Újonckérdés 2.0

Rendszeres látogatója vagyok a World Series by Renault sorozat hazai hétvégéjének. Minden évben elhangzik a helyszíni közvetítésen, hogy érdemes figyelni a 3.5-ös mezőnyt, mert közülük kerülhetnek ki a jövő F1-es pilótái. Egészen eddig nem akadtam fenn a mondaton, hiszen ez volt az a széria, ami éveken keresztül a legtöbb új versenyzőt biztosította a Forma-1-nek. Az egyeduralom most a végéhez közeledik:

  • a WSR bajnoki cím önmagában nem biztosítja a Forma-1-hez szükséges szuperlicenszet
  • két Renault motoros csapat maradt a Forma-1-ben

Az Újonckérdés című bejegyzésben már pedzegettem, hogy az FIA védnöksége alatt futó sorozatokat előnyben részesítő pontrendszer (meg a Renault motor gyengesége) negatívan befolyásolhatja a WSR megítélését. Különösen rossz a változások időzítése, ugyanis az elmúlt két szezon végén számos húzónév távozott a 3.5-ös kategóriából (Kevin Magnussen, Stoffel Vandoorne, Antonio Felix da Costa, Carlos Sainz, Pierre Gasly). Az aktuális mezőny fele újonc, és az eddigieknél kevesebben tagjai valamelyik F1-es csapat utánpótlás programjának.

McLaren: Nyck de Vries (még nem áll készen tovább lépni)

Lotus: Matthieu Vaxiviere (hová?)

Red Bull: Dean Stoneman (RB juniorhoz képest idős)

Az aktív F1-es tapasztalata miatt a húzónevek egyikének tekinthető a tavaly még bajnokesélyes Roberto Merhi, aki két lovat próbál megülni. Év elején sok kérdőjel volt körülötte. Tavalyi csapata, a Zeta Corse idén nem tudott elindulni, s neki sem a WSR volt az elsőszámú célja. Pár héttel az Ausztrál Nagydíj előtt azt sem tudta, hol fog versenyezni, és jelenleg sincs állandó szerződése a Manornál. A legfrissebb információk szerint a csapat új tesztpilótája is veszélyezteti a helyét. Ha a spanyol megkapná a bizalmat, nem nehéz kitalálni, melyik sorozatra koncentrálna, és akkor egy wsr-es közönség kedvenc máris mínusz. Idén úgy tűnik kétesélyes a bajnokság, amibe eddig csak egyszer, a hungaroringi első futamon tudott beleszólni. Négy hétvége és nyolc verseny után az eddigi bajnokaspiránsok az éllovas Oliver Rowland (nem áll mögötte F1-es alakulat) és közvetlen üldözője, Matthieu Vaxiviere. Hogy ők is eljutnak-e a Forma-1-be, nem csak rajtuk múlik.

A Red Bull rendelkezik a közelmúlt legsikeresebb nevelőprogramjával, de ha csak felmenő rendszerben szabadul fel náluk ülés, a kapuik nagyjából évekre előre zárva vannak. De mi a helyzet a kapu előtt?

Az alábbi linken található a Red Bull versenyzői programjának legfrissebb névsora:

http://www.redbulljuniorteam.com/drivers

Ez pedig a Renault listája:

https://en.wikipedia.org/wiki/RF1_Driver_Programme

A Forma-1 állva maradt két Renault motoros csapata közös utánpótlás programból gazdálkodik. Ha megelőlegezzük, hogy a Toro Rosso újoncai – elméletben – mindketten tovább léphetnek a Red Bullba, akkor a juniorok csak felmenő rendszerben tudják betölteni az üresedést a Toro Rossókban. Másik forgatókönyv szerint is a Red Bullnál szabadulhat fel hamarabb ülés. Eszmefuttatásom a következő: Kvyat azért repülhet év végén, mert korai volt az „előléptetése”, Ricciardo pedig magától távozik, mert többet akar. Megtehetik, habár két versenyzőt egyszerre lecserélni mindig kockázatos, de a Red Bullnak éppen nem sok vesztenivalója van. A második megpróbáltatásokkal teli évüket élik, és semmi garancia nincs rá, hogy a versenyzőik menesztésével megoldódnak a gondjaik. (Nem fognak.) Szakembereket vesztettek, rossz a motor, a tavalyi meglepetésember Ricciardo felett pedig ott lebeg, hogy az élcsapat státuszát elveszítő Red Bullnál elvesztegeti a kibontakozásra legalkalmasabb éveit.

A Toro Rosso újoncpárosa megbonthatatlanabb egységnek tűnik. Ugyan a megszerzett pontjaik nem tűnnek soknak, hét verseny után egyikük sem teljesít alul. Nem rosszabbak, mint a korábbi Ricciardo-Vergne vagy a Vergne-Kvyat páros. Nem értek egyet a szerepeltetésével, de Verstappen (és az őt foggal-körömmel védő apja) kitűnő marketingfogás az utolsó pontszerző helyekért harcoló csapatnak. Közben Sainz gyorsabb egy körön, csendesebben csinálja a show-t a versenyeken, és előrébb áll a tabellán. Természetesen fordulhat köztük az állás, de ha nem csinálnak sorozatosan ordas nagy hibákat, jövőre is itt lesznek. Ha mégis olyan helyzet állna elő, hogy sürgősen fel kell tölteni egy red bullos üresedést, akkor pont témánál vagyunk.

A linkeken található összes Red Bull és Renault junior közül leghamarabb Pierre Gasly kaphat lehetőséget a bemutatkozásra. A Renault pártfogoltaknak, ha még nem tették meg, másik távlati célt kell kitűzniük maguk elé a Forma-1 helyett. A WSR-ben versenyző Matthieu Vaxiviere kicsit kilóg a sorból. Ő az immáron Mercedes motorral futó Lotus növendéke, ugyanazoké, akik nem túl régen átengedték Esteban Ocont a motorszállítójuknak. Nem lepődnék meg, ha kiderülne, hogy valami háttéralku köttetett a Lotus és a Mercedes között. Terjednek már olyan pletykák, hogy a Mercedes a kedvezményes áron biztosított motorokért cserébe beleszólna, hogy kik üljenek bele például az egyik Williamsbe vagy Force Indiába. Ezzel összefüggésben a második éve túraautózó Pascal Wehrlein neve is felmerült, de a tesztpilótai státusza ide vagy oda, inkább Ocon mellett kellene kampányolniuk, ha már fontosnak tartották az átcsábítását.

A Red Bull tehát köszöni szépen, továbbra is működteti a nevelőprogramját. Pénzük van, ha gondolnak egyet, bármikor csinálhatnak szabad helyet, de hogy mikor tudnak felmutatni egy újabb saját nevelésű világbajnokot, az években mérhető. Majd ne felejtsék el időben elengedni a kezét. Annak sem, aki beleszürkülne a mezőnybe, mielőtt bajnok lehetne.

Kép

(Csak akkor szólj hozzá, ha megy személyeskedéstől és káromkodástól mentesen is!)

Vitriol a Facebookon is