Maxfaktor
Nehéz eldönteni, hogy a Mercedesek ütközése vagy a Red Bullba frissen előléptetett Max Verstappen első győzelme szólt-e hangosabbat. Összeesküvések 3…2…1!Kép
Kritikával kezdeném az összefoglalót, mert a Verstappen GP-vé redukálódott magyar közvetítés még vérnyomáscsökkentőből és hányingercsillapítóból készített mixszel is elviselhetetlen volt. Nyugodtan kitehették volna a piros karikát a háromnapos ömlengésre, akkor legalább mindenkinek világos lett volna, mire számítson. Értem én, hogy kellett egy új kedvenc az idén visszafogottan ragyogó Hamilton mellé/helyett, de jó lenne, ha több szakmaiság hangozna el nyílt rajongás helyett. És hol voltak a kommentátorok Sebastian Vettel négy bajnoki címe alatt, hogy szerintük ritkán hangzott el eddig a Red Bull tiszteletére játszott osztrák himnusz?
Egy percig sem hiszem, hogy a Mercedes blamája és Verstappen levegővételt jelentő győzelme köré nem kerekednek összeesküvés-elméletek. Utóbbihoz gyártok én is, menjünk sorban.
Hamilton tönkretette a saját és Rosberg futamát
Lassan külön címkét adhatok a rajtbalesetes futamokra „elgurult a gyógyszer” néven. Ennek Ausztrália óta tart az előzménysorozata. Egy ideje a véleményvezér szerepével visszaélő brit sajtó ismét olyan elméleteket terjeszt, hogy a német csapat most már Nico Rosberget szeretné világbajnokká koronázni, s mi sem bizonyítja jobban az elméletüket, hogy ebben az évben minden versenyhétvégén történt valami Lewis Hamiltonnal. Ezt a vádat maga a Mercedes csapat, majd Hamilton is nyílt levélben cáfolta: nem, nem hátráltatják Lewist a bajnokságban, fejezzék be a baromságok terjesztését. Mindenki nyugodjon le a…-ba, Bernie Ecclestone is meg van arról győződve, hogy idén is Hamilton lesz a világbajnok. (Ezt ő mondta.) Tehát ilyen hangulatban érkeztek meg a Mercedes pilótái Spanyolországba, ahol az elmúlt kilenc évben kilenc győztes diadalmaskodott, köztük 2012-ben Pastor Maldonado. Azt azért nem jelentem ki, hogy Verstappennek is ugyanolyan tiszavirág életű lesz a győzelme, mint a venezuelainak, de egyszerűen túlzás, ami körülötte zajlik, és amit megtesznek érte. Róla a poszt második felében írok, és egyáltalán nem pozitívan leszek elfogult. Én szóltam.
A kvalifikáció után szinte mindenki a bajnokság restartját és az első rajtkockát megszerző Hamilton győzelmét várta. Minden adott volt hozzá: se műszaki hiba, se Rosberg előtte. Nem tudom, ki hogy érezte mindezt, de eléggé tapintható volt a feszültség az ütközetet megelőzően is, ezt mutatják az apró és kevésbé apró odaszúrások az interjúk alatt. Hamilton úgy fejezte ki örömét a pole-ja felett, hogy mindenkit emlékeztetett, hogy tiszta körülmények között Rosberg még egyik időmérőn se került elé. Fontos adalék, hogy a brit az utolsó mért körén kicsit hibázó csapattársa beállításaival szerezte meg az újabb rajtelsőségét. Tényleg ennyin múlt? És ha egész szezonra nézzük, mindig ennyi múlt/múlik? Ha már a szerelőgárdáját nem kapja vissza, akkor felhasználja a csapattársa adatait? És most nem csak Hamilton és azok ellen beszélek, akik szerint ez rendben van, mert ha mélyebben belegondolunk, egyik versenyzőre nézve sem hízelgő a helyzet. Hamilton mindig kikérte magának, hogy nem igaz, hogy Rosberghez képest kevésbé ért az optimális beállítások kialakításához. Mint említettem, ment az adok-kapok a média előtt, amiből Rosberg sem maradt ki: határozottan kijelentette, hogy továbbra is a saját dolgára koncentrál, de azért bízik Hamilton gyenge rajtjában. Úgy két kanyarra bár, de kiderült, igaza lett. Ami a rajt után történt, az egyenértékűvé vált Spa14-gyel. Sőt, túlhaladta azt, mivel mindkét Mercedes a kavicságyban kötött ki. Nem mellesleg Rosberg győzelmi sorozata is megtört.
