Hungaroring IC, a hetven körös vonat

Lewis Hamilton először vette át a vezetést a Magyarországon félidejéhez érkezett bajnokságban. Felejthető futam, hektikus szabályértelmezés.

KépA 31. Magyar Nagydíj átlagos (hungaroringül: közel eseménytelen) körözgetést hozott, így bátran kijelenthető, hogy a futamnál hosszabbra nyúló, a szakadó eső miatt kétszer is későbbre tolt időmérő edzés maradt emlékezetesebb. A Silverstone-t vagy Sepangot idéző eső letakarította az új aszfaltra felvitt gumiréteget, vagyis akár meglepetés végeredmény is születhetett volna. Amikor elindult a kvalifikáció, sűrűn lendült a piros zászló: először a visszatámadó eső, aztán az autótörések (Felipe Massa, Marcus Ericsson, Rio Haryanto) miatt. Ennyi víz talán sosem esett a Hungaroringen Forma-1 idején, de még ez sem tudta eléggé megkavarni a sorrendet, pláne, hogy vasárnap visszatért a meleg. Az új turbóérában már csak ez az egy pálya maradt, ahol eddig elmaradt Mercedes győzelem: az elmúlt két évben nem a legjobb formájukat mutatták nálunk (2014-ben Hamilton harmadik lett, 2015-ben egyikük sem állt dobogón). Gyakorlatilag az első kanyarban eldőlt minden, s ötödik győzelmével Lewis Hamilton lett a Magyar Nagydíj történetének legsikeresebb versenyzője.

  Kép

Nico Rosberg hónapok óta húzódó tárgyalásokat követően Budapesten írta alá az új szerződését, mellyel az a helyzet állt elő, hogy akárcsak Hamilton, ő is 2018 végéig marad a Mercedesnél. Látszólag sokáig tartott az egyezség megszületése, de igazából nem lehet azt mondani, hogy túlságosan elhúzták volna a megállapodást, hiszen két éve is ugyanebben az időszakban jelentették be a folytatást. De amióta Rosberg folyamatosan veszített a barcelonai ütközésig felépített 43 pontos előnyéből, ismét elkezdtem ízlelgetni, hogy talán még sincs értelme maradnia. Az előnye úgy olvadt el, mint a jég, és tudom, mert mindig írom, hogy messze a szezon vége, de ha Hamilton ugyanúgy elhúz, mint a német a szezon elején, akkor egyszerűen NAGYON hosszú lesz neki ez az év. Viszont szép lenne, ha a legutolsó versenyen fordítana. Az ausztriai utolsó körös csattanás utózöngéiről mindössze annyit tudunk, hogy figyelmeztetést kaptak a versenyzők, méghozzá az utolsó előttit, viszont a barcelonairól is ugyanezt mondták. Szóval pénteken kapásból arra gondoltam, hogy egyikük biztosan nem tölti ki következő a két évet, és az a valaki Rosberg lesz. Vagy ha kitölti, egyre jobban elmérgesedik a légkör, és megint nem a versenyről, hanem a Mercedes konfliktuskezelő módszereiről szól minden. Rosberg maradásával világossá vált, hogy a Mercedes egyik üléséről álmodó Pascal Wehrlein a Manor után egy középcsapatnál folytathatja, míg a Mercedes utánpótlás-ranglistájának második helyét elfoglaló Esteban Ocon ugyanúgy kölcsönben marad valahol, mint most a Renault-nál.

