Pózolásban már világbajnok
Lewis Hamilton nyerte az Amerika Nagydíjat, világbajnok a Mercedes, mégis Max Verstappen hisztijéről szól minden. Három forduló maradt hátra a 2017-es szezonból.
Hamilton: 331 pont
Vettel: 265 pont
Elvileg egy jó versenyt láttunk, mégsem vagyok elragadtatva. Miért tartom rossznak az USA GP-t? Vélemény. Ha te másik állásponton vagy, közöld, de ne küldj el a fenébe, amiért én máshogy látom.
Hamilton előnye 66 pontra nőtt. Nem, nem személyesen ő tehet róla, hogy a Ferrari eltévedt a fejlesztésben a nyári szünet után, illetve egyéb tényezők miatt is kiírta magát az évből, kiderült, hogy a Mercedest már nem zavarja, hogy a legfőbb vetélytársa pechsorozata döntötte el javukra a bajnokságot. Most, hogy kezükben a hibrid éra negyedik konstruktőri címe is, remélem befejezik végre az unalmas, bosszantó és álszerény nem is mi vagyunk a legjobbak dumát. Átlátszó önfényezés. Onnan ismerni fel a legjobb csapatot, hogy vezetik és a végén (vagy hamarabb) megnyerik) a bajnokságot. Megtörtént. 2016-hoz képest egy futammal később. Ez színtiszta dominancia, a tendencia pedig az, hogy dominanciák egyre erőteljesebbek. Csak szólok, hogy a jelenlegi 2020-ig is kitarthat. Még NÉGY évig. De hogy lesz-e addig Ferrari/Red Bull/váratlan világbajnok? Ha nem lesz, Hamilton majd sajnálkozva előadja, mennyire sajnálja, hogy nem tud megmérkőzni senkivel. (A mostani győzelme után is előadta.) Aki két év alatt ~20 versenyt nyer, élvezze, és pózoljon, mert abban legalább önmaga.
Hat kör remény. A második helyről rajtoló Sebastian Vettel hat körig vezette a futamot. Mielőtt Hamilton kiterelte volna a pályáról, az utolsó pillanatban a brit visszavett a tempóból és nem támadta tovább a Ferrarit. Se baleset, se műszaki hiba nem hátráltatta Vettelt, mégis kevés volt. Nem ő, hanem a péntek délután karosszéria cserén átesett autója. A hatodik körben Hamilton átgázolt rajta. Négy év után először került tapintható közelségbe a világbajnoki címhez, mégis azzal kellett szembesülnie Austinban, hogy valaki a lehetőséget is sajnálja tőle. Fernando Alonso mintha elfelejtette volna azt a balhés évet, amit Hamilton csapattársként töltött, a Vettel-korszak alatt ugyanazt fújták: a német csak az autója miatt jó, ők tulajdonképpen Adrian Neweyval versenyeztek. A verseny után Hamilton is belerúgott, hogy többet várt tőle. Vettelnek nincs mást tennie, mint visszaszámolni Abu Dhabiig, és bízni abban, hogy jövőre innen folytatják. Immáron egy négyszeres világbajnok ellen, és a sajtóhírek szerint Maurizio Arrivabene irányítása nélkül.A futam előzése. Vettel úgy előzte meg Bottast, hogy közben Vandoorne-t is lekörözte
Verstappen megint mindenki felett áll. Verstappen fejében megint nagy a baj. Ülj le fiam, egyes. Nem azért büntették meg a hollandot, mert kipécézték maguknak. Az egy évvel korábbi mexikói esethez hasonlóan a pódiumszobában közölték a kedélyesen csevegő hollanddal, plusz öt másodpercet ért a Kimi Raikkönen előzése közben bemutatott négykerekes pályaelhagyása. Volt harmadik hely, nincs harmadik hely. Verstappen elégedett is lehetett volna, hiszen a kvalifikációs eredményéhez képest tizenöt hellyel hátrébb sorolt versenyzőnek sikerült felzárkóznia az élmezőnyhöz, és ha nem a verseny legutolsó körében történt volna az ominózus előnyszerző manőver, talán senki sem akadt volna ki ennyire. A versenyzők szokásos pénteki eligazításán, amit a két szabadedzés után rendeznek, mindenki elmondhatja