Rosberg a maximumon
Nico Rosberg tizenhét pont előnnyel érkezett, s harminchattal távozott a rengeteg előzéssel tarkított Kínai Nagydíjról. A felzárkózások futamán ütköztek a Ferrarik, hasítottak a Red Bullok és Lewis Hamilton örülhet, hogy célba ért.
Ha így folytatódik, az idei lesz az új kedvenc szezonom a 2012-es után. Nico Rosberg 3/3, mégsem unatkoztunk, mert már csütörtökön kiderült, hogy csapattársa maximum a hatodik helyről rajtolhat. Adott egyfajta ízt a hétvégének, hogy Lewis Hamilton váltócsere miatt öthelyes rajtbüntetéssel nézett szembe. Jó versenyeket fut a mezőny végéről is. Ekkor még szó sem volt motorcseréről és az ennél is rosszabbról, az utolsó rajtkockáról, de amellett, hogy kihívásnak tekinti a körülményeket, az is hozzátette, hogy Rosberg könnyű vasárnap elé néz. Sebaj, szereti elhitetni a másikkal, hogy nyerhet, elvégre Nico nem világbajnok, és az is buta tévhit, hogy kettejük közül ő ért kevésbé a technikához. Elővette a nem véletlenül nyert ennyit kártyát is, amivel gyakorlatilag magyarázkodott, miközben azt mondta, nem magyarázkodik. Lewis, please. Harmadik közös évükre megtanulhatta volna, hogy Rosberget nem érdekli ez a fajta hadviselés. A németet egyedül az hozza ki a sodrából, ha egy mondatban emlegetik a nevét a szerencsével. Még nekem is a kezemre kellett ütnöm, amiért majdnem azt a címet adtam a posztnak, hogy Rosberg nevét rejtette a szerencsesüti, mert milyen jól hangzik, de kapcsoltam, hogy ez rossz ötlet. Írtam már, hogy a kockás zászlót nem érdekli, kit int le elsőként. Most sem érdekelte, hogy a hatos rajtszámú autó a hatos szám bűvöletében zárta a hétvégét. Nico six in row! Milyen erősen hangzik angolul. Nem sok köze volt a mezőnynek Rosberghez, de ő biztos nem bánja, hogy csak arra kellett koncentrálnia, hogy a lehető legtöbb ponttal növelje az összetettbeli előnyét.
Ugorjunk kicsit vissza, hiszen az első győzelem bőven a hétvége előtt megszületett. Az FIA a csapatvezetők közös levelére meghátrált, és a bajnokság érdekére hivatkozva visszavonta a két hétvégét élt, mindenki által utált kieséses szisztémára épülő időmérő rendszert. Hurrá. Árnyalta a visszatérést, hogy a szombaton szót kért magának az eső, és ha Kínában esik, arra nem lehet legyinteni. Elmosta a harmadik szabadedzést, s picit a rajtsorrendbe is belepiszkált. Már említettem, hogy Hamiltonnak csak az utolsó hely jutott, amiről sem az időjárás, sem a versenyző nem tehetett. Az ERS meghibásodása miatt a csapat jobbnak látta, ha előrehozzák az ideális helyzetben Monacóra időzített motorcserét. Pascal Wehrlein hibájában már közrejátszott az eső. Másfél perc után nyitott DRS-sel csúszott meg a célegyenes vízátfolyás+bukkanó kombinációján, aminek következtében megtörte az autóját. Első piros zászló. Kár volt a pálya takarítása miatt húsz percet állni, mert a nedves szakasz a Q3 végére se száradt fel teljesen. Másodjára Nico Hülkenberg miatt kényszerült pihenőre a mezőny, aki három rajthelyes büntetést kapott, amiért elhagyta a rosszul rögzített kerekét. Alonso csalódottan vette tudomásul, hogy a második piros zászló minden esélytől megfosztotta a lehetőségtől, hogy a legvégén is ott lehessen. A sérülései miatt az előző futamot kihagyni kényszerülő spanyol végül megkapta a rajtengedélyt, de először csak átmenetileg. Az első szabadedzés után ismét megvizsgálta az orvosi stáb, s kikötötték, hogy ha a versenyző bármi rendelleneset tapasztal, azonnal megáll. Minő véletlen, Alonso csak a második szabadedzés után ismerte el, hogy vannak még fájdalmai. Rosberg fél másodpercet vert rá a mögötte végzett Red Bullra, ami utóbbi csapatra nézve nem is nagy különbség. A Red Bullok nem hogy a kisbikák, de Daniel Ricciardo egyenesen a Ferrarik elé kvalifikálta magát. Megjegyzendő, mindkét Ferrari pilóta hibázott a gyorskörén, ráadásul Sebastian Vettelnek az volt az egyetlen mért köre a Q3-ban.
