Verstappen nem úgy vezet, mint a nagyanyja
Lewis Hamilton még mindig harminc ponttal vezeti a bajnokságot, de már nem a csapattársa előtt. Max Verstappen gondoskodott róla, hogy idén se legyen száz százalékos a Mercedes győzelmi aránya.
Az előző részek tartalmából:
A július eleji szezonnyitón Valtteri Bottas nyert és új arcot láttunk dobogón, majd a második osztrák verseny óta ugyanúgy lapítja a mezőnyt a Mercedes úthengere, gyakorlatilag ellenfél nélkül, mint a turbóéra legelején, miközben Lewis Hamiltonról lepereg a káosz és három keréken is nyer.
Az első brit verseny magánya után a legstabilabb kihívó, Verstappen újból a pálya közelében legelő birkák számolására készült. Habár sikerült egy másodpercen belül kerülniük, a Red Bull továbbra sem érti a Mercedes időmérős bivalyerejét, ám ha a balszerencse mezei halandókra jellemző módon sújtaná a címvédőt, Verstappen már az előző hétvégén megtörte volna a Mercedesek sormintáját. A Mercedes évről-évre előkerülő gumikezelési problémája nem visszatérő kellemetlenség, mint holmi viszketés, hanem egy jól látszó seb. Minden évben, jellemzően a téli teszteken kijelentik, hogy megtalálták rá a gyógyírt, mégis akadnak versenyek, amikor egyik gumikeverékkel sem bírnak. Üldözőként és üldözöttként sem számítottak ilyen kihívásra, ami azért érdekes, mert mindenki tisztában volt vele, hogy a Pirelli lágyabb keverékeket hozott a második silverstone-i fordulóra. A gyártó a defektek kivizsgálásával egy időben odaszúrt a 2020-ra fejlesztett tartósabb abroncsokat leszavazó csapatoknak, hogy inkább álljanak ki többször kereket cserélni, ők nem javasolják a futam lerövidítését, ahogyan az előző hétvége keverékeihez sem fognak a kedvükért visszatérni. A Pirelli közleménye szerint a gumik elhasználódása és a terhelés felelt a hibákért, a vágásokat pedig nem törmelék, hanem az egyik éles kerékvető okozta.
A Red Bull már a futam elején biztosra ment. A hétvége legkeményebb keverékén, az egy hete még közepesnek számító gumin rajtoltatta a negyedik helyre kvalifikált Verstappent, aki az előzetesen remélt harmadik pozíció helyett a győzelemért harcolhatott. A huszonhetedik körig vártak a holland kerékcseréjével, aki arra is képes volt, hogy a pályára visszatérve nem üzemmeleg gumikon előzze Bottast. Megmondta a csapatrádión, hogy nem fog úgy vezetni, mint a nagyanyja. A Mercedesnél hamar ráeszméltek, hogy búcsút vehetnek a győzelemtől, de ha megbontják a versenyzőik addig egyforma stratégiáját, Hamiltont előrébb hozhatják. Persze Bottas kárára. Addig tartottá kint Hamiltont, ameddig az autója bírta, és az elnyújtott második etapjának hála taktikai előnybe került Bottasszal szemben. A brit így nem csak az egykiállásos taktikán haladó Charles Leclerc-t, hanem két körrel a vége előtt a csapattársát is megelőzte. A pole pozícióból induló Bottas duplán bosszankodhat, mert nem csupán a rivális alakulat versenyzőjétől, hanem házon belül is kikapott, méghozzá nem akárhogy: Hamilton második kerékcseréjét Bottas levetett abroncsainak vizsgálatára alapozva tudták elhúzni. A „szabad a verseny”, amit Bottas fülére mondtak úgy folytatódott, hogy hagyjatok elég helyet egymásnak. Hát ő hagyott. Ugyan megfogalmazott kritikát, miszerint bizonyos ponton elaludt a csapat, de akinek alig egy hete jelentették be a következő évi szerződését, csak megismételni tudom, hogyan viselkedik:
„Egyéves szerződésekkel megkínált versenyző nem szab feltételeket, hanem hálás a csapata nagylelkűségéért. Bottas megtartása sosem róla, hanem Hamilton kényelméről szólt, és ebbe a kényelembe belefér az áldozat, hogy a finn a 2017/18-as szezonokhoz hasonlóan lecsúszik az ezüstéremről.”
A defektje miatt nulla pontos előző versenye után megállapította, hogy nem engedheti meg magának a további pontvesztést, erre mi történt? A nyitóversenyen kieső Verstappen már az ötödik versenyen feljött az összetett második helyre.
Lewis Hamilton: 107 pont
Max Verstappen: 77 pont
Valtteri Bottas: 73 pont
Még mindig nagy a különbség a Red Bull versenyzőinek teljesítménye között, de nem akkora, mint a Ferrarinál. A most ötödik helyen leintett Alexander Albon többször villan fel, mint a saját csapata belső hierarchiájában egyre hátrébb sodródó Sebastian Vettel. A német nem a távozó versenyzők sorsával osztozik, hanem egyre mélyebbre húzza a negatív spirál. Akár a 2017-es Szingapúri Nagydíj rajtbaleseténél, akár a 2018-as Német Nagydíj biztonsági autós szakaszán megesett kicsúszásával indult meg lefelé, 2019-ben még vissza tudott vágni a csapatújonc Leclerc-nek, illetve félreértésre hivatkozva a csapatnak is. Nem volt olyan régen, amikor még bajnokesélyesnek suttogták, mégis mintha teljesen másik Vettel ülne a nem egészen magától középmezőnybe süllyedő Ferrariban. Hol a tapadást, hol a versenyívet, hol egyenesen a pályát keresi, mindenki más pedig a motivációját. Mert ennyire nem unhatja. Mert ennyire nem lehet rossz csak az ő Ferrarija. Mialatt Leclerc negyedik a bajnokságban, Vettel tizenharmadik tíz ponttal. Kifogyott a válaszokból, felelte szombaton arra a kérdésre, hogy a kísérletezéseik dacára mi történik az autójával. Nem érti, miért veszített tapadást az első kanyar poros kerékvetőjén, amitől rögtön kilenc pozícióval hátrébb, a legutolsó helyen találta magát. Önhibája mellett a csapat rosszul időzített döntése is hozzájárult az idei második nulla pontos futamához. Vádlón szóvá tette a rádión, hogy kerékcseréjét követően visszakerült a mezőny sűrűjébe, pont oda, amit a stratégiai megbeszélésen el akartak kerülni.
