Megérdemelt vereség
Miközben Lewis Hamilton minden küzdelem nélkül két hét múlva újra világbajnok lehet, nagyobb a baj a Forma-1-ben, mint elsőre látszik.
Lewis Hamilton: 331 pont
Sebastian Vettel: 264 pont
Valtteri Bottas: 207 pont
Korábban azt írtam, hogy ameddig jobban szeretem ezt az egészet, mint amennyire csalódottságomban gyűlölni tudom, nem hagyom abba a blogolást. Bízom benne, hogy nem én fújom fel, és más is érzi, mekkora a baj a Forma-1 tájékán. És nem, ezt a bajt Vettel bajnoki címe sem tenné semmissé, csak szórna rá egy kis földet. A Formula ABC, a konkrét jövőkép nélküliség, a spórolás, vagy akár a taktikai okból kihagyott időmérők ugyanonnan erednek.
1, Túl hosszú szezonok. Csak rá kell nézni a versenynaptárra. A felduzzasztott naptár nem csak a fejlesztésre és az egyes versenyekre fordított költséget növeli, hanem az egyes sikereket is erodálhatja. Vagy megfordítható: több verseny = több esély a fejlesztések korrigálására. Elméletben. Gyakorlatban ott a McLaren esete. Kétlem, hogy vigasztalja őket, hogy jól kezdték az évet, majd lesüllyedtek a tavalyi szintjükre. Versenyzőik közül Fernando Alonso a stabilabb pontszerző, olyannyira, hogy Stoffel Vandoorne az év negyedik versenye, az Azeri GP óta nem is végzett az első tízben. A konstruktőri bajnokság hatodik helyén álló McLaren sokat köszönhet a szezon első negyedének, de azóta nincs az a néző, aki elhiszi, hogy a wokingiak lennének a hatodik erő. Húsz-huszonegy verseny irdatlanul sok, a minőség elvész a mennyiség között, mire akarja a tulajdonosi kör ennél is tovább bővíteni a naptárat? Mármint a rendezés jogdíjából származó bevételen kívül. A kifulladásra nem lehet vállvonással elintézni a választ, hogy a csapatok osszák be a fejlesztésre szánt pénzt, vagy keressenek több szponzort.A büntetést érő eset
2, A csapatok érdektelenek a változásban. Nem lehet elégszer nyomatékosítani, hogy az FIA véget vethetne a Mercedes dominanciájának, csakhogy kezét mosva a csapatokra hárítja a döntést. Nincs abban semmi megbotránkoztató, hogy Mercedesnek megfelel a status quo fenntartása, ám felmerül a kérdés, miért felelnek meg a többieknek is a bebetonozott erőviszonyok? A 2021-es változásnak keresztbe tevő gyártók úgy tűnik, hogy jobban tartanak az új belépőktől, mint egymástól. Teszik úgy, hogy a széria nem hivatalosan, kimondatlanul A-B-C ligára szakadt. A – Mercedes, Ferrari, B – Red Bull, C – Force India, Renault, Haas, Toro Rosso, McLaren, Sauber, Williams. A kategóriák nem teljesen statikusak, időnként előfordul átjárás, mint ahogy a Ferrari az idei japán hétvégén a Red Bulltól is kikapott. Még egyszer: időnként, mivel a Renault vagy a Force India messzebb van a Red Bulltól, mint a Red Bull a Ferraritól. A távolság évről-évre nő, tehát az az érv a status quo mellett, hogy idővel összébb rázódik a mezőny, megbukott. A minimum újabb két évvel elhalasztott motorformula-változtatásig sokkal durvább számok emlékeztetnek arra, mit jelent ragaszkodni a fennálló rendszerhez. Mivel sokan nem érzik az aktuális dominancia erejét, így fest számszerűsítve a Mercedes uralta status quo, méghozzá Hamilton legfontosabb statisztikáival súlyosbítva. Formula Hamilton ez, és ezt most nem a brit felé mutatott „beakadásom” mondatja velem.
Rajtelsőség: 54, azaz mintha két és fél szezonon keresztül csak ő indult volna az élről
Győzelem: 50, azaz mintha két és fél szezonon csak őt intették volna le első helyen. Ebből csak egyetlen győzelmet szerzett a hibridkorszak előtti Mercedesszel.
Világbajnoki cím: az ideivel együtt négy, a sorozatát csak Nico Rosberg 2016-os sikere csúfítja el.Versenybaleset, de Vettelnek van több oka szégyenkezni
3, Nem látják a lényeget, lásd előző pont. Akár a Ferrarira is utalhatnék, mint ahogy a kegyetlen címadással tettem, de még nem jött el az ideje. Amikor jól működő dolgokhoz nyúlnak a Forma-1 döntéshozói, azzal nagyobb kárt okoznak, mint bármivel. Bernie Ecclestone is az időmérő megreformálásában látta az üdvözítő megoldást. Rémlik még a 2016 elején két próbálkozást megélt kieséses időmérő? Azt várták az újítástól, hogy a Q1 első percétől pályára kényszerítse a versenyzőket, vagyis a lehető legtöbb autót látnának egyszerre a nézők. Az időmérő szisztéma köszöni szépen, több mint egy évtizede jól van, pusztán azért belenyúlni, hogy úgy tűnjön, mintha csinálnának valamit a szabályalkotók, teljesen felesleges. Erre mit az isten, jövőre megbolygatnák egy Q4 szakasszal.
És akkor a 2018-as Japán Nagydíj, valamint az idevezető út.
Szeretnék gratulálni Hamilton és a Mercedes ötödik világbajnoki címéhez. Júliusban, a 2018-as szezon féltávja után.
