoz fűződő viszonyukról, hogy nyilatkozataikban már nem olyan kicsengéssel beszélnek a top3-ról, mint a korábbi években. Nem csoda, hiszen semmi sem valósult meg a 2016-ban kitűzött hároméves céljukból: ugyanannyi dobogós helyezést szereztek, mint győzelmet. Nullát. Amikor pedig végre dobogóra és győzelmekre képes versenyző érkezett a köreikbe, visszább vesznek a célokból, és a status quo fennmaradását emlegetik. Helyén kezelendő a 2018-as konstruktőri negyedik helyük, mert nem mutattak túl sok erőt, viszont amekkora szakadék tátongott a harmadik helyezett Red Bull és a Renault között, abban bőven elfértek volna harmadiknál jobb pozíciók. Legyünk őszinték, a csapatújonc Ricciardónak szól a főnökük legjobb versenyzőpáros tartalmú hízelgése. Még őszintébben, és nem csak én állítom: az ausztrál idén ledöntheti a Hülkenberg-mítoszt, a német nem örök ígért, hanem egyszerűen ennyire képes. A többször emlegetett szeretnék meglepődni kívánság Hülkenbergre is vonatkozik, ha dobogós helyre kormányozza az RS19-et, őt is méltatni fogom érte. Mivel pozitívan elfogult vagyok Ricciardóval, a méltatás mennyiségének eltérő jogát fenntartom :) 

5, Mercedes-AMG Petronas Motorsport

Versenyzők: Valtteri Bottas, Lewis Hamilton

A címvédő alakulat jobb gumikezelést és hatékonyabb motort ígért, amit a vetélytársaik vehetnek fenyegetésnek is, ugyanis ezen a két területen volt tavaly hiányosságuk. Nyolcvannégy ponttal nyerték a bajnokságot, mi lett volna, ha minden 100%-on működött volna? Az a helyzet, hogy szavukat sem hiszem, amikor panaszkodnak. Decemberben még azzal vonták magukra figyelmet, hogy elterjesztették, mekkora késésben vannak a motorral, februárban meg azzal, hogy pontosan tudják, hogy a dominanciájuk megtörésére irányul minden szabályváltozás, és félő, hogy idén elveszíthetik a bajnokságot. Megint hülyének néznek mindenkit a felesleges hangulatkeltéssel. A hosszabb tengelytávhoz harmadik éve ragaszkodó W10 is tarolni fog, a csapatbajnoki címük pedig Bottas helytállásán fog múlni. A 2018-at élete legrosszabb évének nevező finn gyakorlatilag ultimátumot kapott Toto Wolfftól, miközben az elvárásai ha lehet, még nagyobbá váltak. Nem létezik olyan, hogy egy Mercedeshez hasonló autóval valaki képtelen legyen nyerni. Mi sem mutatja jobban, mennyire fogy Bottas körül a levegő, mint hogy olyan személyes támogatója bontott vele szerződést a téli szünetben, amely a Williamses évei óta szponzorálta. Rég volt már, amikor a Mercedesnél engedték a házon belüli csatát, tehát nem kell jósnak lenni hozzá, hogy aki megakadályozza, hogy H5miltonból Hamilt6n legyen, az a személyt nem a másik türkiz-ezüst autóban fog ülni. Az autó festése egyébként máris világbajnok, inspirálódhatott volna tőlük a Williams.

