Fordulópont küszöbén

Féltávjához érkezett a 2017-es szezon, amikor is Lewis Hamiltont egyetlen pont választja el az éllovastól. Sebastian Vettel még nem aggódik, pedig a sokba kerülhet a két körrel a leintés előtt bekövetkezett defektje.

Vettel: 177 pont

Hamilton: 176 pont

Bottas: 154 pont

Hamilton néhány nappal ezelőtt kritikák kereszttüzében égett, amiért nem vett rész a londoni „Nagy Futamon”. Türelmet kért a médiától és a rajongóktól is. Állítása szerint a pár napos elvonulás alatt felülemelkedett az őt hátráltató dolgokon, amit olyan magabiztos győzelemmel bizonyított, mintha nem is ezt az évet írnánk. Vettel ugyanezt érezheti, akinek nem sok kellett hozzá, hogy defekt miatt nulla ponttal távozzon Silverstone-ból. A Mercedesnél örömünnep, a Ferrarinál katasztrófa.

Akárcsak tavaly, idén is féltávra vált szorossá a bajnokság. Közvetlenül azután zárkózott fel ennyire Hamilton, hogy Ausztria után kijelentette, elég rosszul néz ki a húszpontos hátránya. Akkor hozzátette, hogy Vettelnek is lesz még nehéz időszaka. Tessék, itt van: a német két körrel a futam vége előtt defektet kapott. Toto Wolff szerint Hamilton erre az évre letudta a pechsorozatát, amit a babonások vehetnek úgy is, hogy átruházta a rontást Vettelre. Milyen különös (idézőjelet sem érdemel, annyira átlátszó), hogy Valtteri Bottasnak pont erre a hétvégére időzítették a váltócseréjét… Kapásból mínusz öt hely, és mivel nem úgy sikerült az időmérője, mint szerette volna, a büntetéssel együtt csak a kilencedik helyről indulhatott. Nem jelentett veszélyt Hamiltonra, aki azt is megúszta, hogy feltartásért hátrasorolják. „Kivételezett”, „érinthetetlen”, „neki mindent szabad” stb. Csak azért vizsgálták ki az esetet, mert panasz érkezett, amit Wolff azzal kommentált, hogy Romain Grosjean nyafogás helyett örüljön, hogy a Forma-1-ben lehet. Másnak is feltűnt, hogy a Mercedes főnök egyre kevésbé vigyáz a szájára?

A csapaton belüli vetélytárs tehát tisztes távolságban a Silverstone-menő Hamiltontól, viszont ott voltak helyette a Ferrarik, méghozzá Raikkönen - Vettel sorrendben. Majd megcserélik őket a versenyen, elvégre tudnak számolni a pitwallon – gondolhatta mindenki. A Ferrarinál azonban nem így gondolták. Nem elég, hogy mindkettejüket defekt sújtotta egy, illetve két körrel a vége előtt, (Raikkönent egész pontosan a gumi futófelületének leválása), hagyták őket abban a sorrendben végigmenni, mint ahogyan elrajtoltak. Raikkönen volt a szerencsésebb, ki tudott állni a bokszba kereket cserélni, és végül csak egy pozíciót vesztett a rajthelyéhez képest, míg Vettel harmadik helyett mindössze hetedik lett. Nem hallgatott rá a csapat, amikor néhány körrel korábban a Pirellik hólyagosodásáról beszélt. Max Verstappenre hallgatott a Red Bull, akinek Raikkönen problémáját látva azonnal közbeiktattak egy plusz kerékcserét. Inkább az, mint a sokadik nullázás. A holland később azt nyilatkozta, hogy a második csere nélkül sem ért volna fel a dobogóra. Egymás után három nulla pontos verseny után a negyedik hely is megkönnyebbülést jelent neki. Vettel annyira nem ragadtatta el magát a hollandtól, amikor kerék-kerék ellen csatáztak és ő fűre szorult. Verstappen szerint természetesen Vettel volt agresszív, nélkülük viszont unalmasabb lett volna a tízből jóindulattal is kétpontosnak ítélt verseny. Csak mert mindig van lejjebb.

„Dodzsemezni akart, vagy mi?” – kérdezte az a Verstappen, aki idén már lezúzta Vettel első szárnyát Kanadában.img_20170716_153439.jpg

Az hogy Fernando Alonso az utolsó sorból rajtol, szinte mindennapos jelenség, de hogy Daniel Ricciardo is hátra kényszerüljön, ritkaságszámba megy. Az ausztrál utoljára a tavalyi Olasz GP-n esett ki a Q1-ben. Bottashoz hasonlóan öthelyes rajtbüntetéssel a zsebében kezdte meg a kvalifikációt, amikor jött a rémálom: le kellett húzódnia a pályáról. Bízott az esőben, végül eső hozta kavarodás nélkül is felzárkózott a tizenkilencedik helyről, és a csapattársa mögött intették le. A felzárkózásért jogosan kapta meg a nézőktől a nap versenyzője címet.

Most vissza az élre. Hamiltonnak még arra is volt ideje, hogy a kivetítőt nézegesse. Az osztrák verseny győztese, Bottas hozta, amit ezen a pályán hozhatott, és amikor a Ferrarik kihullottak előle, még annál többet nyert. A második idei kettős Mercedes-sikert mindenképpen. Egy héttel korábban még a bajnoki cím esélyéről beszélt, de ha a tabellára pillant, elhúzhatja a száját. Húzhatja a Ferrari is, akik érthetetlen módon tíz körrel a vége előtt sem voltak hajlandók utasítást adni a versenyzőik cseréjére. Akkor is kapták volna az ívet, és kapják most is, amiért nem vették komolyan Vettel jelzését, miszerint baj van. Baj van és baj lesz. Közvetlenül azelőtt veszítettek értékes pontokat, hogy megérkezett volna az új fejlesztésű motor. A Ferrarik valósággal eszik az erőforrásokat, szinte kizárt, hogy csak egyszer kapjanak tízhelyes rajtbüntetést. Közben a Mercedes sem egy helyben ácsorog, ők is fejlesztenek. Nem szeretnék előre károgni, de innen úgy néz ki, hogy a szezon második felében belefulladunk az unalomba. Ne legyen igazam.img_20170716_191320.jpg

A többiek:

Williams: Felipe Massa hozott egy tizedik helyet. Silverstone eleve nem az ő pályájuk.

Force India: kettős pontszerzés (8-9.). A jelenlévő csapattulaj örömére ezúttal elmaradt a házi csata.

Toro Rosso: a versenyzők között egyre nagyobb a feszültség, amit nem csodálok. A torpedó ismét lecsapott, ami nekik kettős kiesést, a mezőnynek viszont Safety Cart hozott. Pedig pont az elmúlt héten kezdtek el pletykálni Danyiil Kvyat szerződésének meghosszabbításáról. Na meg arról, hogy Carlos Sainz a Hungaroringre már a Renault színeiben érkezik.

Renault: Nico Hülkenberg hatodik helyen zárt, míg Jolyon Palmer el se tudott rajtolni a hazai futamán.

Haas: dupla nulla. Grosjean bejutott szombaton a Q3-ba.

McLaren: dupla nulla. Fernando Alonso OUT, a Q3-ba is bejutó Stoffel Vandoorne majdnem pontszerző.

Sauber: dupla nulla

Ez történt tavaly

Vitriol a Facebookon

(Kommentszabály: kulturáltan.)