A rajtnál ismét volt miért kapkodni a fejünket. Ricciardo könnyedén elhúzott Rosberg mellett, mögöttük pedig elgurult a gyógyszer. Vettel Danyil Kvyatot hibáztatta, amiért szerinte a külső ívről vetődő orosz annyira nem hagyott neki helyet a pályán, hogy ő nem tudott hova menni, és ezért nekiment Kimi Raikkönennek. A finn azt se tudta, miért pördült meg, de már az ütés előtt megremegett alatta az autó. A szendvicsbe került Vettelnek választani kellett, hogy két rossz irány közül merre húzódjon, és ő a csapat szempontjából legrosszabbat választotta. Ettől függetlenül a csapatfőnökök szerint is versenybaleset történt, Kvyat nem tehetett róla, Vettel pedig rosszul döntött. Két orrkúpcsere egy csapaton belül sose jó, főleg ha kicsivel később az egyik lecserélt darab is megsérül. Vettel csak a pódiuminterjún tudta meg, hogy az újnak is letört az egyik szárnyvéglapja. Legalább ezen nem stresszelt, mert mint hallhattuk és láthattuk, eléggé pipa volt Kvyatra. A díjátadó előtt számon kérte az oroszt, akit kicsit sem hatott meg a dolog. Ártatlannak vallotta magát, mert az volt. Szándékosság nélkül húzódott a rajtot követően Vettel irányába, aki szerinte torpedóként vágódott mellé a Red Bullal. Szerencsére nem a pezsgősüveg vetett véget a beszélgetésnek. A németet, akin még ha nem is direkt nagy a nyomás, a túlzott igyekezete nem először késztette hibára, ő meg nem az a típus, aki bármilyen hibát megenged magának. A patthelyzet okozta hibát se. Ha csak ő veszített volna pozíciókat, nem bosszankodott volna ennyire, viszont majdnem véget vetett Raikkönen futamának is. Ő azért van a Ferrarinál, hogy sikerre vigye őket, nem pedig azért, hogy a másik piros autóval ütközzön. Kvyat megnyugtatásnak szánt mondata, hiszen nem ütköztünk, mindketten itt vagyunk a dobogón pont nem nyugtatta meg. Ha visszanézi a start felvételeit, rá fog jönni (már megtette), hogy maximum ő a hibás, amiért nem nyomott akkora féket, hogy a mögötte érkező beleszálljon. Szóval mindenképpen magával vitt volna még valakit. Se Maurizio Arrivabene, se Raikkönen nem kapta le róla a keresztvizet.
