Pilóta puzzle

Helyükre kerültek a kirakós darabjai, miután Nico Rosberg váratlan visszavonulása láncreakciót indított el a pilótapiacon. Valtteri Bottas megkapta élete legnagyobb lehetőségét a Mercedestől, Felipe Massa pedig visszatért a Williamshez.Kép

Alig ejtette ki a száján a Forma-1 újdonsült világbajnoka a visszavonulás szót, máris elindult a találgatás, hogy ki foglalja-e a helyét. A holtszezon első másfél hónapja arról szólt, hogy úton-útfélen mindenki különböző nevekkel dobálózott, és a Mercedesnél is látványosan úgy tettek, mintha teljes tanácstalanságba taszította volna őket Rosberg kiszállása. A mezőny legjobb autója sokak fantáziáját megmozgatta, de legyünk őszinték: Fernando Alonso neve legfeljebb poénból merülhetett fel. Persze szórakoztató volt a magyar szaksajtó egy ismert szegletének infantilis lelkesedése:

Most jött el a pillanat, amikor Alonsót bezárja a McLaren:) Akár még a Hamilton-Alonso páros is összeállhat, újra! De nagy lenne!

Felejtsd el 2007-et! Azóta Alonso és Hamilton is felnőtt! Ez a páros elképesztően brutális lenne a Mercedesnél! AKARJUK! AKARJUK! AKARJUK! AKARJUK! AKARJUK! ÉS TE IS!

Ugyan már, pontosan tíz évvel ezelőtt bizonyították be Lewis Hamiltonnal, hogy képtelenek megmaradni egymás mellett. Majd amikor a gyengébb képességűeknek is leesett, hogy Toto Wolff csapatfőnök biztosan nem akar poroltóval a kezében két tűz között ácsorogni, és a tavaly még Hamiltonhoz hasonlított Pascal Wehrleint sem léptetik fel a csőd legeslegszélére táncoló Manorból, jöttek a Massa-gyűlölettel megspékelt anti-Bottas megnyilvánulások:  

Hamilton pezsgőt bontana Bottas érkezésével? Esélye sem lenne a finnek? Legyőzte Massát, de a brazil nem a legjobb értékmérő egy háromszoros világbajnok ellen…

Bottas a Mercedes szempontjából tökéletes - a szurkolókra nem is gondolnak?!

Bottas Barrichellónak-Massának megy Hamilton mellé, csak még nem tudja?

Ezmiii? Én érzem magam kínosan, amiért „Magyarország legdinamikusabban fejlődő F1-es hírportálja” vagy rajong, vagy gyűlölködik. Részemről még nincs lezárva a téma, folytatás hamarosan #StayTuned.

Kép

Tehát január 16-án délután kiderült, hogy:

Pascal Wehrlein – Sauber

Felipe Massa – Williams

Valtteri Bottas – Mercedes

Meglepetés! Ja nem. Mármint attól kezdve egyértelmű, hogy a tavaly Rosberg helyére vizionált Wehrlein újabb pofont kapott az útját egyengető Mercedestől. Az elsőt Force India osztotta ki, amikor a másik Mercedes növendéket, a feleannyi F1-es tapasztalattal rendelkező Esteban Ocont választotta helyette. Persze belemagyarázhatom, hogy 1, ő a Mercedes trójai falova a (még) Ferrari motoros Saubernál, mert a svájci csapat 2018-tól motorszállítót fog váltani, vagy 2, mert ha Bottas nem nyeri el a Mercedes tetszését, még mindig visszarángathatják Wehrleint. Illetve 3, a Mercedes lemondott Wehrleinról, akivel már a Manornál sem voltak megelégedve, és Ocon foglalhatja el az ismételten megüresedő ülést. Igazam lett a Manorral kapcsolatosan, tényleg addig kellett a Mercedesnek a fiókcsapat, amíg nem találtak jobb helyet az utánpótlásnak. Wehrlein nem mellékesen a Sauber megmentőjét, a Brazíliában két pontot szerző Felipe Nasrt túrta ki a csapatból, akit már csak a Manor túlélése tarthat a Forma-1-ben.

