Formula Hamilton
Lewis Hamilton a tizennegyedik helyről rajtolva a szabályok felrúgásával nyerte meg Sebastian Vettel rémálmát hozó Német Nagydíjat, és azért nem vizsgálták a futam alatt, mert nem is akarták. Kezd irreális méreteket ölteni, hogy neki mindent elnéznek?
Odalett a futamgyőzelem és a bajnokság vezetése is Vettelnek
Indulatposzt. Saját felelősségre, mert ez még mindig az F1Vitriol, ahol szokásom nyilvánosan dühöngeni.
Lewis Hamilton: 188 pont
Sebastian Vettel: 171 pont
Kimi Raikkönen: 131 pont
Szeretnék gratulálni Hamilton és a Mercedes ötödik világbajnoki címéhez. Júliusban, a 2018-as szezon féltávja után. Valószínűleg csak második vagyok a sorban, mert az FIA és a mindenkori versenyfelügyelet (Vettelt idézve: f*ck off Charlie!) már megelőzött. Aki eddig sírni merészelt, hogy szerinte a Ferrarit és Vettelt támogatja az FIA / Liberty Media stb, az legyen szíves hallgatni. Ne, inkább ne hallgasson, hanem magyarázza meg nekem, a tudatlannak, hogy miért nem akarták elővenni a vétkest még a verseny alatt. Mert nem volt veszélyes másokra, hogy átvágtatott a bokszutca és a pálya közti füvön? Mert a csapat vacillált, hogy akkor kihívják vagy sem? Ezek szerepelnek a hivatalos indoklásban is. Megint szándékosan vártak a kivizsgálással, és amikor az eget verdeste a felháborodás, az FIA emberei felhúzott orral beidézték az illetékest meghallgatásra.
Szándékosan lépte át a vonalat? Igen.
Szabálytalan volt a manővernek a gondolata is? Igen, mert egy bizonyos bóján túl tette meg.
Veszélyesen tért vissza? Relatív, és ezt ki is használták a döntéshozók.
Káosz volt a pitwallon, hogy kihívják vagy sem? Igen.
Előtérben a pálya, háttérben a bokszutca szürkesége
Aki szándékosan átvágja a bokszutca záróvonalát és a füvön keresztül tért vissza a pályára, az egyértelmű szabálytalanság ellenére is csak megrovást érdemel. Megrovást! Még csak büntető pontokat sem kapott, mint Kimi Raikkönen a bakui vonalátlépésért 2016-ban. Röhej. Öt másodperces büntetéssel Hamilton már Bottas mögött végzett volna, amely szankciót ha a futam alatt kiszabnak rá, a mérnöke nem szólt volna Bottas fülére, hogy állítsa le a támadást az első helyért. Helyet cseréltek volna a pályán, hogy ne a pódium szobából kelljen kiküldeni Hamiltont, mint ahogyan kétszer is eljátszották Max Verstappennel. Ha összeesküvést szeretnék gyártani a témából, mindenképpen azzal indítanám, hogy mivel a címvédő két héttel korábban vereséggel távozott a hazai futamáról, ezzel a bosszantóan részrehajló döntéssel ismét helyzetbe hozták. Csodálkozom, hogy nem fütyülték ki a leintés után. Továbbá csodálkozom, hogy Valtteri Bottas milyen kedélyesen elcsevegett Hamiltonnal, holott egy laza sorryval megtűzve leállították a támadását az első helyért. Talán már a finn sem lepődött meg az utasításon. Vagy ennyire fontos neki a frissen bejelentett szerződéshosszabbítás, amiről előszeretettel úgy nyilatkoznak, hogy két évre szól. Az igazság azonban az, hogy a második év csak opcionális. Ennyit Bottas csapaton belüli esélyeiről a következő egy-két évre. Talán önként azonosult a betöltött státuszával, mert nem tűnt csalódottnak a futam után.