A rajtot követően Hamilton hamar elvesztette a vezető helyét, s a látszólag messziről indított visszatámadása is a lehető legrosszabbul végződött. Lesodródott a fűre, amin persze hogy megcsúszott, majd a keresztbe forduló autójával telibe kapta az előzési kísérletére nem számító Rosberget. A német már két szezonnal ezelőtt megfogadta, hogy nem hagyja magát. Ezt Hamilton lehet elfelejtette. Ha fékezett volna, akkor se kerülhette volna el az ütközést, de talán nem vitte volna magával Rosberget is a pálya szélére. Párosuk második kettős kiesése Niki Lauda szerint is a brit hibájából következett be, viszont az osztrák megint nagyon korán nyilatkozott. A versenyzőkre nem csak csapaton belüli válságértekezlet várt, hanem az FIA versenybírái előtt is meg kellett jelenniük, utóbbi végül semmilyen szankciót nem vont maga után. Igaz, az előbbi sem. Az a csoda, hogy ennyi közös szezonnal a hátuk mögött csak most estek ki mindketten baleset miatt. Két éve Spában a vétkesnek bélyegzett Rosberg búcsút mondhatott arra az évre a bajnoki ambícióinak, már csak az összehasonlítás miatt is érdekes a döntés. Mármint a Mercedesé, hogy megállj parancsolnak-e az eddigi szabad(nak tartott) versenynek, vagy megtiltják-e a rajt utáni visszatámadást annak, aki a rajt után elveszti az előnyösebb pozícióját. Sietve leszögezték, hogy nem akarják megtiltani a versenyt a pilótáik között. De innentől kezdve bármi történik náluk, sokan fognak bundát kiáltani. Ne legyen senkinek se rövid az emlékezete, Spa14 után is ugyanez zajlott. Azzal a különbséggel, hogy a Mercedes most mindkét versenyzőt megvédte. A pilótákra kirótt nyilatkozatstop hamar letelhetett, mert Hamilton hamar bocsánatot kért a csapattól. Igen, a csapattól, méghozzá többes számban, a német nevében is. Ha ezzel nem ismerte be a hibáját, akkor semmivel.
Ha kárörvendő akarnék lenni, de nem vagyok az, írhatnám, hogy legalább az év hátralévő részében is bőven kapunk a Mercedesen belüli szűnni nem akaró melodrámából, erre nem is olyan régen kaptam még egyet. Következzen a csodagyerek nagy villanása vitriollal nyakon öntve, kezdve azzal, ami a híres-hírhedt pilótacsere óta történt.
Verstappen tényleg mindenekfelett áll a Red Bullnál
Verstappen már az ominózus Orosz Nagydíjat követő hétfőn (!) megtudta, hogy azonnali hatállyal elfoglalja Danyiil Kvyat helyét a Red Bullnál. Az orosz egy nappal később telefonon értesült minderről, majd legutoljára csütörtökön a „vezérbika”, Daniel Ricciardo is megtudta, hogy a Spanyol Nagydíjtól kezdve új csapattárs ül majd a garázs másik oldalán. Hogy mennyire megtervezett lépés volt Verstappen előléptetése, arról az ausztrál egyik interjúban elszólt szavai árulkodnak: számított erre, de korántsem az év első felében. Szóval nyílt titok lehetett, hogy Kvyat napjai meg voltak számlálva. Tényleg nem volt rajta belső nyomás, áh… Maradt még valaki, aki azt hiszi, hogy nem a legócskább ürügyre vártak Helmut Markóék? Készült egy mellbevágóan kifejező kép a csütörtöki sajtótájékoztatón. Résztvevők: a csere érintettjei, Carlos Sainz, valamint három biodíszlet, akik pontosan tudták, hogy ők csak biodíszletként szerepelnek egy szörnyen kínos szituációban, s akik ehhez méltóan azt se tudták, merre nézzenek. S mi látszott a többieken? Sainzon megvetéssel fűszerezett irigység és harag, a többiek által közrefogott Kvyat uralkodott magán, de a testbeszéde megmutatta, milyen feszült volt valójában, valószínűleg legszívesebben az asztalba verte volna a fénykép lövésekor a sapkája mögé rejtőző Verstappen tenyérbemászó arcát.