a véleményét a pályáról, pl. itt és miért jár büntetés a szélesen fordulásért. Előfordult már, hogy a versenyigazgatóság változtatott, itt nem, úgyhogy a Red Bull nem fellebbezhet az ítélet ellen. Fél méterről volt szó, de Verstappen szerint a pénteken világossá tett szabályokat következetlenül alkalmazták, és egy idióta bírón múlt a döntés, amivel egyenesen kinyírták a versenyt. Ja, megöltétek a versenyt, ti szemetek! Akadjon ki, de olyat ne mondjon, hogy reméli, jövőre nem jönnek ki a szurkolók Austinba. Kár, hogy nem másoltam forrásával együtt azt a tweetet, amelynek szerzője szerint Verstappen azt képzeli, hogy a maga képére formálhatja a szabályokat, és ehhez mindenkinek, köztük Charlie Whiting versenyigazgatónak is asszisztálnia kell. Ha Vettel nem küldhette el büntetlenül melegebb éghajlatra, Maxifiú sem csalózhatja le az FIA-t, és hergelheti a közvéleményt.Ez bizony négy kerék
Daniel Ricciardo feladta a versenyt. Míg Nico Hulkenberg Renault-jában mindössze öt kör után a továbbfejlesztett, a Red Bullban tizenegy körrel később a régi motor adta be az unalmast. Mexikóban tehát jöhet a motorcsere, majd a rajtbüntetést követően a felzárkózás. Mármint amíg utol nem éri Verstappent, mert ha nem lett volna eddig is egyértelmű, ő csak mellékszereplő. Fene se érti a Red Bull logikáját. Verstappen a bajkeverő apja támogatásával nem is olyan régen még azzal fenyegetőzött, hogy versenyképes autó híján faképnél hagyja a csapatát, majd varázsütésre (meg persze pár jó eredmény után) elhallgatott. A 4-7 arányú kiesésük ellenére a Red Bull Verstappen kegyeit keresi, az ő szerződéshosszabbításáért tettek meg mindent, és vele kapcsolatban fogalmazták meg, hogy minden adott hozzá, hogy maga köré építse a csapatot. Egyéb kérdés? Ricciardo szerződése a következő szezonnal lejár, és bár a csapat úgy tesz, mintha marasztalná, mondván mindkét versenyzőjük képes lenne bajnokságot nyerni, szerintem nem sírnának utána, ha nemet mondana a folytatásra. Ricciardo száját nem lehet megemelt fizetéssel és egyelőre a nyilvánosság elől elzárt, jövőre mutató ígéretekkel befogni. Remélem. Csalódnék benne, ha bárhol megelégedne a kettes szerepével.Ezt máshogy látták a versenybírák. Bottas eleve leszaladt.
Bábként rángatott versenyzők. A két futammal ezelőtt Danyiil Kvyat helyére érkező Pierre Gasly átmenetileg kimenőt kapott, hogy megnyerje a japán Super Formula sorozatot. Csakhogy a szervezők az érkező tájfun miatt törölték a szezonzáró hétvége mindkét versenyét, így a tabella állása döntött: Gasly félpontos hátránnyal elveszítette a bajnokságot. Ergo fölöslegesen hagyta ki az USA Nagydíjat. Helyére az egykori Red Bull junior, a Ricciardóval egyidős Brendon Hartley ülhetett, azonban a két futam között csapatot váltott Carlos Sainz autója még gazdára vált. Nem volt mit tenni, visszahívták Kvyatot, aki elmondhatja magáról, hogy egy éven belül mindkét autóját a vezette a Toro Rossónak. Látva a csapat teljesítményét, annyira nem bánta a kispadra ültetést. Olyannak tűnnek ezek a red bullos szerződések, mintha magával az ördöggel kötötték volna őket. Jelen sorok írásakor még nem tudni, hogy az orosz kap-e további lehetőséget. Nevetséges, hogy neki kell kérnie, hogy üljenek le vele és ne ködösítsenek tovább. (Szerk.: hétfő estére eldőlt. Ennyi volt Kvyat F1-es karriere.) Ideiglenes felállás a Toro Rossónál
Nem közvetítésbe való mondatok. Kivan a nemlétezőm a túláradó Hamilton és Mercedes rajongásból.
