Kései fellángolás

A harminckilenc éves Kimi Raikkönen közel hat szezonon át tartó nyeretlenségi sorozatát törte meg, de nem csak ő kellett a bajnokavatás elnapolásához.

Lewis Hamilton: 346 pont

Sebastian Vettel: 276 pont

Kimi Raikkönen: 221 pont

Hetvenöt pont szerezhető a maradék három versenyhétvégén, és Raikkönen elméletben átlépheti a csapattársát. Kicsi rá az esély, de arra is kicsi volt, hogy még valaha nyerni látjuk. Csak addig lehet belekötni az amerikai győzelmébe, amíg feltesszük az égető kérdést: kedves Kimi, mi a francot csináltál az elmúlt majdnem hat évben? A Raikkönen címke alatt akad pár „gyöngyszem”, melyekben hol a finn hozzáállását, hol a mázliját, hol a szemellenzős rajongóit piszkálom, sőt, biztos vagyok benne, hogy a blog sem indult volna el, ha nem lehetne évek óta jogosan kritizálni. Szerinte bebizonyította, hogy mennyien tévedtek vele kapcsolatban. Azért árnyaltabb a kép. Sokáig abból élt, hogy ő a Ferrari utolsó világbajnoka, úgy látszik, ezentúl ebből a győzelemből fog, mert a Sauberben aligha lesz esélye dobogóra. Írom úgy, hogy aki lerajtolja a másikat, aztán többször kivédekezi, ráadásul a taktika sem szól közbe, igenis megérdemli a dicséretet. A szurkolóitól sem idézek, anélkül is kívülről fújom a szólamaikat, hogy pillantást vetnék rájuk. Odáig rendben, hogy szó sincs ajándék győzelemről, de késő három futammal az év vége előtt bekopogni, hogy hello, itt én is vagyok.

Ugyanez vonatkozik a csapatára is. Miután a Ferrarinál 2017-hez hasonlóan ismét feláldozták a megbízhatóságot a tempóért, pedig év elején mindkettővel rendelkeztek, a hírek szerint kidobtak az autóikból minden Monza és Szingapúr óta beszerelt, tévútra vezetett újítást. Tehát ez a diadal Vettelé is lehetett volna, ha nincs a figyelmetlenségből eredő rajtbüntetése, és ha nem forog meg öt futam alatt harmadjára. (És ha csengetnék, én lennék a villamos.) Éreztem, hogy történni fog vele valami, és hogy ő sodorja bajba magát. Ahelyett, hogy a hideg gumikon erőltette az előzést, a körmeit reszelgetve is kivárhatta volna Daniel Ricciardo kiesését. Folytatta az önsorsrontást vagy a bajnokság ezen szakaszában minden mindegy? Mindkettő. Ahogy Hamilton futamról-futamra növelte a pontelőnyét, úgy ment bele Vettel a kockázatos manőverekbe, melyekből kivétel nélkül rosszul jött ki. Ezen a versenyen a vörösöknél működött jobban a stratégia, vagyis csapatutasítással, összejátszással, Mercedes nyelven szólva csapatmunkával tizenkettő helyett huszonöt pontot is szerezhetett volna. Kivételesen nem úszta meg mindenki egy kerékcserével a futamot, amit csak üdvözölni lehet, azonban ha megnézzük ki mikor állt ki, rájöhetünk, egyedül az időzítésen múlt, kinek bírták végig az abroncsai: nem az ultralágyakon rajtoló Raikkönennek volt szüksége két kiállásra, hanem a verseny elején virtuális biztonsági autós fázis alatt cserélő Hamiltonnak.   