6, Aston Martin Red Bull Racing

Versenyzők: Pierre Gasly, Max Verstappen

Mindkét fél a saját igazát hangoztatja. A Renault-nál azt állítják, ők mondták fel a folyton morgó Red Bull-lal a szerződést, míg a Red Bull természetesen az a kommunikációs irányvonalat tolja, hogy nekik lett elegük a több mint egy évtizedre nyúló partnerségből. A Hondával új korszak kezdődik, csakhogy nem szabad elfeledni, hogy ugyanezt hitte a McLaren is 2015-ben. A Red Bull nem egyenlő a McLarennel, az osztrákok legalább a hibridérában is tudtak győzelemre képes autót építeni, még ha az egész korszakot a B-ligában kényszerültek eltölteni. Ha egy centit sem lépnek előre, mire vagy kire fogják? Egyelőre az udvarlási szakasznál tartanak, és már a szimulációs körök alapján is dicsérték az RB15-öt. Ricciardo távozása körül is legalább akkora a kavarás, mint a motorcsere körül. Az ausztrál azt állítja, saját elhatározásból váltott csapatot, de az exfőnökei nem győzik kihangsúlyozni, hogy Verstappen miatt tette. Közben egyre több részlet derül ki, mennyire kezelték Ricciardót és Verstappent egyenlően. Verstappen egyértelműen megfogalmazta, mit szeretne a jövőben, Gasly személye pedig valószínűleg megfelel a hollandnak. Hiába bizonyítana a francia, ha a csapata szándékosan úgy beszél róla, hogy nem akarták ennyire gyorsan előléptetni, de türelmesek lesznek vele. Kvyattal nem voltak azok, Gasly helyében nem dőlnék hátra. A csapat – 2015 és 2018 utáni – harmadik sorszámú álcafestése olyan, mint egy korai Toro Rossós dizájn. Az erős ívben megtörő orrot megtartották a 2018-as koncepcióból.

7, SportPesa Racing Point F1 Team

Versenyzők: Sergio Perez, Lance Stroll

A korábbi ígérettel ellentétben mégsem változtatott nevet a Force India utódja. Névadója egy online sportfogadásokat lebonyolító cég. Az anyagi problémáik megszűnését, dobogókat, sőt, egyenesen győzelmet várnak a saját új korszakuktól, de minimum azt, hogy visszaszerezzék a konstruktőri negyedik helyet. Az egyelőre ismeretlen kódnevű* autó a BWT-nek hála megőrizte a rózsaszín festést, és az orrkúpon is megtartották a hosszú kopoltyúra emlékeztető bevágásokat. Perez régi bútordarabnak számít a csapaton belül. A mexikói a hatodik évét kezdi meg velük, és Esteban Ocon csapattársaként kifejezetten erőszakosan törekedett az elsőszámú pilóta státuszára. Kölcsönös volt, gyakran ütötték-vágták egymást a pályán. Lance Stroll-lal azonban nem csak anyagi forrás, hanem olyan befolyás is érkezett, ami vélhetően a versenyzők sorrendjét is érinteni fogja. Izgalmas rádiózásokra felkészülni!

*Szerk.: RP19

8, McLaren F1 Team

Versenyzők: Lando Norris, Carlos Sainz

Soha nem állunk meg – üzeni a csapat idei szlogenje, a tavalyi Légy bátor után, a csapatfőnök pedig az újjászületésüket emlegeti. Jó téma, minden évben elő lehet adni. Teljesen új versenyzőpárossal próbálják megmutatni, hogy van élet Fernando Alonso után is, aminek annyi szépséghibája van, hogy a páros mindkét tagja így vagy úgy újoncnak számít: a tizennyolc éves az F2 ezüstérmeseként lépett a legmagasabb kategóriába, Sainz pedig elsősorban honfitársának, Alonsónak mondhat köszönetet az üléséért. Az MCL34 mindenkinél keskenyebbre faragta az autó „cápauszonyát” (emlékeztetőül: a McLaren nyomására került betiltásra a 2017-es széles verzió). A Red Bull Hondára váltásával a Renault-nak már csak egy partnercsapata maradt. Úgy tűnik, hogy a McLaren 2018 eleji tiszavirág életű fellángolásából sem merít erőt, elkoptak a na, most megmutatjuk tartalmú fogadkozások. Végignézve a csapat tavalyi teljesítményén, valóban csodának tűnik Alonso egyedül megszerzett ötven pontja.