Hamilton megvétózta, nehogy visszavonult csapattársa, Nico Rosberg készítse a monacói és a németországi interjúkat. Most megúszta a pályaelhagyást. Hogy lehet egy pilótának ekkora hatalma? Ki engedi? Miért hiszi bárki, hogy jó ez a Forma-1-nek? Félreértés ne essék, nem azért nyavalygok hangosan, mert a kedvenceim kiestek, hanem mert nézőként elárulva érzem magam. A Mercedes tisztán kikapott az egyik hazai pályáján Silverstone-ban, amiért Hamilton elnézést is kért a rajongóitól, majd vitatott körülmények között győzött a másikon, és úgy ünneplik, mintha minden a legnagyobb rendben ment volna az első körtől kezdve. Mintha nem robbant volna le Hamilton alatt az autó az időmérő közepén, amiről csak szavak szintjén sikerült bizonyítaniuk, hogy magától szállt el a hidraulikus nyomás. Haha. Hamilton kétszer sodródott le a pályáról, az első okozta a baj (nem pedig fordítva, előbb elszállt a nyomás), majd még háromszor hagyta el a pályát, ezúttal négy kerékkel felfelé. Magyarán ugratott a kerékvetőn. Az azt követő autót tolós - autóra borulós műdrámáért F1 Oscarra terjesztem elő.
Nem csak a Mercedes érdemel virtuális megcsapkodást, hanem a Ferrari is. Az olaszok nagyon várták az esőt, mi másért húzták volna a második kerékcserét. A rajt előtt hatvan százalék esélye volt az esőnek. Kivételesen bejött az előrejelzés, viszont csakhogy megnehezítette a taktikázást, hogy nem az egész pályát áztatta a víz. A tévé előtt őrültségnek tűnt a full esőgumi. Két kör múlva az átmeneti keverék is többet ártott, mint használt, alkalmatlannak bizonyult. Az élmezőnyből csak Max Verstappen próbálkozott az átmenetivel, neki az volt a szerencséje, hogy a malőrt felismerve belefért az idejébe az újabb, harmadik csere is, olyan messze autózott a mögött lévő előtt. A Red Bull mindent feltett Verstappen esetleges győzelmére, nem jött be. Az eső csendesedett, majd erősödött, és csak lassan mozogott a pálya felett. Amikor már az is visszasírta a slick gumikat, aki fel se tette, egy vörös autó csúszott a falba. Biztonsági autó következett.Vettel eldobta a szinte biztos rajt-cél győzelmét a megcsúszás pillanatában korántsem végzetesnek látszó vezetői hibával. A Ferrari is eldobta a szinte biztos győzelmet a totojázással. A futam elejétől kezdve mindkét autójuk ette a lágy gumit, esélytelen volt az egy kiállásos taktika. Gyakorlatilag defektet kockáztattak az eső kedvéért. Aztán amikor megérkezett a zápor, még friss lágyakért sem hívták ki a versenyzőket. WTF? Frissebb szett ultralággyal jobban tapadt volna az autó Vettel alatt, pályán tudta volna tartani nehezebb körülmények alatt is.
Közvetlenül az eső előtt még felhívták Raikkönen figyelmét, mintha nem látta volna saját szemével a tükörben, hogy Vettel érkezik mögötte. Szóval helyet cseréltek. Hurrá, legalább nem felejtettek el ránézni a bajnoki tabellára, de a rádióbejátszás alapján csak akkor tették meg, amikor Vettel jelezte, hogy tudna gyorsabb is lenni, ha nem tartaná fel Raikkönen. Most csóválhatják a fejüket: Hamilton áll az élen, méghozzá annyival, amennyivel Vettelnek kellene vezetnie. Raikkönen mentett pontokat önmaga és a csapat számára, de képtelen volt élni a felkínálkozó futamgyőzelem esélyével. Csak illúzió, hogy olyan jól teljesít. Az időmérő után elismerte, hogy egy korábbi rontott kört követően szándékosan vette óvatosra az utolsó gyorskörét. Ő a három nagy csapat leggyengébbje, mégis harmadik helyen áll összetettben. Hét dobogója van, ami eggyel több, mint Vettelé, és ami első ránézésre valóban nagy teljesítménynek tűnhet. Legutóbb kitértem Bottas pechszériájára, következzen hát Raikkönen 2018-as lepattanóinak listája, zárójelben a helyezésével:
Ausztrália (3.): Bottas és a Red Bullok dobogón kívül végeztek
Kína (3.): Hamilton Vettel ütközött Verstappennel, lecsúsztak a dobogóról
Azerbajdzsán (2.): Bottas és a Red Bullok kiestek, Vettel negyedik
Franciaország (3.): Ricciardo negyedik, Vettel és Bottas ütközött és nem álltak dobogóra
Ausztria (2.) Ricciardo és a Mercedesek kiestek
Anglia (3.): Bottas és a Red Bullok dobogón kívül végeztek
Németország (3.): Vettel és Ricciardo kiesett, Verstappen negyedik
(Bahrein + Spanyolország: Raikkönen kiesett, Monaco + Kanada: lemaradt a dobogóról)
Persze tartsák meg 2019-re is, véletlenül se próbálják ki, mit tud egy olyan felkészült fiatal, mint Charles Leclerc. A „mai” újoncok sokkal képzettebbek, mint egy évtizeddel ezelőtt, és ő nem ugrott kulcsfontosságú nevelőszériákat, mint Verstappen, hanem megnyerte azokat. Ha a Ferrarinak egy jövőre negyvenéves versenyző kell, aki már az időmérőn sem kockáztat, és a futamon sem tudja kihasználni a gumielőnyét, akkor engedjék el Leclerc kezét, hátha máshol jobban értékelik.Vagy Vettel nem akarja lecserélni Raikkönent?