A balesetek itt nem értek véget. A legutolsó rajtkockából startoló, így a boxutcai indulásnál jóval nagyobb kockázatot vállaló Hamilton sem maradt ki a dodzsemből, őt Felipe Nasr Sauberja sértette meg annyira, hogy letört vezetőszárnya átmenetileg beragadt az autója alá. Olyan gyorsan fogytak az első légterelők az első pár körben, mintha ették volna őket. Aztán jött az a kép, amit legkevésbé a Pirelli akart látni: felrobbant egy gumi. Bal hátsó, mi más. Az első szabadedzés defektjei nem a Pirelli számlájára írhatók, ezt a két érintett csapat (Renault, Williams) és a gumigyártó is elismerte pénteken, de Romain Grosjean azért odaszúrt a Pirellinek, miszerint úgy viselkedett az autója, mint egy darab fa. Aztán a futamra kiderült, hogy nem valószínű, hogy csak a gumik miatt. Zárójel bezár. Ricciardo mindössze három kört tett meg az élen, majd közvetlenül azután, hogy Rosberg visszavette tőle nem sokáig birtokolt első helyét, defektet kapott. A szanaszét repülő gumimaradványok feltakarítását a Safety Car mögött látták jónak elvégezni. Arra elég volt, hogy két kör után ismét egymás nyakán loholjon a mezőny. Vettel annyira igyekezett felzárkózni, hogy miután idén a szabályok megengedik, a boxutcába vezető úton a sebességlimitet jelző vonal előtt egyszerre két autót is megelőzött. A felvezetőben a felzárkózások futamának neveztem az idei Kínai GP-t, ugyanis az ütköző Ferrarik, a defektet kapó Ricciardo, a szintén koccanó Hamilton és Verstappen mind megjárták az utolsó pozíciókat. Vettel a huszonhetedik körben már a harmadik helyen haladt, s a közös boxkiállásuk után sikerült helyet cserélnie Red Bullos utódjával. A pályafutása második dobogóját szállító Kvyatnak mégis mennyit kell még bizonyítania, hogy a Red Bullnál a helye? Nem a kirúgásáról kellene hétről hétre fantáziálni. Nincs mögötte olyan erős marketing, mint a helyére pályázó hollandnak, de hogy semmivel sem gyengébb pilóta nála, az biztos.
Kép
Jó látni, hogy a Red Bull félelme valótlannak bizonyult azzal kapcsolatban, hogy a Toro Rosso verni fogja őket. Ha csak a felét megismétlik annak, amit 2014-ben véghezvittek, az azt jelenti, hogy átlépték a magától is visszaeső Williamset, és a Ferrari a legfőbb ellenfelük. A Mercedes GPS alapú mérései alapján a 2015-ös Ferrari motorral futó Toro Rosso a leggyengébb a mezőnyben, de ez csak az erőforrásukra vonatkozik. Az aerójuk kompenzálja a motorerőben mutatkozó hátrányukat. Visszatérve a Williamsre, Felipe Massa és Valtteri Bottas kettős pontszerzéssel köszöntötte a szombaton hetvennégy éves Frank Williamset. Annak örülhettek, hogy Massa maga mögött tudta tartani a nem százszázalékos Hamiltont, de annak nem, hogy Ricciardo úgy ment rajtuk keresztül a gyengének tartott Renault motorral, mint kés a vajon. Bottason Verstappen is. Maradjunk a jobbak is lehettek volna kategóriánál. Nico Hülkenberget azért vizsgálták és büntették utólag, mert túl lassan haladt a boxutcában: plusz öt másodpercet és két büntetőpontot tehetett zsebre. Ezzel szemben hozzá fűződik a versenyben futott leggyorsabb kör. A Force Indiák második verseny óta nem találják a helyüket, így nehezen fogják megőrizni tavalyi ötödik helyüket a konstruktőri versenyben. Olyat kell előhúzniuk a kalapból, mint amilyet a tavalyi év második felében, csakhogy a vezetőségét érintő botrányok a csapat létét veszélyeztetik. Számoljunk! 2016-ban beszállt egy új csapat, de előfordulhat, hogy 2017-re elveszítünk kettőt, a Force Indián kívül a másik híresen instabil anyagi helyzetű istállót, a Saubert is. Jobb lehetett volna a McLaren is. Az időmérőn a Q2-be is bekerülő Alonso és a motorcserés Button nagyjából a versenytáv feléig tartotta a lépést a középmezőnnyel. A spanyol még a harmadik helyen is haladt, persze csak addig, míg nem került sor az első kerékcseréjére. A végére úgy elfogytak mindketten, hogy kicsúsztak a pontszerző zónából. Eltérő taktikán mentek, mégis közvetlenül egymás mögött értek célba. Arról nem egyezik a véleményük, miért nem jött össze a pontszerzés. Button szerint rossz volt a stratégia, Alonso szerint egyszerűen nem voltak elég gyorsak. Inkább utóbbi.
