Ha Kanada, akkor Hamilton
A pontverseny szempontjából szólt igazán nagyot Lewis Hamilton elsősége, ugyanis Sebastian Vettel előnye megfeleződött, miután a németnek sérült autóval kellett mentenie a menthetőt. Lezárult az idény első harmada.kép
3-3-1
Immár Hamilton neve mellett is három győzelmet jegyeznek, és 12 pontra csökkent a lemaradása az önhibáján kívül alulteljesítő Vettel mögött. Megvolt a második helyről rajtoló német tempója, csakhogy a startnál keresztülhúzta a számításait az egyik Red Bull. Hét versenyt kellett várni az „újkori”, értsd Nico Rosberg nélküli Mercedes első kettős befutójára.
Monaco után természetesen Hamilton dívaként viselkedő autója szolgáltatta az egyik fő témát. A brit úgy fogalmazott, hogy az idei Ferrari olyan, mint az ő tavalyi Mercedese, míg az idei olyan nehezen vezethető, mint még soha. A sima kanadai győzelme után sokan szeretnének ennyire kezelhetetlen autót, mint az övé. Kellett hozzá, hogy ez az egyik kedvenc pályája, plusz az is feltüzelhette, hogy utolérte példaképét, Ayrton Sennát a pole pozíciók számában, valamint az, hogy Vettel kis híján már az elején búcsúzott a futamtól. A Mercedes jön eggyel a szédületesen rajtoló, majd a kevésbé szédületesen kieső Max Verstappennek, nélküle nem tudtak volna ennyit hozni Vettelen. Tavaly Hamilton nagyobb lemaradást is be tudott hozni és át tudott fordítani a maga javára. Hosszú az év, idén több oda-vissza csere is belefér. Ha valóban igaz, amit Hamilton állít, hogy a csapatának sikerült megoldást találnia a monacói gyengélkedés okára, az rossz hír a Ferrarinak, ráadásul az olaszokat bármikor utolérheti az első, büntetéssel is járó motorcsere.kép
Az időmérőn tehát Hamilton beállított egy számára nagyon fontos rekordot, ami egyben azt is jelentette, hogy hatodik alkalommal szerezte meg a kanadai első rajtkockát. Talán sosem tudjuk meg, hogy miért csak egy melegítő körre küldte ki Vettelt a Ferrari az utolsó gyorsköre előtt. Kevés volt, hibázott. Aztán nem csak szombaton mondhatta el, hogy „maradt még” az autóban. Kezdhette azzal, hogy a rajtot követően hamar elvesztette a második helyét, miután Valtteri Bottas és az igyekezetében Vettelhez koccanó Verstappen is maga mögé utasította. A német nem figyelt a hollandra, a holland pedig észre sem vette, hogy letört egy darabot a Ferrariból. A másik Ferrariban Raikkönen szintén veszített a startnál, őt Daniel Ricciardo ugrotta át. A frontvonalak átmenetileg gyorsan megmerevedtek: egy elsőre nem egyértelmű baleset miatt pályára küldték a Safety Cart. A csúszkáló Vettel az ötödik körben, de már a biztonsági autós fázis után kénytelen volt vezetőszárnyat cserélni, és ha már kint járt, kereket is. Kiállhatott volna korábban is, de néhány körig nem volt benne biztos, hogy valóban szükséges-e. A német a mezőny legvégéről zárkózott fel és ahhoz képest, hogy a szárnycsere után is leszakadt valami az autójáról, esélyes maradt a dobogóra. Helyet cserélt Raikkönennel, amikor kellett, aki után két Force India és az egyetlen talpon maradt Red Bull várta.kép
A többiekből a poszt fő egységébe emeltem a Force Indiát, ugyanis a tabella negyedik helyén álló csapat vált a verseny utolsó húsz körének főszereplőjévé. A top10-ből nem is akárhogy rajtoló pilótapáros komoly dilemma előtt találta magát: az ötödik helyen haladó Esteban Ocon ugyanis azt mondta a csapatának, hogy meg tudná előzni Ricciardót. Sergio Perez ugyanígy gondolkodott a negyedik helyen, és esze ágában sem volt belemenni a csapattársa ötletébe, miszerint engedje el Ocont, akinek ha nem sikerül levadásznia a Red Bullt, akkor a mexikói visszakapja a helyét. Perez azt kérte, hagyják őket versenyezni. Körökön keresztül zajlott az üzengetés, miközben már hátrafelé is figyelniük kellett. Ahogy jó néhány körrel korábban a Ferrari jósolta, a 62. körben felbukkant Vettel a két rózsaszín autó visszapillantó tükrében. A Force India-Ferrari hármas vonat abban reménykedett, hogy az útjukba kerülő lekörözendő versenyzők feltartják annyira Ricciardót, hogy szorosan mögé zárkózzanak. Mindenki nyithatta a DRS-t a Red Bull mögött, és a köridők alapján Vettel volt a négyes leggyorsabbja. Ocon leszaladt a pályáról, így a francia volt a könnyebb falat. Miután megelőzte Perezt is, a Force Indiának már csak a csapaton belüli harc és az 5-6. hely maradt.kép
Ocon a befutó előtti utolsó métereken még próbálkozott, végül meg kellett elégednie a hatodik hellyel. A leintés után egyértelművé tette, hogy szerinte Perez makacsságán múlt a dobogója. Később, amikor már lehiggadt, sokkal finomabban fogalmazott és nem hibáztatott senkit. A csapat utólag azt mondja, korántsem biztos, hogy a pozíciócsere után Ocon próbálkozni tudott volna Ricciardóval szemben. Nem hangzott el konkrét utasítás, végig csak beszéltek róla. Se a csapatérdek, ami egybeesett Ocon érdekével, se Perezé nem érvényesült, miután Vettel kihasználta, hogy ők ketten egymásra figyeltek. A Force India nem a véletlennek köszönhette a tavalyi konstruktőri negyedik helyét, és idén sem azon fog múlni. De hogy a versenyzőik nem utoljára csaptak össze, az is biztos. A Nico Hülkenberg helyére érkezett Ocon megmutatta, hogy van olyan jó, mint Perez. Megszoksz vagy megszöksz – mondjuk Raikkönen helyére?