Mattia Binotto csapatfőnök helyén kezelte a dobogóikat, mondván nem lesznek mindig a középmezőny előtt, viszont Leclerc második silverstone-i versenyen elért negyedik helyét nem a szerencsének, hanem a jobb gumikezelésnek köszönhetik. Nehéz eldönteni, hogy erősebbek-e, mint Ausztriában, viszont Leclerc kérésére belementek a kockázatosabb taktikába. A nyolcadik helyről rajtoló monacói a rajtpozíciója megőrzését tűzte ki célul. Hatalmas a kontraszt a két versenyző között: Vettel egy, Leclerc huszonhét ponttal távozott a Hetvenedik Évfordulós Nagydíjjal zárult dupla hétvégéről. Többről van szó, mint hogy Vettel „jelenleg rossz időszakot él át, nincs önbizalma az autóban”, de legalább ígéretet kapott rá, hogy ha szükséges, átépítik az autóját. Szombaton elővigyázatosságból mindkét Ferrariban motort cseréltek, következhet a kaszni.
Mercedes: 180 pont
Red Bull: 113 pont
Ferrari: 55 pont. Ebből Leclerc negyvenötöt ért el.
McLaren: 53 pont
A Renault sikerrel óvott a Racing Point ellen, bár a fellebbezéseket látva nem csak a francia gyári csapat elégedetlen az FIA magyarázatával: nem csalás, csupán sportszabályzat megsértése áll fenn. Legalább nem annyi válasz született, hogy minden rendben, hanem elutasították a Racing Point érvelését, miszerint még akkor vásárolták a Mercedestől, amikor legális volt, csak éppen a hátsó fékhez nem tudták felhasználni. Mivel a Stájer Nagydíj leintése után érkezett az első óvás ellenük, hivatalosan csak azért az egy hétvégért kapták a négyszázezer euróba és tizenöt konstruktőri pontba* kerülő büntetést. Minden további futamért megrovás járt, sőt, ameddig nem tervezik át a féket, járni is fog.
*Hogy jött ki ez a szám, amikor aznap összesen tizennégy pontot szereztek?
A többiek:
McLaren: Carlos Sainznak megint bosszankodás és nulla pont jutott, de Lando Norris is szerényebben teljesített mind szombaton (10. rajthely), mind vasárnap (2 pont). A konstruktőri összetettben hajszálnyival átlépte őket a Ferrari.
Renault: Megújult az autó felfüggesztése, az egész eddigi évet nézve megbízhatóbbnak tűnnek, mégsem úgy alakult a pontszerzésük, mint előzetesen remélték. Esteban Ocon rajtbüntetést kapott George Russell feltartásáért, ám a Leclerc-éhez hasonló egykiállásos taktikája kifizetődött, és sikerült nyolcadik helyen befutnia. A kilenc évvel ezelőtt pont Silverstone-ban debütált Daniel Ricciardo saját hibájából került pontszerző zónán kívülre, amikor a Sainz elleni előzési kísérlete Vettel-féle megforgásba torkollott. Vettel aligha repeshet az örömtől, hogy egykori csapattársa ilyen kétes hírű manővert nevezett el róla.
Alpha Tauri: Pierre Gasly egyre nagyobb fölényben egy körön és versenyeken is, most azonban a francia helyett az időmérőn keményen kerékvetőző Danyiil Kvyat szállította a csapat egyetlen pontját. Gasly ismét a saját red bullos utódja előtt rajtolhatott.
Racing Point: A kényszerkarantént töltő Sergio Perez autóját vezető Hulkenberg mindössze negyedik alkalommal kvalifikált a legjobb háromba, és hiába szurkoltak neki sokan, lehet ez volt az utolsó esélye a pódiumra. A csapat leszögezte, hogy a harmadik kiállása nélkül végzetesen tönkretehette volna a futamát a gumikopásból eredeteztethető vibráció. Lance Strollnak jutott a hatodik hely, míg a németnek meg kellett elégednie a hetedikkel. Mivel ugyanazt a fékhűtést használták, mint amiért a büntetéseket kapták – hiszen képtelenség volt ennyi idő alatt újat tervezni –, a csapott újabb megrovást kapott.
Alfa Romeo: Dupla nulla minden körítés nélkül. Már az időmérőn is ők foglalták el a két utolsó rajtkockát.
Haas: Dupla nulla. Kevin Magnussen szombaton kiábrándítónak nevezett hétvégéje műszaki hiba okozta kieséssel ért véget, de előtte még megmutatta, miért tartják a mezőny egyik őrültjének. Romain Grosjean bejutott a Q2-be az időmérőn.
Williams: Dupla nulla. Már-már természetes, hogy Russell továbbjutott a Q1-ből.
Ez történt tavaly, egy héttel korábban pedig Hamilton háromkerekes befutója borzolta az idegeket.
(A képek nem tőlem származnak, és felhasználásukból nem keletkezik anyagi hasznom.)