A Red Bull olyan szinten eltűnt a versenyen, hogy a többiek rovatba is átsorolhatnám őket. Daniel Ricciardo annak tudatában esett túl a Hockenheimringen a motorcserén, hogy inkább a gyors karakterisztikájú pályán kapja meg a húsz helyes hátrasorolást, mint a Red Bull számára előnyösebbnek számító Hungaroringen. Idei negyedik kiesése után jogosan félhet, hogy a Magyar Nagydíjon is hátulról kell rajtolnia. A szerződéshosszabbítás bejelentésére váró ausztrál idei dobogóinak száma (2) fele a Verstappenének, ami azt jelenti, hogy csak akkor intették le a top3-ban, amikor győzött. Ha nem válik be a Honda, mindketten szívnak. Christian Horner mindenesetre lelkes, szerinte már idén győznének a Hondával, de szerintem csak részegen nyilatkozott. Arra jó a Renault, hogy felzárkózzanak a mezőny végéről, de általában beleütköznek a Ferrarik és Mercedesek sorfalába, és csak akkor van tovább, ha történik valami az első négyessel. Ettől függetlenül maradhatnak a harmadik erő 2019 után is, viszont én nem osztom Horner optimista hozzáállását: könnyen előfordulhat, hogy egyszer sem fognak győzni.
A többiek:
Force India: Sorozatban harmadik kettős pontszerzés, Sergio Perez – Esteban Ocon sorrendben a hetedik-nyolcadik helyen. Ocon kiesett a Q1-ben, az ő rajthelyéhez képest főleg jó eredmény.
Williams: Kettős kiesés a 700. versenyükön. Közben bizonyos pletykák Lance Strollt és a pénzét már a Force Indiában látják. Azt láttuk, hogy Szergej Szirotkin alatt elfüstölt az autó, de hogy Stroll miért adta fel a versenyt, rejtély.
Renault: Carlos Sainz előzött a safety car alatt, a büntetés miatt pedig lecsúszott az utolsó pontszerző helyről, Nico Hülkenberg ötödik helyen végzett. Mindketten a top10-ből rajtoltak.
Toro Rosso: Meglepetés! Brendon Hartley Pierre Gasly a változatosság kedvéért rajtbüntetés miatt az utolsó helyről indult, és még nagyobb meglepetésre (és Sainz büntetésének hatására) Brendon Hartley-t tizedikként intették le.
Haas: Változatlanul jól működnek a Ferrarinak köszönhető fejlesztéseik, mégis elmaradt a kettős pontszerzés. A verseny alatt úgy tűnt, Romain Grosjean lesz az, aki a pontszerző zónán kívül végez, aztán ő hatodik, míg Kevin Magnussen tizenegyedik lett. Mindketten a top10-ből rajtoltak.
McLaren: Dupla nulla. Fernando Alonso kiesett, Stoffel Vandoorne is először úgy tűnt, feladja, mégis visszaküldték a pályára.
Sauber: Nem rossz, de lehetett volna jobb is, ha nem kezdenek el Leclerc-rel kísérletezni két csepp eső után. Marcus Ericsson szállított két pontot a kilencedik helyen.
Nincs ez történt tavaly rovat, ugyanis hol van Német Nagydíj, hol nincs. Tavaly kimaradt a versenynaptárból, és egyelőre az idei tűnik az utolsónak.
(A képek nem tőlem származnak, és felhasználásukból nem keletkezik anyagi hasznom.)