Monacót követően a finn volt a másik fő téma, akitől egyes (nem feltétlenül kulturáltan megfogalmazott) vélemények szerint a Ferrari elvette a győzelmet. Tartom, hogy nem elég szökőévente bajnoki formát mutatni, és hogy a Ferrari konstruktőri címe rajta fog elmenni. Szerinte ő is meg tudta volna előzni a Force Indiákat a sérült padlólemezével és a vacakoló fékjével, a versenyen mégsem láttunk tőle próbálkozást.kép
Mint fentebb írtam, az egyik Red Bull ismét feladta a versenyt. Idén mindössze kétszer (!) könyvelhettek el dupla pontszerzést, és hétről-hétre fogytán a türelmük. A megbízhatósággal küzdő Renault ismét elhalasztotta az új erőforrás bevetését, ráadásul az a helyzet áll fenn, hogy ugyan lassú és hozzájuk képest alig szerez pontot a gyári Renault csapat, ők legalább célba érnek. Hiába érzik stabilabbnak az autót a barcelonai teszt óta, ha a motor a probléma forrása. Pénteken Ricciardót és Verstappent is műszaki hiba hátráltatta, méghozzá két különböző hiba. Negyedik éve közelében sincsenek a bajnoki címnek, így aligha meglepő, hogy a Red Bull nem kér többet a jelenlegi motorformulából, és minden egyes hétvége után az erőforrások egyszerűsítését hangoztatja. Nemsoká eljön az a pont, amikor kifizetődőbb lesz átállniuk a következő évre.
A többiek:
Williams: Lance Stroll két pontot szerzett a hazai pályáján, s minden idők második legfiatalabb pontszerzőjévé vált. Se Bajnokok fala, se megpördülés, úgy előzött, mintha nem ő botladozta volna végig az első hat futamot. Hogy egyszeri fellángolást láttunk-e tőle, vagy már végre felveszi a fonalat, rejtély. Felipe Massa versenyét Carlos Sainz tette tönkre.kép
Toro Rosso: dupla nulla. Így nézett ki Sainz hétvégéje: péntek – műszaki hiba, szombat – kicsúszás a Q2-ben, vasárnap – baleset okozása, amiért három rajthelyes büntetést kapott Bakura. Így pedig Danyiil Kvyaté: péntek – top10, szombat – defekt az időmérőn, vasárnap – rajtrácson ragadás, áthajtásos büntetés azért, mert nem vette vissza a helyét a Safety Car vonal mögött, aztán 10 másodperces büntetés azért, amiért a versenybírák ROSSZUL szabták ki rá az előző büntetést, majd jött a vibráló autó, bokszutcai baki →DNF.
Renault: Hülkenberg 8., Jolyon Palmer 11.
Haas: Romain Grosjean is belekeveredett a rajt utáni balesetbe, de Massával és a vétkes Sainzcal ellentétben végül a pontszerző 10. helyen végzet. Kevin Magnussen VSC szakasz alatt előzött, amiért időbüntetést kapott.
McLaren: dupla nulla. Senki sem tudja megmondani, mikor érkezik az új és reményeik szerint megbízhatóbb Honda motor. Fernando Alonso félreérthetetlen szövegkörnyezetben jelentette be, hogy távozni fog: ha nem nyernek szeptemberig… Itt nincs miről beszélni. A spanyol győzelemre esélyes csapatot akar, kérdés az, hogy melyik győzelemre esélyes csapat akarja őt a soraiban tudni. Két körrel a vége előtt felmondta a motorja a szolgálatot. Stoffel Vandoorne 14. lett.
Sauber: dupla nulla. Pascal Wehrlein autót tört az időmérőn, és Marcus Ericsson is csak lekörözéskor került képernyőre.
Vitriol a Facebookon
(Csak akkor szólj hozzá, ha káromkodás és személyeskedés nélkül is megy!)