9, Scuderia Ferrari Mission Winnow

Versenyzők: Charles Leclerc, Sebastian Vettel

A nyári pletyka, amely szerint elmozdítják a helyéről Maurizio Arrivabene csapatfőnököt, januárra valósággá vált, és Mattia Binotto technikai igazgató került a Ferrari élére. Új főnökkel, megnövelt költségvetéssel, számos műszaki újítással, amelyekkel a saját határaikat feszegetik, valamint egy új versenyzővel készülnek mattot adni a Mercedesnek. Még egyetlen métert sem versenyzett egymás ellen Leclerc és Vettel, több helyen máris automatikusan 2007-et vizionálnak. (Hamilton szemszöge arról az évről itt, Alonsóé pedig itt olvasható.) Jót tenne a Forma-1 nézettségének, ha jobban megizzadna Vettel csapaton belül, azonban a legjobbat az tenné, ha valaki teljes szezonon keresztül esélyes lenne az egyéni bajnoki címre. Természetesen nem azért kapott Leclerc egy évnyi F1-es tapasztalattal álomlehetőséget, hogy olyan másodhegedűssé váljon, mint Valtteri Bottas a Mercedesnél. A csapatérdek azt kívánja, hogy a monacóinak azt kell tennie, mint Kimi Raikönnennek: lojálisnak lenni. Ami Leclerc alkalmazkodását illeti, felesleges félteni, eddig minden ugrást, GP3 és F2 között, illetve F2 és F1 között kisujjból kirázott. A Ferrari is addig lehet nagy falat, amíg meg nem szokja az élmezőnyt. Őrültség volna ráépíteni az évet, elvégre az a Vettel ül a garázs másik oldalán, aki ötödik (szigorúan számolva harmadik) nekifutásra próbálja megtörni Hamilton uralmát. Ez a második év Vettel aktuális szerződéséből, és a német esküszik rá, hogy nem megy sehová. Én azért fenntartom, hogy van az a gyenge eredmény, ami miatt kinyílik előtte a kiskapu. Tökéletesen igaza van Toto Wolffnak abban, hogy a kényszeres győzni akarása is hátráltatja a Ferrarit. Erre a 2018-as Japán Nagydíj óta ott virít az autójukon, hogy Winnow, azaz nyerj most, 2019-től pedig bekerült a csapat hivatalos nevébe is. A matt árnyalatú SF90-tól egyenesen azt várják, hogy visszahozza, mint jelent Ferrarinak lenni. Egy észrevétel: mit keres az egyszer már betiltott T-szárny az autón?

10, Alfa Romeo Racing  

Versenyzők: Antonio Giovinazzi, Kimi Raikkönen

A tavalyi konstruktőri helyezésben szemmel láthatóan sikeres együttműködést követően az Alfa Romeo szinte teljesen átvette a csapatot, így a Sauber név elköszönt a Forma-1-től.  Tehát a 2001-ben a Sauber színeiben bemutatkozó Raikkönen névleg egy másik csapatnál fejezi be F1-es pályafutását valamikor a következő évszázadban. Ha csak annyira lesz versenyképes az új autó, mint amennyire 2018-ban, akkor legalább annyit profitálnak Raikkönen tapasztalatával, mint Leclerc lendületével. Giovinazzi remélhetőleg sokkal megfontoltabbá vált a két évvel ezelőtti autótörésektől hangos beugrása óta. A hivatalos tesztek előtt álcafestéssel pályára vitt ismeretlen kódnevű konstrukció kapásból kivívta magának a legcsúnyább orrkúp díját. (Szerk.: az autó a C38 nevet kapta.)

A tesztek után jön a szokásos esélylatolgatós összegző poszt, addig is:

Vitriol a Facebookon

(A képek nem tőlem származnak, és felhasználásukból nem keletkezik anyagi hasznom.)