A sokkal jobbak is lehettek volna kategóriába egyértelműen a Haast sorolom. Számítottak rá, hogy pálya adottságai miatt elillan a csodájuk, de nulla pontra nem készültek fel. Esteban Gutierrez balszerencséje folytatódott: először pénteken, a második szabadedzésen lángra kapott a bal hátsó fékje, aztán szombaton ebben a szezonban harmadjára kiesett a Q1-ben, holott mindkét Sauber tovább tudott menni. Neki is fekete macska volt a jele az óvodában, viszont hogy valami pozitívum is történjen vele, meglátta a kockás zászlót. A 2016-os Kínai Nagydíj arról is emlékezetes marad, hogy mind a huszonketten befejezték a versenyt. A születésnapos Grosjean sem maradt ki a rajt utáni káoszból, ő Marcus Ericssonnal koccant, akit le is idiótázott a manőverért. Maga az autó sem működött kezelhetően, a francia az utolsó körben megkérdezte rádión a mérnökét, miért nem adják fel a futamot. Valószínűleg nem tudta, hogy ennyire keveset kell kibírnia.A sehol se voltak egyértelműen a Renault.
Hamilton ötször járt a boxban, egyszer csak azért, hogy egyetlen körre feltegyék neki a szuperlágy keveréket. Nem volt abban a helyzetben, hogy a leggyorsabban kopó gumival kínlódjon. Összesen tizennyolcszor előzött, ezzel jelentős hányadát hozta a futam összes előzésének. Megmondta, hogy szeret hátulról rajtolni, ugyanakkor neki is világos, hogy rengeteg pontot veszített. Egy dolog, hogy most nem jött ki neki a lépés, mert balesetbe keveredett, de ha nem viselkedett volna baldachinos ágyként (ő mondta) az autója, előrébb végezhetett volna a hetedik helyénél. Míg a brit mindennel küzdött, amivel lehetett, Rosberg régen nem tapasztalt egyensúlyról beszélt az első interjúin. Az első kerékcseréje előtt annyi előnyt szedett össze, hogy gond nélkül visszaállt az élre. Senki nem zavarta az előnye kiépítésében, a tavaly Mexikóban megkezdett sikersorozata töretlen maradt. Nem véletlenül adtam a posztnak a Rosberg a maximumon címet. Maximális ponttal vezeti az egyéni tabellát, és csapaton belül is nyeregben érezheti magát. Ha ezzel nem bizonyította, hogy valódi kihívója Hamiltonnak, akkor semmivel. Négy éve Shanghaiban szerezte saját és a Mercedes első győzelmét, most pedig a tizenhéttel ő a legtöbb győzelemmel rendelkező nem világbajnok. Mondani se kell, hogy sürgősen változtatni szeretne ezen, hogy minimum a legtöbb győzelemmel rendelkező egyszeres bajnok legyen. Ilyen sorozattal nem lehet az öt nagy név egyike, aki a szezon után végleg elhagyhatja a Forma-1-et.
Vettel előrébb végzett, mint ahonnan megkezdte a futamot, csakhogy közben új orrkúpot kapott, s áthámozta magát a sűrűjén. De! A Ferrari a futamra felülkerekedett a taktika területén mutatkozó hátrányán (kivéve az időmérőn) a pilótáik balesete után sem estek szét úgy, mint a melbourne-i piros zászló utáni újraindításkor. Viszont sorozatban harmadik versenyük sem volt tiszta ahhoz, hogy megtudjuk, mire képesek balesetek és motorhibák nélkül. A Ferrarinak továbbra is a Spanyol Nagydíjra elkészülő újításcsomagban van minden reménye, hogy ne kelljen feladniuk az évet mindjárt az első negyedében. A főszerep helyett maradnak mellékszerepben.
(Csak akkor szólj hozzá, ha személyeskedés és káromkodás nélkül is megy!)