Vettel nevetett a végén
Lewis Hamilton azzal viccelődött az időmérő után, hogy azért vert hat tizedet a Ferrarikra, hogy letörölje Sebastian Vettel arcáról a mosolyt. Vasárnapra Hamiltonnak nem maradt kedve mosolyogni, ugyanis Vettel Loria névre hallgató autója szelte át elsőként a célvonalat Ausztráliában.
Le sem intették a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjat, már verseny közben szárnyra keltek az összeesküvések a két Haas kiesésével kapcsolatban. Ők melyik futamot nézték? Az én verziómban a kerékpisztoly okozta a Haasok egymás utáni kihullását, és ugye rosszul rögzített kerékkel nem lehet versenyezni. A konteó szerint a Haas, mint a Ferrari kvázi B csapata, felsőbb utasításra dobott el magától cirka húsz pontot. Persze, hogy a Mercedes szurkolói méltatlankodnak, amiért Hamilton a lehető legrosszabbul jött ki a biztonsági autós fázisból, csakhogy Hamilton a safety car beküldése előtt, a virtuális szakaszban szedte össze a hátrányát. Alufólia sisak színvonal, mindezt azért, mert meghiúsult egy sima Hamilton győzelem, és mert az egyik Ferrari motoros csapat drámája több változón keresztül egy másik Ferrari motorosnak kedvezett.4-6. helyek vesztek oda a Haasnál
Valószínűleg nem utoljára tehető fel, hogy miért nem tudott Hamilton (vagy bárki) visszaállni az élre, ha egyszer övé az erősebb technika? A keskeny városi pályákon kívül is előjön az évek óta gyűlölt jelenség: nem lehet büntetlenül szélárnyékban autózni. Hiába jelöltek ki három DRS zónát Melbourne-ben, biztonsági autó nélkül végig vonatozást láttunk volna. Még egyszer: a két Haas nem a Ferrari parancsára mondott le önként annyi pontról, amennyit a vetélytársaik erősödésével talán hónapokig tart megszerezniük. Nem lesz mindig mögöttük a Force India, nem rajtolhatnak le Red Bullokat, mint tette azt Kevin Magnussen Max Verstappennel, és normál körülmények között főleg nem lesz mögöttük gyári Mercedes.
Valtteri Bottas az időmérős zúzással olyan hátrányba hozta magát, ami az egész évére rányomhatja a bélyegét. Egyelőre úgy néz ki, elveszített egy váltót és a motor néhány alkotóelemét. Nem elég, hogy a finn csak a tizenötödik helyről rajtolhatott, főnöke sem igazán törte magát, hogy erőt öntsön belé. Toto Wolff úgy nyilatkozott a Mercedes számára felemásan sikerült kvalifikációt követően, hogy szerinte Bottas ilyen súlyos hiba után máris mentális hátrányba kerülhet. Mi más hiányozna a szerződése hosszabbításáért küzdő versenyzőnek, mint a főnöke lekicsinylő megjegyzése, és a tizenötödik helyről kezdett, nyolcadikon befejezett első futam?Komoly behatás érte az autót
Hamilton újabb pole pozíciója végre leleplezte a Mercedes „bulimód” néven elhíresült időmérős módozatának létezését. A korábbi években általában három-négy tizedeket rántottak ki a kalapból a Q3-ban, most kiderült, hogy tudnak hatot is. Mindezt úgy, hogy 2018-ra a Ferrari is talált vagy tíz lóerőt, a Red Bullt hajtó Renault pedig későbbre ígérte a teljesítménynövelést. Plusz a Mercedes évközi fejlesztésekben is verhetetlen, de a teszteket leszámítva ez még a kezdőcsomag. Szó sincs róla, hogy jogtalan előnyszerzéssel vádolnám a Mercedest, csak mi lett azzal a pár héttel korábbi FIA felszólítással (ha egyáltalán felszólítás volt), hogy a gyártóknak ugyanazokat a specifikációkat, kenőanyagokat, valamint szoftvereket kell biztosítaniuk a partnereiknek? Várom az FIA állásfoglalását a témában, elvégre sokszor hangoztatják, mennyire szeretnék, ha közelebb lennének egymáshoz a csapatok. Az előző posztomban azt tárgyaltam, hogy cseppet sem teszi vonzóvá a szériát az új csapatoknak, hogy ha konstruktőrként még évekig nem győzhető le a Mercedes:
„Senki ne mondja, hogy jót tesz a megbízhatósági verseny jegyeit magára öltő Forma-1-nek, hogy a belépéssel szemező gyártók, és a nézők is elfordulnak tőle, hiszen a következő nagyobb szabályváltozásig úgy lefutott a konstruktőri cím, mint a huzat.” – Legyőzhető-e a Mercedes?
