A diktátor győzött, a torpedó lecsapott
A Mercedes és a Ferrari is fejlesztésekkel érkezett, végül egyiküknek sem ment simán a hétvége. Összeesküvés vádja itt, szándékos ütközés vádja ott, és az évtized káromkodása a rádióban.
Az alapállás szerint Lewis Hamilton verhetetlen Szocsiban, de ennél is fontosabb, hogy Nico Rosberg verhetetlen idén. A Mercedes főnöke, Toto Wolff még a hétvége előtt elmondta, hogy előnye ellenére nem favorizálják a németet, és bíznak abban, hogy ha megszűnnek a műszaki problémái, akkor Hamilton gyorsan felzárkózik. Ennyit arról, hogy összeesküvés zajlik a saját bajnokuk ellen. Pont ellene, aki sokak szerint (és persze önmaga szerint is) mindenkinél jobban népszerűsíti a Forma-1-et? Aki ilyeneket enged meg magának, hogy „egész pályafutásunk alatt én voltam elöl (…), és nem látom úgy, hogy a mostani Nico éve lenne”. Igaz, a valaha rendezett leghosszabb szezon elején korai kijelenteni, hogy Hamilton képtelen lesz képes összeszedni magát, ahogyan azt is, hogy Rosbergnek végig könnyű dolga lesz. Még mindig nagyon hosszú ez az év, és nem csak azért, mert megfordulhat az állás, hanem azért, mert valójában egyik Mercedes sem tökéletes. Az eddig legyőzhetetlen Rosbergé sem, akinek a mérnökök szerint négyből kettő versenyén egyáltalán nem sokon múlt, hogy leparkoltassák a boxban vagy a pálya szélén. Hiába a kedvező feltételek, úgymint a motorerőt kívánó, gumikat megszokottól kevésbé koptató pálya, ha a világverő erőforrásuk a 2014-es megbízhatósága szintjén működik.
Ami elromolhat, az el is romlik. Hamilton ugyan megnyert háromból két szabadedzést, az időmérő alatt látszólag minden előjel nélkül szétkapták az autóját, aminek következtében installáló körre se gurult ki a Q3-ban. Kiderült, a sötét fellegek nem oszlottak el a garázsa felől: ugyanaz a probléma jelentkezett, mint két héttel ezelőtt. A brit pechsorozata mögött nem szabotázs áll (igen, megint a német csapat német bajnokot akar mantra), mert ezen gondolatmenet alapján Rosberg korábbi évekbeli műszaki problémái sem maguktól keletkeztek. Az eddig türelmes Hamilton már cseppet sem nyilatkozott higgadtan, és nem is próbált annak látszani. Végül a csapat úgy ítélte meg, hogy nem szükséges a motorcsere, a brit pedig megcélozta a dobogót vasárnapra. Elért második helye a tűzoltáson kívül másra nem jó, hiszen szemernyit se csökkent lemaradása. A címbéli diktátor, Rosberg még mindig a maximumon teljesít, legfőbb ellenfelei pedig nem bírnak vele és a balszerencséjükkel. Nem, nem kezdem én is ezt a szerencse dumát. Rosberg tavaly megkezdett sikersorozata majdnem megszakadt, már a második győzelmére vetült a csapat szerint technikai malőr árnyéka. Az energia-visszanyerés vacakolása ellenére megszerezte első grand slamjét (pole, győzelem, leggyorsabb kör). Állj, leggyorsabb kör a telemetria alapján nem tökéletes autóval? Újabb pont az összeesküvés mellett. A német kerek száz ponttal vezet, de amíg ez az összpontszáma, nem pedig az előnye, nem dőlhet hátra.
