Verstappen elsőség a Mercedes engedélyével
Káosszal búcsúzott a Forma1-től a maláj pálya. Max Verstappen úgy nyert, hogy a jelek szerint Lewis Hamilton és a Mercedes taktikázott. A 20. helyről rajtoló Sebastian Vettel megpróbáltatásai nem értek véget a leintéssel.Az egyetlen húszéves, akinek F1-es győzelme van. Immár kettő.
Hamilton: 281 pont
Vettel: 247 pont
Mercedes: 503 pont
Ferrari: 385 pont
A Ferrari kárt mentett, mégis kárt szenvedett az utolsó előtti, valamint az utolsó utáni pillanatban. Mit érdemel az a bűnös, aki a leintés után rongyol bele a másikba, aki történetesen annak is örülhetett, hogy egyáltalán célba ért? Sőt, elrajtolhatott a mezőnnyel? Az (egyelőre) utolsóként számon tartott Maláj Nagydíj minden napra tartogatott valamit a Ferrarinak. Hiába voltak gyorsak, ha a technika, vagy egy másik csapat versenyzőjének látása cserben hagyta őket. A szerencse nem hogy elkerülte őket, hanem egyenesen elmenekült az olaszoktól. Egyik olvasóm azt kérte, ne fogjam vissza magam az összefoglalóban. Két hete visszafogtam, most nem teszem. :)Az utolsó?
Kezdem péntekkel, a Ferrari szemszögéből. Két hétig másról sem lehetett hallani, minthogy sokba került a Ferrarinak a szingapúri nullázás. Világos, csupán közben ugyanolyan gumicsonttá silányult a téma, mint a bakui összecsapás Hamiltonnal a Safety Car mögött. A Ferrari használhatónak minősítette a legjobb tudomásom szerint Barcelona (!), tehát a szezon ötödik versenye óta nyúzott belsőégésű motort. Aerodinamikai fejlesztésekkel, többek között új légbeömlő nyílással érkeztek az év legmegterhelőbb versenyére. Nem merült fel probléma a harmadik szabadedzésig, amikor Vettel motorjából váratlanul elszállt az erő. Az időmérő előtt sietősen, állításuk szerint elővigyázatosságból végrehajtott motorcsere nem hozta a kívánt eredményt, sőt, egyenesen rémálomba fordult: a csere nem vált be, és Vettel idén először mért kör nélkül zárta a kvalifikációt. Mivel a huszadiknál csak egyetlen rosszabb rajthely létezik, a bokszutca, a Ferrari menteni próbálta a menthetőt. „Ingyen” kicseréltek máskor automatikusan mínusz öt-tíz pozíciókat érő elemeket. Vettel jó felzárkózó hírében áll, és hogy biztosan át tudja magát verekedni a mezőnyön, a csapat változtatott az autó beállításain is. A rémálom nem ért véget. Másnap a 45 ezredmásodperc híján pole pozíciót autózó Kimi Raikkönen el se tudott indulni az ötvenhat körös versenyen. A finn akkumulátora a rajtrácsra vezető körön merült csutkára, amivel a szerelők már nem tudtak mit kezdeni Tiszta „szerencse”, hogy a Ferrari már csak papíron esélyes a konstruktőri bajnoki címre…
„Sajnáljuk, hogy örülünk” – fejezte ki őszintén Toto Wolff még szombaton. Nem kap érte fairplay díjat, de nem bánja. Viszont ha sajnálja a kárörvendést, akkor egyben elismeri, hogy nem világverők? (Még azok. Szinte kizárt, hogy a következő technikai szabályváltozásig elvesztik a dominanciájukat.)Ezúttal normális volt a rajt
