Mamma mia, mi a pokol?

Most már az is kérdéses, mennyire volt valódi Nico Rosberg szezon elejét jellemző dominanciája. Lezárult a szezon első harmada. Az optimisták szerint a java még csak most jön, míg a pesszimisták szerint minden eldőlt.
Kép

Lewis Hamilton ötödik kanadai győzelmével szemben a csapattársának csupán egy ötödik hely jutott. A 2015-öshöz hasonlóan az idei Kanadai Nagydíj se kényeztetett el, féltávnál már az ihletet kerestem. Az ottani hőmérséklet miatt nem írhatom azt, hogy langyosan csordogáltak az események, mert hidegnek nevezhető időjárás fogadta a mezőnyt. A Red Bullnál nem ijedtek meg a hűvös nyártól, a szombati időmérő után kifejezetten bizakodóak voltak. Az egyik csalódottságból a másikba eső Daniel Ricciardo elmondása szerint elrendezte a gondolatait, még ha ehhez el is zárkózott pár napra a csapatával való kommunikációtól. Ha nem elég bizonyíték rá, hogy kezd kényelmetlenné válni a hangulat a Red Bullnál, hogy még mindig nem tért vissza a régi százfogas mosolya, elárulta, hogy úgy érzi, késésben van, amiért huszonhét évesen még nem volt köze világbajnoki küzdelemhez. Nem kell ahhoz lélekgurunak lenni, hogy lássuk, mennyire rossz stratégia, ha állandóan ezen kattog. Azon biztosan nem lepődött meg, hogy nem rajta múltak az elbukott győzelmek: Helmut Marko beismerte, hogy Spanyolországban az ausztrál is nyerhetett volna. Barcelona a stratégián múlt, Monaco pedig a kapkodáson. Hogy min múlott Montreal, még nem teljesen világos, de Max Verstappen folytatta a tündérmeséjét, aki eggyel előkelőbb helyen fejezte be a futamot, mint ahonnan elkezdte, Ricciardo pedig küzdhetett tovább a rémálmával.

Kép

Lewis Hamilton visszatért, újra a régi, harsogták legutóbb a szalagcímek. Az arcmérete minden bizonnyal a régi. A harmadik világbajnoki címét jelentő austini futam óta nem állhatott fel a dobogó legfelső fokára. Ami visszás, hogy teljesen megérdemeltként, hatalmas teljesítményként írta le a monacói győzelmét. Visszautasította, hogy a szerencsén múlt volna. Milyen körülmények segítették? A csapattársa jóval lassabb volt nála, ezért a pitwallról érkező utasításra helyet cseréltek, és ezek szerint arról is elfeledkezett, hogy büntetés nélkül megúszott egy sikán átvágását, meg valahogy az sem jutott eszébe, hogy a Red Bull elrontotta Daniel Ricciardo kerékcseréjét. De hogy mit szívott Damon Hill, aki egyenesen Ayrton Senna 1993-as doningtoni győzelméhez hasonlította honfitársa elsőségét? Végül is találni egyezést, Doningtonban is esett az eső. Mindenesetre régen várt elsősége után Hamilton ismét elkezdett a bajnoki esélyeiről beszélni. Nyomásgyakorlásban a Mercedesnek se kell a szomszédba mennie. Hetek óta a folytatásról tárgyalnak Rosberggel, s ők nyíltan hangozhatják, hogy nekik a német nem pótolhatatlan. Amikor tavaly Hamiltonnak tárgyaltak a hosszabbításról, egyszer sem hangzott el olyan kijelentés, hogy bármikor találnak mást a helyére. A spanyolországi kiesés és a monacói hetedik hely azt jelenti Rosbergnek, hogy három éve nem szerepelt ilyen rosszul két egymást követő hétvégén.

