Már illúzió sem maradt

A 2019-es év jelképe lehetne a Spanyol Nagydíj: az ötödik Mercedes győzelem után nincs helye további illúziónak. Lewis Hamilton három éve nem talál legyőzőre Barcelonában.36172099131e5cb4ee4573dde70d3d6c.jpg

Két héttel korábban a papírformát hozó Bakuban elmaradt a meglepetés dobogó, bezzeg az unalmas Spanyol Nagydíj menetrendszerűen megérkezett, és elaltatott minket. A hírek szerint utoljára, és a fogyatkozó európai helyszínek ellenére ezt a pályát még csak nem is sajnálom. Nézőpont kérdése, hogy alul vagy felülmúlni lehetetlen ezt a hatvanhat körös eseménytelenséget.

Mercedes: 217 pont. Eddigi rekordjuk 765 pont 2016-ból, vajon mennyivel döntik meg?

Ferrari: 121 pont                                              

Red Bull: 87 pont

Ha párhuzamot szeretnék vonni a valaha volt legdominánsabb szezonnal, az 1988-assal, melyik lesz az egyedüli helyszín, ahol nem a Mercedes nyer? Talán két múlva a Monacói Nagydíj, viszont nem valamelyik Ferrari győzelmére tippelek, hanem Max Verstappenére. A holland eddig elég rossz viszonyban állt a városi pályával, viszont a kihívónak tartott Ferrari az egész 2019-es évvel hadilábon áll. A győzelem nélküli 2016-ra, vagy inkább 2014-re emlékeztetnek, amikor a konstruktőri második hely sem jött össze. Kapóra jön, hogy a Red Bull Daniel Ricciardo távozásával egyszereplőssé vált, és hogy a tesztek utáni eufória lecsengése óta kiderült, hogy az RB15 mégsem minden idők legjobb Adrian Newey tervezte autója. Azért fejlesztési tempó és pláne ilyen eredmények mellett ne vegyék készpénznek az olaszoknál, hogy végig a Red Bull előtt maradnak. Barcelona megmutatta, hogy van mit csiszolni a tervezettnél két hétvégével előrébb hozott fejlesztési csomagjukon, ami ha ki is forrja magát, a tabella nem hazudik: a téli felkészülés vagy Ausztrália óta egy helyben topognak. Sebastian Vettel a Rubik-kockához hasonlította az autójukat, ami szerinte kényesebb, mint amilyen a teszteken volt. Ezzel magyarázza, hogy óvatosabban vezet. Jó, mihez képest óvatosabban?

Óvatosabban, de azért becsúszott egy újabb dobogóba kerülő malőr mindjárt a rajt után. Elhiszem, hogy ő is unja a Mercedes vonatot, de a hibái láttán sokkal frusztráltabb lehet, mint mutatja. Ez az ötödik éve a Ferrarinál, és az elmúlt egy-két hétben megjelent nyilatkozatai megerősítettek valamiben: kezdi feladni. Agyondicsérte Hamiltont, de főleg az a gondolat ütött meg, hogy nem hiszi, hogy bárki emlékezni fog rá a visszavonulását követően. Nem egy magabiztos üldöző képét tükrözi. Csapatfőnöke még nem, de ő már pedzegeti, hogy sosem létezett az erős SF90. Amit a sajtó visszaesésnek próbál eladni, de főleg azt, hogy az elmúlt két bajnokságot erőfölényből vesztették el, csak a Mercedes – ezt a kifejezést én mondom, – hazugsága. Vajon hogyan vezette fel Toto Wolff a hétvégét? „A Spanyol Nagydíj mindennek ígérkezik, csak könnyűnek nem” – majd Valtteri Bottas a saját csapattársának is közel hét tizedet, a harmadik helyezett Vettelnek pedig már majdnem egy másodpercet adott az időmérőn. A Mercedes ERS hibával magyarázta Hamilton ekkora mértékű vereségét.