Ha létezik nagyobb kihívás egy elmenőnek, akkor az a mezőny végéről történő felzárkózás. Vettel hátvéd nélkül hozta, amit elvártak tőle. Az autója is. A szuperlágy gumi köridőben megmutatkozó kopásáig fél lábbal a dobogón érezhette magát. Méghozzá olyan dobogón, amelyen csak az egyik Mercedes tanyázott. Kezdtem a Ferrarival, folytatom a címvédővel. Szingapúrban a Mercedes profitált legtöbbet a Ferrarikat és az egyik Red Bullt érintő a hármas rajtbalesetből. Miután Valtteri Bottasnak kisebb a lemaradása Vettel mögött, mint a németnek Hamiltonhoz viszonyítva, a valóságban sosem létező bajnoki esélye helyett célba vette az év végi ezüstérmet. Hamiltontól eltérően ő nem mondta ki, hogy elégedettséggel tölti el Vettel kínlódása, de azért köszönte a lehetőséget. Mindezt úgy, hogy a hungaroringi oda-vissza csere óta nem vezet olyan meggyőzően, mint a szezon első felében. Míg Vetteltől hihetőbben hangzik a kijelentés, hogy az autó gyors, csak az eredmények mást mutatnak, Bottas teljesítményére lassan nincs magyarázat. Mármint azon kívül, hogy a vak is látja, ő már csak arra kell, hogy távol tartsa a vetélytársakat Hamiltontól. Állítólag Malajziában a finn döntött úgy, hogy megtartja a javulást nem mutató fejlesztéseket a futamra is, míg Hamilton maradt a régebbi beállításoknál. Következmény: Bottasnak ötödik rajthely, Hamiltonnak (70.) elsőség. A versenyen sem tudott sokáig mozgó sikánként viselkedni. Volt egy jó rajtja (bár Verstappent nem tudta meg előzni), aztán ennyi, ott intették le, ahonnan elindult. Daniel Ricciardo is gyorsan visszavette tőle a rajtnál elvesztett a helyét.Bottas nem tudta tartani a rajtnál kivívott helyét
A Mercedes váltig hangoztatta, hogy annyit tudnak, amennyit pénteken mutattak. A rajtelsőség és a Ferrarik ilyen-olyan okokból történt kihullása, valamint a mai végeredmény ellenére ismét jó hétvégét zártak. A konstruktőri bajnoki cím akkor is meglesz, ha Bottas egyik versenyt sem fejezi be, és ha Vettel ezentúl minden futamon Hamilton mögött végez, akkor az egyéni sincs veszélyben. A technikai sport velejárója a szerencse/balszerencse is. Aki Hamiltonnal kapcsolatban sorozatos pechről beszél, nem tudom komolyan venni. Senki ne jöjjön egy év távlatából a tavalyi sepangi motorégésével, mert lejárt lemez. Akkor kellett volna a 2016-os bajnoki címét siratni, amikor Nico Rosberg visszavette a vezetést a pontversenyben. Idén nincs Rosberg, sőt, egetverő műszaki hibák sem, mégis sokan elfelejtették átlapozni a naptárukat. Nem, Hamilton nem azt kapja vissza idén, amit korábban elveszített. Aki ebben hisz, kapcsoljon az EZO TV-re vagy olvassa el a horoszkópját. Hamilton mázlista, mint mindig. A túlzott anti-hamiltonitisz vádját elkerülve legyen szimplán mázlista, mint idén mindig, amikor a legfőbb vetélytárs bajba kerül. Belefért egy „ilyen” futam. Hogy milyen? Spórolós. Elengedős.
Nem ragozom tovább: Hamilton nem kapálózott azért, hogy visszakeveredjen az élre. Ennek a nem cselekvésnek szól a poszt provokatív címe. Tudom jól, hogy Hamilton nem elengedős típus, és hogy a Mercedes sem szeret pontokat eldobálni. Taktikáztak. Ekkor még annak tudatában, hogy Vettel alatt vadiúj motor dolgozik, akinek a szezonzáróig vélhetően nem kell újabb rajtbüntetéssel szembenéznie, míg nekik és a Red Bulloknak nagy valószínűséggel igen.
Aztán a leintés után bevágódott ez a kép: ???