Kép

Pénteken Hamilton négy kör megtétele után autót tört a második szabadedzésen, mégsem aggódott sem a kiesett időért, sem pedig azért, hogy újabb két évig nézheti Rosberget a garázs másik felén. Volt oka vállat vonni, elvégre a többi csapat lemaradása akkora volt hozzájuk képest, hogy száraz körülmények között egyértelmű Mercedes pole és győzelem nézett ki. Aztán úgy alakul, hogy a kvalifikáció előtt és alatt lezúdult eső sem befolyásolt semmit, a gyorsan száradó pályán egymás után jöttek az első rajthelyet érő körök, s ez a lényeg: az időzítésen múlt minden, minél később teljesítette valaki az élmezőnyből az utolsó gyors körét, annál több esélye volt az első helyre. Kivéve Kimi Raikkönennek, akinek sikerült a Q2-ben kiesnie. Hogy rosszkor küldték ki vagy ő rontott el valamit, rejtély. Vele ellentétben a tavalyi futamgyőztes Sebastian Vettelnek lett volna esélye az első rajthelyre, ha Fernando Alonso nem a lehető legrosszabbkor pördült volna meg a pályán. Hogy folytassam az itt megkezdett, és itt folytatott közvetítéskritikát, a „szakértőnek” meghívott Kiss Norbert inkább maradjon a kamionoknál (örülök, hogy sikeres abban), de élő adásban ne mondja már, hogy Alonso bevetette a régi trükkjét és SZÁNDÉKOSAN forgott meg, hogy megakadályozza, hogy a többiek javítani tudjanak. A mindhárom szabadedzésen, az időmérőn, majd a versenyen is hetedik helyen záró spanyolt semmilyen érdek nem fűzte ahhoz, hogy az autója épségét kockáztatva direkt pördüljön meg a félig száraz, félig nedves pályán. A pálya szélén álló McLaren miatt nem csak sima, hanem rögtön dupla sárga zászló lépett életbe a második szektorban, ami a szabálykönyv szerint megállásra hívta fel az érkezők figyelmét, amire egy valaki talán nem kellő határozottsággal reagált: a szintén pole-ért hajtó Rosberg. Lehetetlen volt nem észrevenni Alonsót, sőt, még Vettelt és Carlos Sainzot is megelőzte az érintett szakaszon.

  Kép

Várható volt, hogy hamarosan érkezik egy közlemény az FIA-tól, hogy vizsgálat alá vonták a németet. De a közlemény nem akart megérkezni, sokkal inkább arról szóltak a hírek, hogy Hamilton személyesen akarta tisztázni Charlie Whiting versenyigazgatóval a zászlós szabályt, hogy mikor mennyivel kell lassítaniuk. Ha a németet megfosztották volna az idejétől, Hamilton ugrott volna a helyére a rajtrácson, Rosberg pedig kb. a harmadik sorból indulhatott volna. Ugyanakkor a győzelme után Hamilton már tagadta, hogy bármi köze lett volna Rosberg szombat esti beidézéséhez. Mindenesetre valamiért mégis elővették a vitatott ügyet, hogy kiderítsék, lassított-e a német. A legfrissebb információk alapján Rosberg kormányán másodpercnyivel később villant fel a figyelmeztető jelzés, de a kanyar kijárata előtt már reagált és csökkentette a sebességét. Mondhatni, a versenybírák a kétesélyes, kiélezett bajnokság érdekében a be nem avatkozást választották, s nem marasztalták el Rosberget. Míg a német biztos volt abban, hogy megtarthatja a helyét, Christian Horner Red Bull csapatfőnök panaszt nyújtott be ellene (szerk.: csak beszélt erről, végül nem tette meg), hiszen Rosberg megbüntetésével mindkét versenyzőjük eggyel előrébb léphetett volna, Daniel Ricciardo a második, Max Verstappen pedig a harmadik helyre. A nekik kedvező döntéssel talán megúsztuk volna a versenyt jelentő vonatozást. De nincs „volna”, legfeljebb egy párhuzamos univerzumban. A versenyzők közül főleg Vettel morgolódott azon, hogy a szankció elmaradásának negatív üzenete van az alsóbb szériák számára, mondván, ha még az F1-ben sem tartják be a szabályokat, miért kellene bárkitől elvárni? Még el se múlt a szombat, de továbbra is vélt vagy valós büntetést érdemlő szituációról beszéltek: a Q1-ben többen nem feleltek meg a legjobb időhöz viszonyított 107%-os szabálynak, de a rendkívüli körülményekre hivatkozva ebből sem lett semmi, senkit nem soroltak hátra a rajtrácson.   Kép

Az újraaszfaltozott Hungaroring nem nyerte el a versenyzők tetszését. Szenzorokkal mérték a pálya elhagyását, s bőszen számolták a figyelmeztetéseket. Azokat persze számolták (Alonso háromig jutott), és sorra dobálták a képernyőre, hogy éppen kit vizsgálnak a kanyarok kiszélesítéséért. Ha a versenybírák szombati munkássága nem csapta ki a biztosítékot, akkor a vasárnapi után nem érdemes visszakapcsolni a villanyt. A szabályértelmezés a hétvége során minden volt, csak logikus nem. Hogy szól a fociban? Szemüveget a bírónak!