Hamilton és a Mercedes nem hitt a szemének, amikor Vettel a kerékcseréje után visszaállt az élre. Eleinte tartotta az előzési távolságot a német mögött, majd hogy a motor túlmelegedését elkerülje, kilépett a Ferrari szélárnyékából. A spórolással kiengedte a kezéből a győzelem utolsó reményét is. Vagyis idén sem lesz másképp: nézelődés, egy-két előzési kísérlet, aztán a motor óvása érdekében vonatozás. Csak most nagyot szólt, mert a címvédő és legfőbb kihívója közül előbbi húzta a rövidebbet. A Mercedes azóta azt mondja, mérési hiba történt. Szinte lényegtelen, hogy mit mutatott a Mercedes saját versenyirányító szoftvere, hogy hány másodperces lemaradással kerülhetett volna Hamilton az élre Vettel kiállását követően, ha egyszer a brit az indokoltnál lassabb kört futott a VSC alatt. Méghozzá mindkét Ferrarinál lassabbat. Kimi Raikkönen futam utáni arckifejezéséből kiindulva ő sem elégedett a végeredménnyel. Rajthelyéhez képest bukott elbukott egy pozíciót, míg a csapattársa kettőt is nyert. A Ferrari elnöke úgy fogalmazott a teszteket követően, hogy Raikkönennek ideje felébrednie, mert túlságosan nyugodtan állt a felkészüléshez. Anélkül, hogy kisebbíteném az eredményét, senki ne menjen el amellett, hogy Vettel vagy éppen Bottas nem lesz mindig mögötte, és a Renault erősödésével a Red Bullok is összerakhatnak jó időmérős köröket.Start
Nem hogy taktikai előnyt nem jelentett, hogy szuperlágy keverékkel rajtoltak a Red Bullok, de még a biztonsági autó alatti kerékcserét sem tudták kihasználni, mert pont a két Haas kiesése előtt jártak kint. A motorok közötti különbség számlájára írható, hogy a verseny elején a Ferrari motoros Haasok feladták a leckét a Renault használó Red Bulloknak. Verstappen pozíciót vesztett a rajtnál, majd addig erőltette Magnussen üldözését, hogy csak egy megpördülés tudta kijózanítani. Daniel Ricciardónak sem kellett alsógatyában körbefutnia a pályát, mert elbukta a saját fogadását. Ha már fogadás, biztosan nem magára fogadott volna abban tippversenyben, hogy ki kapja meg az év első rajtbüntetését. A második pénteki edzés után mínusz három rajthellyel szankcionálták a versenybírák, amiért figyelmetlen volt piros zászló alatt. Az ötödik helyett csak a nyolcadik helyről indulhatott, de legalább megnyerte a csapaton belüli verseny első felvonását: a negyedik helyről rajtoló Verstappen mögötte végzett. Még pár kör, és talán Raikkönent is le tudta volna vadászni.
A többiek:
Force India: 11-12. hely, Sergio Perez – Esteban Ocon sorrendben. Már a tesztekből sejteni lehetett, hogy picit gyengébben kezdik az évet. A hétvége folyamán szabadedzésen és időmérőn sem végeztek az első tízben.
Williams: Az újonc Szergej Szirotkin kiesett az elején motor fékhiba miatt, az utolsó előtti helyen végzett Lance Stroll pedig versenyzésre alkalmatlannak nevezte az autót. Elnézve a Haast, a Williams kezdhet búcsúzni a konstruktőri helyétől.
Renault: Nico Hülkenberg és a betegen versenyző Carlos Sainz kettős pontszerzéssel nyitott a 7. és a 10. helyen.
Toro Rosso: Ahogy Ricciardónak nem kellett futnia, Fernando Alonsónak sem kellett vörösre tapsolnia a tenyerét. A spanyol azt ígérte, tapsolni fog, ha a Toro Rosso az első ötben végez. Nem kellett sokat várni, hogy ismét elfüstöljön egy Honda. Pierre Gaslyt érte utol először a megtiszteltetésnek nem nevezhető füstfelhő. Brendon Hartley-t a legutolsó 15. helyen intették le.
Haas: Kettős katasztrófa, holott minden biztatóan indult. A tempó, az időmérős helyezés, a rajt, a motorerő, és még a két éve (főleg Romain Grosjeant) kísértő fékprobléma is megoldódni látszódik. A rosszul rögzített kerékanyákért pénzbüntetést is kaptak.Magnussen elmegy Verstappen mellett
McLaren: Miattuk lendült legtöbbet a piros zászló a teszteken, és kopp-kopp, az első versenyhétvégén csak egyszer került elő narancssárga autó miatt. Alonso szerint Ausztrália lesz a mélypont, ami alatt nem tudni, mit értett, mindenesetre kettős pontszerzéssel távozhattak az Albert Parkból. Saját maguknak jár Alonso tapsa, ugyanis ő 5., míg Stoffel Vandoorne 9. helyen végzett.
Sauber: Marcus Ericsson kiesett, az újonc Charles Leclerc a 13. helyen debütált.
Ez történt tavaly. Szintén Vettel nyert, és jóval nagyobb volt az eufória.
(A képek nem tőlem származnak, és felhasználásukból nem keletkezik anyagi hasznom.)