A címvédőnek a két kiállással együtt is majdnem meglett a második hely, viszont Max Verstappen, aki a félresikerült időmérő és váltócsere után a tizennyolcadik rajtkockából rajtolt, nem csak útját állta, de még az élen haladó Raikkönenre is nyomást gyakorolt. Az utolsó tizenegynéhány körben három csapat három versenyzője olyan szorosan követte egymást, hogy bármilyen sorrendben leinthették volna őket. Végül két mozzanaton múlt a bajnokavatás. A kétszeri helycsere dacára egyik Mercedes pilótak sem ájult el a stratégiájuktól. Valtteri Bottas nem bírta maga mögött tartani Vettelt, és Hamilton is hiába próbálkozott Verstappen ellen. Vettel a negyedik pozíciójával ugyan életben tartja a matematikai esélyét a bajnoki címre, de mindenki tudja, mit jelent hetven pontos különbség három fordulóval a vége előtt: Hamilton nagy valószínűséggel megint Mexikóban ünnepelhet, amihez nem hogy győzelemre, dobogóra sincs feltétlenül szüksége. Bottasra annál inkább, aki akár az első helyről is Hamiltonnak kedvezően kontrollálhatja a versenyt.

Míg a Toro Rossós Pierre Gasly szerint ugyanolyan az autójuk, mint Ausztráliában, a Red Bullt lenyűgözte a Honda fejlődése. Már akit. Ricciardo jelen állás szerint két szék közül a pad alá esett a gyári Renault-s szerződésével. Az erőforrásban és aeróban egyaránt gyenge franciák bejelentették, hogy egy év után lomtárba vágják a koncepciójukat, hogy mindent újratervezzenek.  Ricciardo részben azért hagyja ott a Red Bullt, mert nem bízik a Hondában, erre ő vezeti az idei kiesési listát. Nem csak a Red Bullon vagy a Renault motoros csapatok versenyzői között, hanem az egész mezőnyben. Elkélne a korábbi Has Maldonado/Verstappen/Stroll crashed today? vagy a Has McLaren stopped today? mintájára egy Ricciardós.

Ricciardo: 7 kiesés, 2 dobogó, mindkettő győzelem – 146 pont

Verstappen: 3 (4*) kiesés, 8 dobogó, ebből 1 győzelem – 191 pont

* teljesítette a Brit Nagydíj 90%-át, ezért helyezettként rangsorolták

Maxfaktor, érdektelenség, kísérletezés a hármas rajtszámú autón, vagy együtt a három. Ricciardo karnyújtásnyira került ahhoz, hogy beleessen a sikertelenség frusztrálttá, a frusztráltság sikertelenné tesz nevezetű spirálba. Két egykori csapattársa, Danyiil Kvyat és Sebastian Vettel tudna erről mesélni.

A többiek:

Racing Point Force India: Sergio Perez a pontszerzésen kívül a szerződése meghosszabbításának is örülhet. Esteban Ocont az üzenanyag-átfolyás engedélyezett mértékének túllépése miatt diszkvalifikálták, nyolcadik helyét Perez örökölte meg.

Williams: dupla nulla.

Renault: Nico Hülkenberg hatodik, Carlos Sainz egy rajt utáni jogtalan előnyszerzésért kiszabott büntetéssel együtt is hetedik helyen zárt.

Haas: dupla nulla. Romain Grosjean tönkretette a saját és Charles Leclerc versenyét. A kiesése mellé három rajthelyes büntetést és két egy büntetőpontot is kapott. Fontos megjegyezni, hogy még kettő és automatikusan eltiltást kap, mert csak Mexikó után kezdenek elévülni a pontjai. Kevin Magnussen ugyan célba ért a kilencedik helyen, de Oconhoz hasonlóan utólag kizárták a versenyből.

Toro Rosso: Brendon Hartley annyit profitált a kizárásokból, hogy végül a kilencedik helyen találta magát.

McLaren: dupla nulla.

Sauber: Marcus Ericsson tizedik lett a kizárásokat követően.

Ez történt tavaly

Vitriol a Facebookon

(A képek nem tőlem származnak, és felhasználásukból nem keletkezik anyagi hasznom.)