Kép

Jól éreztem, hogy nem kell búcsúposztot írnom a kirakó középső elemének. „Köszönöm, visszatértem” – üzente az interlagosi célegyenest és boxutcát végigsíró Massa, aki első szóra visszatért ahhoz a csapathoz, ami tavaly nem akart hosszabbítani vele. Ebből is látszik, hogy némi rásegítéssel hozta meg a távozásról szóló döntését. Állítása szerint motiváltan várja az új szezont, ami tényleg az utolsónak néz ki. Lehet kritizálni, amiért nem tud nyugton maradni a fenekén, csak ez ugyanannyit ér, mint Rosbergen számon kérni, hogy miért nem szeretné megvédeni a bajnoki címét. Semmit. Aki eddig sem kedvelte, ezután sem fogja megváltoztatni róla a véleményét. Egyesek szerint túlságosan érzelgős, kiöregedett, és csak foglalja a helyet másoktól, de inkább foglalja a helyet „öregen” és érzelgősen, mint szintén „öregen” és állandóan a lesz*rom tablettát rágva. Massa reaktiválásában bőven benne van a Williams főszponzorának, a Martini nyomása is, s ugyanezért nem választhattak egy másik (elérhető közelségben lévő) fiatalt: a cég ragaszkodik legalább egy huszonöt éven felüli pilótához. Ha a magát motiváltnak nevező Massa a 2016-oshoz hasonló évet fut, azt nem feltétlen egyedül rajta kell leverni. A zsetonrendszer megszűnésével még markánsabban igaz, hogy ahol lesz elég pénz, ott várható fejlődés is. Amit eddig tudni lehet a Williams helyzetéről, az nem hangzik rosszul:

- Paddy Lowe elhagyta a Mercedest, feltehetőleg a Williams technikai igazgatója lesz

- a Williams ingyen kapja a motorokat, vagyis pénzt takarítanak meg

- a Mercedes kivásárolta Bottast az élő szerződéséből, vagyis pénzt kaptak (költhetik többek között Lowe-ra)

- az újonc Lance Stroll is hozott magával egy szabad szemmel is látható összeget

Kép

Tehát Wehrlein nem kellett az őt F1-ig juttató Mercedesnek, és külsős versenyzőt sem akartak, pláne nem a Hamiltonnal zűrös múlttal bíró Alonsót. A Toto Wolff menedzselte Bottas előtt még annak tudatában is élete lehetősége kínálkozott fel, hogy Hamilton mellett kell helytállnia. Igaz, hogy bosszantott a sok biztos vízhordónak szerződtették le és társai, de bevallom, az én fejemben is megfordult ez a forgatókönyv. 2017 egyik legnagyobb kérdése, hogy Bottasból vajon Heikki Kovalainen 2.0 vagy Nico Rosberg 2.0 lesz-e, azaz mozgó sikán szerepet tölt be a Red Bullok és a Ferrarik előtt, aki a negyedik bajnoki címéhez segíti a csapattársát, vagy vele is komolyan számolni kell. Niki Lauda szerint szabad lesz a csapaton belüli verseny, és hiszi, hogy Bottas is képes lesz arra, amire Rosberg volt. Ez nagyon szép, de ha csak egy szezont kap a bizonyításra, 2018-tól könnyen újra a Williamsben találhatja magát.  

Kép

A gyakran szürkének tartott Bottas nem először került az átigazolási piac középpontjába. Először a 2015-ös időszak kulcsfigurájának is kiáltották ki, s már annyian látták Kimi Raikkönen helyén a Ferrariban, hogy meglátszott a teljesítményén is. Később Bottas is elismerte, hogy megzavarták a híresztelések. A nem is valótlan híresztelések, de most nem ide tartozik, hogy miért nem akarta kivásárolni a Ferrari. A saját érdekében életbevágó, hogy tanuljon abból az időszakból, mert amit már most és a későbbiekben kapni fog. Azonban a sok károgás között szinte elvesznek az olyan cseppet sem apró részletek, mint hogy Bottas 2014-ben a negyedik, 2015-ben pedig az egyéni bajnokság ötödik helyén végzett, vagy az, hogy gyakorlatilag nem vét vezetői hibát.

Pro

- stabil: nem tör autót, többször esett ki mások hibájából, mint a sajátjából

- nem ijed meg az élmezőnyben. Habár azóta se értem, amit itt előadott.

- hidegvérű: nem megy bele ész nélküli csatákba, és valószínűleg Hamilton pszichikai hadviselésnek nevezett baromságai sem fogják meghatni

- nem sötét ló: láttuk, mire volt képes 2014-ben az elmúlt évtized legjobb Williamsével, amiben szintén Mercedes motor dolgozott

Kontra

- nem ismeri az autót: ezen minden „új fiú” átesik. Erre vannak a tesztek.

- akármit állítsanak, a Mercedes soha nem lesz kétversenyzős csapat. Nem jelent semmit, hogy eddig Toto Wolff volt a menedzsere.

- lehet, hogy nem ijed meg az élmezőnyben, de szó szerinti élen autózásban még nincs tapasztalata

- állítólag csak egy évre kell a Mercedesnek

A pilóta puzzle a Manor bizonytalan sorsa miatt teljesnek tekinthető, ami Rosberg visszavonulása nélkül még ennyire sem lett volna érdekes.

Vitriol a Facebookon

(Csak akkor szólj hozzá, ha káromkodás és személyeskedés nélkül is megy!)