1, Jenson Button és a nem megengedett segítségnyújtás

Hiába jutott be a Q3-ba, vasárnap már öt kör elteltével olyat produkált alatta a McLaren, amit senki sem szeret: a padlólemezig esett a fékpedál. Button azt a választ kapta a rádión, hogy ne adja fel a versenyt, de ne váltson bizonyos sebességre. Button szokásos iróniával a hangjában megjegyezte, hogy fantasztikus versenye lesz így. Ugyanúgy a fékről volt szó, mint az Ausztriában utolsó körben kicsúszó Sergio Pereznél. Hogy is van ez, glória az kell, de fék nem? A versenybírákat ez továbbra sem érdekli, lecsaptak: Button vált a beígért rádiós szigorítás első áldozatává, akit áthajtásos büntetéssel sújtottak a tiltott információért (hogy ne váltson), mivel az új szabály szerint ezt a boxBAN kellett volna közölni vele. A „kiváló” időzítést mutatja, hogy közvetlenül Button első kerékcseréje után hozták meg a döntést, akinek épp elég büntetés volt, hogy a tökutolsó helyen haladt, mert az hogy versenyzett, azt nem mondhatta el magáról. Miután megtudta, hogy megbüntették, nem titkolta a véleményét, miszerint nem érti, mi szükség volt erre, a fékpedál beesése szerinte erősen biztonsági kérdés. Az is. Később Button nevét jegyezték fel a futam egyedüli kiesőjeként: három körrel a vége előtt elfüstölt a (ha jól rémlik) negyedik motorja. Egyébként Rosberg ugyanilyen külső információért kapott nem egészen ilyen büntetést, míg Verstappent szinte megdicsérték a többszöri irányváltásért, amiből ugyan „csupán” koccanás lett, de Raikkönenen kívül magát is kiejthette volna a versenyből. Hello, következetesség!  

Kép

2, A cikázó Max Verstappen

A hollandnak villám lehetett jele az óvodában, ugyanis amit Raikkönen előtt előadott, az a szó egyik értelmében sem volt egyenes. A finn második kerékcseréje után került a Ferrari elé, s nagyjából ugyanazt adták elő, mint Barcelonában. Megfigyelhető, hogy Verstappenre nem fair módon védekezik: megvárja, míg a mögötte érkező kiteszi valamelyik irányba az autó orrát, majd követi a mozdulatot, amit most többszöri irányváltással is színesített. Előbb balra mozdult, majd jobbra. Míg az előnyszerzéssel nem járó pályaelhagyásokat képesek voltak kivizsgálni a stewardok, addig a cikázást és a veszélyes oldalra húzódást nem. Raikkönen jogosan panaszolta a rádión, hogy a holland váratlan jobbra tett irányváltása miatt ért össze a Red Bullal. Csak egy darabka szárnyvéglap tört le, de összeütközhettek volna olyan szögben is, hogy a lendületből érkező Raikkönen fékezés nélkül belerohan Verstappenbe, vagy a levegőbe repül. Mivel eddig fel sem merült, hogy ezt a másik reakcióját másoló védekezést tiltani kellene, a holland sem érzi magát bűnösnek, sőt, szerinte Raikkönen volt optimista. Amint defektet kapott, megtanulja, hogy amit tesz, az önmagára is veszélyes. Vettel inkább azért kelt Verstappen védelmére, mert nem díjazza a felesleges büntetéseket, egyébként pedig azt javasolja fiatal kollégájának, hogy higgadjon le. A nagy megmondóember hírében álló 1997-es világbajnoknak, Jacques Villeneuve-nek nem tetszett a manőver. Felhívta Verstappen figyelmét arra, hogy az F4-ben vezetnek így, s mások pályaelhagyásainak jelentése helyett inkább a balesetokozás elkerülése járjon a fejében. Jobban teszi, ha megfogadja a tanácsokat. Elvileg azért van ennyi idősen ekkora csapatnál, mert kellően érett versenyző, de a stílusán látszik, hogy korán érkezett a Forma-1-be. Ha az rossz üzenet az utánpótlásnak, hogy nincs következménye a sárga zászlók figyelmen kívül hagyásának, akkor a nem fair védekezés engedésének is az. A szurkolói addig örvendezzenek, hogy micsoda őstehetség a kedvencük, amíg össze nem tör valakit. Ha egyesek szerint Ricciardo kilométer távolságról indított előzései veszélyesek, akkor ez mi? Hello, biztonságos versenyzés!  

