Rajt, cél, Vettel!

Vörös riasztás az F1-es nyári szünetre! A Mercedes már szombaton elismerte, hogy szerintük a Ferrari a verseny fő esélyese. Bejött, Sebastian Vettel nyerte a 32. Magyar Nagydíjat.

Az évszázad képe?

Vettel: 202 pont

Hamilton: 188 pont

Bottas: 169 pont

A saját elmondása szerint legjobb formáját élő Hamilton is csak vakarhatta a fejét forróságban szárnyaló Ferrarik láttán. Hol van már Silverstone és a kettős defekt rémképe… Egyetlen defekt sem történt a három nap alatt, és olyan mértékű kopást sem láthattunk, mint két héttel korábban. Lehetne az a mottójuk, hogy Pirelli, az elpusztíthatatlan. A szuperlágyak is. Ennyi erővel ultrákat is hozhattak volna. A balszerencse ezúttal a Mercedes garázsába költözött. Nem arról van szó, hogy már pénteken látszott, hogy a Red Bull és a Ferrari bírja legjobban a helyszín szerves részének tekinthető hőséget.

Összességében nem kaptunk jobb vagy rosszabb versenyt a tavalyinál vagy az azelőttinél. (Pontosítok: azok közül, melyeket a helyszínen láttam, a tavalyi volt a legunalmasabb.) Megszokhattuk, hogy az idei versenyek döntő részének kimeneteléről előzések helyett a taktika dönt. Mégis másabb, mint az elmúlt három évben, hiszen többévnyi házon belüli viadal után végre két csapat pilótái között dől el a világbajnoki cím. A helyzet egészen más versenytaktikát kíván. A Mercedes dolga bonyolultabb, hiszen a vártnál is jobban teljesítő Valtteri Bottas nem egyszerűen kiszolgálja a negyedik egyéni címére hajtó Hamiltont, hanem szorongatja is. Jelenleg 19 pont köztük a különbség, ami lehetne kevesebb is, ha Bottas nem nullázott volna Spanyolországban. Esélyes-e a bajnoki címre? Papíron igen. Adjon ki bármilyen PR-nyilatkozatot a Mercedes, hogy náluk nincs megkülönböztetés, nyilvánvaló, hogy Bottas egyéni céljai mellékeseknek számítanak. A gyakorlatban tehát csak akkor esélyes, ha Hamilton balszerencsés, vagy ha nem érzi a pályát. A Ferrarinál legalább egyértelmű, bár kimondatlan a csapatsorrend. Maradjunk is ennél a témánál, mert a verseny is jórészt a kiosztott szerepekről és a szerepkonfliktusokról szólt.Kiosztott szerepek

Monacóhoz hasonlóan Ferrari első sor született az időmérőn, ezúttal Vettel-Raikkönen sorrendben. Nem kellett találgatni, vajon hogyan oldja meg a Ferrari a menet közti pilótacserét. Monacóban is Vettel oldotta meg, miután a finn képtelen volt megfelelő köröket futni, hogy a kerékcseréje után is az élen maradhasson. A Hungaroringen majdnem megfordult a kocka: az élen haladó Vettelnek gondja támadt a kormányművével. A hibát közvetlenül a verseny kezdete előtt, a felvezető körben fedezték fel. A német úgy érezte, soha nem akarnak elfogyni a körök. Raikkönennek addig nem volt sietős a dolga, amíg meg nem érkezett a nyakára Hamilton. Hát ő hogy került oda? – tehetik fel a kérdést azok, akik nem látták a versenyt. A brit csak egyszer tudott a csapattársa előtt végezni a hétvége folyamán (a pénteki első edzésen), mégis helyet cseréltek a futamon. Nem versenykörülmények között, hanem belső utasításra. Hamiltontól (ki mástól) származott az ötlet, miszerint gyorsabb a harmadik helyen köröző Bottasnál, és el tudná kapni Raikkönent is, mi lenne, ha….Kár volt az első csere. A Mercedes szerint is, csak ők a másodikról gondolják ugyanezt.

Hamilton a csere előtt arra panaszkodott, hogy nem hallja, amit a csapata mond neki a rádióban. A probléma a Mercedes garázsából eredt: eltört egy optikai kábel, ami adatvesztést és kommunikációs összeomlást eredményezett. Húztam a számat, amikor megtörtént a Hamilton-Bottas csere, és mivel a helyszínről néztem az egészet, jól hallottam, hogy mások sem voltak elragadtatva a manővertől. A csapat feltételt szabott: öt kört kapott a brit Raikkönen utolérésére, ellenkező esetben vissza kell adnia a helyét Bottasnak. A finn, akinek még mindig a jövő homályába vész a 2018-as szerződése, készségesen elengedte Hamiltont. Nem láthattunk a sisakja alá. Nyilván nem esett jól neki az utasítás, elvégre hallott már ilyet idén. Végül Hamilton a legutolsó kör legutolsó kanyarjában visszaadta Bottasnak a harmadik pozíciót, aki feltartott hüvelykujjal köszönte meg, hogy visszakapta a helyét. A brit később úgy adta elő, hogy az eszére (csapat) hallhatott a szíve (önmaga) helyett, és hogy reméli, nem azért a három pont miatt veszíti el a bajnokságot, mint amennyivel Bottas többet szerzett nála. A finn és természetesen az egész F1-es sajtó Hamilton sportszerűségét dicséri. Életében először adhatott vissza pozíciót, szerintem is adjunk neki fair play díjat. A Mercedes azóta megbánásról beszél, Toto Wolff elkezdte ugyanazt fújni, amit Hamilton. Nem, nem járt Hamiltonnak a harmadik hely. Pontosan azért, amiért a második sem.A visszaengedés előtt

