Glória, glória
Fejvédő glória. Ezen a néven ismert a 2017-re tervezett biztonsági fejlesztés, amely a versenyzők legvédtelenebb részét, a fejét hivatott óvni. De mint minden próbálkozás a zárt karosszéria irányába, ez is felszínre hozta a vitát, hogy valóban előremutató lépést jelent-e a nélküle is válságos időszakát élő Forma-1-nek.
Eljön a négy keréken száguldó vadászgépek korszaka? A zárt pilótafülke megöli a Forma-1 varázsát? Meg a hagyományokat? Ne feledjük, hogy annak idején minden, ma már alapvető biztonsági intézkedésről ugyanezt tartották. Szóval akkor nem kell biztonsági öv, mert hát a hagyományok? Bukósisak? HANS? Senki sem kérdőjelezi meg a szükségességüket, igaz, a tengerentúli szériákból érkező HANS 2003-as bevezetése nem ment zökkenőmentesen a pilóták körében. Kényelmetlen, mondták. Erről mindig az jut eszembe, hogy a közúti autózásban sokan ugyanezzel indokolják, miért nem kötik be a biztonsági övet. A kerekesszék vagy a koporsó kényelmesebb, ugye?
Térjünk vissza a versenypályákra.
Tavaly nyáron bejelentették, hogy az egész WEC szériából száműzik az open-wheel autókat. A látvány csak ízlés és főleg megszokás kérdése, hiszen egy LMP1-2-es autó látványához hozzátartozik, hogy a karosszériája zárt. Kifejezetten szeretem őket, most pedig az összes kategóriában ez lesz. Ez még nem jelent visszalépést. A zárt karosszéria után nem az jön, hogy Xboxon játsszák le a versenyeket, hiszen szinte túl vagyunk rajta. A korábban szentségtörésnek kikiáltott újítások már jelen vannak. Elektromos széria? Pipa. Versenyző nélküli széria? Hamarosan ez is pipa, ha debütál a Formula-E betétfutama, a RoboRace. (Oké, utóbbi már nekem is magas.)
A nézők fenyegetőzései, hogy a zárt fülkék bevezetése után nem néznek többé Forma-1-et, nem lehetnek mérvadóak. Ha nem tetszik, akkor ne nézzék, most sem kötelező. Amúgy is csökken a nézőszám, és ennek nem az autók külseje az oka. Ha belegondolunk, a Forma-1 sosem az interaktivitásáról volt híres. Show-nak show, de anélkül is megvan, hogy túlzottan közel kerülne a követőihez, és ezen még a nagy közösségi média-robbanás sem tudott változtatni. Az autósport mai népszerűsége részben a biztonság illúzióján alapszik, ám attól, hogy sokáig „csend van”, értsd, nem történik komoly baleset, nem szabad megfeledkezni a mindig jelenlévő veszélyről. Jules Bianchi 2014-es balesete óta nincs csend. Az egyre sűrűbben követelt változtatás már túllépett az ötletelés szintjén, sőt már a pilóták is támogatják a karosszéria részleges vagy teljes lefedését. Lehet felhördülni, de hagyjuk rájuk a döntés jogát, hogy milyen körülmények között akarnak versenyezni. Egy olyan technikai sport, ahol háromszáz felett száguldoznak, sosem lehet elég biztonságos. Persze a leginkább érintettek, a versenyzők is tisztában vannak vele, de azzal, hogy autóba ülnek, elfogadják a kockázatot. De nem mindenáron. Az elszántság mellett szükségük van félelemérzetre, miszerint ők sem sérthetetlenek. Engem nem zavar a biztonságra törekvés. Nem azért nézek autóversenyeket, hogy ütközéseket és vért lássak, s az adrenalinfüggő versenyzők sem a testi épségük szándékos kockáztatásáért ülnek a volán mögé. Aki pedig azért nézi, hátha „történik valami”, az sürgősen keressen fel egy pszichiátert, mert súlyos gondjai vannak.
A Mercedeshez köthető glória ötlete a megvalósítás útjára lépett. Ugyan szimulátorban, de már tesztelték, méghozzá a WEC-ben tevékenykedő Anthony Davidson. Azt mondta, jobban látott az első blikkre zavarónak kikiáltott első tartópillértől, mintha teljesen fedett karosszériában ült volna. Persze sok kérdés maradt, ezer irányból bele lehet kötni. Miből készül? Hogyan rögzítik? Egyedül is levehető? Tényleg, most akkor levehető vagy fix? Hogy lát ki alóla a versenyző? Mekkora becsapódást bír ki? Mi lesz, ha az eszköz törése is sérülést okoz? És mindezek mellett elvárás, hogy nézzen ki valahogy, képezze részét az autónak. Hogy ha meghallod, hogy F1-es autó, akkor a glória (vagy bármi, amit bevezetnek) is legyen része az összképnek. A végső fogadtatása majd azon múlik, hogy mennyire érvényesül az esztétika, az aerodinamika és a biztonság hármasa a tervezőasztalról lekerült tárgyon. Amekkora fejlődési utat bejárt az elmúlt évszázadban az autósport, a glória egészen kicsi lépcsőfoknak tűnik. Amíg nincs kézzelfogható prototípus, marad a szájhúzás. Még engem sem győzött meg teljesen. Én csak néző vagyok, aki azt szeretné, hogy mindenki ép bőrrel ússza meg a baleseteket.
Kétségtelenül a fej maradt legnagyobb veszélyben, azonban a hirtelen lassulás ellen SEMMI nem véd. Felipe Massát talán csak plexi tudta volna megvédeni a becsapódó rugótól. Végső következtetésként nem a glória/golyóálló üveg öli meg az autósportot, hanem kis sarkítással az, hogy az FIA és a FIFA között lassan csak egy betű a különbség.
Szóval 2017-től megszoksz vagy megszöksz. Vagy Xboxozol.
(Csak akkor szólj hozzá, ha személyeskedéstől is káromkodástól mentesen is megy!)