Langyos víz Spában

A hatvanadik Belga GP igazi langyos víz volt a Hungaroringhez képest. A Mercedes átmeneti megingás után a megszokott sorrendben tért vissza az élre, és ha eltekintünk tőlük, akár mondhatnánk azt is, hogy nem volt olyan rossz verseny. Aztán jött az utolsó előtti kör, s a Ferrari 900., és Sebastian Vettel 150. futama rémálomként ért véget. A Ferrari vádol, a Pirelli hárít, valaki pedig nem mond igazat.

 

Tekinthetjük egyfajta hagyománynak, hogy a harmadik szabadedzésen fogy el Nico Rosberg előnye, vagy hogy fél másodperc körül végez csapattársa mögött az időmérőn. A tavalyi első körös balhénak nyoma sem volt, a sajtó is alig pedzegette a témát. Rosberg gondolatai a gyermeke születése körül jártak, nem a bajnokságon. Vélhetően feladta idei világbajnoki álmait, habár Lewis Hamilton is több mint egy futamgyőzelemnyi hátrányból fordított tavaly. Abba most ne menjünk bele, született-e bármilyen háttéralku az akkori balesetet követően. Senki ne mondja, hogy Rosberg véletlenül tette magát takarékra a szezon hátralévő felére. Az a baj, hogy a német azóta sem tért vissza igazán, ez pedig a bajnokságnak sem tesz jót. Hamilton várható harmadik bajnoki címe nagyjából annyit fog érni, mint az első. Azt véletlenül kapta, a másodikat jelentős csapaton belüli hátszéllel nyerte, így ha valaki szerint Sebastian Vettel címei értéktelenek, akkor mit szól ehhez? Vagy a leendő harmadikhoz? Tavaly még meccselt egymással a két pilóta (már amennyire engedték őket Spa után), idén futamok óta szinte semmi sem történik köztük. Hiába várt sokat Rosberg az új rajtprocedúrától, nem profitált belőle. Sőt, akik tőle sikeresebb rajtot vettek és elhúztak mellette, állítása szerint nem tekintettek rá ellenfélként, mert egymással voltak elfoglalva. Hamilton megint nem felejtett el odaszúrni a futam után, miszerint a német felzárkózása egyszer sem ijesztette meg. De azt elfelejti, hogy ezzel a saját győzelmének értékét is kisebbíti. Teljesítménye csak az előző versenyhez képest volt nagyszerű, ellenfél nélkül pedig nem igazi a győzelem. De tudjuk: szerinte neki önmaga a legfőbb ellenfele. Szerintem meg az egója, s ennek bizonyságot is adott. Furcsa párbeszéd zajlott le közte és a versenymérnöke között: Hamilton még maradt volna pár kört, mire rászóltak, hogy ha nem jön ki azonnal, Rosberget hívják ki először. Naná, hogy ment. Mint a dedó, komolyan.  

A megismételt rajtprocedúra Belgiumban is kifogott a Williamseken, de négy egyforma keverékű gumi kiválasztása is gondot okozott. Valtteri Bottas versenye addig sem alakult túl acélosan. Rob Smedley szerint túl gyorsan történt a kerékcsere, ezért nem vették észre a hibát. Túl gyorsan történt! A kerékcsere! A Forma-1-ben! Ki hallott már ilyet! Amikor észlelték, hogy a jobb hátsóra nem jó keveréket tettek fel, biztosan nem poénkodtak, utólag meg már mindegy, hiszen megkapták érte a büntetést. Valóban felejthető hétvégét futottak, mert a hatodik helyen befutó Massát sem igazán láttuk. A felejtős vonalon maradva a ki tudja hányadik továbbfejlesztett Honda motor sem a várt módon tette emlékezetessé a hétvégét. Azok után, hogy Fernando Alonso szerint tortát érdemel a motorcserék miatt kiszabott összesen 105 helyes büntetésük, nehezen hiszem el, hogy komolyan a legjobb Belga Nagydíjának tartja az ideit. A műszaki problémával körözgető Jenson Button kiemelte, hogy számára a lekörözések hoztak némi izgalmat, mert szép kilátás nyílt az előtte zajló csatákra. Ha igaz a pletyka, hogy inog az ülése, a GP2 élmenő Stoffel Vandoorne ebbe a talicskába akar beülni? A Honda nem olyan régen azt nyilatkozta, hogy Belgiumban felérnek a Ferrari szintjére. Nos, a Ferrari visszaesett, igaz, azt nem tették hozzá, pontosan melyik év Ferrarijára céloztak.