A passzívan sodródó Carlos Sainzcal kapcsolatban „remek lehetőségről” beszélnek a főnökei. Szerintük, ha saját szavaimmal élve elcsitul a Hypestappen-jelenség, lenyugszik ő is, és jobban magára talál a Toro Rossónál. De azt követően, ami vasárnap történt, azt hiszem, mindent fog csinálni, csak lenyugodni nem. És azt a mindent Kvyattal együtt fogja tenni. Szemernyi kétségem sem fért hozzá eddig sem, hogy a törtetésben kevésbé erős Sainznak nincs ínyére, hogy egy ilyen részrehajló csapatnál versenyez. Nem fog javulni a helyzete a szétültetésük után se, mert egyelőre a startvonalra visszazavart Kvyat is ellopja róla a figyelmet, amiről viszont egyikük sem tehet. Ez lenne hát a remek lehetőség Saiznak, az előrehozott vereség, és egy világra dühös, csalódott csapattárs? És ez volna az új lehetőség Kvyatnak, a csapaton belüli vesztesek csatája? Christian Hornernek volt képe azt nyilatkozni, hogy ez a döntés segíthet az orosznak visszaszerezni az önbizalmát. Nem volt semmi gond Kvyat önbizalmával, de úgy tűnik, most azon dolgoznak, hogy végképp ne legyen. Nem lehet elmenni amellett, hogy a Red Bull-nak jelenleg is dübörög a junior programja, s a GP2-ben induló francia Pierre Gasly lehet a következő, akinek helyet kell csinálni a fiókcsapatban. Tehát Sainz és Kvyat, a két „pária” egyaránt nagy vesztese a kialakult helyzetnek, ugyanis ha a Verstappen mindenekfelett elv miatt szintén hátrányt szenvedő Ricciardo nem lép tovább, akkor ők sem tudnak kiszabadulni a fiókcsapat kötelékéből. Ha nem nyílik ki előttük egy kapu, egyiküket év végén kőkeményen kitagadja a Red Bull-család. A holland mindenképpen a nagyobb csapat kötelékében kezdett volna jövőre.
A fórumokat és kommentszekciókat olvasva megrökönyödtem azon, hogy egyesek szerint most derül ki igazán, hogy mennyire jó versenyző a Vettel-verő Ricciardo. Ezek a hangok elégedetten verhetik a mellüket, hogy rögtön az első közös versenyükön beárazta őt egy alig nagykorú kölyök. Baromság, ugyanakkor fel kell készülni rá, hogy a Hypestappen-jelenség csak most indul igazán. A végtelenségig megcsavart taktikázás is tisztán mutatja, hogy a Multi21 csapata mindenáron bizonyítani akarta, milyen jó döntést hoztak Verstappennel. Múlt hét csütörtök óta Ricciardo is tudja, hogy mostantól új szelek fújnak a csapatnál, első közös versenyükön pedig beáldozták őt, hogy ne lopja el a show-t az új szerzeményről. Így megy ez náluk, előbb felépítenek valakit, akit aztán megpróbálnak lerombolni. Mivel a jót könnyebb megszokni, a politikai kifejezéssel élve felfelé buktatott Verstappen nem vallott szégyent. Akkor sem történt volna semmi katasztrófa, ha második-harmadik helyen fut be Ricciardo mögött, ebben az esetben is megkapta volna a maga hírverését. De „ott fenn” ez nem lett volna elég, a második Vettelnek kikiáltott Verstappen már-már gépiesen hajtotta végre azt a bravúrt, amiért odakerült. Hiába tette helyre az ausztrál egyetlen Q3-as gyorskörrel Verstappen eddigi legjobb időmérőn elért eredményét, a stratégák végül hátrasorolták Ricciardót egy teljesen fölösleges harmadik kerékcserével, amit maga a pilóta sem értett. Adhattam volna a megcsinált győzelem címet is a posztnak, miután a Red Bull gyakorlatilag másodhegedűst csinált a rangidős versenyzőjükből. Még tavaly alkottam egy szlogent, s nem kizárt, hogy az idei Magyar Nagydíjon egy ilyen feliratú pólót fogok viselni: Ric, come to Ferrari! Amikor azt kitaláltam, még előre tartott az olaszok szekere, de kitartok amellett, hogy Ricciardónak olyan sebesen kell távoznia a Red Bulltól, amilyen gyorsan csak tud. Lehetőleg saját lábán, nem pedig letört szárnyakon.