Úgy történt, hogy a két Williams „versenyben” volt egymással, ami igazából azt jelentette, hogy belső utasításra helyet cseréltek a befutónál. Vettelt már leintették, aki elkezdte összeszedni a gumitörmelékeket, azonban a mögötte befutó Lance Stroll sem igazán lassított. A kanadai szerint pont Vettel ment versenytempóban. Csatt. Az a Ferrari, amitől a későbbiekben tarthatott volna a Mercedes, romokban hevert. A felvételből kiindulva az a gép nem csak váltócserének néz elébe a következő héten Suzukában. Ilyen baleset ezen a szinten nem következhetett volna be. Strollt hibáztatom, aki ezzel a manőverrel visszatért oda, ahonnan év elején elindult. A kanadainak is a kockás zászlóig tartott a verseny, akinek van annyi formulaautós tapasztalata, hogy tudja, mit csinál mindenki a levezető körén: lassít és gumidarabokat szedeget, amihez letérnek a versenyen használt ideális ívről. Saját bevallása szerint ő nem tért le az ideális ívről és a kormánya kapcsolóival foglalatoskodott. Ebből az ő figyelmetlensége jön le. A döntéshozók megvizsgálták az esetet és senkit sem találtak vétkesnek. Ha senki sem hibás, és cserélni kell a váltót, motort, energia-visszanyerőt, kiscica farkát, és Vettel megint az utolsó helyről rajtol, az rendben van? Képzelem azt a nyavalygást, ha felmentést kapnának a büntetés alól. Baku után ismét Vettelt tolja az FIA! Olyan megoldás nem létezik, ami semmissé teszi a balesetet. Vagy ami Ferrari és a Mercedes táborának is megfelel. Halkan jegyzem meg, hogy a versenybírák döntése annak kedvez, hogy jövőre két négyszeres bajnok feszül egymásnak. Nem mindjárt jobban hangzik, mint egy háromszoros és egy ötszörös?Engedékeny volt Hamilton?
Ha nem én írnám a blogot, itt most az a rész következne, hogy egekig magasztalom Verstappent. A címadásnál utaltam rá, hogy nem fogom. Szóval megszületett az év ötödik nyertese, aki kis túlzással élve tényleg szinte most született. Verstappen részben a Mercedestől, részben a saját csapatától győzelmet kapott a huszadik születésnapjára. (Hogy a Mercedes mennyiben járult hozzá, már kifejtettem.) A Red Bull, mintha csak a McLaren lenne, idén alig könyvelhetett el kettős célba érést. Verstappen Szingapúrral, a tizennegyedik versennyel bezárólag hét kiesést, míg Ricciardo győzelmet is magába foglaló hét dobogót tudhatott magáénak. Pontkülönbségük a mai eredmény után is 177-93 az ausztrál javára. (Csak hogy később hivatkozhassak erre a mondatra: a tabellán közéjük ékelődő Raikkönen profitált legtöbbet a Red Bullok kieséséből, de most tényleg nem ő a lényeg.) A jegyzeteimben haladva mintha valaki/valami előre megkomponálta volna Verstappen győzelmét. Ott kezdődött, hogy az apja szerint azért nem vonták felelősségre Vettelt Szingapúrban, mert rosszul állt a bajnokságban. Max (előfordulhat, hogy véletlenül benne marad a szövegben egy-egy Maxi, ugyanis így hívom) udvarlással folytatta: Hamilton nem okozott volna tömegbalesetet (khm, Barcelona ’16), egyébként „örül”, hogy mindhárman kiestek. Ricciardo kijelentette, hogy Verstappent legnehezebb megverni az eddigi csapattársai közül. Majd a holland egója elhagyta a Naprendszert, amikor arról beszélt, hogy tíz évig szeretne dominálni, különben is, jobb a csapattársánál. Az idei Mercedesszel vagy Ferrarival pedig simán világbajnok lenne. Belemagyarázom, de mintha valami készülődött volna. Még csak az első idei kettős RB dobogó
Az őt övező hype ellenére mindössze második győzelmét arató Verstappen egyszer még rá fog fázni arra a hozzáállásra, ahogyan a bajnokság éllovasaival szemben viselkedik. Szingapúrban Vettelnek, ezúttal pedig Hamiltonnak volt több vesztenivalója, így most sem kellett visszafognia magát. Tőle tudható, hogy már a rajtnál meg akarja előzni az előtte állókat. Kedvezett neki, hogy Raikkönen rajthelye üresen maradt, és egészen a negyedik körig kellett várnia, hogy átvegye a vezetést Hamiltontól. Ricciardótól hangzott el még szombaton, hogy Hamilton megengedheti magának, hogy veszítsen, mert Vettel minden bizonnyal mögötte fog végezni. Nem én találtam ki, hogy a brit engedett. Verstappen kockáztatott, bejött, ÉS az autója is kibírta. Tegyük fel, a csapata úgy gondolkodott, hogy tartoznak neki egy győzelemmel, amiért az egy évvel korábbi Maláj GP-n nem rongyolt bele ész nélkül Ricciardóba, és amiért idén többet ül a pitwallon, mint az autójában. Nyakamat tettem volna rá, hogy ha a kerékcseréket követően is a Red Bullok vezették volna a mezőnyt, valami virágnyelven előadott csapatrádiós duma hatására Ricciardo nem próbálkozott volna előzéssel. Végül úgy alakult, hogy a rázókövek elintézték, hogy ne lehetősége se legyen Hamilton megelőzésére. A negyedik helyig zárkózó Vettel is csak addig volt rá veszélyes rá, amíg nem kezdte megadni magát a szuperlágy keverék a Ferrarin. Amíg működtek, Vettel volt a leggyorsabb. Jól tegye el Verstappen ezt a győzelmet, de Ricciardo is a sajátját. Még egy szezon, és megválnak a sokat szidott Renault erőforrástól. Már jövőre Aston Martin Red Bull Racing néven fognak indulni. Kérdés az, hogy ki merre szalad? Ha már futás. Én is világgá szaladtam valamitől, méghozzá…
A magyar közvetítéstől.