Nincs vége az iróniának. Hadd térjek vissza arra a pontra, amikor Hamilton üldözőbe vette Raikkönent. Szemmel láthatóan lopta a távolságot a Ferrari mögött, amitől Raikkönen is rákapcsolt. Ő nem kért helycserét, csupán tudatta a csapatával, hogy gyorsabb az élen haladó Vettelnél. Persze hogy az volt, amikor Vettel autója nem volt százas, ráadásul Hamilton is a német nyakára ültette. A gyorsabb Raikkönen (akit Hamilton késztetett rohanásra) nem is próbálkozott előzéssel, hanem bekísérte az 50. ferraris versenyét futó Vettelt a célba. Inkább az időmérőn elkövetett hibáját okolja az elszalasztott győzelemért. Mert volna mást mondani. Taps, örökös kettes számú szerződést neki! Gyakorlatilag eldőlt, hogy a Ferrari Monzában jelenti be, hogy 2018-ban is a Vettel-Raikkönen párossal fognak indulni. Csodás. A Ferrari továbbra sem akar konstruktőri bajnok lenni. Irónia vége. Folytatás Monzában, a szerződés hivatalos bejelentésekor.Győzelem

Ferrari: csapatmunka, mert Raikkönen hetven körön át védte Vettelt

Mercedes: csapatmunka, mert a legvégén Hamilton visszaadta Bottasnak a harmadik helyet

Red Bull: csapatmunka???

Nyomokban sem. Daniel Ricciardo kiakadt a csapatrádióban, amikor összeért valakivel a második kanyarban:

Ha tényleg az volt, akire gondolok, akkor ez egy *** 

Képen nem láttam az esetet, de középső ujj is lendült. Az volt bizony, akire gondolt. Max Verstappen őrült vakegér módjára esett be mellé, és szokásához híven ott akart előzni, ahol nem volt hely. Szűknek bizonyult a pálya. Ricciardo autója akkora ütést kapott, hogy nem tudta folytatni a versenyt. Erős pontszerzéstől esett el, vagy ahogyan ő mondta az eset után: abban az autóban több volt hatodik helynél. Micsoda lefelé tartó ív: megnyerte a pénteki szabadedzéseket, ami után páran előre Red Bull pole-t kiáltották, szombat délelőtt szoftverhiba miatt megállt alatta a Red Bull, aztán csak hatodik lett az időmérőn, végezetül vasárnap DNF. Ricciardo leamatőrözte Verstappent, amin vagy megsértődött a holland, vagy nem, mindenesetre elnézést kért az elsődleges kárvallottól és a csapattól is. Csoda. A felelősségvállalás és egyáltalán a megbüntetése is. A ráadás két büntetőpontot tényleg nem vártam. Az ausztrált nem vigasztalja, hogy Verstappen tíz másodperces büntetést kapott a figyelmetlenségéért. Olyan pályán nullázott (idén másodjára), amit szeret. Nem jött be az idősebb Verstappen tippje sem: nem végzett a fia a dobogón. Mondanom sem kell, hogy a Red Bull vezetősége megbocsátotta neki Ricciardo kiütését.  Olyan régen ütköztek már a Red Bullok

A többiek:

Williams: Felipe Massa betegség miatt szombaton visszalépett a folytatástól, így a hétvége hátralévő részében a csapat tartalékversenyzője, Paul di Resta ült be a tőle jóval alacsonyabb brazil autójába. Lance Stroll sem szerzett pontot.

Force India: a versenyig sehol sem voltak, mégis összejött kettős pontszerzés (Sergio Perez nyolcadik, Esteban Ocon kilencedik).

Toro Rosso: Carlos Sainz hetedik, Danyiil Kvyat megint bal lábbal kelt fel. Az időmérőn feltartotta Strollt, amiért három rajthelyes büntetést és két büntetőpontot kapott. A pontrendszer bevezetése óta senki ilyen közel nem állt ennyire közel az eltiltáshoz. Mióta visszatért (zavarták) a Toro Rossóhoz, több büntető pontot gyűjtött, mint bajnokit.

Renault: dupla nulla. A tempó javul, a megbízhatóságon még van mit javítani. Nico Hulkenberg kapásból öt rajthelyes büntetéssel nézett a hétvégének, Jolyon Palmer pedig a jó körideje ellenére kétszer is autót tört pénteken.

Haas: dupla nulla. Kevin Magnussen összerúgta a port Hulkenberggel, kölcsönösen kisípolandó szavak hagyták el a szájukat, holott a dán terelte le a pályáról a másikat. Romain Grosjean nem ért célba.Újabb legendás barátság kezdete...

McLaren: KETTŐS PONTSZERZÉS! A mémkirály Fernando Alonso a leggyorsabb kör (!) megszerzése mellett hatodik lett, Stoffel Vandoorne megszerezte első idei pontját. Jó szereplésben bíztak, bejött. Ezennel átlépték a Saubert a csapatok versenyében.

Sauber: dupla nulla, de mindketten célba értek. A csapat új főnöke kihátrált a Hondával kötött szerződésből, jövőre is Ferrari motorokkal fognak indulni, méghozzá az ideivel ellentétben a legújabbal.

Nyári szünet, csapó!

Ez történt tavaly

Vitriol a Facebookon

(Kommentszabály: kulturáltan!)