Ha már Ferrari, a hét hírének tartott bejelentésük nem aratott osztatlan sikert. Azt, hogy Kimi Raikkönen nyert még egy évet, nem magának köszönheti. Megtartásának indoklása köré Maurizio Arrivabene sem szőtt hihetetlenül hangzó mesét: egyszerűen nyugodtabb időszakra van szüksége a Ferrarinak, amibe nem fér bele a pilótafelállás megváltoztatása. Ezt még elhinném, ha nem lehetne számos ponton belekötni Raikkönen eredményeibe. Aztán a csapatfőnök rájött, hogy mégis illene méltatnia a finn nemlétező teljesítményét, de nyilvánvalóan ők sem most jöttek le a falvédőről. „King of Spa” valami egészen durván beleszürkül a mezőnybe, átlagossága egyre jobban szemet szúr. Ha nagyon akarták volna, elküldhették volna, a fizetése töredékéért szívesen beült volna például Esteban Gutierrez a helyére. A stabil utolsó pontszerző helyeken ő is célba tudott volna érni, és ami az egy pilótára építkező Ferrarinak fontos, ő sem fenyegetné Vettelt. A finn Q2-es műszaki hibája és az abból eredő váltócsere (meg az azzal járó öt rajthelyes hátrasorolás) nem kecsegtetett sok jóval a versenyre. Végül hetedik helyen zárt, ami csak Vettel nullázásához képest hangzik jól. A német stabil harmadik helye szertefoszlott, akárcsak a jobb hátsó gumija. Már megint a jobb hátsó. Nem jött be az egy kiállásos taktika, a Ferrari és a Pirelli pedig egymásra mutogat. Jogosan akadt ki Vettel, aki állítja, nem hagyta el a pályát. A csapatfőnök a Pirelli mérnökeire mérges, akik tehettek volna valamit a rágózáson kívül is, ha már a garázsukban voltak. Elmondásuk szerint figyelmeztették a Ferrarit, hogy az egy kiállás nem reális, azonban a keverék élettartamát 40 (!) körben határozták meg. Ez a negyven kör csak becsült összeg, mondják, ez pedig számos tényezőtől függ. Szokás szerint nem vállalnak felelőssége, csak terelnek. Mindkétszer minden előjel nélkül történt a robbanás pénteken is, és vasárnap is, semmi lelassulás, csúszkálás. A bejegyzés írásakor derült ki, hogy több csapatnál is találtak sérült abroncsokat a versenyt követően. Ha a Pirelli mérnökeinek kedves az élete, Monzában, a szezon leggyorsabb pályáján különösen nagy gondot fordítanak a gumikra.

Hogy valami pozitívumról is essen szó, a Belga Nagydíj korábbi réme, Romain Grosjean első dobogóját ünnepelhette a 2013-as austini verseny óta. A szokás szerint kényszerűségből kihagyott első szabadedzés és a büntetése ellenére felzárkózott a mezőnyön. Hogy elég lesz-e ez az eredmény legalább arról meggyőzni a visszatérésen gondolkodó Renault-t, hogy megtartsák, nem lehet megmondani. Közben Pastor Maldonado kezdi elveszíteni a csapat bizalmát, ami valljuk be, nem meglepő, s összefüggésben lehet a Lotus jövőjével kapcsolatos ezerféle találgatással is. De azok után, hogy végig biztos voltam Raikkönen menesztésében, inkább nem találgatok. Szeretnék olvasni a Red Bull fejeseinek gondolatai között, hogy azok után, amilyen hangnemben beszéltek Kvyattal az első dobogóját követően, mik a szándékai vele. Ismét kihozta az autóból a maximumot, s Daniel Ricciardo is kihozta volna, ha nem állt volna meg alatta. Fogadni mernék rá, hogy ebből ismét hátrasorolás lesz. Carlos Sainz balszerencséje immáron negyedik hétvége óta tart, így a Red Bullhoz hasonlóan a Toro Rosso számára is felemásan alakult a verseny a „spában”. Mert tényleg langyos vizes medence volt, melyet csak a Pirelli bombaugrása tudott úgy felkavarni, hogy egy napnál tovább szolgáljon témával.

Vitriol a Facebookon

(Csak akkor szólj hozzá, ha káromkodás és személyeskedés nélkül is megy!)

 Kép1 Kép2 Kép3