Kép

A tendencia Kanadában is folytatódott. Hamilton annak ellenére is képest volt győzelemre váltani ötödik kanadai pole-ját, hogy Sebastian Vettel hatalmas ováció közepette úgy lerajtolta a második sorból a Mercedeseket, mint év elején Ausztráliában vagy tavaly a Hungaroringen. Amikor Hamilton és Rosberg csak egymásra koncentrál a startnál, mindig az történik, hogy mire észbe kaptak, (rendszerint) Vettel már el is húzott mellettük, ők pedig kereshetik a fonalat. Végül úgy alakult, egyedül Rosberg lett az, aki végleg kiesett a ritmusból. Hamilton nem figyelt, erőszakos volt, úgy kitessékelte a csapattársát a pályáról, hogy az a szélesnél is szélesebben fordult el. Látszott, hogy amikor előzni próbált a külső ívről, kis időre az ő autójának orra volt előrébb, amit a másik vagy észlelt, vagy nem, a lényeg, hogy olyat láttunk, mint a Spa14-et követő időszakban. A kontakt után Rosberg elvette. Csak nem megint őt hozták ki bűnösnek a kettős kiesésüket követő megbeszélésen, és ezért volt ilyen óvatos? Megszokhattuk már, hogy ha a Mercedes mond valamit a csapaton belüli viszonyokról vagy a filozófiájukról, azt teljesen máshogy kell érteni. Úgy látszik, Rosberg túlzottan is alkalmazkodik a csapatpontok mindenekfelett elvhez, és mostanában az sem mellékes, hogy még nem tiszta, hol fog versenyezni jövőre. Egyetértek azzal a közvetítésben is elhangzó véleménnyel, hogy a német most átpasszolta a labdát a csapathoz, vagyis Toto Wolff fog diktálni. Az első négy futamon mutatott formája és 43 pontnyi előnye gyakorlatilag semmissé vált. Az nem vigasztalja, hogy a későbbi győztes azt mondta, hogy „örülök, hogy Nico autója nem sérült meg.” Sérült más: Rosberg egója. Négy győzelem után egy DNF még nem a világ, azonban azóta a hetedik, majd ötödik hellyel már hajszálnyira került a világvégétől, ami az újabb elvesztett bajnoki címet fogja jelenteni. Mindent megtett, mégis balul sült el a legutolsó előzési kísérlete Verstappennel szemben. Örülhet, hogy meg tudta fogni az autót, és nem csapta el Verstappent is, mint ahogyan Hamilton ütötte ki őt négy héttel korábban. Sürgősen össze kell kapnia magát a németnek.

Kép

Tehát Vettel az élen a Ferrarival, mögötte Hamilton, Rosberg a középmezőny elején. Oké, hogy a Red Bullok ütközés nélkül is helyet tudtak cserélni, de ezzel az ő csapaton belüli csatájuk is hamar eldőlt. Ricciardo Kanadából, első győzelme helyszínéről sem távozhatott elégedetten. Rémálom, mint írtam fentebb. Max Verstappen már régen elnézést kért a monacói zúzásért (pár napig az volt a téma a szurkolók között, hogy vajon senki által nem zavartatva falnak menni, esetleg mások versenyét is tönkretevő módon manőverezni kínosabb-e), amit negyedik hellyel próbált feledtetni. Csak szólok, hogy Bakuban Monaco 2.0 következik Európa Nagydíj címszó alatt. Méghozzá szünet nélkül. Falakkal övezett utcai pálya, viszont a klasszikusnál gyorsabb kivitelben. De most még vissza Kanadához. A Red Bull jelezte Verstappennek, hogy ne tartsa fel Ricciardót, amire ő úgy reagált, hogy jobban odalépett. Nem hinném, hogy valódi csapatutasítást hallottunk volna. Verstappen utólag elmondta, hogy azért volt lassabb az eset előtt, mert spórolósra kellett vennie. Végül lemaradt a dobogóról, de így is elégedett lehet: megúszta a falakat, és az egyre hátrébb keveredő Ricciardo se jelentett rá veszélyt. Az ausztrál második kerékcseréje eredetileg nem is volt tervezett, de jobbnak látták boxba hívni, mielőtt még nagyobb kár érte volna az egyik kockásra fékezett első abroncs miatt.