Sokat romlott a helyzet azóta. A Ferrarit korábban sem védtem, míg Vettelt talán túlzottan is. A teljes évre visszatekintve egyik fél se érdemel bajnoki címet. Egyik oldalon taktikai hibák sorozata, a másikon vezetői. Már 2018 előtt is beleestek az ezo-pszicho nyelven értett önsorsrontásba, de miután két szezonban is szinte ugyanakkor fogyott el a lendület, joggal felmerülhet, hogy miért nem képesek tanulni a malőrökből. Lendület, ami nagyító alatt vizsgálva korántsem olyan egyenletes. Elfogadhatatlan hibákat vétenek a bokszfalon és a pályán, ami nem tilos, de nem tanulni belőlük már az. Vettel érezhetően kapkod, Max Verstappent megszégyenítő türelmetlenséggel ment neki éppen Verstappennek, és ez csak a legutolsó hibája a hosszú sorban. Az sem mentség, hogy esetleg nem tudott a holland büntetéséről. Találgatás. Verstappen is magába nézhetne ahelyett, hogy megint előadja, hogy ő a helikopter. Szerinte Kimi Raikkönennek kellett volna vigyáznia, amikor a Red Bulljával szabálytalanul tért vissza a pályáról, majd nekiment a Ferrarinak, de Vettellel kapcsolatban igaza van: egy világbajnoknak jóval megfontoltabban kellene versenyeznie. 2013-as eddig utolsó bajnoki címe után Vettel távolabb van az ötödiktől, mint amikor szinte napra pontosan négy éve bejelentette, hogy a Ferrarihoz szerződik. Egyik fél sem erre számított, két éve ezzel a felütéssel vágtam bele a németről készült portréba:
Négy világbajnoki címe ellenére sokan még mindig megkérdőjelezik Sebastian Vettel képességeit. Főleg ha alulmúlja önmagát. Ha álmai csapata újabb sikersorozat helyett karriertemetővé válik, vajon máshol próbálkozik, vagy búcsút int az egész F1-nek? – Mennyire (nem) jó Vettel?
Vegyük ki a kérdőjelet, és ne a poszt címéből: ha álmai csapata újabb sikersorozat helyett karriertemetővé válik, vajon máshol próbálkozik, vagy búcsút int az egész F1-nek. Pont. Újraírhatnám az egész bejegyzést, annyira aktualitását vesztette 2016 óta.
A jelen három legjobbjának tartott versenyzője közül Alonso összecsapott Hamiltonnal és Vettellel is, míg Hamilton és Vettel bajnoki párharca még várat magára. (…)Vettel a szezon közbeni, majd Nico Rosberg váratlan visszavonulása után felreppent csapatváltásról szóló pletykákat azzal kommentálta, hogy nem megy sehová. Még dolga van.
Eltelt két év, és ott tartok, hogy szerintem Vettel feladta, és ha 2019-ben úgy adódik, bajnoki cím nélküli Rosbergi fordulaton sem lepődnék meg. Ahogy Hamiltonról sem tudom elképzelni, hogy ne a Mercedesnél versenyezzen, Vettelnek is a jelenlegi lesz az utolsó csapata. Hamiltonnak már hátvédre és ajándék győzelemre sincs szüksége, kettejük közül ő lesz hamarabb ötszörös világbajnok. Elégtételként is kezelheti, amiért a Vettel-korszak alatt töltötte pályafutása leggyengébb éveit.
Egyéb, még a többiek előtt:
- Vettel szerint nem mutatkozott meg a javulásuk péntekről szombatra. A rajthelyét és az eldobott dobogóját elnézve már mindegy.
- Verstappent Raikkönen leszorításáért és a kontaktért öt másodperccel díjazták
- Verstappen az úgynevezett bajnoki küzdelemről szombaton: „Ez még csata?”
- az időmérőn hátrányba kerülő Daniel Ricciardo volt a futam felzárkózója, aki a tizenötödikről a negyedik helyig jött fel
- a Vettel-Verstappen koccanást versenybalesetnek minősítették
- Hamilton akkora előnyt épített ki, hogy kerékcseréjét követően visszaállt az élre
- Bottas testbeszéde még mindig másról árulkodik, bánthatja a rákényszerített szerep
A többiek:
Racing Point Force India: Top10 az időmérőn, hetedik (Sergio Perez) és kilencedik helyek (Esteban Ocon) a versenyen. Ocon rajtbüntetést kapott, amiért nem lassított az időmérőn a piros zászló életbe lépésekor.
Williams: dupla nulla.
Renault: Nico Hülkenberg igyekezhet elfeledni a hétvégét, ugyanis autót tört szombaton, majd kiesett vasárnap. Carlos Sainz tizedik lett. A csapat negyedik helyen állt a konstruktőri tabellán, lemaradásuk a Red Bulltól több mint 200 pont.
Haas: Romain Grosjean ötödik helyről rajtolt, nyolcadikon végzett. Kevin Magnussen defektet kapott a rajt után, amikor úgy védekezett, hogy Charles Leclerc már nem tudott reagálni és belecsúszott. Később mindketten feladták a futamot, Leclerc egy másik koccanás miatt.
Toro Rosso: dupla nulla. A Honda fél másodperces javulást várt, amit az (esőtől megzavart) időmérő végeredménye szerint megkaptak, mindketten a top10-ből rajtoltak.
McLaren: dupla nulla.
Sauber: Nem lehet boldog a csapat, mert közvetve Marcus Ericsson intézte el Leclerc versenyét.
Ez történt tavaly. A Ferrari kiírta magát a bajnokságból.
(A képek nem tőlem származnak, és felhasználásukból nem keletkezik anyagi hasznom.)