Úristen, mit csináltunk? Megnyertük a versenyt!
Huszonnégy év szünet után szólhatott a La Marseillaise a győztes versenyző tiszteletére. Pierre Gasly és az olasz székhelyű Alpha Tauri nyerte az erősen év versenye gyanús Olasz Nagydíjat. A három topcsapatból kettő nulla ponttal távozott.
Sikerült olyannyira lemaradnom a partimódként elhíresült időmérős motorbeállítások betiltásáról, hogy csak a szombati, ismételten szélárnyékozásba fulladó kvalifikáció előtt szembesültem a dologgal. Úgysem jelent semmit, legyinthettem, és valóban: Lewis Hamilton az F1 történetének legnagyobb átlagsebességű körével és nyolctized másodperccel verte a harmadik helyről rajtoló Carlos Sainzot. A címvédő alakulat csak azért is megmutatta, hogy erre is felkészült, Hamilton még rá is tett egy lapáttal a pár hete előadott mindig megpróbálnak lassítani szövegére, „le a kalappal a gyárban dolgozók előtt, amiért nem hagyták, hogy a Red Bull és az FIA visszafogjon minket”. De hogyan csapott át a szombati elbizakodottságuk a 2019-es Német Nagydíjhoz mérhető mélypontba? Ha tényleg alultervezték az autó hűtését, miért csak Bottas szenvedett? Egyáltalán mi történik idén Bottas rajtjainál?
Tanulság: ha meglátod a vészmadarat, eszedbe se jusson etetni. Először a rendező téves feliratot villantott Hamilton rajtelsőségénél, majd a Mercedes médiafelületeinek kezelője azon poénkodott, hogy mit nekik az időmérős motormódozat betiltása (no party, no problem), már az F2-t is tönkreteszik az unalmas győzelmeikkel, a vészmadár sajátosan köszönte meg a táplálékot. Ennyire többértelműen totógyilkos végeredmény saját posztot érdeme, úgyhogy miután Hamilton letöltötte a büntetését a boxban, amit azért kapott, mert rossz időben hajtott be oda, és legutolsó helyre tért vissza a pályára, mialatt Valtteri Bottas alig találta az összhangot az autójával, áthúztam az addigi jegyzeteimet. Nem raktam messzire, elvégre a futam felénél jártunk, de a verseny aktuális állása alapján minden adott volt hozzá, hogy olyan új győztes írja be magát a Forma-1 történelmébe, aki (már/még) nem a Mercedes-Ferrari-Red Bull szentháromság versenyzője. Gasly a legutolsó körig igyekezett megtörni a Sainz McLarenjére eső szélárnyék útját. Csak a verseny hajrájában kerültek igazán közel, ám ha abban a kevés előzési szituációban megremegett a volna a kezük, a későbbi konfetti helyett a kavicságy pilótafülkébe szóródó darabkáit söprögethették volna a ruhájukról. (És még így is új győztest avathattunk volna!)
Lényegtelen, hogy Kevin Magnussen olajat eresztő autója indította a láncreakciót, vagy vezetői hiba történt, Charles Leclerc balesetekor a versenytáv felénél megszakították az Olasz Nagydíjat. A gumifal helyreállítása (és Hamilton versenybíráknál tett látogatása) után a futam az új szabály értelmében felvezető körrel és állórajttal, valamint újabb kieséssel folytatódott. Max Verstappen kiesés vagy dobogó sorozatából előbbi volt soron, és mivel Alexander Albon szokottnál is nagyobb hátránya az újraindítással sem csökkent, a Red Bullnak ugyanakkora nulla pont íródott a nevéhez, mint a hazai földön leszerepelt Ferrarinak. Hogy is mondta Mattia Binotto csapatfőnök a Ferrari belgiumi felégésekor, csupán egyszeri fiaskóról van szó? „Szerencsére nem voltak szurkolók” – nyilatkozta Sebastian Vettel a sorozatban második nulla ponttal zárult hétvégjük után. Tavaly még Leclerc második futamgyőzelmének szólt az olasz himnusz, és mindenhol azt lehetett olvasni, hogy a monacói végleg megnyerte magának a csapatot és a szurkolóikat. Egy évvel és a rejtélyes FIA-Ferrari egyezséggel később a 999. versenyük mérlege műszaki hiba és baleset, tényleg jó, hogy a rajongóik legfeljebb otthon a tévé előtt minősíthették kedvenc csapatuk teljesítményét.