Az autó tervezése során nagy kockázatot vállaló Ferrarinak egyszerre kell belső és külső akadályokkal küzdenie. A külső akadálynak megint az egyik Red Bull, a hazai versenyén (is) túlzottan optimista Danyiil Kvyat bizonyult, aki miatt Sebastian Vettel nem Szocsiba, hanem Szopcsiba érkezett. Shanghairól azt írtam, elgurult a gyógyszer a rajtnál, itt a Fekete-tenger partján viszont egy egész gyógyszergyár tartalma szóródott szét, amin a mezőny eleje és vége egymástól függetlenül elcsúszott. A váltócseréje miatt második helyett a hatodik helyről, a sűrűjéből induló Vettel két kanyar után a falban fejezte be, amit olyan temperamentumos káromkodással kísért, hogy a visszajátszásban nem győzték cenzúrázni a négybetűs szavait. Két héten belül másodszor akadt össze a Red Bullos utódjával, akire most jogosan lehetett dühös. Kétszeri ütközésükre nincs épeszű magyarázat, csak az, hogy az üléséért küzdő orosz a Ferrari láttán bekapcsolta a torpedó feliratú gombot. Az első koccanás még hagyján, elmondása szerint nem úgy fogott a fékje, ahogy kellett volna, de a második kontakt elkerülhető lett volna, ha jobban figyel az ütéstől nem úgy mozgó, lassuló Ferrarira. Kvyat megúszta orrkúpcserével, meg három (!) büntetőponttal (nem egyértelmű, tényleg kapott-e stop and gót), de azt nem teszi zsebre, amit a vezetőségtől kap. Nem elég, hogy Szocsi nem pont az ő pályájuk, elkövette azt a hibát, amire minden csapatnál harapnak: Vettelén és a sajátján kívül a csapattársa versenyét is lezúzta. Rejtélyes okból Daniel Ricciardónak nem mondták meg, hogyan történt az a baleset, amibe vétlenként belekeveredett, azonban biztonsági autós fázis alatt volt ideje a kivetítőkre pillantani, s akkor egyértelművé vált, hogy ki felelt a káoszért.
Még jó, hogy Kvyat nem a két szent tehén egyikét, Hamiltont vagy Raikkönent ütötte ki, mert még csúnyább reakciók születtek volna a net sötét mélyén. Nem értek egyet azokkal, akik az orosz fejét, de minimum az eltiltását követelik, meg az új Pastor Maldonado/Romain Grosjean jelzőt aggatják rá. Nyilvánvaló, hogy félti a helyét, és nem alaptalanul. Minimum hetente elhangzik, hogy a csodagyerek Max Verstappen feljebb léphet a Toro Rossóból, és naná, hogy Kvyat alatt rezeg a léc. Pletykák szerint nem feltétlenül terveznek megválni tőle, de visszaültetése a Toro Rossóba igazi lefokozásként hatna. Eddig nem vezetett vissza út a fiókcsapatba, pláne nem két, a nagy csapat színeiben eltöltött szezon után. Elég egyszer kegyvesztetté válni, és pillanatok alatt kint találja magát az illető a húspiacon. Vettelt már felhívta, és nem tart attól, hogy a német elégtételt akar majd venni a későbbiekben. Sokkal inkább aggaszthatja, hogy mehet raportra az atyaúristenhez, Helmut Markóhoz, aki nagyjából azt fogja neki mondani, hogy ez volt az utolsó dobása. A kínai dobogója előtt az osztrák csapattulajdonos a teljesítményt hiányolta a versenyzőjétől, és a nyilvánosság előtt világított rá a pótolhatóságára. Az újabb hibák tulajdonképpen azért következtek be, mert Kvyat nem akart hibázni. Felesleges az egész színjáték, ebből aligha tud győztesként kijönni. Ricciardo lejáró szerződése meghosszabbításra vár, de ő is csak addig élvez elsőbbséget, amíg nem ültetik át Verstappent a torpedó helyére. Nem féltem az ausztrált semmilyen vetélytárstól, 2014-ben (igaz, nem éppen ereje teljében lévő) Vettelt is kettéharapta, majd pont egy „kihaénnem hisztikirály” fogna ki rajta?
Vissza a versenyhez. Vettel tehát orral falnak csúszott, és kocsisokat meghazudtolóan káromkodott. Rutinosan összeszedte az autójáról leszakadt vezetőszárnyat az aszfaltról, majd azzal okozott meglepetést, hogy ő vezette azt a robogót, amivel visszavitték a boxba. Rögtön visszanézte a baleset felvételét, s még a futam során felkereste a Red Bull pitwallján ülő Christian Hornert, hogy megossza vele, mennyire csalódott, hogy megint az ő autójuk miatt vesztett pontokat. Így könnyen jelentősebbnek tűnik a tőle eggyel kevesebbszer nullázó Raikkönen teljesítménye, aki felugrott harmadik helyre a ponttáblázatban. Az olaszok nem várták meg a legelső istenigazából európai futamot, s nem kevés motorfejlesztésre szánt zsetont elhasználva, módosított első vezetőszárnnyal, és töretlen akarással vágtak neki a hétvégének. A motor megbízhatóságának javítása nem tűrt halasztást, hiszen Vettel már a harmadik (!) egységnél jár. Mégis a váltócserét jelentő elektromos hiba miatt szakadt félbe a második szabadedzése. Ugyanez a művelet billentette előzetesen Raikkönen felé a mérleget, aki még Vettel büntetésével együtt se indulhatott az első sorból, mivel Valtteri Bottas végül legyőzte őt. A sok törmelék miatt pályára küldött Safety Car szakasz alatt felbolydult a boxutca, a fiatalabb finn pedig visszavette a második helyét a friss gumikor haladó, őt lerajtoló Raikkönentől. Habár a futam végéig nem tartott ki a lendülete, de azzal, hogy őt negyedikként, Felipe Massát pedig ötödikként intették le, látszott, hogy nem a levegőbe beszéltek, amikor pénteken kijelentették, hogy ezen a pályán nem a Red Bullal, hanem a Ferrarival szeretnének csatázni. Volt, hogy az egy szem állva maradt Ferrarinak egyszerre kellett a Mercedes hátát, és a Williams orrát figyelni.
