Wehrlein jön, a pontrendszer megy

Pascal Wehrlein az idei évtől életbe lévő licenszpontok megszerzése nélkül debütálhat a Mercedes fiókcsapatává alakult Manor istálló színeiben. A kivétel erősíti a szabályt, esetleg kijátszották a szabályt?

(Hamarosan ezekben a színekben is látni fogjuk?) 

Nem osztozom a lelkesedésben, ami a 2015-ös DTM bajnok Pascal Wehrlein bejelentését követte. Az első gondolatom rögtön ez volt: ő jön, a pontrendszer megy. A második meg az, hogy valamiről elfeledkeztem, és ekkora kivételezés nem történhet meg. Még.

Nézzük, mi vezetett el a mai bejelentésig. Adott egy folyamatosan vergődő kiscsapat, amit éppen Manor néven ismerünk, de két éve még Marussiának hívtak. Egyszer ugyan megtörtént, de se előtte, se utána nem nyílt esélye elrugaszkodni a mezőny végéről. Két súlyos baleset is fűződik hozzá (Maria de Villota tesztbalesete, aztán Jules Bianchi). Miután tavaly felvásárolta a Mercedes, és elkezdte feltölteni a saját embereivel, a két alapítója is elhagyta. Hozzáteszem, azt nem gondolom, hogy a süllyedő hajót hagyták el, mert az átalakulás óta egy valamiből nincs hiány: pénzből. De ennek feltétele van, vagyis az előre belengetett kedvezményes motorokért és egyéb alkatrészekért (meg szakemberekért) cserébe azt kell szerződtetni versenyzőnek, akik/akiket a pénzcsap akar. Ebben a posztban pontosan megjósoltam, mi fog történni. A saját utánpótlásának nevelésére egyre erősebben koncentráló Mercedes előhúzta a nyulat a kalapból, bár meglepetést nem okozott vele. Beíratta a kegyeltjét a saját óvodájába. Ismerős szituáció, a Red Bull - Toro Rosso kapcsolat is erre épül.

Nem túl gyakori, hogy valaki a túraautózás világából érkezzen a Forma-1-be. Júniusban még úgy tudtuk, hogy a DTM-et mellőzni fogják a szuperlicenszhez szükséges pontok kiosztása során, majd a következő hónapban kivételt tettek a sorozattal. Werhlein bajnoki címe már ekkor a levegőben lógott, viszont elsősége után nem tűnt egyértelműnek a sorsa. Miután tesztelt egy GP2-s csapatnak és nagy csend övezte a DTM-es szerződése meghosszabbítását, eldőlni látszott a jövője. De akár egy évvel korábban Max Verstappen, több lépcsőfok átugrásával ő is a Forma-1-ben találta magát. Ekkora hátszéllel az lett volna csoda, ha nem jön. De! A poszt bevezetőjében említett licenszpontok alapján semmi keresnivalója a 2016-os mezőnyben, mert nem felel meg minden kritériumnak. Legalábbis azoknak nem, amelyek a csapból is folynak. 

Elmúlt tizennyolc a Lex Verstappen szerint? IGEN, sőt, huszonegy is.

Szerzett minimum negyven pontot az elmúlt három évben? NEM!

Akkor miért kaphatott ülést?

Összesen tizenhat (!) pontot szerzett pályafutása során, ám itt megint egy de következik. Mivel a német 2014-ben jóval több, mint ötszáz kilométert vezette a Mercedes egyik korábbi autóját, és ha ez nem lenne elég, tavaly állandó résztvevője volt a teszteknek, megszerezte az indulás jogát. Ha innen nézem, kiskapu, ha amonnan, akkor nem, mindenesetre olvasható a szabályban. Hogy rászabták-e valakire a kiegészítést, ne menjünk bele, mivel ez nem az „Összeesküvések a Forma-1-ben” rovat. Azzal kapcsolatban fenntartom a tévedés jogát, hogy el akarták-e valaha törölni azt a szabályt, hogy X kilométer feletti tesztautózás után járjon a szuperlicensz.

Ekkora gyári támogatás mellett elkerülhetetlen volt, hogy bedobják Wehrleint a mélyvízbe, hiszen a DTM-ben töltött három éve alatt fél lábbal az együléses autók világában maradt. Tudatosan készült rá, hogy visszatérjen. Tesztpilótaként állandó szereplője volt a szezon előtti és szezonközi teszteknek. Befizették a Force Indiához, s beugróként Lewis Hamiltont is helyettesítette a Mercedesnél. És Toto Wolff már ekkor azon ügyeskedett, hogy a következő szezonra üléshez jutassa a németet. A Manor felvásárlása előtt a Force Indiával vagy a Williamsszel hozták szóba, ugyanazon okból, amiért végül helyet kapott. Az anyagiak miatt.

Nekem ő Hamilton 2.0, és a rendszeres olvasók már tudják, hogy az 1.0 sem a szívem csücske. Dicsőítést nem érdemes tőlem várni. A nyakamat tenném rá, hogy Nico Rosbergnek eredménytől függetlenül az idei lesz az utolsó éve a Mercedesnél, és Wehrlein ül a helyére. Mivel 2016-ra már csak egyetlen hely kiadó, Wehrlein csapattársa várhatóan a hasonló utat bejárt (nincs elég pontja, de sokat tesztelt), az indonéz kormány pénzével érkező Rio Haryanto lesz. 

Az újoncokról és a pontrendszerről írt posztjaim itt és itt.

Vitriol a Facebookon

(Csak akkor szólj hozzá, ha személyeskedéstől és káromkodástól mentesen is megy!)

Kép