Lewis Hamilton: 164 pont
Valtteri Bottas: 117 pont
Max Verstappen: 110 pont
Lance Stroll és Lando Norris: 57-57 pont
Bottas mindössze három ponttal került közelebb Hamiltonhoz az előző hétvégéhez képest. Tegye fel a kezét, aki szerint a közeljövőben megint Verstappen lesz előrébb. Úgy látom, még Bottas sem jelentkezett. Sokkal izgalmasabb a bajnokság negyedik helytől lefelé. Olyan sűrű a mezőny, hogy a győzelmével nyolcadik helyre ugró Gasly a szezonzáróra újból top10-en kívül találhatja magát. Pályafutása első dobogós helyezése is káoszfutamhoz kötődik, és nem tudni, hogy a csapata mezőnyben elfoglalt helyéhez képest két kirívóan sikeres eredmény elegendő-e ahhoz, hogy a Red Bull visszafogadja a kegyeibe. Lehet, hogy csak órák múlva jutott eszébe, hogy milyen jó lenne, ha Helmut Marko hirtelen elé tenné az új red bullos szerződését, minden kommentár nélkül átjött, miért üldögélt olyan sokáig egyedül a pódium tetején. Megkaptuk a valaha volt legnyomasztóbb Mercedes-dominanciát, a „Győztes magánya” képsorozatért máris érdemes volt megrendezni a szezont.
Mercedes: 281 pont
Red Bull: 158 pont
McLaren: 98 pont
Racing Point: 82 pont
A többiek:
McLaren: Nem akarom elkiabálni, de egyre inkább megerősítik pozíciójukat a Mercedes és a Red Bull mögött. A harmadik rajthelyről startoló Sainz más körülmények biztosan kitörőbb örömmel fogadta volna a második helyét, de nézzük el, elvégre ő is az első győzelméért hajtott. Jövőre olyan csapat versenyzője lesz, amely beláthatatlan időre kiírta magát az élmezőnyből, vagyis különösen fontos elsőséget szerezhetett volna. A negyedik helyen záró Lando Norris szerint nem a piros zászlós időszak alatt kereket cserélő Lance Stroll érdemelte volna a dobogó harmadik fokát, hanem ő. Ő, aki szabály szegett és több mint tíz autónyi távolságot vett fel a biztonsági autó mögött, majd satufékezett a boxutca vonala előtt, szándékosan feltartotta a mögötte érkezőket. Mindezt azért, hogy ne veszítsen időt a saját csapattársa mögött, aki szintén ugyanabban a körben állt ki kerékcserére. Egyik húzásért sem kapott büntetést.
Renault: Spában (amiről nem írtam összefoglalót) 4-5. helyen futottak be, majd várva várt fejlesztéseikből kiindulva Olaszországba is a hétvége egyik ígéreteként érkeztek. Az időmérőn csak Daniel Ricciardo jutott a legjobb tízbe, de a fontosabb napon, vasárnap mindketten pontot szereztek (RIC 6. OCO 8.).
Alpha Tauri: Nem is akármilyen kettős pontszerzés, 2008-ban természetesen még Toro Rosso néven itt aratták első győzelmüket. Ezt a másodikat a csapat és a Honda együttműködésének ötvenedik versenyén érték el. Danyiil Kvyat szavai alapján a stratégiája mindenhol elromlott, ahol csak tudott, de azért sikerült kilencedikként célba érnie. Kis érdekesség: Gasly abban az évben született, amikor utoljára játszották versenyzőnek a francia himnuszt.
Racing Point: Sergio Pereznek meg kellett elégednie az utolsó pontszerző hellyel, míg Stroll megszerezte első dobogójukat a csapat 2018-as átnevezése óta. A versenyzők viszonylag messze kerültek egymástól a tabellán, és Perez habitusát ismerve nehéz lesz rávenni, hogy besoroljon Stroll mögé.
Alfa Romeo: Dupla nulla. Hamilton mellett Antonio Giovinazzi is benézte azt a bizonyos SC helyett X-et mutató ledtáblát, amiért mindketten tíz másodperces stop&go büntetést kaptak. Kimi Raikkönent kedvező helyen érte a verseny újraindítása, azonban a naptár leggyorsabb pályáján halmozottan megmutatkoztak a Ferrari motor hiányosságai.
Haas: Dupla nulla. Albon szinte ugyanúgy szorította le Romain Grosjeant a pályáról, mint tavaly Leclerc Hamiltont. Idén ezért büntetés járt, 2019-ben valamiért nem akartak közbeavatkozni.
Williams: Nem számít, hol végeztek, a Forma-1 harmadik legrégibb csapata sosem lesz a régi. A névadó család már most, a szezon közepén kiszállt és átadta a helyét a csapatot néhány hete megvásárló amerikai befektetőcsoportnak.
Folytatás kihagyás nélkül háromszáz kilométerrel arrébb Mugellóban.
(A képek nem tőlem származnak, és felhasználásukból nem keletkezik anyagi hasznom.)