A verseny második felében a víznyomással küzdő Hamilton felzárkózásához nagyban hozzájárult a rajtbaleset, s jól mutatja a Mercedes erejét, hogy Raikkönen ezzel együtt sem tudott vele helyet cserélni. Fél mondatban már említettem, hogy a mezőny végét is érintette egy tömegbaleset, amit Esteban Gutierrez okozott, amiért áthajtásos büntetést, valamint három büntetőpontot is kapott. Valószínűleg Grosjean is azért térhetett vissza a pontszerzők közé, mert a Red Bullok és a Toro Rossók mögötte végeztek. Verstappen a halvány füstöt eresztő motorja miatt állt ki, míg a sok törmeléktől sérült technikával versenyző Carlos Sainzot az utolsó megszerezhető egy pontért harcoló Jenson Button, majd Ricciardo is megelőzte. Ő sem úszta meg büntetők nélkül, először kapott tíz másodpercet az idejéhez, majd hozzáírtak a neve mellé két pontot, amiket mind Jolyon Palmer leszorításáért kapott. A spanyol elég halvány volt ezen a hétvégén, és ehhez balszerencse se kellett. A Force India versenyzői mindketten századik nagydíjukra készültek, amit nem pont úgy képzeltek el, hogy mindketten belekeverednek az első kör izgalmaiba, aminek következtében Nico Hülkenberg célba se ért. Sergio Perez kilencedik helye nem rossz, viszont az a helyzet állt elő, hogy kettős pontszerzésével a McLaren átlépett a tavalyi ötödik helyezett Force Indián. A mezőny lemaradását mutatja, hogy a hatodikként leintett Alonso körhátrányban ért célba. Ha nem is állt össze rendesen, de már nem a Honda a leggyengébb gyártó, hanem a Renault. Kevin Magnussent félreállították pénteken, mégis a dán szállította a franciák első pontjait. A tizenhetedik helyről lett pontszerző, méghozzá hetedik, amivel kiérdemelte a szurkolóktól a nap versenyzője díját is. Összességében jobb Orosz Nagydíjat láttunk a legelsőnél, ami minden idők egyik legrosszabb versenye volt, de nem ért a 2015-ös nyomába.
Végezetül fontos téma, hogy (1) pénteken elfogadásra kerültek a jövő évi motorszabályok: a fejlesztési zsetonok eltörlése, az évi három motor a költségcsökkentés jegyében, és hanggenerátor beépítése az erősebb hanghatás érdekében. Már azt is tudni, hogy az autók várhatóan 3-5 másodperces gyorsulásáért hangsúlyosabb aerodinamika felel majd, ami persze nem tetszik mindenkinek. Ismét az a helyzet állt elő, mint a gyorsan bevezetett és visszavont időmérő esetében, hogy hiába volt sok kontra vélemény, a még rosszabb verzió elkerülése érdekében a kevésbé rosszat választották. A Mercedesnél először nem lelkesedtek a döntésért, majd kijelentették, hogy talán jövőre is ők maradnak elöl. Rossz hír ez a többieknek, és a nézőknek is, mert előreláthatóan az idei frontvonalak hamar be fognak állni, miután mindenki a következő évre kezd koncentrálni.
(2) A Pirelli kiszállással fenyegetőzött, mire maradéktalanul megkapta, amit akart. A 2017-es felkészülési időszak tesztnapjairól ment az egyezkedés. A gumigyártó azt akarta, hogy először hosszabbítsanak velük beszállítói szerződést, aztán kapjanak huszonöt tesztnapot a következő három évre.
(3) Az FIA július elsejéig dönt azzal kapcsolatban, hogy a Ferrari glóriája, vagy a Red Bull plexis megoldása mellett foglal-e állást.
(Csak akkor szólj hozzá, ha személyeskedés és káromkodás [az Vettel kiváltsága] nélkül is megy!)