Úristen. Piros riasztás nyálcunamira! Vállalhatatlanul, bosszantóan elfogult mondatok, nyílt állásfoglalás a stúdióban és a kommentátoroktól is.
„De jó verseny, csak azt sajnálom, hogy nincs Ferrari az élmezőnyben.”
„Ha Verstappen autója nem bírja ki, akkor nincs igazság a Földön.”
Mindkét mondat elkövetője Szujó Zoltán. Én kérek elnézést.
A többiek:
Williams: Strollt nem veszem elő még egyszer a szarvashibájáért. A páros a már-már szokványos gyenge időmérő ellenére kettős pontszerzéssel a 8-9. helyen zárt. Megjegyzem, Felipe Massa egyre többször szorít le másokat a pályáról, korábban nem vezetett ennyire agresszíven.
Force India: kettős pontszerzés. A Williamshez hasonlóan ők is megkapták a legújabb fejlesztésű motort a Mercedestől. Sergio Perez betegen állt rajthoz, Esteban Ocont kiszemelte Massa és Carlos Sainz, de még így is hatodik és tizedik hellyel gazdagodtak.Massával összesen háromszor találkozott
Toro Rosso: Danyiil Kvyat megint repült egy csapattól, egyelőre két futamra. Az eredeti hír szerint legalább kettőre. Helyét a GP2/F2 2016-os győztese, a francia Pierre Gasly foglalta el, akit már tavaly év közben is a Forma-1-be vizionáltak. Hogyan legyen jobb Kvyat, ha megvonják tőle a bizalmat? A lefokozás még senkinek nem tett jót. Gasly hozta, amit Kvyat a rosszabb napjain hozott volna, de a sorsukról döntő főnökeik majd megmagyarázzák, miért jobb választás az orosznál. Ha Kvyat jövőre is ülést kap, inkább ne fogadja el, mert ez már megalázó. Sainznak a hetedik helyről kellett kiállnia a motorhiba miatt. Nem lehetett jó érzés egy leendő gyári Renault pilótának.
Renault: dupla nulla. Verstappen egy vitatható helyzetben szombaton összeütközött a mögötte érkező Jolyon Palmerrel, amiért egyikük sem kapott büntetést. Nico Hulkenberg nem tudta pontokra váltani a nyolcadik rajthelyét.
Haas: Romain Grosjean pénteken autót tört egy felpattanó csatornafedél miatt. A gépen csak a vázat és a motort nem kellett újraépíteni. Kevin Magnussennel többeknek meggyűlt a baja (Palmer, Alonso).
McLaren: csak Fernando Alonso autójára kerültek fel azok a fejlesztések, melyeket jobbnak láttak a Honda hazai versenye előtt kipróbálni. Olyannyira működtek, hogy kettős Q3 és majdnem kettős pontszerzés lett az eredménye. Még úgy is, hogy Stoffel Vandoorne a régi beállításokkal végzett előrébb. A legerősebb hétvégéjét teljesítő belga átlépte Alonsót a pontversenyben. A spanyolt viszont nincs miért megdicsérni. Vettel szerint Alonso azért hátráltatta őt, hogy Ricciardót segítse. Akármiért akadékoskodott lekörözöttként a Ferrari előtt, nem volt sportszerű.
Sauber: Pascal Wehrlein a saját autóján vitte be a szerencsétlenül járt honfitársát a parc fermébe. Más emlékezetes nem fűződik a csapathoz. Nagyon várhatrják már a következő évet és az aktuális fejlesztésű Ferrari motort.Vajon miért vitte magával Vettel a saját kormányát?
Ez történt tavaly. Vettel akkor sem volt szerencsés.
(Kommentszabály: kulturáltan.)