(Szerk.: a Ferrari a eljuttatta kéréseit Charlie Whitinghoz, hogy vizsgáltassa ki Verstappen manővereit a versenybírákkal, akik végül nem találtak bennük semmi kivetnivalót. Tényleg szemüveget nekik!)

Kép

3, Esteban Gutierrez esete a kék zászlóval és Lewis Hamilton középső ujjával

Szokás szerint többször is hallhattuk, hogy Vettel előadta a „Blue flag” című dalát a kék zászlóra szerinte lassan reagáló lekörözendő pilótáknak, viszont Hamilton tovább ment ennél, ő nemzetközi szinten ismert kézmozdulatot tett Gutierrez felé. A mexikói mentségére szóljon, hogy ezen a pályán annyi a törmelék, hogy lehúzódni sem egyszerű az ideális ívről. A brit állítása szerint rengeteg időt vesztett a Haas mögött, még Rosberg is felzárkózott rá. Nem Hamilton az, aki először intett be valakinek egy Forma-1-es versenyen, a jelenlegi mezőnyben is akad pár ilyen egyén, de itt most úgy tűnt, hogy a középső ujj nélkül nem történt volna semmi. Ha Gutierrez valóban annyira figyelmetlen volt, hamarabb is megszórhatták volna azzal az öt másodperces büntetéssel. De mint annyi minden más, fel se tűnt a bírák négyesének a szituáció, ők csak Hamilton reakciójára kapták fel a fejüket. A Haas csapatfőnöke szerint is csak ezért ragadtatták el magukat. Az így is, úgy is pontszerző zónán kívül végzett Gutierrez sem a büntetésért neheztel, hanem a mozdulatért. „Attól, hogy világbajnok vagy, még nem jogosít fel rá, hogy tiszteletlen legyél a többi versenyzővel, barátom.” – üzente Hamiltonnak a Twitteren. Hello, példamutatás!  

Kép

Lehet, sokan nem értik, hogy tudok ENNYIT írni ERRŐL a versenyről, amiről a vonatozás a legelső szó, ami eszünkbe juthat. A most hibátlanul rajtoló Hamilton vált a Hungaroring IC mozdonyává, míg az első kocsi, Rosberg a pole-ján kívül kis híján még egy pozíciót vesztett, mert átmenetileg Ricciardo is elé került. A második sorból induló Red Bullok nagyon jól startoltak a zöld jelzés után, de az első kanyart végül abban a sorrendben és abban a pozícióban teljesítették, mint ahonnan indultak. Verstappennek hamar vissza kellett sorolnia, de az ausztrálnak néhány méterrel tovább maradt esélye az előrelépésre. Mivel ő nem akart úgy járni, mint Rosberg Kanadában, vagy inkább Ausztriában, picit szélesebben vette be a célegyenes végi kanyart. Nem sikerült a külső íven előznie. Visszautalnék a szombaton Rosberg ellen kampányoló Hornerre: Ricciardo a második rajtkockából probléma nélkül elkaphatta volna Hamiltont. Valószínűleg neki, mármint az ausztrálnak most az a lényeg, hogy végre minden jól működött a hétvégén és Verstappen előtt végzett. Hogy a dobogó melyik fokán állt, miközben a holland olyan messze volt tőle, mint Makó Jeruzsálemtől, az mindegy neki. Elhiszem, hogy nem fél tőle (csak a cápáktól és a kígyóktólJ), de közte (aki most a harmadik) és a hatodik Verstappen között csupán 15 pont a különbség. A két Ferrarit fogják közre, s mindkettejüknek az a célja, hogy tíz futammal később harmadikok legyenek a Mercedesek mögött, amiért ádáz házon belüli harc várható. A Ferrari gondjaiból kiindulva több esélyt látok arra, hogy valamelyik Red Bull végezzen az egyéni bajnokság harmadik helyén, s ők is azt hangoztatják, hogy a szezon második felére ennél is erősebbek lesznek. Mindössze egyetlen pont választja el őket a konstruktőri versenyben a Ferraritól, s már Németországban fordítani szeretnének.