A futam főbb mellékszereplői
Pár kör erejéig a Safety Car képviselte a pályán a gyári Mercedest, ami egyben azt is jelentette, hogy a címvédők beugró szerepe után a többiek előtt megnyílt az út egy egyetlen dimenzióban lefutott versenyhez. Akár a múltban is érezhettük volna magunkat, mivel a Red Bullokon és a Ferrarikon kívül más szóba sem jöhetett, hogy az élen állók hibái nélkül dobogóra álljanak. Olyannyira nem, hogy úgy döntöttem, az abszolút mellékszereplőkről nem fogok írni.
Az emlékezetes Verstappen-Raikkönen (taktika I.) és Vettel-Ricciardo (taktika II.) csaták nem ebben a felállásban kezdődtek. A Red Bull előbb belehajszolta a Ferrarit a saját addigi taktikája megváltoztatásába, majd kiszedték a történelmi győzelmet veszélyeztető Ricciardót az élről, aki még defektet is kapott. Csak a mögötte haladó Valtteri Bottas előtt kiautózott hatalmas előnyének köszönhette, hogy végül nem vesztett pozíciót. A győztes Verstappen csak akkor állt az élen, amikor a csapattársa kiállt előle. Nem a pályán dőlt el a meccs, de persze ünnepelje az ezt a mocsok húzást, akinek tetszik.
Sergio Marchionne Ferrari-elnök a helyszínen stresszelte jelenlétével a csapatot. A boxmunka gördülékenyen zajlott, és az autók is rendben mentek, azt az apróságot leszámítva, hogy kevesek voltak és nem tudtak mit kezdeni a Red Bullokkal. Hozzáteszem, a mostani végeredmény nem pontos tükre (még, de azért ne dőljenek hátra) az idei erőviszonynak, hiszen a Szocsitól eltérően kevesebb motorerőt követelő Barcelona kegyes volt a Red Bullhoz. De hogy miért nem tudta Kimi Raikkönen a végén megelőzni Verstappent? Valószínűleg azért, mert a Red Bull még gyengébb motorral is hatékonyabb a kanyarokban. Ha valamiben fejlődnie kell a Ferrarinak az ezer más dolog mellett, akkor ez az.
Az egyre frusztráltabb Vettel megint kiabált a rádióban, ezúttal Ricciardo rámenős előzési kísérleteire panaszkodott, mintha most szembesült volna először azzal, hogy egykori csapattársa nem ismer kegyelmet. A győzelemtől mesterségesen megfosztott ausztrálnak csak ez hiányzott, a futam után kihangsúlyozta, hogy Vettel hozta a szokásos formáját a panaszkodásban. Én megértem őket, egyikük sem volt könnyű helyzetben. Ricciardo kiszedéséig, és a Ferrari azt követő reakciójáig biztos voltam benne, hogy ők ketten állnak majd a dobogó két felső fokán.
Egyetlen pozitív megjegyzést megengedek magamnak Verstappennel kapcsolatban, mégpedig azt, ahogyan kezelte a rá nehezedő nyomást, az valóban dicséretet érdemel. Viszont innen még hatalmasat eshet, s felsértheti azt a nagy arcát. Viszont aki legelőször visszább vehetne, az a szereplés mániában szenvedő apja. Állítólag kevesebbet fogjuk látni/hallani az idősebb Verstappent, mert a rá jellemző észosztást a Red Bullnál már nem viselik el. Hurrá!
Most mindenki vegyen egy nagy levegőt, mert Monaco Rosberg vadászterülete.
Ez történt tavaly. Az ideihez képest semmi.
(Csak akkor szólj hozzá, ha káromkodás és személyeskedés nélkül is megy! Akkor is, ha Verstappen-rajongó vagy, és elfogultnak tartasz. Igazad van, az vagyok.)