„Hamilton megint feltörli Bottasszal a padlót.” – nem is lehet rá büszke, hogy csak ötödik lett, de na. Wéber Gábor újabban mintha Lájv törzsolvasó lenne.
„Itt van a nagy kedvenc, a holland pilóta.” – Sajnos nem derült ki, hogy Zoli az élő képen látott holland szurkolókról, vagy a saját kedvencéről beszélt.
„De szeretem nézni, amikor Kimi Raikkönennek van kedve versenyezni, és autó is van alatta, amivel lehet versenyezni.” – Tapsoljuk meg a 78, izé 38 éves Raikkönent! :D
„De jó látni, hogy Raikkönen ilyen formában van.” – Milyenben?
Komolyan azt hittem, hogy gondja van az autójával a legvégén. Amikor elengedte Vettelt, röviddel utána ráesett Verstappen, aki nem sokkal előtte még Valtteri Bottast terelte le a pályáról. (Azt az esetet nem vizsgálták, miért?) Verstappennel közölte a csapata, hogy egyetlen próbálkozása lesz Raikkönen ellen, és amikor már-már elveszni látszott a helyzet, jött a pályalevágás, a többit pedig már leírtam. Hogy Raikkönen reagált lassan, vagy a DRS-e, rejtély. Ez az egyik. A másik, hogy ismerve Verstappen buldózer természetét (ami Szujó Zoltán szerint tekintély), az autója épsége érdekében inkább engedett.
A többiek:
Williams: Lance Stroll elveszettnek tűnt, ráadásul Romain Grosjean feltartásáért rajtbüntetést is kapott. Megvan, mi történt legutóbb, amikor a fiatal kanadai a kormányán babrált? Ezúttal a csapata vétett, amikor nem figyelmeztette Strollt a mögötte lévőre. Felipe Massa sokkal meggyőzőbben teljesített, aki azért mások kiesésének is köszönhette a kilencedik helyét.
Force India: hatodik és nyolcadik hely, megmosolyogtató rádiós beszélgetések. A csapat Spa óta eltiltotta egymástól a versenyzőit, ezért amikor Sergio Perez nem tudott előzni, alkudozni kezdett, hogy kényelmesen, kakaskodás nélkül előzhesse meg a betegséggel küzdő Esteban Ocont. „Estebannak gyorsítani kellene” – hallottuk, majd a mexikói a rájuk eső Sainzra hivatkozva helycserét javasolt. Nem állt az alku, sőt, Sainz is megelőzte, aki Oconnal már nem bírt el.Sainz a gyengébb Renault-val is előzni tudott
Toro Rosso: hála a szabályoknak, Hartley büntetéssel vághatott neki élete első F1-es versenyének. Kvyat a boxban töltötte a harmadik szabadedzést, végül kis szerencsével befutott az utolsó pontszerző helyen.
Renault: pontszerzéssel debütált Sainz (7.), míg Hülkenberget cserbenhagyta az új erőforrás. A hátralévő maradt három versenyen nem maradt más cél, mint megelőzni a Toro Rossót.
Haas: dupla nulla. Kevin Magnussennel tényleg sok a gond, hozzá képest Grosjean panaszáradata semmi. Feltartás az időmérőn, ütközés a versenyen (ami most nem az ő hibája volt)… nem lepődnék meg rajta, ha ő lenne a legnépszerűtlenebb a társai között.
McLaren: dupla nulla. Alonso a szívére hallgatott (ő mondta) és hosszabbított a csapattal, beszólt Vettelnek, végül pontszerző helyről féltávnál DNF. Még jó, hogy a Honda minden hétvégén azt mondja, fejlődnek: Stoffel Vandoorne megkapta a nyolcadik, majd a kilencedik motort.
Sauber: dupla nulla, Pascal Wehrlein DNF.
Ez történt tavaly. Hamilton itt szerezte az 50. győzelmét.
(Kommentszabály: kulturáltan.)