Kép

Vettel hiába érezte magát gyorsabbnak Ricciardónál, ugyanolyan vonatosat játszottak, mint Verstappen és Raikkönen, csak nagyobb távolságból. Verstappen már a nyolcadik körben úgy érezte, hogy nagymama módjára vezet a csapattársa mögött, aki szerinte feltartotta, aztán amikor DRS távolságba került, képtelen volt előzni. Mit hitt, majd jön a csapatutasítás és Ricciardo félreáll? A boxkiállásaik után közük sem volt egymáshoz, mindketten kaptak egy-egy Ferrarit a nyakukba, akik aztán bekísérték őket a célig. Azaz nem egészen, mert a Verstappen-Raikkönen páros eredetileg Raikkönen-Verstappenként indult, s a finn második kerékcseréjét követően fordult meg az állás. A Ferrari meglehetősen sokáig maradt kint az első etapban. Hogy valamilyen elévágást szeretett volna a Red Bull Ricciardóval, miután a Mercedesek megkezdték a lekörözéseket, jól mutatja, hogy a Mercedesnél is reagáltak. Egyszer csak Hamilton fülére mondták, hogy növelje a tempóját, különben Rosberget hívják ki hamarabb. Persze, hogy nem tetszett a britnek, amit hallott. Később azzal is megvádolta (természetesen nem a csapata), hogy feltartotta Rosberget a második kiállás megkezdése előtt, hogy Ricciardo felzárkózzon rá és megtámadhassa a németet. Akár csak a sárga zászlós bemártást, ezt is tagadta.

Kép

TOP10: Hamilton, Rosberg <ördögszekér> Ricciardo, Vettel <ördögszekér> Verstappen, Raikkönen <két ördögszekér> Alonso, Sainz, Bottas, Hülkenberg.

Alonsótól, tehát már a hetedik helytől lefelé mindenkit körhátrányban intettek le. Massa idei legrosszabb versenyén tizennyolcadik lett, csak a két Manor és az ismét boxutcából rajtoló Ericsson jött mögötte. Danyiil Kvyat szerencsétlensége nálunk is folytatódott: későn fékezett a boxutcába érkezéskor, így nem tudott kellően lelassulni. Öt másodperccel díjazták a gyorshajtásért, amit a második kerékcseréjekor töltött le. A Force India kommunikációs hiba miatt akkor kezdett el kifelé szaladni a gumikkal, amikor Perez már szinte beállt hozzájuk. Értem én, hogy 2017-re koncentrálnak, de a boxban jövőre is ugyanazt a munkát kell csinálniuk, mint idén. A rajt után pozíciót is vesztő Raikkönen nyolca előlépve a végzett a hatodik helyen, s a Verstappen mögött eltöltött körökért a nap versenyzője díjjal is megjutalmazták a szurkolói. A verseny első harmadában körökön keresztül DRS távolságon belül haladt Romain Grosjeanhoz képest, mégsem boldogult vele. Nem tudnék kiemelni senkit, mert vagy vonaton ültek, vagy nem tudtak előzést megkezdeni, vagy légüres térben haladtak. Jolyon Palmernek adtam volna a nap versenyzője címet, ha pontot szerzett volna, de a megforgásával eldobta magától az esélyt.

A bajnokság tehát félidővel megfordult, de Hamilton még üldözőnek érzi magát. A vészesen fogyó szabadon felhasználható motorokból kiindulva megfordulhat még néhányszor.

Jövőre kérek egy jobb versenyt. Ez történt tavaly.

Vitriol a Facebookon

(Csak akkor szólj hozzá, ha káromkodás és személyeskedés nélkül is megy!)