A lassú Ferrarival, a motiválatlan Vettellel és a szürkülés jeleit mutató Charles Leclerc-rel szemben a Mercedesnek egyedül a versenyzői összecsapásától kell tartania. Egyre hangosabban megy a fogadkozás a vezetőség és Hamilton részéről is, hogy Hamilton nem ismétli meg ugyanazt a műsort Bottasszal, amit Nico Rosberggel előadott. Csak találgatni tudok, mivel lehetne lecsillapítani a 2019-es, saját magát harapósként jellemző Bottast, de az egyik mindenképpen egy új, többéves szerződés. Érthető, hogy a finn szeretne minél előbb hosszabbítani, hogy a bajnokságra koncentrálhasson. Bottas bizonytalanságban tartása akkora fegyver a Mercedes kezében, hogy biztos vagyok benne, hogy nem utoljára említettem. Mondhat Hamilton olyanokat, hogy az ő volt mérnökeinek köszönhető Bottas javulása, mert ők bátorítják a finnt, hogy utánozza Hamiltont, legfeljebb röhög rajta a brit háta mögött. Ha azonban a nyári szünet előtt-alatt sem tudja, hogy igény tartanak rá 2020-tól, és ha igen, mennyi időre, az letörheti. A lehető legrosszabbat tenné a bajnokságnak, ha visszatérne a 2018-as Bottas, míg egy kétesélyes küzdelem legalább megpróbálná eloltani az egyre nagyobb tüzet. Az azért sokat elmond, hogy a Mercedes pilótái a saját főnökük szerint sem barátkoznak egymással.

Hamilton nem akart a bakui rajthoz hasonlóan előzékeny lenni. Szerencséjére Bottas majdnem összeakadt a jó startjával sokat vállaló Vettellel, és onnantól kezdve a hátát mutatta a mezőnynek. Mondhatni Vettel elintézte a Mercedesek és a saját versenyét is, mindenkinek másmilyen előjellel. Pár száz méterrel a rajt után ismét megfordult a bajnokság állása, de nem csak az élen, hanem a harmadik helyen is. Verstappen minden további küzdelem nélkül hajthatott idei második dobogós helyezéséért, amit a biztonsági autós szakasz utáni újraindítás sem veszélyeztetett. Az a helyzet állt elő, hogy az újraindítást követően az élen senki sem támadta az előtte haladót. A 2019-es szezon elesett, és mindig van lejjebb. Baku is mélypont volt, Barcelona is, Monaco is az lesz.

Hamilton: 112 pont

Bottas: 105 pont

Verstappen: 66 pont

A többiek:

Red Bull: Pierre Gasly miatt kell ez a többiek besorolás a Red Bullnak is. Ha igaz, ami a közvetítésben elhangzott, hogy a francia már-már flegma a szerelőivel, és a toro rossós Alex Albon pont az ellentéte, itt jövőre csere lesz.

Renault: hajtogatják, hogy többre képesek, de megint akkora dupla nullával ért véget a hétvégéjük, mint a ház. Eddig két hetedik helyet szereztek, és a tabella megint nem hazudik: csak a Toro Rosso és a nulla pontos Williams van mögöttük. A McLaren valahogy jobban boldogul ugyanazzal a motorral. A Q1-ben autót törő Nico Hülkenberg a boxutcából rajtolt a parc fermé szabály megszegése miatt, ami esetében azt takarta, hogy a régi szárny visszaépítése az autó módosításának minősült. A csapatnak már arra sincs kapacitása, hogy rendelkezzen tartalékkal?

Haas: kettős pontszerzés, a pálya határát bizonyos helyen eltérően értelmező Romain Grosjean is megszerezte idei első pontját. Kevin Magnussen hetedik lett.

McLaren: Carlos Sainz hazai közönsége előtt nyolcadik helyen zárt. Lando Norris még mindig azt találgatja, mit akarhatott Lance Stroll, de a manővere kavicságyat és safety cart ért.

Racing Point: dupla nulla.

Alfa Romeo: dupla nulla, megint mindhárom nap hiányzott a tempó.

Toro Rosso: Danyiil Kvyatot kilencedik helyen intették le. Albon második kerékcseréjét elrontotta a csapata (se őt, se Kvyatot nem várták), de azért majdnem övé lett a tizedik hely.

Williams: sajtóhírek szerint már Baku után leálltak az idei fejlesztésekkel. A csapat nem talált bizonyítékot Robert Kubica gyanújára, szerintük igenis egyforma a két autó padlólemeze.

Ez történt tavaly

Vitriol a Facebookon

(A képek nem tőlem származnak, és felhasználásukból nem keletkezik anyagi hasznom.)