Jenson Button alatt már a tizenegyedik körben lángra kapott a McLaren, de mivel a pálya egyik nyitási pontjánál állt meg, csak virtuális Safety Car lépett életbe. A Ferrarinál ekkor gyors (később kiderült, hogy elhamarkodott) döntést hoztak, nehogy megint a boxban dőljön el a siker, mint Melbourne-ben. Hát azon múlt, ugyanis az ultralágy gumik nem koptak annyira, mint várták. Túl korán hívták ki kerékcserére Vettelt, aki így nem tudta egy kiállással teljesíteni a versenytávot, míg az ultralágyon több mint kétszer annyi kört megtevő Hamilton igen. Nem mintha máskor nem a taktikán múlna minden, de idén mintha kevesebb lehetőség lenne a korrigálásra, ha még az elején észreveszik, hogy félrement valami. Vettel némi huzavona után kifékezte az akkor még előrébb versenyző Ricciardót, átment Verstappenen, és a második helyen találta magát. Ekkor Hamilton még mindig ugyanazon a szett gumin haladt, amivel szombaton befejezte az időmérő edzést. Remélem feltűnt a Pirellinek, hogy az új keverék olyan tartós, hogy egy tankot is elbírna. Az oldalfestésnél több különbséget várnánk az egyes keverékek között. Az 57. körtől jelentkeztek Vettel elfékezős hibái, melyek szintén a Pirelli számlájára írhatók. Elkerülhető lett volna, ha nincs az elsietett első kerékcsere, és nem kopik a gumi szinte vezethetetlenné a pálya bizonyos féktávjaihoz. Ki merem jelenteni, hogy erőből is ment volna a győzelem. Rosberg lassú defektje is fejvakarásra késztethette a Pirelli mérnökeit. Annyira szokatlanul hideg volt az asztalt, hogy Esteban Gutierrez verseny közben cikázott a pályán, hogy tapadást leheljen az abroncsaiba. Mondani se kell, hogy nem csupán a hőmérséklet miatt nem működött megint a Haas.

Kép

A Ferrari nem hajlandó feladni ezt a szezont. A hónapok óta várt fejlesztési csomagot, köztük az új turbót egyelőre csak Vettel autójában próbálták ki, és egész biztatónak tűnik. A reálisnál eggyel magasabb céljuk (a Mercedes legyőzése) nem vonhatja el a figyelmüket a mögöttük zajló versenyről sem. Vettel felugrott az összetettbeli harmadik helyre, és a Ferrari is őrzi a második pozícióját, de jobb lesz, ha mindkét szemüket a Red Bullon tartják. A Williams bármennyire is szeretne harmadik erővé válni, rendszeres dobogós helyezések nélkül nem fog menni. Az erős versenyt futó, és látszólag a két évvel ezelőtti formáját mutató Valtteri Bottas most szállított nekik egy harmadik helyet, mégsem lehetnek maradéktalanul boldogok. A Kanadai Nagydíj előtt Felipe Massa volt az egyedüli a mezőnyben, aki idén minden versenyen pontot tudott szerezni. A brazil először pénteken egy furcsa balesetben összetörte az autója hátulját: nem zárult le a DRS, amikor ő a fékre lépett. Szépen leradírozott egy darabot a Forma-1 legújabb hivatalos szponzorának, a Heineken táblájáról. Veszélyes dolgok történnek, amikor a Martini sörrel keveredik. Elfoglalták a negyedik sort Bottassal, azonban az ő versenye nem tartott sokáig, a motor túlmelegedése okozta. Ha régóta használt erőforrásról volt szó, ebből csere lesz. Agyonhasznált motor gyulladt ki Button alatt is, s a Q3-ba bejutó Fernando Alonso se tehette ki az ablakba az eredményét.

Kép

Említésre méltó a Force Indiák pontszerzése. Az előző verseny egyik hőse, Sergio Perez ismét bebizonyította, hogy a mezőny gumimágusa: harmincegy kört ment az első etapban, igaz, nem ultralágyakon. Alig köszöntött be a nyár, a sajtó már a fél mezőnyről tudja, hol folytatja jövőre. Massa a Renault-nál (esetleg visszavonul), Button és Kvyat a Williamsnél, Rosberg/Ricciardo/Perez a Ferrarinál, Raikkönen pedig visszavonul. Ez a téma megér később egy önálló posztot, pláne a Ferrari-kaszting. Szerk.: Carlos Sainz a huszadik helyről indulva lett kilencedik.

Kép

Mormoták helyett idén sirályok képviselték a szigetre épült pálya élővilágát. A párocska halál nyugodtan ácsorgott a versenyíven, és nem akaródzott elszállniuk onnan. Vettel kénytelen volt szélesebb ívben bevenni a kanyart. Köszönet a címért neki :)

Ez történt tavaly.

Vitriol a Facebookon

(Csak akkor szólj hozzá, ha személyeskedés és káromkodás nélkül is megy!)